Saturday, 21 July 2012

KISAH BENAR: Hantu Muncul Ganggu Kaki Pancing


Salam.

Bulan Ramadhan ni, semua Syaitan telah ALLAH rantai dari menggangu Umat Manusia... Abe nak kongsi sikit, selain manusia, Allah turut menciptakan makhluk lain yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar tetapi kehadirannya dapat dirasai walaupun ia tidak pernah menyenangkan. Di layar perak atau kaca televisyen, kehadiran makhluk halus selalunya disertakan dengan muzik menyeramkan, membuatkan bulu roma penonton turut sama berdiri.

Bagaimanapun, di alam nyata, kehadirannya langsung tidak memberi petanda kerana tiba-tiba saja ekor mata dapat menangkap kelibat sesuatu tetapi akhirnya hilang begitu saja. Ada ketikanya, ia menjelma betul-betul di depan mata tetapi bagi yang penuh ilmu di dada, ia tidak sedikit pun mencuit rasa. Sebaliknya, bagi yang longgar iman, kemunculan makhluk yang dijanjikan kekal dalam neraka itu sedikit sebanyak mencabar kewarasan.

Sebaiknya kehadiran makhluk berkenaan sama ada di depan mata atau sekadar berasakan kelibatnya tidak dihiraukan kerana takut bererti manusia yang disertakan akal bersama kejadiannya memberikan kemenangan kepada iblis yang diizinkan Allah mengusik dan menyesatkan anak cucu Adam sehingga hari kiamat. Kat sini Abe nak kongsikan satu kisah dengan korang semua... Kisah ini diceritakan sendiri oleh Faiz...

Mungkin kisah yang diceritakan pemuda berusia awal 20-an yang cuma dikenali sebagai Faiz boleh dijadikan panduan betapa makhluk itu juga bosan jika usikan dan gangguannya tidak diendahkan.

“Kisah ini diceritakan oleh rakan sekerja yang jauh lebih senior. Dulu, di tempat kerja saya ada dua sahabat baik yang gila memancing. Persahabatan mereka sejak di bangku sekolah rendah terbawa-bawa sehingga ke alam pekerjaan.

“Memandangkan persekitaran kerja yang dekat dengan laut, kedua-dua mereka tidak melepaskan peluang memancing sebaik tamat tugas. Keakraban mereka dapat dilihat jika seorang bekerja syif pagi dan seorang lagi syif petang hingga malam, kedua-duanya akan balik ke rumah esok pagi selepas memancing semalaman,” kata Faiz.

Pada malam kejadian, kedua-dua sahabat baik itu duduk selesa di atas tembok bersebelahan antara satu sama lain sambil menunggu joran masing-masing diragut ikan. Malam semakin hening tetapi kedua-dua lelaki berkenaan terus sabar menanti.

Tiba-tiba mereka ternampak sebiji labu sayong yang hanyut entah dari mana. Salah seorang lelaki berkenaan terus memungut labu itu dan diletakkan di tepi kemudian kembali menumpukan perhatian kepada joran.

“Dalam keadaan sunyi sepi dan hening itu, tiba-tiba mereka ternampak ada sesuatu menjelma di tengah laut dan di atas permukaan laut, makhluk itu berjalan menghampiri mereka. Kedua-dua sahabat itu cuma melihat makhluk itu semakin menghampiri dan duduk di tengah-tengah antara mereka berdua.

baca lagi KLIK SINI
“Lucunya, mereka tidak pula lari lintang pukang, sebaliknya cuma mengalih kedudukan seolah-olah memberi ruang kepada makhluk itu. Agaknya bosan gangguannya tidak dihiraukan, makhluk itu lesap begitu saja meninggalkan kedua-dua sahabat tadi yang asyik memancing itu. Rupa makhluk itu tidak pula diceritakan oleh rakan sekerja,” katanya.

Mungkin juga kerana nasib tidak menyebelahi, joran mereka tidak dimakan ikan menyebabkan kedua-dua sahabat itu berkemas untuk balik. Ketika itulah baru disedari labu yang sebelumnya berada berhampiran mereka sudah hilang.

Kedua-dua sahabat itu terperanjat besar apabila membuka but kereta kerana mereka mendapati labu berkenaan berada di dalamnya. Siapa yang meletakkan labu sayong itu di dalam bonet menjadi misteri kepada kedua-duanya.

Faiz berkata, seorang rakannya yang digelar abang Din, juga kaki pancing kerap diganggu makhluk halus tetapi bak kata pepatah alah bisa tegal biasa.

“Dia menceritakan pernah satu hari dia balik ke rumah pada waktu dinihari selepas memancing. Selepas membersihkan badan, abang Din mengejutkan isterinya untuk memberitahu ikan sudah dibawa masuk ke dalam sebelum tidur.

“Tidak lama kemudian, isterinya mengejutkan abang Din untuk bertanya apa yang dibawa balik. Apabila abang Din menjawab ikan, isterinya dengan selamba berkata: ‘Ikan apa dengan bentuk badan besar macam beruk, hitam legam dan berbulu lebat?’ Rupa-rupanya abang Din turut membawa balik makhluk lain,” katanya.

Sudah tiba masa kita kembali membetulkan anggapan salah yang kerap disajikan di layar perak mengenai makhluk halus mencari korban. Memang betul kata seorang ustaz – makhluk itu cuma berjanji untuk mengusik dan menyesatkan, bukan membunuh.

* Makhluk halus ada di mana-mana sahaja dan ia memang suka tinggal di tempat yang tidak berpenghuni. Oleh itu sudah menjadi kebiasaannya jika ada kaki memancing sering diganggu jika mereka berkunjung ke sesebuah lubuk. Walaubagaimanapun, perlu sentiasa bersedia dengan ayat pendinding semoga mereka tidak mengganggu kita.

* Okeylah, untuk korang komen Blog Abe ni, caranya, korang kena kena KLIK tajuk entri ni, barulah akan muncul Slot Komen... Pastu korang tinggalkan Komen ye... Tq. Pada yang masih belum lagi jadi Sahabat Abe, silalah jadi Sahabat Abe di www.queachmad.com....

14 comments:

abiwan at: 7/21/2012 4:56 pm said...

adik kat rumah ni kaki pancing ..

sgt byk joran ada kat rumah .

tp yg palin kelakar bila dia geram, terus menjala saje.. terus dapat banyak

Faizul Osman at: 7/21/2012 5:23 pm said...

btl jugak tu... makhluk halus ni hanya mengganggu... bukan utk membunuh... yg membunuh tu diri kita sendiri...

http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/07/visit-to-taiping-kampung-sungai-siputeh.html

~MiZz Atie ZieYa~ at: 7/21/2012 6:30 pm said...

ngeriii

Leeza dayasari [santai leeza] at: 7/21/2012 11:31 pm said...

hmmmmm........ jauh2 lah dari diri ini,. huuuu

Tinta Asyraf at: 7/22/2012 2:09 am said...

Takut gok sikit-sikit...sesiapa yang nak tips untuk turunkan berat badan boleh kujungi blog saya yer...www.tintaasyraf.com

Nong Andy at: 7/22/2012 2:49 am said...

oh..oh.. cerita makhluk hitam tinggi berbulu macam bigfot itu memang selalu aku dgar :D

aku suka cerita sebegini :D

bai baizura at: 7/22/2012 6:46 am said...

selamat bukan hantu memancing.kihkih

Che Rosliza Che mat at: 7/22/2012 11:48 am said...

seram pulak bacanya..

MISS Z BERCELOTEH at: 7/22/2012 4:10 pm said...

tak suka memancing huhuhu

http://misszberceloteh.blogspot.com/

nur at: 7/22/2012 5:16 pm said...

menyeramkan bulu roma

Anonymous at: 9/04/2012 6:17 pm said...

Thanks for the tips you talk about through this blog.
In addition, many young women who seem to become
pregnant never even make an effort to get health care insurance because they are concerned they probably would not qualify.
Although many states today require insurers give coverage no matter what about the pre-existing conditions.
Fees on these types of guaranteed plans are usually bigger, but when thinking about
the high cost of health care bills it may be some sort of
a safer approach to take to protect the financial future.
My web-site :: best dating sites

Anonymous at: 12/25/2012 8:07 pm said...

syok gila mancing. .boleh mnguji keimanan seseorang. .dsamping dpt mkn rezeki halal. .huhuhuhuhuhuhuhuhuhu

Anonymous at: 12/25/2012 8:10 pm said...

syok gila mancing. .boleh mnguji keimanan seseorang. .dsamping dpt mkn rezeki halal. .huhuhuhuhuhuhuhuhuhu

Anonymous at: 12/30/2012 8:49 am said...

Boringgg

Post a Comment

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"

Post Terbaik Que Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Welcome

Welcome

Exchange Bloglist Que

Sahabat Que

Search Blog Que

Loading...

Follow us on Facebook

Hak Cipta Que Achmad @ 2010 (www.queachmad.com). Powered by Blogger.

Klik LIKE & join Abe di Facebook

Please wait..15 SecondsX

Google+ Followers

Bloglist Que I

Que Achmad menulis...

Sahabat, Abe alu-alukan komen korang semua kat 'entri2' Abe.. Senang je caranya: Korang Klik pada Tajuk Entri, pastu 'Post A Comments' je.. Terima Kasih, Jasamu Dikenang.. Pe2 hal, email je Abe di: queachmad@queachmad.com