Sahabat Que 'Silent Readers'

KISAH BENAR: Maafkan Ibu Tidak Sempurna

7/24/2012 01:52:00 pm



Ini kisah sedih seorang ibu. Takkan ada seseorang lain yang akan dapat menggantikan tempat seseorang ibu di dunia ini. Ni cerita lama. Abe saje je cerita semula kisah yang sedih ni. Sebab seseorang nak tahu cerita ni dengan lebih lanjut. Jadi Abe letak dalam blog ni. Cerita ni telah memberikan ilham kepada kumpulan nasyid FarEast untuk dijadikan lagu... lagu yang sangat sedih...

Cerita ni dalam bentuk luahan hati seorang anak yang kesedihan akibat kelalaian atau dengan kata lain kederhakaannya kepada seorang ibu! Abe cuma berkongsi, ini bukan kisah Abe... Tapi Abe diberatahu, IANYA juga Kisah Benar...

Cerita si anak.....

Ibuku buta sebelah mata! Aku benci ibuku… Dia amat memalukanku! Tugas harian dia ialah memasak untuk pelajar dan guru untuk menyara keluarga kami. Pada suatu hari semasa di sekolah rendah, ibuku datang ke sekolah untuk bertanya khabar. Aku sungguh malu. Mengapa dia sanggup melakukan ini  kepadaku?! Aku tidak pedulikan dia dengan menunjukkan wajah benci kepadanya dan terus lari.
baca lagi KLIK SINI
Keesokan harinya salah seorang rakan darjah berkata, “EEEE, ibumu hanya ada satu mata!" Ketika itu aku hanya ingin membenamkan diriku. Aku juga mahu ibuku hilang dari hidupku! Oleh itu aku berjumpa dengannya dan berkata, “Jika engkau  hanya mahu menjadikan diriku bahan ketawa, alangkah baiknya kalau kau  mati saja?!!!”

Ibuku hanya berdiam diri!!! Aku tidak pun sejenak berhenti dan berfikir akan apa yang telah aku katakan kepadanya kerana aku tengah marah ketika itu.. Aku langsung tidak peduli akan perasaannya… Aku ingin keluar dari rumah itu… Oleh itu aku belajar bersungguh-sungguh dan akhirnya dapat melanjutkan pelajaran ke Singapura. Kemudian aku berkahwin. Aku membeli rumah sendiri dan mendapat anak. Aku amat gembira dengan kehidupanku.

Suatu hari ibuku datang menziarahiku. Sudah lama dia tidak berjumpa denganku  dan tidak pernah berjumpa cucunya!. Bila dia berdiri di depan pintu rumahku, anakku mentertawakannya... Aku menjerit kepadanya, “Sanggup engkau datang ke sini dan menakutkan anakku!" KELUAR DARI SINI SEKARANG!!! Dengan pantas ibuku menjawab “Maaf, Saya tersilap alamat” dan terus menghilangkan diri.

Satu hari surat jemputan untuk perjumpaan pelajar-pelajar lama sampai ke rumahku.. Oleh itu aku telah memberitahu isteriku yang aku akan pergi untuk urusan perniagaan… Selepas perjumpaan itu, aku telah pergi ke rumah usang ibuku hanya untuk ingin tahu!!!. Jiran memberitahuku yang ibuku telah meninggal… Aku tidak menitiskansetitik airmata pun!! Jiran itu telah menyerahkan kepadaku sepucuk surat  yang ibuku ingin aku membacanya…

“Anakku yang dikasihi, Ibu selalu teringatkan kamu setiap masa…Ibu minta maaf kerana datang ke Singapura dan telah menakutkan anakmu. Ibu gembira kerana kamu akan datang ke perjumpaan pelajar-pelajar lama… Tetapi ibu mungkin tidak dapat bangun untuk berjumpa denganmu. Ibu minta maaf kerana sentiasa memalukan kamu semasa kamu sedang membesar.

Kamu mungkin tidak tahu…. Semasa kamu masih kecil, kamu telah mendapat kemalangan dan hilang satu mata........ Sebagai ibu, aku tidak sanggup melihat anaknya membesar dengan satu mata... Oleh itu… Aku memberi salah satu mataku kepada kamu… Aku amat berbangga kerana anak lelakiku dapat melihat dunia ini dengan mata ibumu ini……Dengan kasihku kepadamu……IBUMU…

Sabda Rasullah: 

Dia memberitahu kamu supaya taat kepada Allah dan RasulNya sentiasa. Selepas itu taatlah kepada ibumu kemudian ibumu kemudian ibumu kemudian ayahmu!


*Perkongsian Abe ini hanyalah semata2 untuk diambil ikhtibar oleh kita semua, & untuk korang komen Blog Abe ni, caranya, korang kena kena KLIK tajuk entri ni, barulah akan muncul Slot Komen... Pastu korang tinggalkan Komen ye... Tq. Kalau boleh, LIKE FanPage FB Abe skali ye, QueAchmad.com... Pada yang masih belum lagi jadi Sahabat Abe di Blog ni, silalah jadi Sahabat Abe di www.queachmad.com....

You Might Also Like

17 comments

  1. kalo bab ibu mesti tacing...pernah baca gak berulang kali, tp tetap sebak..

    ReplyDelete
  2. Sedih... tak tau nak tulis apa-apa.

    ReplyDelete
  3. hati ini mudah tersentuh bab2 mcm ni..
    http://akusijebat.blogspot.com/2012/01/kasih-ibu-membawa-ke-syurga.html

    ReplyDelete
  4. Sedih sgt cerita ni . first time baca kisah ni . :(

    ReplyDelete
  5. kasih ibu membawa ke syurga....

    ReplyDelete
  6. pernah bc cerita ni.
    Pengajaran buat kita.

    ReplyDelete
  7. hmmm....
    kesian kan....
    rasa rindu pula pada mak..
    nak kol dia jap.
    huhu..

    ReplyDelete
  8. yer... saya pernah dgr cerita ini... cukup mengharukan..

    ReplyDelete
  9. sangat sedih, dan teringat pada arwah bondaku.

    ReplyDelete
  10. Bukan setakat berkorban mata tapi nyawa ibu sebagai galang ganti nyawa anak..

    Teringat ketika anak berada di ICU.Pengorbanan seorang ibu..

    ReplyDelete
  11. sentuh pasal mak mesti berair mata..mmm.pengorbanan seorg ibu,mmg sgt besar.namun seorg ibu juga takkan mahu susahkan anaknya :)

    ReplyDelete
  12. read this before. sangat sedih. mak dia sangat tabah kalau dapat mak yang terus cerita hal sebenar ntah apa dia rasa.

    ReplyDelete
  13. Kasihilah ibu selagi dia masih hidup, setelah tiada, segalanya tak bergua lagi......

    ReplyDelete
  14. apa tajuk lagu far east 2???

    ReplyDelete
  15. tanpa ku sedar...menitis air mata ku walaupun didepan rakan2 tempat kerja dan depan PC aku...huhu

    ReplyDelete
  16. Apa tjuk lgu far east tu?

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"

Search Blog QueAchmad