Wednesday, 6 March 2013

VIDEO Terkini PENCEROBOHAN LAHAD DATU | Insiden Pemberontakan Kumpulan Sultan Sulu Filipina Di Lahad Datu


VIDEO Terkini PENCEROBOHAN LAHAD DATU | Insiden Pemberontakan Kumpulan Sultan Sulu Filipina Di Lahad Datu | Selepas baru sahaja tadi Abe bercakap dengan Dr Fuh update mengenai Insiden Pencerobohan Pemberontak Sulu Di Lahad Datu, Sabah, menurut Blog Dr Fuh (Fuh.My), sehingga semalam, disahkan bahawa 2 anggota keselamatan negara yang gugur telah dikenalpasti iaitu dari Unit Komando 69.

tonton video PENCEROBOHAN LAHAD DATU & baca lagi, Klik TAJUK ENTRI ni
“AL-FATIHAH KEPADA G/17984 skuad 2/2006″ INSP ZULKIFLI MAMAT DAN SJN SABARUDIN DR UNIT 69 KOMANDO YG TELAH TERKORBAN SEMASA PERTEMPURAN DI LAHAD DATU HARI INI. G/17984 skuad 2/2006″

Dua komando polis terbunuh setelah terkena serangan mortar di Kampung Tanduo, yang menjadi kubu kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina - Bernama

Teruskan berdoa untuk keselamatan penduduk Lahad Datu dan juga keselamatan Tentera yang sedang mempertahankan negara tercinta.

Suku Kaum Dayak Kalimantan Laung Amaran!!


Suku Dayak Kalimantan telah mula berhimpun bagi menyatakan sokongan mereka kepada Sabah. Mereka menyatakan pendirian keras mengkritik tentera Malaysia yang gagal menangani isu kehadiran waris Sultan Sulu dan pengawal bersenjatanya.

Laungan Suku Dayak :

“Kerana Sabah Bukan Hak Mereka… Tanah Borneo Milik Dayak! Andai askar tidak mampu menghabiskan suluk, bagi saja kami Dayak ini kepala Bangsa Suluk itu menjadi HIASAN di rumah panjang”


Mereka juga melaungkan azam membantu Dayak Sarawak dan leluhur mereka Dayak Sabahiaitu 'pengait' jika diperlukan disamping memberi amaran akan memengal kepala setiap bangsa Sulu yang ditemui sekiranya kerajaan Malaysia gagal menghalau pulang Askar Kesultanan Sulu ke Filipina. Ini lah ringkasan terkini mengenai Pencerobohan Di Lahad Datu.

sumber: Fuh.My

66 comments:

Hani Othman at: 3/02/2013 2:10 am said...

haihh... macam macam...

Hani Othman at: 3/02/2013 9:30 am said...

(^.^)

Leen at: 3/02/2013 11:32 am said...

Keganasan takkan selesaikan semuanya. Penggal2 kepala orang pun nak buat apa.. Al-fatihah buat mereka yang terkorban. Besar jasa mereka mempertahankan negara.

zainul at: 3/02/2013 6:17 pm said...

Itu dayak palui.lau kpla kana mortar bru ko tau

BuluhPerindu at: 3/02/2013 7:19 pm said...

Komen tiada semangat cintakan negara...penggal je kepala penceroboh...dah kalau orang gi kacau rumah awak jangan buat apa2 lah..ini budaya sabah..terkenal dengan pengait...potong kepala..orang kacau tempat kita kita potong kepala dia

Anonymous at: 3/02/2013 7:47 pm said...

Nak buat perhiasan kat rumah panjang sebagai kenangan.

AyueJean AJ at: 3/02/2013 8:53 pm said...

Al-fatihah buat mangsa yang terlibat.....
takziah buat keluarga mangsa...

Anonymous at: 3/02/2013 9:17 pm said...

Leen, kamu salah tu.
Mengikut surat perjanjian antara penjajah British dan Kesultanan Sulu, tanah tersebut sebenarnya dipajak British dari Kesultanan Sulu. Tanah yang dipajak kemudiannya secara senyap telah dianugerahkan kepada Tanah Melayu tanpa pengetahuan dan persetujuan empunya tanah iaitu Kesultanan Sulu. Pemberian ini tidak sah dari segi undang2 sebab orang yang memajak tanah ini (penjajah British) tidak boleh memberikan tanah pajakan ini pada sapa2 sebenarnya. Memang terang salah.

Malanganya, orang yang menerima anugerah (Tanah Melayu) ini masih berkeras mengatakan ini tanah mereka.

Saudari kena fikir, mana mungkin tanah yang kita pajakkan pada seseorang, tiba2, orang yang memajak tanah kita memberi pada orang lain dan orang lain itu mengaku itu tanah dia pulak.

Semua perjanjian pajakan ini terkandung dalam surat yang di tanda-tangani oleh penjajah british dan kesultanan sulu dan masih di simpan oleh pewearis kesultanan sulu.

Jadi, Malaysia sebenarnya tidak ada Hak ke atas Sabah.

Dan sebagai seorang islam, perjuangan untuk mempertahankan sesuatu yang bukan hak milik kita ada sia-sia. Mungkin askar2 yang terbunuh tidak tahu mengenai masalah ini, tetapi, orang2 atasan dan pemimpin2 kerajaan yang sebenarnya tahu dan pura-pura tidak tahu dan yang masih nak menegakkan benanbg yang basah lah yang patut dipersalahkan. yang menjadikan perjuangan ini sia-sia.

Si Tracey at: 3/02/2013 11:59 pm said...

Penggal2 kepada itu adalah tradisi asal :) Sabah pun ada macam tu. Kalau dulu musuh yang datang dipenggal kepala. Kira konsepnya macam tu. & keganasan ni semua bermula daripada penceroboh. :) Bukan sengaja nak mengganas :)

Anonymous at: 3/03/2013 4:10 am said...

kalau di ikutkn mmang mcm tu lah...tp bg sya org sbah dan mmg da lma tggal d sbah,sya akan ttap pertahankn tnah sbah ini dari d ceroboh..dan dua komando yg trkorban itu bkn mati dngan sia2 faham tu..

Anonymous at: 3/03/2013 6:25 am said...

apa hal dayak ni masuk campur ..

Anonymous at: 3/03/2013 8:46 am said...

Kan dah dijalankan pungutan suara 1963 rakyat Sabah & Sarawak mahu bersama Malaysia, gi baca sejarah siapa Sultan Sulu ni...? Orang suluk pun x iktiraf dia sebagai sultan & ada 10 orang lagi yg mengaku sebagai waris sultan......dia ni diwar war kan sebagai sultan oleh filipino hanya kerana nak claim Sabah....tanya sendiri orang Sabah diaorang nak ke dibawah sultan ni...?

Anonymous at: 3/03/2013 9:22 am said...

nak pgal kpala,tu smua dongen saja,sbb sumber2 saye dpt dayak2 pgal curi sja kat blakang2.

Anonymous at: 3/03/2013 10:48 am said...

Fuh.. Pandai2 lah tu krajaan tangani..

Anonymous at: 3/03/2013 5:26 pm said...

sabah sudah maju dalam malaysia, baru sibuk2 nak claim. Aku ini urang sabah ndak mau jd urang suluk..e tkut. Mereka itu slalu perang2. Sikit2 mau bunuh... Nda da karaja lain...

Anonymous at: 3/03/2013 5:28 pm said...

Jangan gaduh2 la. Sepatutnya kita semua bersatu. Bagi yang muslim, baca surah Al mulk, moga Allah lindumgi kita semua. Baca sejarah dan nilai betul betul kes ini. Pemimpin Malaysia sentiasa membuat rundingan sebelum membuat apa apa keputusan. Sebelum sabah masuk Malaysia pun, pungutan suara telah dibuat. Saya wakil orang sabah, sangat2 cintakan Malaysia. Moga keamanan ini kekal. Amin. Andai sahaja diarahkan berperang, insyaAllah kami turut serta. Doakan kejayaan kita semua. Salam n.n

ct saza at: 3/03/2013 5:39 pm said...

huhuhu... bg yg nk komen.. kena la fikirkan sensitiviti individu sm.. especially utk kaum keluarga pejuang yg terkorban dan yg berjuang utk tanah air kita... sia-sia atau tidak bukan kita yg patut nilai... hanya Allah shj yg thu... n ttg perjanjian yg dibuat... ada prosedur yg betul.. so perlu ke keganasan.. ?? so fikir2 kan lah.. nk komen jgn ikut ati ok...chill....

Anonymous at: 3/03/2013 9:43 pm said...

Sendiri yang gagal menangani isu sabah, orang lain pulak yang nak disalahkan. Betul2 macam otak keling Mahadet. Sendiri yang kasi iC biru pada pendatang, orang yang dah mati pulak yang disalahkan.

Anonymous at: 3/03/2013 10:06 pm said...

Sejarah da betul..tapi kurang tepat..tiada pembagian sabah senyap2 dari british..pungutan suara dijalankan untuk rakyat sabah untuk memilih sebelum diserah..rakyat sabah telah memilih malaysia dlm pungutan suara..sila baca sejarah sebelum komen mcm pandai.10q

Anonymous at: 3/03/2013 11:07 pm said...

semua ni krn RCI sepatutnya yg sudah tu sudahlah pihak kerajaan jga yg bg ic projek kat dorg inipun atas dasar sesama islam dan undang2 jeneva antarabangsa bg pelarian yg patut d persalahkan ialah yg melaksanan arahan kerajaan kerana mereka menyalah gunakan arahan itu utk mengaut keuntungan mereka penjawat awam jpn yg memberikan kerakyatan kpd yg tak patut spt pada seorng warga pakistan yg tak nampak kelahiran malaysiapun

Anonymous at: 3/03/2013 11:09 pm said...

semua ni krn RCI sepatutnya yg sudah tu sudahlah pihak kerajaan jga yg bg ic projek kat dorg inipun atas dasar sesama islam dan undang2 jeneva antarabangsa bg pelarian yg patut d persalahkan ialah yg melaksanan arahan kerajaan kerana mereka menyalah gunakan arahan itu utk mengaut keuntungan mereka penjawat awam jpn yg memberikan kerakyatan kpd yg tak patut spt pada seorng warga pakistan yg tak nampak kelahiran malaysiapun

Anonymous at: 3/03/2013 11:11 pm said...

sabah tetap hak malaysia dan rakyatnya.

Anonymous at: 3/03/2013 11:12 pm said...

harap2 pihak malaysia dan sulu berdamai demi agama dan rumpun melayu

Slice at: 3/03/2013 11:31 pm said...

suluk filipina ni memang otak jumud/nomad.. nama ja kesultanan islam... tp xda akal... pihak keselamatan Malaysia xnak keluarkan 100% kekuatan yg ada... kalo dikerah semuanya..memang pupus pemberontak tu sekelip mata..tp kerajaan malaysia masih kesiankan dieorg kerana dieorg ni hanya dipergunakan.. kita x mnyerang tp meraka yg menyerang.. kalo pemberontak suluk ni ramai yg terkorban jgn lak salahkan kerajaan.. dari segi undang2 pon memiliki senjata api secara haram pon dah salah.. menceroboh pon dah salah.. inikan pula menyerang negara org..

Anonymous at: 3/04/2013 6:03 am said...

Kalau btl org suluk ni kuat agama, dia x gila camni.. filipina dah x iktiraf dia sebagai sultan, yg dia pi duk , masuk bakul angkat sendiri.., sultan setan ni..

Anonymous at: 3/04/2013 9:54 am said...

Sepatutnya askar kita yg patut kesana bukan polis

Anonymous at: 3/04/2013 10:02 am said...

Minta semua komando2 dr atm turun padang kasi potong kapla itu penceroboh

Anonymous at: 3/04/2013 4:38 pm said...

waris kesultanan sulu mana satu yang betul dan sahih, dimana kubur Sultan Shariful Hasih Sayed Abu Bakr, kalau benar mereka ini pewaris, apa buktinya. Jangan hanya mengaku tanpa bukti yang sah, Yang sah memiliki sabah adalah Brunei D/Salam, cari asal usul kesultanan sulu, siapakah yang belayar dari johor dan berpecah dilautan membawa arah masing-masing ke Brunei, Sabah, Kalimantan dan Sulu, di antara mereka itu ia lah ayah mereka, yang melantik siapa pemerintah di Brunei dan juga Sulu. Kesemua ini merupakan rantai kekeluargaan, dan saya pasti pewaris Sulu tidak ada lagi di Sulu seperti yang di war-warkan selama ini. kalau betul ada buktikan dengan AlQURAN TULISAN TANGAN 3 ORANG HAFIZ YANG BERUSIA LEBIH TUJUH RATUS TAHUN, kerana pemerintah ini adalah para ulama, semestinya pewaris sebenar masih menyimpan AlQURAN INI.

Anonymous at: 3/04/2013 4:44 pm said...

Kalo orang kmpung sabah yg selasai kn 2 pn boleh.. sungai,dusun,murut kabung lha,,kuar kn ilmu korang yg bleh bnuh orang dri jrak jauh..tk payah nk tgu arahan kerajaan...kasi trbang lha 2 parang2 kita dgan guna angin je...cpat2 lha..murut sruh lha smua haiiwan brbisa g serang pemborontak 2 jlan dri bawah tanah..sungai mna sudah ilmu mata korang 2...kasi bgun lha mayat 2 dri kubur g makn sial2 smua 2... Dusun,murut,sungaii jgan kamu guna ilmu 2 tuk makan orang sndiirii,,so nie kx lha kami nk tngok ilmu korang 2...

Anonymous at: 3/04/2013 6:04 pm said...

Aku sabahan.. aku akan pertahankan sabah biar smpi ke titisan drh terakhir.. kepada arwah rakan2 kita yg gugur kerana mempertahankn sabah, sehingga sgup meninggalkn anak isteri tercinta mereka demi sabah.. al fatihah.. kpada sdara2ku sbahan dan rakan2 brother komando .. now we got the chance to kick their mfkr asses to hell.. rise up brother!!!!

Anonymous at: 3/05/2013 1:20 am said...

hai...mnsia...bla lg kta nk sdar...jgn babitkn hal perkauman dlm hal2 mcmnie...jgn la nk kcar kcirkn keadaan dgn mnybut hal2 pkauman nie...

Anonymous at: 3/05/2013 1:23 am said...

bkn kerjaan m'sia tak nak serang guna tentera.tp kta kna ikut prosedur...sbb klau gna tntra,kta adlh istiharkn perang terhdp sultan sulu...nnti dia bawa geng lg rmai yg mnyusul klau kta yg istiharkn perang,tau x...

Herma Julianny at: 3/05/2013 8:33 am said...

Tragedi terbunuhnya pihak kita, anak kehilangan bapa, isteri kehilangan suami.. telah menimbulkan kemarahan, kesedihan dan ketakutan rakyat Malaysia. Ya, saya memang takut. Dan tak elok juga kita memberikan komen yang 'pedas' mengenai masyarakat Dayak di atas. Itu tanah mereka, hak mereka untuk mempertahankan tanah air. Kalaulah penceroboh berbuat demikian terhadap ahli keluarga kita, sudah tentu kita juga marah kan? Sama-samalah kita mendoakan keselamatan rakyat Sabah, terutamanya mereka di Lahad Datu. Semoga masalah ini dapat diselesaikan segera.

juragan 69 at: 3/05/2013 1:33 pm said...

Yes bhai 10.06 itu baru tepat...dan lg satu..penyerahan sabah kepada inggeris bukan atas status PAJAKAN duit yg dibayar kpd kesultanan sulu bukan atas pajakan..ttp lbh kepada saguhati...

Bhai 09.17...lu mnkin bukan org sabah atau mnkin juga bukan org malaysia.. Bahasa yg digunakan normal bahasa malaysia...ttp semangat nasionalis langsung takda...bhai apa rasa kamu jika tanah yg jd pusaka kamu..tiba2 org dtg tuntut waima saudara sendiri..
Lu kata ..lu suka ..lu fikirlah

Anonymous at: 3/05/2013 3:05 pm said...

org sabah taknaknya masuk jd sultan sulu ketua,,belajar tak pandai ada hati nak jadi ketua negara....datang sini meh aku penampor sekali...

Anonymous at: 3/05/2013 4:31 pm said...

Jgn gaduh...kita mintak tolong dgn yg maha esa...mlm ni sama2 turun masjid putra solat hajat...

Anonymous at: 3/05/2013 5:11 pm said...

Btul2.. Baca sejarah smpai hbis dulu. Bikin huru hara negara. Dah elok aman damai nk berperang pulak. Bengong.. Suka ke malaysia jd huru hara, tembak menembak, bunuh membunuh.

Asmar Arafad at: 3/05/2013 6:21 pm said...

moga semua keadaan ini akan berakhir..amin

jijah merotai tawau sabah at: 3/05/2013 7:21 pm said...

aku orang sabah. sakit hati bila ceroboh negeri aku

jijah merotai tawau sabah at: 3/05/2013 7:27 pm said...

sabah tetap malaysia

Anonymous at: 3/06/2013 7:25 am said...

Tausung adalh bangsa pling kejam..da la tau mati d penggal lgi lehernya...takbir perangi bangsa ni!!!

Anonymous at: 3/06/2013 11:29 am said...

org dayak org mlaysia bro..borneo headhunter...semangat tu bro

Anonymous at: 3/06/2013 11:30 am said...

org dayak org mlaysia bro..borneo headhunter...semangat tu bro

Sya Kiffli at: 3/06/2013 11:41 am said...

uishh dasyatt dayak ni erk...nak penggal kepala teruss...apa pun diri ini rasa semakin semangat dan bangga oleh kehebatan wira2 negara dan perpaduan kaum di sabah....kita doakan yang terbaik untuk mereka bagi menangani masalah pencerobohan ini.

Anonymous at: 3/06/2013 5:24 pm said...

Penggallll......jgn x penggal.....lagi baik yg kepala besar....cantik klu buat hiasan rumah panjang....

Anonymous at: 3/07/2013 1:28 pm said...

Ada juga rakyat mlysia yg kata Malaysia x de hak ke atas Sabah? Say a nasihatkn anonymous yg ckp mcm ni buka buku sejarah Habis hbisan....x cukup buku buka web2 yg ade mnceritakan tntang siapa yg lbih brhak ke atas sabah skrg ni.....

Anonymous at: 3/07/2013 1:36 pm said...

Gugurkn kerakyatan org yg cakap Malaysia x Ada hak ke atas sabah......bodoh punyer komen....

Anonymous at: 3/08/2013 9:12 am said...

Xboleh suka-suka nk guna askar..ada sebab ny..:-)

Anonymous at: 3/08/2013 2:30 pm said...

Manusia memang suka cakap ikut sedap mulut saja... kalau dah jadi pembangkan tu ...apa yang kerajaan buat semuanya x betul.... langsung x pernah bersyukur di atas kemakmuran negara...yang senang x datang bergolek.... semua atas kerja keras kerajaan yang ada sekarang... ini tanda kerajaan yg memerintah terdiri dari orang2 yg bijak pandai menguruskan negara...saya akui ada kekurangan tapi, kerajaan sentiasa sedang memperbaiki keadaan dari masa ke semasa....Semoga kita dapat pertahankan kedaulatan negara dari ancaman musuh dari luar dan dalam negara...Amin.. Kepada Pahlawan yang gugur...JASAMU SENTIASA AKAN KAMI KENANG DAN SANJUNGI.....

daniel at: 3/08/2013 8:34 pm said...

Bansa kami dayak sigi ka ngayau.ang duji kami tu....

Anonymous at: 3/09/2013 1:38 pm said...

penulis ini nampak lain mcm. mohon dibuat laporan polis terhadap penulis ini. maklumkn kpd SKMM. tuan blog perlu simpan record posting supaya polis dpt track penulis ini. sy syak org ini org sulu yg mnjadi tali barut. harap maklum kpd semua rakyatdan bertindak. org sulu juga mengapi2kn msia melalui blog/fb

Anonymous at: 3/09/2013 1:42 pm said...

kalau perlukn bantuan sila bgtahu..aku berpengalam dalam sembelih ayam lembu dan do dot dot..aku akn bantu.

Anonymous at: 3/11/2013 12:19 pm said...

Jika penceroboh dah bunuh orang Malaysia, polis pulak tu, taklkanah Malaysian nak tengok sahaja, lepas seorang seorang rakyat Malaysia dibunuh, dibelah hidup hidup isi perut tak kan nak biarkan, sampai geleran pembaca atau penulis, mungkin kena potong hidung hidup hidup ke! Pun tuan tuan dan Puan puan nak biarkan sahaja si penceroboh tu bermaharajalela, buat apa sahaja yang merekak sukak, (campuran mamak ku kadazan bapak ku melayu johor)

Anonymous at: 3/13/2013 4:25 pm said...

Heh... Hanya org Borneo saja tahu apa yg berlaku di Sabah dan sarawak dahulu. Adakah anda semua tahu kenapa pemberontakan berlaku di borneo dahulu kala sampaikan Kerajaan Suluk / Brunei minta bantuan British untuk menentang Pribumi Borneo (Sabah & Sarawak)? Sebab mereka gagal untuk menjajah Kita dan nenek moyang kita menentang mereka dari menjajah Borneo. Ini semua diakui oleh semua org Borneo...Kami masyarakat Dayak Sarawak akan terus megah berdiri di belakang ATM dan PDRM untuk terus mempertahankan Malaysia dari dijajah lagi...walaupun kalimantan adalah dibawah pemerintahan Indonesia namun ikatan pertalian kami kekal utuh dan kami akan bersatu untuk menghalau pengganas2 ini. Bagi Anonymous yg menafikan pembentukan Malaysia... Saudara x layak jadi Rakyat Malaysia ataupun memang saudara bukan kerakyatan Malaysia. Bagi anggota keselamatan yg terkorban, mereka adalah wira didalam lipatan sejarah kita. Walaupun pemburuan kepala (NGAYAU) sudah tidak diamalkan lagi oleh masyarakat Borneo namun kekejaman yg pengganas lakukan keatas anggota keselamatan kita harus dibalas sama rata.. Biar ghaib bertemu ghaib. Saya seru semua Rakyat Malaysia tak kira dari suku kaum manapun dan agama apapun yg korang anuti...ketepikan Fahaman politik dan bersatulah dengan apa cara sekalipun untuk mengekalkan keamanan yg kita kecapi... cukuplah cerita nenek moyang kita yg telah bersusah payah berjuang demi untuk hari ini. Insiden di lahad datu ini saya harapkan dpt membuka mata dan minta kita semua betapa kita harus bersatu dan bukannya menuding jari mencari mana2 kelemahan dan siapa harus dipesalahkan. Bukan lagi untuk mana2 hero jalanan ataupun samseng kaki lima mempamerkan siapa yg berkuasa dan siapa yg punya area... Bila kita dijajah semuanya x bermakna.. kebanyakan kita lalai setelah lebih 50 tahun merdeka.. kita juga lupa akan cerita lama..hinggakan ramai yg menyelitkan komen2 berunsur perkauman di laman2 sosial dan sebagainya... Tak kisah anda berbangsa cina, india, melayu , iban, bidayuh, kayan, kenyah, murut, melanau, org ulu, penan, org asli, kelabit, kadazan, bisaya, dan banyak lagi yg aku sendiri pun lupa....Saya percaya Kita berpegang pada satu matlamat....iaitu mengekalkan Keamanan...kerana keamanan saja yg mampu menjamin masa depan yg lebih baik...

Anonymous at: 3/19/2013 4:04 pm said...

JGN SEMBARANG CKAP !! KERANA MULUT BADAN BINASA !

Anonymous at: 3/21/2013 5:57 pm said...

tak payah kecoh..kecoh..Brunei Darul Salam hingga sekarang pun menafikan telah memberi sabah kepada sulu kononnya sebagai pemberian membantu perang saudara brunei.tahun 2001 ICJ telah memutuskan sabah adalah sebahagian wilayah malaysia.so kalo anwar ble kata "u ulang i saman"so kita pun ble kata pengganas masuk kita tembak".fakta dan logikalnya dari dulu hingga sekarang mereka ini tak lain hanyalah penyangak yg mengambil kesempatan..itu diri sebenar jamalul Kiram

Anonymous at: 3/24/2013 5:39 pm said...

Kita sebagai rakyat malaysia yg sah patut bersyukur dengan keamanan yg di kecapi selama ini... Untuk penulis block yag solah2 menyokong pencerobohan Lahat datu ni.. saya nak syorkan dengan kerajaan,.. lucutkan kerakyatannya... hantar penulis block yag bodoh ni tinggal dengan syaitan Kiran... Dia tak patut pijak tanah malaysia ni.. kita haramkan kakinya pijak tanah malaysia ni.

Anonymous at: 3/25/2013 2:53 pm said...

Jgn terlalu kuno. Skrg jaman moden. Kita terikat dgn undang2, bukan bulih sesuka hati

Anonymous at: 3/28/2013 12:12 am said...

Apapun dari datuk-nenek sehingga kami memilih untuk bersama Malaysia.Kalau dilihat dari sejarah bangsa sulu sebenarnya pelarian yang menceroboh Sabah. Dan senang2 mengaku Sabah hak mereka. Rakyat sabah tidak akan berdiam diri, sebaliknya akan menentang habis-habisan.

Anonymous at: 3/28/2013 9:06 pm said...

Diaorang ni bukan apa,mushkil,tipu/ada agenda.Cuba perhatikan sebelum perkara ini berlaku.Mereka(sebelum ini)telah berunding dgn polis,tempohnya amat lama,iaitu 21 hari.Kenapa lama,siapa yg berunding kenapa sampai sekarang tiada sape yg mengetahuinya.Cuba jgn marah2, Allah amat mengetahuinya.

Anonymous at: 3/30/2013 10:38 pm said...

Sebrnarnya kta yg leka dan taksub mengejar dunia...sesungguhnya stiap yg hidup pasti akn mati...jd jgn tlalu excited mmberi komen...ingat....kta bkn pro dlm mnilai sseorang..pasti ada sebab dgn apa yg blaku..harap korg semua sdar yg hdup ini hnya pnjaman drNya...semua adlah miliknya...telah d cptakan mhkluk d nmakan manusia untuk mmlihara dunia dn d berikan akal fkiran untuk mmikirkannya...jd jgn tlalu... bijak untk mmbuat kputusan walhal anda tidak layak untuk mmutuskannya..jgn matang sebelum usia dlm bbicara....salam

orang asal at: 3/31/2013 12:59 pm said...

KDM. kami orang asal sabah ..persoalan nya kenapa perjanjian malaysia 20 perkara untok otunomi rayat sabah tidak ditunaikan oleh kerjaan...kedua kenapa kerjaan bn. menyokong pemberian ic. kepada pti.seperti suluk yang asal dari filipin , bugis , pakistan . ini terang2 menyalahi 20. point justru itu peristewa lahad datu ni ada kait rapat dengan orang suluk yang telah dibagi ic.jadi kalau kita fikir betul2 kejadian peristewa lahad datu ni ada lah silap kerjaan bn. sendiri itu baru suluk mungkin juga akan datang ni pti. bugis pula buat hal kerana sekarang ni kerjaan sabah banyak jawatan 2 pengarah yang merika telah pegang seperti Imegerisen, jabatan tanah melahan pengarah RELA, pun bugis yang jadi bos kalau lahjawatan ini memerlukan orang beragama islam pun bagi lah dengan orang asal dari suku bajau. iranun berunei dan sebagainya jadi ini lah masaalah nya . sayugia diingatkan bahawa kami orang KDM. Kalau lah kami tahu 20. perkara ini kerjaan tidak tunaikan sudah tentu sabah tidak akan bersama2 membentuk MALAYSIA pada 1963.sebap itu kami harap selapas pru.13 nanti siapa pun yang memerinta diharap akan buka mata tentang masaalah ini kalau tidak mungkin larutan dengan kejadian di lahad datu ini mungkin ta salah bagi sabah untok membawa 20 perkara ini ke pengatahuan PBB. menganai dengan sukongan orang2 dayak dari kelimantan pula kami sokong 100% memandangkan kita ada lah serumpun pulau BORNEO .....hidup borneo AGI IDUP AGI NGELABAN... Tuu kali lompat dua kepala tatak.....

he he at: 4/05/2013 12:00 am said...

Sabah adalah hak milik sah rakyat Sabah bukan milik Filipina atau milik Waris kesultanan Sulu atau milik sesiapa mahu pun British atau Brunei. Sabah milik sah rakyat Sabah. Pada tahun 1963 rakyat Sabah memilih untuk berada dalam Malaysia.Rakyat Sabah telah menentukan hak mereka.Mereka hidup maju, aman dan makmor berada dalam Malaysia. Apa lagi yang Sulu Mahu? Tak lama lagi rakyat Sabah akan memilih lagi, Kita kena hormati pilihan mereka.Semasa Sabah dicerobohi ATM dan PDRM telah bergadai nyawa mempertahankan Sabah.Mereka ni Tak kira dari mana,Tanah Semenanjung, Sarawak dan anggota dari Sabah sendiri bergabung dan bersatu mempertahankan Sabah kerana mereka adalah 1 Malaysia. Bila ada anggota yang terkorban, anak isteri yang meratap kesedihan adalah anak isteri dari Semenanjung, Sarawak dan Sabah sendiri...demi Malaysia yang tercinta..malangnya ada manusia yang buta hati yang masih lagi mahu menyalahkan dan menghina anggota ATM dan PDRM yang berkorban dibarisan hadapan.Yang silap diperbetulkan. Yang mantap diperkukuhkan bukan asyik menyalahkan. Jika hebat marilah berjuang dibarisan hadapan bukan cakap2 dibelakang. Bagi kaum dayak yang nak penggal kepala tu syabas diucapkan kerana ada semangat nak mempertahankan negara.Mereka ni nak penggal musuh bukannya nak penggal kawan sendiri.Mereka tak rela maruah Sabah dicemari begitu sahaja. Bagi rakyat Sabah pilihlah siapa yang mempertahankan kedaulatan Sabah.Kita harus berterimakasih kepada keluarga anggota yang terkorban.Ketika kita sedang enak dibuai mimpi ada ibu bapa yang meratap kehilangan anak,ada isteri yang meratap kehilangan suami dan ada anak-anak yang meratap kehilangan bapa. Hentikanlah cakap-cakap yang menyakitkan hati ini. Belajarlah saling menghormati dan berterima kasih

Anonymous at: 4/11/2013 4:50 pm said...

semua suku bangsa asal (pedalaman) di borneo yang bukan beragama islam termasuklah iban, kayan, kenyah, murut, dusun-kadazan-rungus, kelabit, bahau, mualang, ot danum, ngaju dan banyak lagi semuanya mesti bersatu di bawah rumpun dayak..suku dusun-kadazan-rungus-sungei di sabah sebenarnya adalah rumpun dayak dan semua rumpun dayak tidak mengira dari wilayah malaysia atau indonesia mesti mempunyai perasaan solidariti untuk mempertahankan wilayah borneo yang merupakan tanah pusaka nenek moyang rumpun dayak..jadi tidak salah rumpun dayak dari kalimantan utk merasa terpanggil membantu saudara mereka di sabah menghadapi penceroboh tausug ini..

Nasip Amdas at: 5/11/2013 1:41 am said...

21 GGK.... lain kali kalau ada penceroboh bagi tentera control dlu sebab kami sentiasa dihadapan bukannya dibelakang, jangan control kalau tak bole control bagi tentera yang ada ilmu Medan Perang (IMP)
macam2 ada dalam tentera "Skill War" kalau hari itu bagi tentera yg control kejadian ini tidak akan berlaku....

Anonymous at: 7/18/2014 12:44 am said...

Sya cina mix dayak berasal dri sabah datuk sbelah mak seorang pengait.. Rasa2 nk try potong kepala penceroboh bikin hiasan d rmh sya hhuhuh.. Mcm best pula ahaha

Post a Comment

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"

Post Terbaik Que Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Welcome

Welcome

Exchange Bloglist Que

Sahabat Que

Search Blog Que

Loading...

Follow us on Facebook

Hak Cipta Que Achmad @ 2010 (www.queachmad.com). Powered by Blogger.

Klik LIKE & join Abe di Facebook

Please wait..15 SecondsX

Google+ Followers

Bloglist Que I

Que Achmad menulis...

Sahabat, Abe alu-alukan komen korang semua kat 'entri2' Abe.. Senang je caranya: Korang Klik pada Tajuk Entri, pastu 'Post A Comments' je.. Terima Kasih, Jasamu Dikenang.. Pe2 hal, email je Abe di: queachmad@queachmad.com