Sahabat Que 'Silent Readers'

EKSKLUSIF: Zina Cyber @ Zina di Alam Maya

7/10/2012 10:30:00 pm

Zina Cyber atau Seks melalui Internet... Korang pernah dengar tak? KES pasangan bercinta melalui alam maya bukan lagi isu biasa. acap kali kita dengar akhir2 ni... Tadi Abe adalah jugak bukak Blog2 Ilmiah, banyak Info tentang ni Abe dapat baca. Antaranya yang Abe terKesan bila baca ialah penceritaan & perkongsian dalam topik ni. Teringat pulak Abe pada suatu masa dulu, Abe pernah berbincang pasal ni dengan Sahabat Abe, seorang Peguam Syariah. Dalam ingat2 lupa, kat sini Abe cuba untuk kongsikan Info menarik ni bersama korang semua. Bukan ada tujuan lain untuk kenakan sesiapa, jauh sekali nak memalukan sesiapa ataupun menjatuhkan maruah sesiapa, tiada niat Abe ke arah tu. Tujuan asal perkongsian Abe ni adalah semata mata untuk menasihatkan diri Abe sendiri, itu saja. Dan mungkin dengan perkongsian ni, akan memberikan manfaat kepada semua, amik pengajaran ke arah kebaikan. Dapat pahala apa meninggalkan benda yang berdosa... Ni Abe 'copy' sikit daripada perkongsian beliau. 

Berdasarkan pengalaman saya mengendalikan kes rumahtangga terkini, enam daripada 10 kes rumah tangga berpunca daripada cinta yang bermula di alam maya. Realitinya, individu tidak kira lelaki atau wanita mudah terpedaya dengan cinta alam maya kerana mereka ini terlibat dengan perhubungan tidak nyata. 

Secara khususnya, mereka ini tertipu dengan kebaikan diri pasangan yang tidak dikenali secara zahir dan berterus terang. Lazimnya setiap individu akan berusaha untuk menonjolkan yang terbaik bagi menambat hati rakan baharu yang dirasakan sesuai menjadi teman istimewa. Hubungan siber jadi lebih indah apabila pasangan baharu berusaha untuk memahami kekalutan yang dihadapi, kononnya sedia berkongsi apa sahaja permasalahan. 

Zina siber
Saya pernah kendalikan kes pasangan yang bermasalah disebabkan si suami berzina menerusi internet, menggunakan e-mel untuk mengirimkan gambar-gambar bogel kepada pasangan. Perhubungan bertemu muka tidak berlaku dan sekadar bertukar gambar bogel masing-masing (secara spesifik, gambar alat sulit masing-masing sahaja, tanpa wajah) disertakan dengan ayat-ayat yang merangsang nafsu. Si isteri yang terjumpa kesemua e-mel itu pastinya tidak dapat bersabar apatah lagi menerima. Bukan saja suami, satu kes hujung tahun lalu, perkahwinan berusia enam bulan berakhir apabila suami mendapat tahu kerja jahat si isteri bermesej lucah dengan rakan-rakan siber. 

baca lagi KLIK SINI
Hakikatnya, walau secara siber, tanpa pertembungan dua jasad, arahan syarak agar jangan mendekati zina telahpun berlaku dalam kes-kes di atas. Bukan saja berdosa, malah ia boleh merosakkan kebahagiaan perkahwinan dan diri sendiri. Mereka yang mendapat kepuasan melalui seks alam siber ini boleh dikategorikan sebagai melakukan onani dan boleh memberikan kesan kepada hubungan seksual suami isteri juga. 

Bertindak profesional
Tidak ada salahnya suka berinternet atau mencari rakan di alam maya, cuma perlu pastikan anda bertindak profesional dengan menjadikannya sebagai satu kemudahan untuk mempertingkatkan keperibadian dan kecemerlangan, bukan untuk merosakkan diri sendiri dan insan sekeliling. Internet boleh digunakan untuk memudahkan segala urusan hidup seharian selain dapat merapatkan hubungan suami isteri yang berhubungan jarak jauh malah suami isteri yang tinggal serumah. Ikhlaskan niat anda untuk menggunakan kemudahan teknologi yang ada ini dan berusaha untuk tidak merenggangkan hubungan suami isteri atau keluarga. Pastikan biar apa juga yang dilakukan, pasangan dan anak-anak lebih diutamakan. 

Anda juga boleh berkawan semula dengan bekas kekasih atau bekas pasangan anda di alam maya. Tiada masalah kerana perpisahan yang berlaku dalam hubungan cinta atau perkahwinan bukan satu alasan untuk terus memutuskan silaturahim. Apa yang penting adalah anda perlu bijak dalam berkomunikasi dan tidak melampaui batas sebagai seorang rakan semata-mata. Pastinya anda tahu menghargai individu yang lebih utama dalam hidup anda. Kalau daripada kawan boleh menjadi kekasih, kenapa tidak boleh kekal berkawan selepas kasih berakhir?

Perlu profesional dalam berkawan, bukan hanya kerjaya.
Bagi pelayar laman-laman jalinan sosial ini, anda perlu ikhlas dan fokus terhadap tujuan anda melayari laman tersebut. Jangan saja-saja melayarinya tanpa matlamat. Kalau nak cari kenalan, pastikan hubungan betul-betul berjalan dalam keadaan yang dibenarkan oleh syarak dan moral masyarakat yang lazim bukan yang luar biasa hingga meminggirkan amalan budaya tradisi.

You Might Also Like

2 comments

  1. satu perkongsian yang menarik....
    mintak2x dijauhkan gejala2x yang x elok seperti itu..

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad