Tuesday, 5 June 2012

LARANGAN ALLAH: Inilah Terjadi Bila Bersentuhan


Abe kongsikan sebuah sabda Rasulullah:
 
لَأَنْ يُطْعَنَ فِي رَأْسِ أَحَدِكُمْ بِمِخْيَطٍ مِنْ حَدِيْدٍ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَمَسَّ امْرَأَةً لاَ تَحِلُّ لَهُ
“Kepala salah seorang ditusuk dengan jarum dari besi itu lebih baik baginya daripada menyentuh wanita yang tidak halal baginya.” (HR. Ath-Thabarani dalam Al-Kabir 20/210 dari Ma’qil bin Yasar radhiyallahu ‘anhu, lihat Ash-Shahihah no. 226)

Pada perempuan yang naif diluar sana. Inilah alasan dan sebab mengapa Allah S.W.T melarang bersentuhan dengan bukan muhrim atau pasangan masing-masing diluar sana..

Pada lelaki yang daif diluar sana, JANGANlah kamu mengambil kesempatan di atas ke'naif 'an kaum perempuan..
 
Lihat tanda merah dalam gambar di atas

Kajian Saintifik menunjukkan bahagian berwarna merah adalah peningkatan suhu yang tinggi dikawasan tersebut. Jadi berpegangan tangan membuatkan jantung seorang perempuan berdegup kencang kerana cinta dan kasih sayang. Sedangkan lelaki berdegup di otak dan bahagian sulit kerana nafsu semata..

Macamana Nak Parking ni?...



Amboi.... Panjangnyaaaaaaa...

Semalam sedang Abe berada disuatu lokasi, Abe ada lah terpandang sejenis kereta ni... Jenama kereta ni Abe tahulah... Sebelum nipun Abe pernah jugaklah tengok kereta Model Jenis ni dulu...

Cuma tetiba je bila tgk kereta ni smlm, Abe terfikir sesuatu... Tetiba je terfikir... 'Macamana ek nanti owner dia nak parking? Parking lot biasa muat ke?  Susah ke nak drive kete ni? Lagumana nanti nk naik parking roof yang kena buat pusingan bulatan spiral macam kat Alamanda? Lepas ke nak buat pusiangan spiral tu? 'Huhuhu

Semua soklan-soklan tu berlegar dlm otak Abe smlm... Dalam terfikir, Abe dah dapat jawapannya... Dalam Abe menjawab sendiri soklan tersebut, Abe cuma hanya mampu TERSENYUM.... Hehhehehe

*moral of the story: kalaulah kita ni owner kereta tu, kita pandai2lah nak wat mcmana ye... Drive ke, parking ke, pandai2 dia lah ye... Hehhehe

Published with Blogger-droid v2.0.4
Monday, 4 June 2012

Bilamana Jauhari Mengenal Manikam...



Seorang guru yang sangat dihormati dan terkenal didatangi oleh seorang muridnya pada satu hari di rumahnya. Murid itu kehairanan melihat keadaan rumah gurunya dan cara gurunya berpakaian. Semuanya kelihatan serba sederhana dan tidak menunjukkan ciri-ciri rumah dan cara berpakaian orang yang terkenal.

"Wahai guru, saya tidak faham mengapa seorang guru yang terkenal seperti kamu tinggal dan berpakaian seperti ini.Tidakkah sepatutnya kamu berpakaian dan tinggal di rumah mewah setanding dengan kemasyhuran dan kekayaan yang kamu miliki?" Guru itu cuma tersenyum sambil melucutkan sebentuk cincin dari jarinya.

"Saya akan menjawab pertanyaan kamu tapi sebelum itu kamu perlu ambil cincin ini dan bawa ke pasar. Cuba kamu jualkan cincin ini dengan harga sekeping wang emas" Melihat kepada keadaan cincin gurunya yang kusam, murid itu agak ragu-ragu.

"Sekeping wang emas? Saya tidak pasti cincin ini boleh dijual pada harga tersebut" kata murid itu lagi.

"Cubalah dulu. Manalah tahu kamu berjaya menjualnya pada harga tersebut" kata gurunya. Murid itu lalu membawa cincin itu ke pasar. Dia bertanya kepada penjual kain, penjual sayur, penjual daging, penjual ikan dan lain-lain peniaga tapi tiada siapa yang mahu membeli cincin itu dengan harga sekeping wang emas. Murid itu kembali kepada gurunya dengan perasaan hampa.

"Wahai guruku, tiada siapa yang ingin membeli cincin ini dengan harga sedemikian. Paling mahal yang ditawarkan oleh peniaga-peniaga di pasar itu ialah sekeping wang gangsa"

Guru itu masih lagi tersenyum dan berkata, " Sekarang kamu bawa cincin ini kepada kedai emas di hujung jalan ini. Tunjukkan cincin tersebut kepada tukang emas di situ. Jangan kamu sebutkan harganya sebaliknya tanya tukang emas tersebut, berapa harga yang boleh ditawarkan untuk cincin ini"

Murid itu pun pergi ke kedai emas tersebut dan seketika kemudian pulang dengan muka yang berseri-seri. "Wahai guruku, tukang emas itu menawarkan seribu keping wang emas untuk cincin ini. Saya bagaikan tidak percaya dengan harga itu"

"Wahai muridku, itulah jawapan kepada soalan kamu tadi. Seseorang itu tidak boleh dinilai dengan keadaan rumah tempat tinggalnya dan cara dia berpakaian. Hanya jauhari yang mengenal manikam. Permata dan emas dalam diri seseorang hanya boleh dilihat oleh mata hati, bukan mata kasar dan ia perlukan proses yang agak teliti untuk mengenalinya. Kita tidak boleh melihat permata dan emas dalam diri seseorang hanya dengan pandangan pertama (first impression). Seringkali kita tersilap membuat andaian. Sesuatu yang kita nampak luarannya seperti emas rupanya tembaga dan sebaliknya"

Published with Blogger-droid v2.0.4

Teringat Kat Dia...



Lama dah Abe tak tengok dia, lama dah Abe tak bawak dia, lama dah Abe tak jumpa dia... Teringat betul kat dia... Agak2nya bilalah buleh Abe jumpa dia semula ek? Huhuhuhu, rendu terAmat kat dia...
 
Published with Blogger-droid v2.0.4
Sunday, 3 June 2012

NGERI: Pelajar Makan Otak & Hati Kawan Sebilik...


WASHINGTON – Seorang pelajar sebuah kolej di Amerika Syarikat (AS) mengaku membunuh rakan sebiliknya, memotong badan dan memakan sebahagian otak serta semua hati mangsa, lapor media AS semalam.

Alexander Kinyua dari Baltimore, Maryland ditahan pada Selasa lalu selepas polis menggeledah rumahnya kerana abangnya menemui kepala dan tangan mangsa, lapor akhbar Baltimore Sun.


Kinyua, 21 yang merupakan pelajar Universiti State Morgan, mengaku bersalah membunuh dan mengerat anggota badan teman sebiliknya, Kujoe Bonsafo Agyei-Kodie.
Motif sebenar kejadian masih tidak diketahui dan Kinyua didakwa atas tuduhan membunuh.

Kejadian tersebut menambah jumlah jenayah mengerikan yang berlaku di Amerika Utara pada minggu ini. – AFP

sumber : www.xlupa.com

Genap Sebulan Usia WWW.QUEACHMAD.COM


Salam.

Esok, genaplah sebulan Abe berBlogging... Alhamdulillah, jumlah Sahabat yang berkunjung ke www.queachmad.com ini telahpun mencecah angka 12000... Abe kira ini satu pencapaian jugaklah kepada Abe yang mula menceburi bidang kreatif ini secara serius ni...

Semuanya berkat sokongan korang semua kepada Abe... Harap korang semua dapat terus menyokong Abe lagi untuk masa-masa akan datang ye... Ni Abe dedikasi Pantun buat korang semua...

Dari Daik pulang ke Daik
Sehari-hari berkebun pisang
Budi baik dibalas baik
Dalam hati dikenang orang

Tanam lenggun tumbuh kelapa
Terbit bunga pucuk mati
Budi tuan saya tak lupa
Sudah terpaku di dalam hati

Tenang-tenang air laut
Sampan kolek mudik ke tanjung
Hati terkenang mulut menyebut
Budi baik rasa nak junjung

Saturday, 2 June 2012

PANAS: Pontianak lebih SOPAN dalam berpakaian...


Ramai sekarang ni manusia yang dah semakin seksi & BERANI MATI (kata Mat Yie) dalam berpakaian... Baik lelaki apatah lagi perempuan, huhuhu... Tadi Abe berkesempatan minum di Ali1Bistro, fuyoooo dia punya pakaian... Abe tengok, 'pergh' dasyat... Berpakaian TETAPI bertelanjang... Faham kan maksud Abe? huhuhuhu... Pembalut 'Nangka' pun tak se'Dasyat' dia dari segi Ketat... huhuhuhu (Mood: Istigfar)


Naik loyar pun ada jugak... Kalau zaman-zaman Abe muda dulu, OK lah... ley wat cuci mata (zaman muda dululah, la ni Abe dah makin baik dah)


Bila belek 'tenet' tadi, Abe terjumpa gambar ni, memang 'Walla'... Kena molek, terus wat 'Entri' simple ni...


*Sopankah Pontianak ni? Bolehlah...tapi kan pada Abe, sopan lagi pocong sebab hanya muka je yg nampak...yang len semuanya dah tutup...hahahah!!!

Gambar Zizan Raja Lawak... di zaman sekolah


Salam.

Belek punya belek lagi, search punya search lagi, Abe ada terjumpa pulak gambar lama ni. Macam lawak je Abe tengok. terus Abe zassssssss, download wat entri... walaupun entri simple... Dulu pasal Dato' Siti, kali ni pasal Zizan pulak...

Suka ngat Abe tgk gaya ke'control'an Zizan. Tobat memang 'Nerd'... Memang berbaloi-baloi...

*setuju tak dgn Abe? hehehhe, hensem tak.....

TAHNIAH: Zizan Razak Juara Super Spontan


zizan-razak-juara-zuper-spontan

Bawa Pulang RM100,000 & Toyota Camry... Banyak tuuuu, naik kete baru lah Zizan pasni ye :)

Zizan Razak dinobatkan sebagai Juara Super Spontan dengan membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah RM100,000 berserta sebuah kereta Toyota Camry.

Naib juara dimenangi oleh Johan dengan hadiah wang tunai RM50,000. Tauke berada di tempat ketiga dengan hadiah berjumlah RM25,000. Manakala peserta akhir lain Super Spontan membawa pulang hadiah RM5,000 setiap seorang.

Jom 'LIKE' Ben Ashaari... Davidoff Parfums Contest


Salam, Jom Undi & 'LIKE' Ben Ashaari

Sekadar memberikan sokongan dan meminta jasabaik rakan-rakan yang sudi mengundi Sahabat Saya Ben Ashaari. Sekadar memberikan sokongan...

Sila 'Klik' dan ikut sahaja arahan yang terkandung di situ...

Geng .. mintak tolong bley ?

Klik https://www.facebook.com/davidoffparfums.my/app_429271597103029 >

Klik Blogger Contest


dan klik LIKE gambar BEN ASHAARI tuu


pastu klik gambar yang macam ni ye... itu aje

Terima kasih di atas "Keikhlasan Anda Semua, Jasamu Dikenang"....




Friday, 1 June 2012

EKSKLUSIF: Gambar Kaki Yuna yang Kontroversi...





Macam-macam jenis manusia ni... huhhhuh, gambar kaki pun nak dedahkan...

Akibat Yuna buat 'post' beberapa gambar kaki beliau buat tatapan peminat di Instagram dua hari lalu, kini Yuna dikecam dan ditegur oleh Peminatnya sebab mendedahkan aurat. Yuna yang sememangnya aktif di Instagram menghantar gambar ini ketika dalam perjalanan menuju ke Chicago, USA sebagai sebahagian daripada tour persembahan beliau. Peminat yang prihatin, tampil memberikan komen tentang Yuna yang mendedahkan aurat melalui gambar ini sedangkan popular dengan imej bertudung.

Walaubagaimanapun, komen-komen negatif sudah dipadam oleh Yuna... 

*tak salah bila tegur menegur ni... untuk kebaikan


Published with Blogger-droid v2.0.4

Harus Jika Pengantin Adalah AYAM?


Kalau dah tahu upacara bersanding yang di sertakan acara merenjis tepung tawar, beras kunyit, bersalaman bukan muhrim, dan berpakaian yang tidak menutup aurat itu haram, jangan la buat...

kalau ada orang buat, jgn lupa tegur..

kalau takut nak tegur, share je gambar nih...

Kalau nak bersanding SAHAJA, di haruskan. Cuma perkara-perkara yang berlaku disebaliknya yang menyebabkan ianya menjadi haram seperti bertepung tawar, jampi serapah, percampuran bebas wanita dan lelaki, membuka aurat dan pembaziran. Jika kesemua perkara ini dapat kita elakkan maka tiadalah masalah bagi kita meraikan adat tersebut. Wallahu a’lam.

Cafe Nasi Ulam, design 'Country American Style'...




Salam.

'Bekpes' pagi ni, Abe sempat g ke satu Cafe ni... Namanya Cafe Nasi Ulam... 'Firstly', Abe ingat dapatlah tgk suasana Restoran Kampung... Sekali masuk, 'pergh' dalaman 'Country American Style' wooooo... Terkejut Abe tgk.

Makan kat sini pulak dah la sedap, banyak pilihan pulak tu... Pendek kata, tak rugilah kalu nak datang sini lagi...

Apa-apapun, kedai ini akan Abe singgah makan lagi len kali...

Published with Blogger-droid v2.0.4
Thursday, 31 May 2012

Duduk Sama Rendah, Berdiri Sama Tinggi



Dalam hidup kita, jangan nak 'eksen' sangat... Abe baru hidup dekat 31 tahun atas dunia ni, banyak jenis manusia dah yang Abe dah jumpa... & Abe akan jumpa banyak-banyak jenis manusia lagi...

Bos dengan cara Bos, Kuli dengan cara Kuli... Ada 'part' masing-masing, ada tanggungjawab masing-masing... Masing- masing saling perlu memerlukan... Jangan duk pandang rendah pada orang lain... Bos takkan boleh buat kerja Tanpa anak Kuli... Begitu juga sebalinya...

So, jangan duk 'eksen' sangat Wahai sapa yang rasa dia 'Bos Yang Zalim'.

Published with Blogger-droid v2.0.4
Wednesday, 30 May 2012

KISAH BENAR: Wanita & Kucing


Salam.

Disini Abe cuma ingin berkongsi. Bila diceritakan Kisah ini kepada Abe, Abe teruja... Terasa seolah-olah cerita ini perlu Abe kongsi dengan orang lain... Difahamkan, kisah ini adalah sebuah Kisah Benar, Tentang Kekuasaan ALLAH SWT

Kisah ini mengenai seorang wanita tua berasal dari Perak yang menunaikan haji.

Wanita ini, kerana sudah tua dan uzur, lutut pun lemah dan sentiasa sakit, menggunakan kerusi roda semasa tawaf dan saie. Dia mengupah petugas Arab menolaknya, tujuh kali pusingan tawaf dan tujuh kali berulang alik antara Bukit Safa dan Marwah.

Beliau menunaikan tawaf rukun dan saie saja. Yang sunat tak mampu kerana uzur. Lagi pun wangnya hanya cukup-cukup saja.

Namun, ada satu amalan mulia dimiliki Muslimah ini. Yakni mencontohi sunnah Nabi s.a.w., mengasihani dan menyayangi kucing di desanya.

Dia amat suka memelihara kucing. Di rumahnya banyak kucing. Dia melayan makan dan minum kucing. Dia pungut kucing yang dibuang orang, diberikan makan dan minum, dirawat dan dimandikan dengan sabun wangi.

Walaupun banyak kucing jalanan itu lemah, sakit, kurus kering atau lumpuh, tetap diambilnya untuk dirawat di rumahnya. Ada yang berkudis dan sakit serius. Pendeknya rumahnya menjadi pusat kucing kurap.

Maka terkenal lah rumahnya jadi pusat rawatan kucing. Mana-mana kucing yang mati dikuburkan di kebunnya. Demikian begitu kasih Muslimah ini kepada makhluk Allah yang lemah lembut itu.

Justeru, ada kucing-kucing peliharaannya manja, gemuk dan sihat, serta cantik-cantik belaka, berkat khidmatnya, yang ikhlas.

Tahun itu beliau berangkat, menunaikan haji dengan menggunakan perkhidmatan Tabung Haji. Gembira dan sayu nian kalbunya, kerana hajatnya untuk ke Tanah Suci, solat di Masjidilharam dan melihat Baitullah di depan mata sudah terkabul sudah.

Ingin di hatinya untuk tawaf banyak-banyak seperti orang muda dan sihat. Tetapi apakan daya, lututnya sakit manakala badan uzur. Setelah solat fardu sentiasalah beliau memanjatkan doa dan pertolongan Allah, agar hajatnya dimakbulkan.

Pada suatu hari, semasa hendak pergi solat di Masjidilharam dengan keadaan bertongkat, beliau terjumpa seekor kucing yang kurus, comot, lemah dan lapar.

Apabila kucing itu hendak bangun berjalan, ia jatuh berkali-kali. Kasihan nian wanita tua itu melihat makhluk Allah itu menderita dan sengsara di kota suci Makkah.

Lantas diambilnya kucing itu, diurutnya tubuhnya yang lemah itu. Dibelikan sebungkus nasi berlauk dan diberikan minum air zam-zam yang murni.

Dengan takdir Allah, kucing itu pulih dan sihat. Kucing itu telah menggesel kaki Muslimah tadi, lalu menjilat kedua-kedua tapak kakinya. Ajaib sungguh, kaki dan lututnya yang sakit tadi, tiba-tiba menjadi sihat dan kuat, seperti orang muda.

Muslimah tua tadi dapat tawaf sebanyak-banyaknya, ikut suka hatinya. Tertunailah hajat yang terbuku di hatinya selama ini, berkat menolong seekor kucing di Makkah yang mulia itu..

Setelah tawaf wida (selamat tinggal) dan menziarahi Masjid Nabawi, hajah yang solehah tadi berserta rombongannya bersiaplah untuk pulang ke Malaysia.

Sewaktu hendak menaiki tangga pesawat di Jeddah, Muslimah tua tadi terlopong melihat seekor kucing yang mirip kucing yang ditolongnya sewaktu di Makkah dulu.

Kucing itu duduk di sisi tangga pesawat itu sambil matanya merenung sayu padanya. Apabila Muslimah tadi sampai ke anak tangga teratas, kucing tadi ghaiblah daripada pandangannya.

Demikianlah ganjaran dan berkat orang yang mengasihi kucing, seperti Nabi kita s.a.w. mengasihinya di dunia ini, lebih-lebih besarlah pahala menunggunya di alam akhirat nanti.

Amin.

Punya Takut Dia Terbakar...



Punya takut dia terbakar.. cuba bayangkan itu kita.. tiupan itu adalah amalan kita untuk menghindarkan kita dari dijilat neraka. - ayuh menyucikan diri dan dosa..kerana setiap hambanya memerlukan pengampunan dan rahmat dariNya

Published with Blogger-droid v2.0.4
Tuesday, 29 May 2012

Nostalgia 'Makan-Makan' di Sibu...


Makan-makan ek? Heheheheh. Susah betul nk cari makanan halal di Sibu ni. Kebanyakan kedai yang ada kat sini sume kedai yang tak halal... Almaklumla sendiri ye kedai yang tak halal tu jual apa... Mana-mana kedai majoriti ada jual ba** salai... Huhuhuhuu...

Ada satu kedai kat sini dah kami kira macam kedai angkat kami lah... Nama kedai tu De'Mas... Setiap pagi, kami akan 'bekpes' kat situ. Malam pulak, kami jugak akan makan di kedai tu...

*kat De'Mas tu, sume jenis makanan ada.. Sedap pulak tu

banyak lagi gambar tekan SINI 

Nilai Sahabat Sejati...


Mempunyai satu sahabat sejati lebih berharga dari seribu teman yang mementingkan diri sendiri.



Apa yang kita alami demi Sahabat kadang-kadang diluar jangkauan pemikiran kita, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah. Semua orang pasti mahukan Sahabat Sejati, namun tidak semua orang berhasil mendapatkannya. Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun ada juga yang begitu hancur kerana dikhianati sahabatnya.

EKSKLUSIF: Bila Dedi Jaga Baby...


Boleh kot seorang Dedi jaga baby.. Ada banyak cara... Dimana ada kemahuan, di situ ada jalan... Nak tak nak je... hehhehehe...



Soalan yang biasa keluar dari benak fikiran seorang Dedi lebih kurang macam ni (Haruskah aku memikirkannya semula ? Oh , tidak sama sekali !!! U and me , blogging sama sama ehh . Ok bebeh !)  ~ credit to Ben Ashaari. (jgn mareh)

 bila penat dtg, mungkin akn jadi macam ni... hehehehe. tidur ber'duet'.

Seorang Dedi, hatinya mesti kuat... Mentalitinya PERTAMA sekali kena kuat... Sebab apa Abe cakap macam ni? Sebabnya, cabaran yang bakal dia tempuhi nanti walaupun dimata orang lain nampak mudah pada zahirnya, hakikatnya amat payah... Perlukan pengorbanan yang seikhlas hati... Hasilnya nanti, InsyaALLAH berbaloi-baloi... Penat akan sentiasa ada, itu memang tak boleh nak sangkal...

p/s: TIPS utk jaga baby? Nanti bakal menyusul... Tunggu Abe kumpul 'bahan' dulu ye... hehhehehehe


SEKS: Dari Kacamata Islam...


Seks adalah satu keperluan bagi manusia, namun seks juga sebenarnya menghidangkan ‘cabaran’ bagi kita kerana bertitik-tolak dari situlah, lahirkan pelbagai kemungkaran kesan daripada kegagalan kita mengawal nafsu yang bersarang di hati dan sanubari.

“Di antara kamu akulah yang paling takut kepada Allah, tetapi aku berpuasa dan berbuka, aku salat dan tidur, dan aku beristeri. Orang yang menafikan sunnahku itu bukanlah daripada golonganku.” – Maksud hadis riwayat Bukhari dan periwayat yang lain.

PERIHAL mengawal hubungan seks sering diperingatkan dalam al-Quran. Nabi Muhammad saw mengingatkan kaum lelaki agar beristeri demi menikmati seks halal. Orang yang hidup tanpa isteri dianggap tidak menurut sunnah (ajaran) Nabi saw.

Mengapakah Islam menyuruh hubungan seks secara terkawal iaitu menerusi pernikahan? Hari ini pula, terbit penyakit Aids (sindrom kurang daya melawan penyakit) yang disebarkan menerusi hubungan seks, pemindahan darah dan penggunaan suntikan. Tentulah ada hikmah di sebalik wujudnya Aids – sebagai suatu peringatan kepada kita agar betul-betul waspada akan zina atau pelacuran dan penagihan dadah.

Dalam laporan Tabung Kanak-Kanak Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef), perhambaan seks berlaku di negara-negara miskin, yang antaranya penduduk majoritinya Islam. Sering soal kemiskinan dianggap punca anak perempuan di jual kepada rangkaian pelacuran. Namun di negara maju, hubungan seks tanpa batas juga berlaku. Seks bebas bukan saja sebagai bahan niaga yang mudah mendatangkan keuntungan besar, malah ada yang menjadikannya sebagai hobi dalam bertukar-tukar pasangan.

Bagi umat Islam, imejnya akan terhina apabila masalah seks bebas ini semakin berkembang dan membabitkan ramai orang.

* BENCANA SILAM
Masalah seks sebenarnya bukanlah masalah baru. Ia masalah kuno yang sudah berakar dari mulai manusia ini diciptakan, cuma manusia yang menyalahgunakan masalah seks ini ke arah negatif. Kalau kita merujuk kepada agama Samawi, seperti Yahudi, Nasrani dan Islam juga agama besar lainnya tidak satu pun ajaran ini yang membenarkan kebebasan seks. Kerosakan moral dalam pandangan Islam lebih banyak terarah kepada masalah seks, walaupun Islam sangat memandang berat masalah lain seperti judi, riba, penganiayaan dan lain-lain.


Namun, kesan daripada kebebasan seks jauh lebih berbahaya. Kita mesti mengakui banyak terjadi kebocoran rahsia negara disebabkan oleh masalah seks. Firaun hancur disebabkan masalah seks, Napoleon runtuh berpunca daripada seks, Nazi hancur kerana skandal seks, raja-raja Islam hilang kuasanya kerana mainan wanita. Dan banyak lagi hal serupa yang difirmankan Allah dalam al-Quran. Seks bebas bukan saja menghancurkan penyakit dan virus berbahaya yang sulit disembuhkan.

* PERANAN IBU BAPA
Islam sebagai agama yang sempurna dan memberi asas kepada pelbagai huraian masalah yang muncul. Sejak manusia hidup di bumi, orang tua diarahkan oleh Islam agar memelihara anak-anaknya daripada penyalahgunaan seks. Orang tua dituntut mendidik anaknya ke arah yang positif, termasuk memberikan tuntutan seks yang benar, sebab itu masalah seks yang terjadi antara ayah dengan ibu tidak boleh diketahui dan dilihat oleh mereka.


Ibu bapa mestilah bersifat terbuka kepada anak-anak dan diwajibkan menjelaskan masalah seks ini secara benar agar mereka boleh menyalurkannya menurut tuntutan yang ditentukan Islam. Masyarakat Islam mestilah memahami bahawa masalah seks mempunyai nilai yang suci dan tinggi dalam Islam. Islam menghormati seks sebagai suatu hak asasi yang mesti disalurkan, tetapi penyaluran itu hendaklah mengikut undang-undang yang sudah ditetapkan oleh Allah.

Perkahwinan yang betul adalah penyaluran yang sangat patut dan sesuai untuk umat manusia. Dengan perkahwinan yang didasari oleh falsafah yang tinggi, penyaluran seks secara benar dapat terlaksana. Apabila umat Islam mengerti tuntutan agamanya yang berkaitan dengan seks, maka seks itu akan mempunyai nilai yang tinggi, manusia akan mendapatkan kepuasan yang paling puncak, sehingga tidak akan muncul suatu pemikiran yang negatif di kalangan umat Islam untuk manyalurkan nafsunya.

* POLIGAMI
Barangkali seseorang lelaki ada yang mempunyai nafsu yang tinggi, yang memerlukan penyaluran yang lebih. Allah juga membuka jalan untuk berpoligami, asal sesuai dengan asas dan falsafah poligami yang ditentukan Allah:


“Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap hak-hak perempuan yatim (bila mana kamu mengahwininya), maka kahwinlah wanita lain yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka kahwinilah seorang saja atau hamba yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih kepada tidak berbuat aniaya.” (An-Nisa’:3)


Islam memberi peluang yang sangat romantis dalam penyaluran seks ini. Hal ini bertujuan agar moral manusia sentiasa terpelihara.

Ini pulalah yang membezakan manusia dengan binatang. – (al-Quran, S.7:179).

Tiada agama di dunia yang lebih tegas mengakui keinginan semula jadi manusia sebagai keinginan yang sihat dan bersih.

“Manusia digemarkan dengan kecintaan memuaskan keinginan kepada wanita, anak-anak, harta yang banyak dari emas, perak, kuda pilihan, ternakan dan sawah ladang. Itulah keseronokan hidup di dunia dan di sisi Allah tempat kembali yang baik.” – (Surah Ali Imran:14).


Dalam ayat ini Allah menyebutkan seluruh kegiatan hidup yang menyeronokkan dan mengakuinya sebagai keinginan yang realistik dan digemari manusia atau sebagai keinginan yang sihat yang pada dasarnya tidak di sangkal dan dikecam sama sekali. Yang tidak diizinkan Islam ialah hanyutnya manusia dalam arus keinginan itu, sehingga mereka terkongkong menjadi hambanya.

(petikan Berita Harian Singapura)
Monday, 28 May 2012

Proton Prevé Hatchback?



16 April 2012, tarikh Pelancaran Proton Prevé. Tak pun sampai dua bulan Proton lancarkan model baru Proton Prevé. Sekarang ni, Abe dengar ada rumours baru mengenai kereta Proton Prevé versi Hatchback. Kalau betullah ada, cantik la jugak Abe tengok. Google punya Google, Abe terjumpa gambar-gambar ni... Apa komen korang? 



NGERI: Pegawai Polis Dibunuh, Disiat, Dikerat & Dikelar...




Salam.

Kat sini Abe cuba 'share' satu 'link' yang telah Sahabat Abe bg semalam. Bila tengok balik 'Link' tu, memang Abe terkejut parah... Istigfar 2 3 kali... Harap-harap mende-mende macam ni TAK AKAN berlaku kat negara kita ni...


AMARAN: Bagi sesiapa yang tak tahan dgn mende-mende macam ni, Abe galakkan jangan lah cuba-cuba nak tengok... Nanti kang, takleh makan seminggu... huhuhuhuh.

Isi kandungan 'Link' tu:

Dua Orang Polis di Mexico telah dibunuh, disiat, dikerat dan dikelar akibat cuba masuk campur dalam urusniaga Geng Dadah. Kemudian mayat-mayat mereka dihiaskan di hadapan Balai Polis tempat mereka bertugas.

Lagi gambar: 

Tekan Sini

EKSKLUSIF: Pemuda Londeh Seluar Depan Majistret...


 Sekadar Gambar Hiasan

Salam.

Sebelum Abe gi ke Hospital, sempat jugak Abe baca artikel ni dalam BHOnline pagi ni. Macam-macam la peel manusia zaman la ni. Pelik-pelik, huhuhuhuhu.


KUALA TERENGGANU:

Mahkamah Majistret, di sini, kecoh semalam apabila seorang pemuda yang menghadapi tuduhan mencuri bertindak di luar jangkaan dengan cuba melondehkan seluarnya.

Bagaimanapun, perbuatan Mohd Khairul Hamimi Mohd Sabri, 26, dari Kampung Tebakang, Marang, berjaya dihalang polis. 


Dia turut membuat bising di dalam kandang tertuduh dengan mendakwa dirinya gila serta meminta dihantar ke hospital untuk rawatan. 

"Bos (Majistret), saya memang melakukan curi tetapi bos masukkan saya dalam hospital sebab saya gila. Sekarang ini, kepala saya tengah sakit dan saya perlu makan ubat," katanya.

Sebelum itu, Mohd Khairul Hamimi mengangguk faham ketika pertuduhan mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan (KK) dibacakan di hadapan Majistret Abdul Hayyi Salim.


Dia didakwa melakukan pecah rumah dengan mencuri 50 ekor burung banji dan 45 arnab dianggarkan bernilai RM5,000 milik Lim Chew Siang, 41, di Kedai Menjual Haiwan Peliharaan dan Akuarium Ming Yu Two, Chabang Tiga, di sini, antara jam 7 petang 22 Mei hingga 8.55 pagi, 23 Mei lalu.


Bagi kesalahan itu, tertuduh yang didakwa mengikut Seksyen 457 KK berdepan hukuman penjara sehingga 14 tahun dan denda jika sabit kesalahan.


Abdul Hayyi kemudian memerintahkan Mohd Khairul Hamimi dihantar ke Hospital Permai, Tampoi, Johor Bahru untuk menjalani rawatan psikiatri selama sebulan dan menetapkan 24 Jun depan untuk sebutan semula kes. 


sumber: BH Online 28.05.2012
Sunday, 27 May 2012

EKSKLUSIF: Video & Gambar Kemalangan Di Himpunan Jutaan Belia 2012



Penonton yang cedera parah dilanggar kereta Mitsubishi Lancer Turbo yang terbabas & dan gagal dikawal.

Korang tgk terus ke 5:30

Penganjur perlumbaan telah mengeluarkan kenyataan rasmi sejurus insiden tersebut bahawa tiada kematian dilaporkan dan keadaan penonton yang cedera masih belum dapat disahkan.

Apa yang dikesalkan, penganjur tidak menyediakan kawalan keselamatan secukupnya, apabila penonton hanya dipisahkan dengan pokok hiasan, dan hanya sebuah ambulans sahaja disediakan sebagai langkah keselamatan manakala pihak polis pula langsung tidak ada di lokasi kejadian.

Dua orang cedera parah dan 10 yang lain cedera ringan dalam kemalangan yang berlaku ketika sessi Drag Racing diadakan sempena Himpunan Sejuta Belia 2012 anjuran Kementerian Belia dan Sukan di Putrajaya, malam tadi.

Bagaimanapun, sumber yang belum disahkan mengatakan seorang penonton maut dan kesahihan mengenainya masih dalam siasatan.


p/s : inilah akibatnya apabila program dipenuhi dgn maksiat, Allah tidak menurunkan barakah... Takziah kepada mangsa dan keluarga. Tengok gambar dibawah ! Bangga sungguh


Pengisian rohani dengan mendengar muzik? Habis apa guna zikir, baca al-quran, dengar tazkirah? atau Abe ini yang ketinggalan zaman?



Disumpah Akibat BerZINA... Nauzubillah


Salam.

Sedang Abe belek-belek Youtube, terjumpa pulak Video ni.
 
Difahamkan, ianya video seorang wanita di sumpah kerana melakukan maksiat di bumi Allah. Lihatlah video ini sebagai pengajaran dan taladan. Benar atau tidak ambil saja iktibar dan jangan lakukan zina yang keji itu. BENAR atau REKAAN?, Abe tak dapat nak mengesahkan kesahihannya...

Sedikit Info Ilmiah yang Abe dapat berkaitan ZINA

PENGERTIAN ZINA

Ialah persetubuhan yang dilakukan oleh seorang lelaki dengan seorang perempuan tanpa nikah yang sah mengikut hukum syarak (bukan pasangan suami isteri) dan kedua-duanya orang yang mukallaf, dan persetubuhan itu tidak termasuk dalam takrif (persetubuhan yang meragukan).

Jika seorang lelaki melakukan persetubuhan dengan seorang perempuan, dan lelaki itu menyangka bahawa perempuan yang disetubuhinya itu ialah isterinya, sedangkan perempuan itu bukan isterinya atau lelaki tadi menyangka bahawa perkahwinannya dengan perempuan yang disetubuhinya itu sah mengikut hukum syarak, sedangkan sebenarnya perkahwinan mereka itu tidak sah, maka dalam kes ini kedua-dua orang itu tidak boleh didakwa dibawah kes zina dan tidak boleh dikenakan hukuman hudud, kerana persetubuhan mereka itu adalah termasuk dalam wati’ subhah iaitu persetubuhan yang meragukan.

Mengikut peruntukan hukuman syarak yang disebutkan di dalam Al-Qur’an dan Al-Hadith yang dikuatkuasakan dalam undang-undang Qanun Jinayah Syar’iyyah bahawa orang yang melakukan perzinaan itu apabila sabit kesalahan di dalam mahkamah wajib dikenakan hukuman hudud, iaitu disebat sebanyak 100 kali sebat. Sebagaimana Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala yg bermaksud :

“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari kedua-duanya 100 kali sebat, dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum Agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari Akhirat, dan hendaklah disaksikan hukuman siksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman”. (Surah An- Nur ayat 2)

HUKUMAN YANG DIKENAKAN KEATAS ORANG YANG ZINA

Seseorang yang melakukan Zina, sama ada lelaki atau perempuan wajib dikenakan keatas mereka hukuman had (rejam) iaitu dibaling dengan batu yang sederhana besarnya hingga mati. Sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitab I’anah Al- Thalibin juzuk 2 muka surat 146 yang bermaksud :

”Lelaki atau perempuan yang melakukan zina muhsan wajib dikenakan keatas mereka had (rejam), iaitu dibaling dengan batu yang sederhana besarnya sehingga mati”.
Saturday, 26 May 2012

Bila Kipas Berpusing..





Apa maksud 'Kipas' Abe? Soalan ni dulu ada pernah kawan Abe tanyakan pada Abe... Abe terus je bagi jawapan mudah, 'kipas' tu alat letrik laaaaa...

Abe dpt lihat mimik mukanya macam 'bengkerk' je bila Abe jawab lagutu... Rupanya, pertanyaan sebenarnya bermaksud ke Arah lain... 'Kipas' seperti yang dimaksudkannya ialah 'bodek'... Dia tanya Abe skali lagi, Abe pernah 'kipas' sapa-sapa tak?

Bila Abe dah paham maksudnya, mudahla bagi Abe untuk jawab soalannya... Tak tunggu lama, Abe pun terus jawab... YA... Pastu Abe tanya dia balik, kamu? Dia pun cakap YA jugak...

Pastu kami 'share' banyak benda... Ramai yang men'gipas' untuk Naik Pangkat, nak mengampu, macam-macamlah...

* korang tahu tak sesuatu: kat Malaysia ni, kadang-kadang satu perkataan tu bukan setakat membawa satu maksud je. Contoh Abe bagi je perkataan 'kipas' ni, ada banyak lagi perkataan lain yang bawa dua atau lebih maksudnya. Korang pikir sendirilah ye :)

Published with Blogger-droid v2.0.4

Aishwarya Rai kembali slim...



Aishwarya telah mengejutkan para peminat apabila tampil lebih langsing pada acara karpet merah dan mendapat pujian daripada pelbagai pihak.

Tampil dalam busana rekaan Abu Jani-Sandeep Khosla, bekas ratu cantik dunia itu kelihatan menawan dan telah memukau hadiran yang terlihat kelibatnya.

“Walaupun masih kelihatan sedikit berisi auranya sudah cukup untuk membuatkan orang lain terpukau dan Aishwarya cukup cantik,” ujar salah seorang peminatnya.

Aishwarya dalam satu temubual sebelum ini pernah memberitahu dia sangat bahagia bergelar seorang ibu dan tidak kisah mengenai masalah berat badan yang sedang dihadapinya. SELEPAS beberapa bulan melahirkan anak pertamanya, pelakon jelita Bollywood, Aishwarya Rai Bachchan mengambil keputusan untuk membuat kemunculan pertamanya selepas bersalin di Festival Filem Cannes 2012.

Isteri kepada Abhishek Bachchan itu sebelum ini telah dikritik hebat oleh media antarabangsa apabila masih gagal mengembalikan bentuk badan asalnya selepas melahirkan seorang anak perempuan pada November tahun lalu.

Published with Blogger-droid v2.0.4
Friday, 25 May 2012

FAKTA: Tentang KUCING...


images 6 (Gambar)Fakta Menganai Kucing Mesti Diketahui..Mari Baca..

Salam, 

Saja je malam ni Abe nak kongsi Info pasal kucing dengan korang semua... Sekadar bahan bacaan untuk menanbah pengetahuan, apa salahnya singgah baca ye... tq

~ Kucing yang matang memiliki sekitar 30 gigi dalam mulutnya, sementara anak kucing memiliki 26 buah gigi.
~ Kucing dengan bulu putih dan mata biru biasanya terlahir tuli, walaupun begitu indera lain mereka berkembang sebagai gantinya.      
misai (Gambar)Fakta Menganai Kucing Mesti Diketahui..Mari Baca..

~ Misai pada kucing sangat sensitif dan dapat merasakan perubahan tekanan udarabahkan yang kecil sekalipun. Kemampuan ini membuat kucing boleh menggunakannya sebagai alternatif untuk bergerak dalam kegelapan ketika ia tidak boleh melihat. 
~ Walaupun kucing mempunyai 5 jari di kaki depan, mereka hanya mempunyai 4 jari padakaki belakang. Namun pada beberapa kucing dapat lahir dengan jari banyak sampai 7bahkan dengan tulang tambahan.
~ Pada saat kucing berumur 6 bulan, itu sama dengan 10 tahun usia manusia.
~ Jika anda memerlukan sinar UV untuk melihat, pakai saja kencing kucing, kerana kencing mereka menyala dalam gelap.
~ Tahukah kamu, kucing (Felis silvestrid-catus), terutama kucing rumah adalah salah satu haiwan predator paling hebat di dunia. Kucing ini mampu membunuh dan atau memakan beberapa ribu spesies, mengalahkan kucing besar (seperti singa, harimau, danseumpamanya) yang hanya mampu memangsa kurang dari 100 spesies.
~ Kucing telah berasosiasi dengan kehidupan manusia sekurang-kurangnya sejak 3500tahun yang lalu. Ketika itu orang Mesir kuno telah menggunakan kucing untuk mengusir hama tikus dan haiwan pengerat lain dari hasil tuai mereka.Namun, percaya atau tidak, di dunia ini hanya terdapat 1% populasi kucing di dunia yangtermasuk laluan murni atau kucing bangsa. Selebihnya, adalah kucing hasil pencampurandari pelbagai bangsa atau biasa yang kita sebut sebagai kucing kampung. Kerana itu,kucing bangsa termasuk kucing yang paling sering anda cari dan mahal harganya.
~ Kucing biasanya mempunyai berat badan antara 2,5 hingga 7 kg dan jarang melebihi 10kg, kecuali diberi makan berlebih.
images 61 (Gambar)Fakta Menganai Kucing Mesti Diketahui..Mari Baca..

~ Dalam penangkaran, kucing dapat hidup selama 15 hingga 20 tahun, dimana kucing tertua pernah diketahui berusia 36 tahun! Kucing liar yang hidup di persekitaran keadaan moden hanya mampu hidup selama 2 tahun atau bahkan kurang dari itu.
~ Kucing termasuk haiwan yang sangat bersih. Mereka sering merawat diri dengan menjilati rambut mereka. Saliva atau air liur mereka mempunyai daya pembersihan yang kuat, tapi dapat mencetuskan alahan pada manusia.
~ Kucing merupakan haiwan yang kuat tidur. Waktu tidurnya berubah-ubah di antara 12 - 16jam sehari, dengan angka rata-rata 13 - 14 jam. Tapi tidak jarang dijumpai kucing yang tidur selama 20 jam dalam satu hari.
~ Percaya atau tidak, di abad pertengahan kucing dianggap berasosiasi dengan penyihir dan sering dibunuh dengan cara dibakar dan dilempar dari tempat tinggi. Sejumlah ahli sejarah percaya bahawa wabak Black Death atau wabak pes menyebar dengan cepat diEropah pada abad ke-14 akibat tahyul itu. Hal itu disebabkan banyaknya pembunuhan kucing yang dilakukan sehingga meningkatkan populasi tikus yang membawa wabak pes.
~ Pada mata kucing ada lapisan pemantul cahaya yang dinamakan tapetum lucidum, yang menyebabkan mata kucing berpendar di malam hari. Lapisan pemantul ini dapat menyerap cahaya 6 kali lebih kuat daripada mata manusia, yang membolehkan kucing untuk dapat melihat di kegelapan.
~ Di Indonesia, suara kucing sering ditulis dengan kata ”Meong”. Dalam bahasa Inggerisyang digunakan di Amerika, suara kucing sering ditulis dengan ”Meow”. Di negara Inggerissendiri, suara kucing ditulis ”Miaow”. Kalau bahasa Jepun sering ditulis dengan kata ”nya”.

Adakah kucing anda tergolong dalam fakta di atas?

Fizz Fairuz 'bengkerk'?


Keikhlasan niat lamar Almy Nadia dipersoal

RAUT wajah Fizz Fairuz sedikit bengang apabila ditanya mengenai keikhlasannya lamarannya kepada Almy Nadia dipersoalkan. Membuatkan rasa tertekan apabila media sering bertanya bila sebenarnya dia hendak melamar buah hatinya itu. Bertambah geram apabila diminta mengulas Almy yang disiarkan dalam Bipop Berita Minggu pada 20 Mei lalu yang mengatakan kurang yakin terhadap hubungan mereka. Wajahnya seolah-olah menahan marah apabila dia terus diasak dengan soalan sama. Tapi Fizz pula memberikan jawapan kurang jelas sehingga menimbulkan lebih banyak persoalan kepada media. Mungkin sudah tertekan dengan asakan media yang ingin mengetahui status lamarannya itu, Pelakon TV Lelaki Popular di Anugerah Bintang Popular Berita (ABPBH2011), berdolak-dalih dengan kenyataannya dan berkata berserah kepada ketentuan Ilahi. Fizz yang banyak bermain dengan kata-kata apabila ditanya mengenai kenyataan Almy kepada media selepas luahannya itu, lalu menuduh Almy terlalu mempercayai orang luar daripada dirinya.

“Saya seorang yang tak suka berjanji. Saya kata kalau menang ABPBH, Insya-Allah akan melamar dia (Almy) tetapi bukan sekarang. Kalau tahun depan sekali pun, ia tetap selepas saya menang anugerah, soalnya sekarang belum tahu bila.

“Emak saya akan berangkat ke Tanah Suci pada 1 Jun ini dan tunggu emak saya pulang dari umrah” katanya.

Fizz yang ditemui di satu majlis sambutan Hari Ibu di sebuah hotel di ibu negara, semalam seolah-olah menyalahkan sebuah program hiburan TV yang sengaja menggembar-gemburkan ceritanya itu. Ini jelas apabila Fizz enggan memberikan sebarang komen ketika ditemubual program terbabit berbanding media lain. Pelakon ini seperti hendak menyalahkan Almy dengan menyifatkan kekasihnya itu sengaja mengeluarkan kenyataan dengan mendakwa perhubungan mereka bagaikan retak menanti belah dan meminta Almy berhenti berbohong kepada media mengenai perkahwinan mereka.

“Apa motif dia berbuat demikian? Saya nak tanya, kenapa lebih mempercayai orang lain daripada saya sendiri?

Perhubungan kami masih seperti biasa, malah baru-baru ini saya ada keluar bermain badminton dengan dia.

“Buat apa nak berbincang sedangkan tiada apa yang perlu dibincangkan. Saya sudah cakap, soal jodoh terserah kepada Allah jadi saya tidak boleh merancang,” katanya.

Memberi ruang kepada kekasihnya itu mencipta nama dalam bidang seni, Fizz sentiasa menyokong Almy dan merasakan ini adalah masa untuk menaikkan lagi bakatnya daripada mendengar gosip liar. Mahu mengecapi kebahagiaan dengan kemenangan yang diperoleh itu, dia tidak mahu kejayaannya terhenti di sini sebaliknya mahukan pencapaian yang lebih baik lagi daripada sekarang. Selama lima tahun menyulam cinta, perhubungan mereka kian tidak berpenghujung.

Bagi ibu Fizz, Noor Haizan Jantan, 65, enggan mencampuri urusan peribadi anaknya itu. Menyifatkan anaknya seorang yang baik dan patuh kepada orang tua, Noor Haizan menuruti apa saja keputusan yang dibuat Fizz.

“Mulanya ada juga dengar nak melamar tetapi itu terserah pada dia. Mungkin dia belum bersedia. Dia tak cerita tentang niatnya untuk melamar dan mak cik tidak ambil kisah hal mereka janji mereka suka sama suka. Dulu Almy selalu datang ke rumah tetapi akhir-akhir ini sudah tidak ada, mungkin dia sibuk. Bagi mak cik, siapa pun pilihan Fairuz, mak cik terima dengan hati yang terbuka,” katanya.

*credit to: informasi.my

Published with Blogger-droid v2.0.4

iPad Buatan Malaysia?




RM999.00? Mahalnya... Kenapa mahal sangat? Kata jenama Malaysia, buatan Malaysia? Entahlah... mungkin 'spec'nya ter'canggih kot... 'Latest' punya teknologi agaknya...

Tapi  pada Abe, kalau harga yang segitu 'tak berapa murah' tu, susah wooo nk pikat pengguna untuk beli... Pengguna lebih cenderung untuk beli Pad yang berjenama, yang memang terbukti kecemerlangannya...

*patutnya, dah tahu itu label 'Brand' Malaysia, harga RM999.00 tu agak KURANG murahla, huhuhuhh... Tak jauh beza dari Samsung Galaxy Tab 7.0Plus & iPad 2... 'for sure' pengguna 'prefer' yang 'branded'... Abe bukan tak sokong barangan Buatan Malaysia, CUMA..... huhuhuhu
Thursday, 24 May 2012

Indahnya Ciptaan ALLAH...






Bila Abe tgk sekumpulan Ikan yang jinak ni, Abe terpaku... Sangat terpaku... Sangat bersyukur... Sangat terharu... Betapa agungnya ciptaan Yang Maha Agung, ALLAH S.W.T.

Ya Allah, Agungnya CiptaanMu...

Published with Blogger-droid v2.0.4

Post Terbaik Que Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Welcome

Welcome

Exchange Bloglist Que

Sahabat Que

Search Blog Que

Loading...

Follow us on Facebook

Hak Cipta Que Achmad @ 2010 (www.queachmad.com). Powered by Blogger.

Klik LIKE & join Abe di Facebook

Please wait..15 SecondsX

Google+ Followers

Bloglist Que I

Que Achmad menulis...

Sahabat, Abe alu-alukan komen korang semua kat 'entri2' Abe.. Senang je caranya: Korang Klik pada Tajuk Entri, pastu 'Post A Comments' je.. Terima Kasih, Jasamu Dikenang.. Pe2 hal, email je Abe di: queachmad@queachmad.com