Sahabat Que 'Silent Readers'

SAHABAT: Kejujuran Dalam Persahabatan...

5/14/2012 01:04:00 am


“Never take some one for granted, Hold every person Close to your Heart because you might wake up one day and realise that you have lost a diamond while you were too busy collecting stones.” Remember this always in life.

Jika Abe tanya, Apa itu sahabat?
Sebagian besar orang akan menjawab “Sahabat adalah orang yang JUJUR bersahabat dengan kita, Orang yang bisa memahami kita, Orang yang senantiasa hadir saat kita perlukan, Orang yang mahu berkongsi, Orang yang mahu mendengar keluh kesah kita, Orang yang mau bersahabat dengan kita apa adanya, Yang mendekat saat seluruh dunia menjauh, dan sebagainya…”

SAHABAT SEJATI

“Sebaik baik sahabat disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” 

(H.R Al-Hakim) 

Pada Abe, Abe cuma dapat rumuskan pengertian sahabat adalah :

“Orang yang Abe hormati… Orang yang sentiasa Abe doakan... Orang yang ingin Abe fahami lebih dalam, Orang yang ingin Abe ingati ketika Abe senang, & tidak ingin Abe bebani ketika susah, dan bila dia kesepian dan merasa seluruh dunia menjauh darinya, maka Abe katakan: 
Sahabatku…sungguh seluruh dunia tidak pernah menjauh darimu, justeru kitalah yang menjauh dari mereka, marilah kita sambut mereka, berbahagialah untuk mereka, mari dengarkan impian mereka, sambutlah tawa mereka, hapuskan tangis mereka, karena kita adalah Sahabat...”


Kejujuran Dalam Persahabatan
Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk menyayanginya, tapi sepanjang hidup untuk melupakannya. Hantarlah pesanan ini kepada orang yang anda tidak akan lupa dan hantarkan juga kepada orang yang menghantar pesanan ini. Ini adalah pesanan pendek untuk menyatakan yang anda sentiasa mengingatinya. Kalau anda tidak menghantar pesanan ini, bermakna anda sudah mungkin melupakan kawan-kawan anda. Ambillah sedikit masa dan anda sudah pasti memberi keceriaan kepada seseorang atau mungkin mengubah hidup mereka kepada yang lebih baik. 

You Might Also Like

3 comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. said...
    betul tu..tapi bg saye ,sahabat lah paling sukar nak cari ..sbb shabt adalah insan yg akan terima baik bruk kawannya ..ssguhnya nak mnjga hbgan persahabtn memerlukan 1001 pengorbanan..

    ReplyDelete
  3. bila berkawan mmg perlu jujur. agr org tak serik kwn dgn kita. mmg kawan biarlah beribu tp kita perlu selitkan sejuta keikhlasan.

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad