Thursday, 31 May 2012

Duduk Sama Rendah, Berdiri Sama Tinggi



Dalam hidup kita, jangan nak 'eksen' sangat... Abe baru hidup dekat 31 tahun atas dunia ni, banyak jenis manusia dah yang Abe dah jumpa... & Abe akan jumpa banyak-banyak jenis manusia lagi...

Bos dengan cara Bos, Kuli dengan cara Kuli... Ada 'part' masing-masing, ada tanggungjawab masing-masing... Masing- masing saling perlu memerlukan... Jangan duk pandang rendah pada orang lain... Bos takkan boleh buat kerja Tanpa anak Kuli... Begitu juga sebalinya...

So, jangan duk 'eksen' sangat Wahai sapa yang rasa dia 'Bos Yang Zalim'.

Published with Blogger-droid v2.0.4
Wednesday, 30 May 2012

KISAH BENAR: Wanita & Kucing


Salam.

Disini Abe cuma ingin berkongsi. Bila diceritakan Kisah ini kepada Abe, Abe teruja... Terasa seolah-olah cerita ini perlu Abe kongsi dengan orang lain... Difahamkan, kisah ini adalah sebuah Kisah Benar, Tentang Kekuasaan ALLAH SWT

Kisah ini mengenai seorang wanita tua berasal dari Perak yang menunaikan haji.

Wanita ini, kerana sudah tua dan uzur, lutut pun lemah dan sentiasa sakit, menggunakan kerusi roda semasa tawaf dan saie. Dia mengupah petugas Arab menolaknya, tujuh kali pusingan tawaf dan tujuh kali berulang alik antara Bukit Safa dan Marwah.

Beliau menunaikan tawaf rukun dan saie saja. Yang sunat tak mampu kerana uzur. Lagi pun wangnya hanya cukup-cukup saja.

Namun, ada satu amalan mulia dimiliki Muslimah ini. Yakni mencontohi sunnah Nabi s.a.w., mengasihani dan menyayangi kucing di desanya.

Dia amat suka memelihara kucing. Di rumahnya banyak kucing. Dia melayan makan dan minum kucing. Dia pungut kucing yang dibuang orang, diberikan makan dan minum, dirawat dan dimandikan dengan sabun wangi.

Walaupun banyak kucing jalanan itu lemah, sakit, kurus kering atau lumpuh, tetap diambilnya untuk dirawat di rumahnya. Ada yang berkudis dan sakit serius. Pendeknya rumahnya menjadi pusat kucing kurap.

Maka terkenal lah rumahnya jadi pusat rawatan kucing. Mana-mana kucing yang mati dikuburkan di kebunnya. Demikian begitu kasih Muslimah ini kepada makhluk Allah yang lemah lembut itu.

Justeru, ada kucing-kucing peliharaannya manja, gemuk dan sihat, serta cantik-cantik belaka, berkat khidmatnya, yang ikhlas.

Tahun itu beliau berangkat, menunaikan haji dengan menggunakan perkhidmatan Tabung Haji. Gembira dan sayu nian kalbunya, kerana hajatnya untuk ke Tanah Suci, solat di Masjidilharam dan melihat Baitullah di depan mata sudah terkabul sudah.

Ingin di hatinya untuk tawaf banyak-banyak seperti orang muda dan sihat. Tetapi apakan daya, lututnya sakit manakala badan uzur. Setelah solat fardu sentiasalah beliau memanjatkan doa dan pertolongan Allah, agar hajatnya dimakbulkan.

Pada suatu hari, semasa hendak pergi solat di Masjidilharam dengan keadaan bertongkat, beliau terjumpa seekor kucing yang kurus, comot, lemah dan lapar.

Apabila kucing itu hendak bangun berjalan, ia jatuh berkali-kali. Kasihan nian wanita tua itu melihat makhluk Allah itu menderita dan sengsara di kota suci Makkah.

Lantas diambilnya kucing itu, diurutnya tubuhnya yang lemah itu. Dibelikan sebungkus nasi berlauk dan diberikan minum air zam-zam yang murni.

Dengan takdir Allah, kucing itu pulih dan sihat. Kucing itu telah menggesel kaki Muslimah tadi, lalu menjilat kedua-kedua tapak kakinya. Ajaib sungguh, kaki dan lututnya yang sakit tadi, tiba-tiba menjadi sihat dan kuat, seperti orang muda.

Muslimah tua tadi dapat tawaf sebanyak-banyaknya, ikut suka hatinya. Tertunailah hajat yang terbuku di hatinya selama ini, berkat menolong seekor kucing di Makkah yang mulia itu..

Setelah tawaf wida (selamat tinggal) dan menziarahi Masjid Nabawi, hajah yang solehah tadi berserta rombongannya bersiaplah untuk pulang ke Malaysia.

Sewaktu hendak menaiki tangga pesawat di Jeddah, Muslimah tua tadi terlopong melihat seekor kucing yang mirip kucing yang ditolongnya sewaktu di Makkah dulu.

Kucing itu duduk di sisi tangga pesawat itu sambil matanya merenung sayu padanya. Apabila Muslimah tadi sampai ke anak tangga teratas, kucing tadi ghaiblah daripada pandangannya.

Demikianlah ganjaran dan berkat orang yang mengasihi kucing, seperti Nabi kita s.a.w. mengasihinya di dunia ini, lebih-lebih besarlah pahala menunggunya di alam akhirat nanti.

Amin.

Punya Takut Dia Terbakar...



Punya takut dia terbakar.. cuba bayangkan itu kita.. tiupan itu adalah amalan kita untuk menghindarkan kita dari dijilat neraka. - ayuh menyucikan diri dan dosa..kerana setiap hambanya memerlukan pengampunan dan rahmat dariNya

Published with Blogger-droid v2.0.4
Tuesday, 29 May 2012

Nostalgia 'Makan-Makan' di Sibu...


Makan-makan ek? Heheheheh. Susah betul nk cari makanan halal di Sibu ni. Kebanyakan kedai yang ada kat sini sume kedai yang tak halal... Almaklumla sendiri ye kedai yang tak halal tu jual apa... Mana-mana kedai majoriti ada jual ba** salai... Huhuhuhuu...

Ada satu kedai kat sini dah kami kira macam kedai angkat kami lah... Nama kedai tu De'Mas... Setiap pagi, kami akan 'bekpes' kat situ. Malam pulak, kami jugak akan makan di kedai tu...

*kat De'Mas tu, sume jenis makanan ada.. Sedap pulak tu

banyak lagi gambar tekan SINI 

Nilai Sahabat Sejati...


Mempunyai satu sahabat sejati lebih berharga dari seribu teman yang mementingkan diri sendiri.



Apa yang kita alami demi Sahabat kadang-kadang diluar jangkauan pemikiran kita, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah. Semua orang pasti mahukan Sahabat Sejati, namun tidak semua orang berhasil mendapatkannya. Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun ada juga yang begitu hancur kerana dikhianati sahabatnya.

EKSKLUSIF: Bila Dedi Jaga Baby...


Boleh kot seorang Dedi jaga baby.. Ada banyak cara... Dimana ada kemahuan, di situ ada jalan... Nak tak nak je... hehhehehe...



Soalan yang biasa keluar dari benak fikiran seorang Dedi lebih kurang macam ni (Haruskah aku memikirkannya semula ? Oh , tidak sama sekali !!! U and me , blogging sama sama ehh . Ok bebeh !)  ~ credit to Ben Ashaari. (jgn mareh)

 bila penat dtg, mungkin akn jadi macam ni... hehehehe. tidur ber'duet'.

Seorang Dedi, hatinya mesti kuat... Mentalitinya PERTAMA sekali kena kuat... Sebab apa Abe cakap macam ni? Sebabnya, cabaran yang bakal dia tempuhi nanti walaupun dimata orang lain nampak mudah pada zahirnya, hakikatnya amat payah... Perlukan pengorbanan yang seikhlas hati... Hasilnya nanti, InsyaALLAH berbaloi-baloi... Penat akan sentiasa ada, itu memang tak boleh nak sangkal...

p/s: TIPS utk jaga baby? Nanti bakal menyusul... Tunggu Abe kumpul 'bahan' dulu ye... hehhehehehe


SEKS: Dari Kacamata Islam...


Seks adalah satu keperluan bagi manusia, namun seks juga sebenarnya menghidangkan ‘cabaran’ bagi kita kerana bertitik-tolak dari situlah, lahirkan pelbagai kemungkaran kesan daripada kegagalan kita mengawal nafsu yang bersarang di hati dan sanubari.

“Di antara kamu akulah yang paling takut kepada Allah, tetapi aku berpuasa dan berbuka, aku salat dan tidur, dan aku beristeri. Orang yang menafikan sunnahku itu bukanlah daripada golonganku.” – Maksud hadis riwayat Bukhari dan periwayat yang lain.

PERIHAL mengawal hubungan seks sering diperingatkan dalam al-Quran. Nabi Muhammad saw mengingatkan kaum lelaki agar beristeri demi menikmati seks halal. Orang yang hidup tanpa isteri dianggap tidak menurut sunnah (ajaran) Nabi saw.

Mengapakah Islam menyuruh hubungan seks secara terkawal iaitu menerusi pernikahan? Hari ini pula, terbit penyakit Aids (sindrom kurang daya melawan penyakit) yang disebarkan menerusi hubungan seks, pemindahan darah dan penggunaan suntikan. Tentulah ada hikmah di sebalik wujudnya Aids – sebagai suatu peringatan kepada kita agar betul-betul waspada akan zina atau pelacuran dan penagihan dadah.

Dalam laporan Tabung Kanak-Kanak Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef), perhambaan seks berlaku di negara-negara miskin, yang antaranya penduduk majoritinya Islam. Sering soal kemiskinan dianggap punca anak perempuan di jual kepada rangkaian pelacuran. Namun di negara maju, hubungan seks tanpa batas juga berlaku. Seks bebas bukan saja sebagai bahan niaga yang mudah mendatangkan keuntungan besar, malah ada yang menjadikannya sebagai hobi dalam bertukar-tukar pasangan.

Bagi umat Islam, imejnya akan terhina apabila masalah seks bebas ini semakin berkembang dan membabitkan ramai orang.

* BENCANA SILAM
Masalah seks sebenarnya bukanlah masalah baru. Ia masalah kuno yang sudah berakar dari mulai manusia ini diciptakan, cuma manusia yang menyalahgunakan masalah seks ini ke arah negatif. Kalau kita merujuk kepada agama Samawi, seperti Yahudi, Nasrani dan Islam juga agama besar lainnya tidak satu pun ajaran ini yang membenarkan kebebasan seks. Kerosakan moral dalam pandangan Islam lebih banyak terarah kepada masalah seks, walaupun Islam sangat memandang berat masalah lain seperti judi, riba, penganiayaan dan lain-lain.


Namun, kesan daripada kebebasan seks jauh lebih berbahaya. Kita mesti mengakui banyak terjadi kebocoran rahsia negara disebabkan oleh masalah seks. Firaun hancur disebabkan masalah seks, Napoleon runtuh berpunca daripada seks, Nazi hancur kerana skandal seks, raja-raja Islam hilang kuasanya kerana mainan wanita. Dan banyak lagi hal serupa yang difirmankan Allah dalam al-Quran. Seks bebas bukan saja menghancurkan penyakit dan virus berbahaya yang sulit disembuhkan.

* PERANAN IBU BAPA
Islam sebagai agama yang sempurna dan memberi asas kepada pelbagai huraian masalah yang muncul. Sejak manusia hidup di bumi, orang tua diarahkan oleh Islam agar memelihara anak-anaknya daripada penyalahgunaan seks. Orang tua dituntut mendidik anaknya ke arah yang positif, termasuk memberikan tuntutan seks yang benar, sebab itu masalah seks yang terjadi antara ayah dengan ibu tidak boleh diketahui dan dilihat oleh mereka.


Ibu bapa mestilah bersifat terbuka kepada anak-anak dan diwajibkan menjelaskan masalah seks ini secara benar agar mereka boleh menyalurkannya menurut tuntutan yang ditentukan Islam. Masyarakat Islam mestilah memahami bahawa masalah seks mempunyai nilai yang suci dan tinggi dalam Islam. Islam menghormati seks sebagai suatu hak asasi yang mesti disalurkan, tetapi penyaluran itu hendaklah mengikut undang-undang yang sudah ditetapkan oleh Allah.

Perkahwinan yang betul adalah penyaluran yang sangat patut dan sesuai untuk umat manusia. Dengan perkahwinan yang didasari oleh falsafah yang tinggi, penyaluran seks secara benar dapat terlaksana. Apabila umat Islam mengerti tuntutan agamanya yang berkaitan dengan seks, maka seks itu akan mempunyai nilai yang tinggi, manusia akan mendapatkan kepuasan yang paling puncak, sehingga tidak akan muncul suatu pemikiran yang negatif di kalangan umat Islam untuk manyalurkan nafsunya.

* POLIGAMI
Barangkali seseorang lelaki ada yang mempunyai nafsu yang tinggi, yang memerlukan penyaluran yang lebih. Allah juga membuka jalan untuk berpoligami, asal sesuai dengan asas dan falsafah poligami yang ditentukan Allah:


“Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap hak-hak perempuan yatim (bila mana kamu mengahwininya), maka kahwinlah wanita lain yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka kahwinilah seorang saja atau hamba yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih kepada tidak berbuat aniaya.” (An-Nisa’:3)


Islam memberi peluang yang sangat romantis dalam penyaluran seks ini. Hal ini bertujuan agar moral manusia sentiasa terpelihara.

Ini pulalah yang membezakan manusia dengan binatang. – (al-Quran, S.7:179).

Tiada agama di dunia yang lebih tegas mengakui keinginan semula jadi manusia sebagai keinginan yang sihat dan bersih.

“Manusia digemarkan dengan kecintaan memuaskan keinginan kepada wanita, anak-anak, harta yang banyak dari emas, perak, kuda pilihan, ternakan dan sawah ladang. Itulah keseronokan hidup di dunia dan di sisi Allah tempat kembali yang baik.” – (Surah Ali Imran:14).


Dalam ayat ini Allah menyebutkan seluruh kegiatan hidup yang menyeronokkan dan mengakuinya sebagai keinginan yang realistik dan digemari manusia atau sebagai keinginan yang sihat yang pada dasarnya tidak di sangkal dan dikecam sama sekali. Yang tidak diizinkan Islam ialah hanyutnya manusia dalam arus keinginan itu, sehingga mereka terkongkong menjadi hambanya.

(petikan Berita Harian Singapura)
Monday, 28 May 2012

Proton Prevé Hatchback?



16 April 2012, tarikh Pelancaran Proton Prevé. Tak pun sampai dua bulan Proton lancarkan model baru Proton Prevé. Sekarang ni, Abe dengar ada rumours baru mengenai kereta Proton Prevé versi Hatchback. Kalau betullah ada, cantik la jugak Abe tengok. Google punya Google, Abe terjumpa gambar-gambar ni... Apa komen korang? 



NGERI: Pegawai Polis Dibunuh, Disiat, Dikerat & Dikelar...




Salam.

Kat sini Abe cuba 'share' satu 'link' yang telah Sahabat Abe bg semalam. Bila tengok balik 'Link' tu, memang Abe terkejut parah... Istigfar 2 3 kali... Harap-harap mende-mende macam ni TAK AKAN berlaku kat negara kita ni...


AMARAN: Bagi sesiapa yang tak tahan dgn mende-mende macam ni, Abe galakkan jangan lah cuba-cuba nak tengok... Nanti kang, takleh makan seminggu... huhuhuhuh.

Isi kandungan 'Link' tu:

Dua Orang Polis di Mexico telah dibunuh, disiat, dikerat dan dikelar akibat cuba masuk campur dalam urusniaga Geng Dadah. Kemudian mayat-mayat mereka dihiaskan di hadapan Balai Polis tempat mereka bertugas.

Lagi gambar: 

Tekan Sini

EKSKLUSIF: Pemuda Londeh Seluar Depan Majistret...


 Sekadar Gambar Hiasan

Salam.

Sebelum Abe gi ke Hospital, sempat jugak Abe baca artikel ni dalam BHOnline pagi ni. Macam-macam la peel manusia zaman la ni. Pelik-pelik, huhuhuhuhu.


KUALA TERENGGANU:

Mahkamah Majistret, di sini, kecoh semalam apabila seorang pemuda yang menghadapi tuduhan mencuri bertindak di luar jangkaan dengan cuba melondehkan seluarnya.

Bagaimanapun, perbuatan Mohd Khairul Hamimi Mohd Sabri, 26, dari Kampung Tebakang, Marang, berjaya dihalang polis. 


Dia turut membuat bising di dalam kandang tertuduh dengan mendakwa dirinya gila serta meminta dihantar ke hospital untuk rawatan. 

"Bos (Majistret), saya memang melakukan curi tetapi bos masukkan saya dalam hospital sebab saya gila. Sekarang ini, kepala saya tengah sakit dan saya perlu makan ubat," katanya.

Sebelum itu, Mohd Khairul Hamimi mengangguk faham ketika pertuduhan mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan (KK) dibacakan di hadapan Majistret Abdul Hayyi Salim.


Dia didakwa melakukan pecah rumah dengan mencuri 50 ekor burung banji dan 45 arnab dianggarkan bernilai RM5,000 milik Lim Chew Siang, 41, di Kedai Menjual Haiwan Peliharaan dan Akuarium Ming Yu Two, Chabang Tiga, di sini, antara jam 7 petang 22 Mei hingga 8.55 pagi, 23 Mei lalu.


Bagi kesalahan itu, tertuduh yang didakwa mengikut Seksyen 457 KK berdepan hukuman penjara sehingga 14 tahun dan denda jika sabit kesalahan.


Abdul Hayyi kemudian memerintahkan Mohd Khairul Hamimi dihantar ke Hospital Permai, Tampoi, Johor Bahru untuk menjalani rawatan psikiatri selama sebulan dan menetapkan 24 Jun depan untuk sebutan semula kes. 


sumber: BH Online 28.05.2012
Sunday, 27 May 2012

EKSKLUSIF: Video & Gambar Kemalangan Di Himpunan Jutaan Belia 2012



Penonton yang cedera parah dilanggar kereta Mitsubishi Lancer Turbo yang terbabas & dan gagal dikawal.

Korang tgk terus ke 5:30

Penganjur perlumbaan telah mengeluarkan kenyataan rasmi sejurus insiden tersebut bahawa tiada kematian dilaporkan dan keadaan penonton yang cedera masih belum dapat disahkan.

Apa yang dikesalkan, penganjur tidak menyediakan kawalan keselamatan secukupnya, apabila penonton hanya dipisahkan dengan pokok hiasan, dan hanya sebuah ambulans sahaja disediakan sebagai langkah keselamatan manakala pihak polis pula langsung tidak ada di lokasi kejadian.

Dua orang cedera parah dan 10 yang lain cedera ringan dalam kemalangan yang berlaku ketika sessi Drag Racing diadakan sempena Himpunan Sejuta Belia 2012 anjuran Kementerian Belia dan Sukan di Putrajaya, malam tadi.

Bagaimanapun, sumber yang belum disahkan mengatakan seorang penonton maut dan kesahihan mengenainya masih dalam siasatan.


p/s : inilah akibatnya apabila program dipenuhi dgn maksiat, Allah tidak menurunkan barakah... Takziah kepada mangsa dan keluarga. Tengok gambar dibawah ! Bangga sungguh


Pengisian rohani dengan mendengar muzik? Habis apa guna zikir, baca al-quran, dengar tazkirah? atau Abe ini yang ketinggalan zaman?



Disumpah Akibat BerZINA... Nauzubillah


Salam.

Sedang Abe belek-belek Youtube, terjumpa pulak Video ni.
 
Difahamkan, ianya video seorang wanita di sumpah kerana melakukan maksiat di bumi Allah. Lihatlah video ini sebagai pengajaran dan taladan. Benar atau tidak ambil saja iktibar dan jangan lakukan zina yang keji itu. BENAR atau REKAAN?, Abe tak dapat nak mengesahkan kesahihannya...

Sedikit Info Ilmiah yang Abe dapat berkaitan ZINA

PENGERTIAN ZINA

Ialah persetubuhan yang dilakukan oleh seorang lelaki dengan seorang perempuan tanpa nikah yang sah mengikut hukum syarak (bukan pasangan suami isteri) dan kedua-duanya orang yang mukallaf, dan persetubuhan itu tidak termasuk dalam takrif (persetubuhan yang meragukan).

Jika seorang lelaki melakukan persetubuhan dengan seorang perempuan, dan lelaki itu menyangka bahawa perempuan yang disetubuhinya itu ialah isterinya, sedangkan perempuan itu bukan isterinya atau lelaki tadi menyangka bahawa perkahwinannya dengan perempuan yang disetubuhinya itu sah mengikut hukum syarak, sedangkan sebenarnya perkahwinan mereka itu tidak sah, maka dalam kes ini kedua-dua orang itu tidak boleh didakwa dibawah kes zina dan tidak boleh dikenakan hukuman hudud, kerana persetubuhan mereka itu adalah termasuk dalam wati’ subhah iaitu persetubuhan yang meragukan.

Mengikut peruntukan hukuman syarak yang disebutkan di dalam Al-Qur’an dan Al-Hadith yang dikuatkuasakan dalam undang-undang Qanun Jinayah Syar’iyyah bahawa orang yang melakukan perzinaan itu apabila sabit kesalahan di dalam mahkamah wajib dikenakan hukuman hudud, iaitu disebat sebanyak 100 kali sebat. Sebagaimana Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala yg bermaksud :

“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari kedua-duanya 100 kali sebat, dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum Agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari Akhirat, dan hendaklah disaksikan hukuman siksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman”. (Surah An- Nur ayat 2)

HUKUMAN YANG DIKENAKAN KEATAS ORANG YANG ZINA

Seseorang yang melakukan Zina, sama ada lelaki atau perempuan wajib dikenakan keatas mereka hukuman had (rejam) iaitu dibaling dengan batu yang sederhana besarnya hingga mati. Sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitab I’anah Al- Thalibin juzuk 2 muka surat 146 yang bermaksud :

”Lelaki atau perempuan yang melakukan zina muhsan wajib dikenakan keatas mereka had (rejam), iaitu dibaling dengan batu yang sederhana besarnya sehingga mati”.
Saturday, 26 May 2012

Bila Kipas Berpusing..





Apa maksud 'Kipas' Abe? Soalan ni dulu ada pernah kawan Abe tanyakan pada Abe... Abe terus je bagi jawapan mudah, 'kipas' tu alat letrik laaaaa...

Abe dpt lihat mimik mukanya macam 'bengkerk' je bila Abe jawab lagutu... Rupanya, pertanyaan sebenarnya bermaksud ke Arah lain... 'Kipas' seperti yang dimaksudkannya ialah 'bodek'... Dia tanya Abe skali lagi, Abe pernah 'kipas' sapa-sapa tak?

Bila Abe dah paham maksudnya, mudahla bagi Abe untuk jawab soalannya... Tak tunggu lama, Abe pun terus jawab... YA... Pastu Abe tanya dia balik, kamu? Dia pun cakap YA jugak...

Pastu kami 'share' banyak benda... Ramai yang men'gipas' untuk Naik Pangkat, nak mengampu, macam-macamlah...

* korang tahu tak sesuatu: kat Malaysia ni, kadang-kadang satu perkataan tu bukan setakat membawa satu maksud je. Contoh Abe bagi je perkataan 'kipas' ni, ada banyak lagi perkataan lain yang bawa dua atau lebih maksudnya. Korang pikir sendirilah ye :)

Published with Blogger-droid v2.0.4

Aishwarya Rai kembali slim...



Aishwarya telah mengejutkan para peminat apabila tampil lebih langsing pada acara karpet merah dan mendapat pujian daripada pelbagai pihak.

Tampil dalam busana rekaan Abu Jani-Sandeep Khosla, bekas ratu cantik dunia itu kelihatan menawan dan telah memukau hadiran yang terlihat kelibatnya.

“Walaupun masih kelihatan sedikit berisi auranya sudah cukup untuk membuatkan orang lain terpukau dan Aishwarya cukup cantik,” ujar salah seorang peminatnya.

Aishwarya dalam satu temubual sebelum ini pernah memberitahu dia sangat bahagia bergelar seorang ibu dan tidak kisah mengenai masalah berat badan yang sedang dihadapinya. SELEPAS beberapa bulan melahirkan anak pertamanya, pelakon jelita Bollywood, Aishwarya Rai Bachchan mengambil keputusan untuk membuat kemunculan pertamanya selepas bersalin di Festival Filem Cannes 2012.

Isteri kepada Abhishek Bachchan itu sebelum ini telah dikritik hebat oleh media antarabangsa apabila masih gagal mengembalikan bentuk badan asalnya selepas melahirkan seorang anak perempuan pada November tahun lalu.

Published with Blogger-droid v2.0.4
Friday, 25 May 2012

FAKTA: Tentang KUCING...


images 6 (Gambar)Fakta Menganai Kucing Mesti Diketahui..Mari Baca..

Salam, 

Saja je malam ni Abe nak kongsi Info pasal kucing dengan korang semua... Sekadar bahan bacaan untuk menanbah pengetahuan, apa salahnya singgah baca ye... tq

~ Kucing yang matang memiliki sekitar 30 gigi dalam mulutnya, sementara anak kucing memiliki 26 buah gigi.
~ Kucing dengan bulu putih dan mata biru biasanya terlahir tuli, walaupun begitu indera lain mereka berkembang sebagai gantinya.      
misai (Gambar)Fakta Menganai Kucing Mesti Diketahui..Mari Baca..

~ Misai pada kucing sangat sensitif dan dapat merasakan perubahan tekanan udarabahkan yang kecil sekalipun. Kemampuan ini membuat kucing boleh menggunakannya sebagai alternatif untuk bergerak dalam kegelapan ketika ia tidak boleh melihat. 
~ Walaupun kucing mempunyai 5 jari di kaki depan, mereka hanya mempunyai 4 jari padakaki belakang. Namun pada beberapa kucing dapat lahir dengan jari banyak sampai 7bahkan dengan tulang tambahan.
~ Pada saat kucing berumur 6 bulan, itu sama dengan 10 tahun usia manusia.
~ Jika anda memerlukan sinar UV untuk melihat, pakai saja kencing kucing, kerana kencing mereka menyala dalam gelap.
~ Tahukah kamu, kucing (Felis silvestrid-catus), terutama kucing rumah adalah salah satu haiwan predator paling hebat di dunia. Kucing ini mampu membunuh dan atau memakan beberapa ribu spesies, mengalahkan kucing besar (seperti singa, harimau, danseumpamanya) yang hanya mampu memangsa kurang dari 100 spesies.
~ Kucing telah berasosiasi dengan kehidupan manusia sekurang-kurangnya sejak 3500tahun yang lalu. Ketika itu orang Mesir kuno telah menggunakan kucing untuk mengusir hama tikus dan haiwan pengerat lain dari hasil tuai mereka.Namun, percaya atau tidak, di dunia ini hanya terdapat 1% populasi kucing di dunia yangtermasuk laluan murni atau kucing bangsa. Selebihnya, adalah kucing hasil pencampurandari pelbagai bangsa atau biasa yang kita sebut sebagai kucing kampung. Kerana itu,kucing bangsa termasuk kucing yang paling sering anda cari dan mahal harganya.
~ Kucing biasanya mempunyai berat badan antara 2,5 hingga 7 kg dan jarang melebihi 10kg, kecuali diberi makan berlebih.
images 61 (Gambar)Fakta Menganai Kucing Mesti Diketahui..Mari Baca..

~ Dalam penangkaran, kucing dapat hidup selama 15 hingga 20 tahun, dimana kucing tertua pernah diketahui berusia 36 tahun! Kucing liar yang hidup di persekitaran keadaan moden hanya mampu hidup selama 2 tahun atau bahkan kurang dari itu.
~ Kucing termasuk haiwan yang sangat bersih. Mereka sering merawat diri dengan menjilati rambut mereka. Saliva atau air liur mereka mempunyai daya pembersihan yang kuat, tapi dapat mencetuskan alahan pada manusia.
~ Kucing merupakan haiwan yang kuat tidur. Waktu tidurnya berubah-ubah di antara 12 - 16jam sehari, dengan angka rata-rata 13 - 14 jam. Tapi tidak jarang dijumpai kucing yang tidur selama 20 jam dalam satu hari.
~ Percaya atau tidak, di abad pertengahan kucing dianggap berasosiasi dengan penyihir dan sering dibunuh dengan cara dibakar dan dilempar dari tempat tinggi. Sejumlah ahli sejarah percaya bahawa wabak Black Death atau wabak pes menyebar dengan cepat diEropah pada abad ke-14 akibat tahyul itu. Hal itu disebabkan banyaknya pembunuhan kucing yang dilakukan sehingga meningkatkan populasi tikus yang membawa wabak pes.
~ Pada mata kucing ada lapisan pemantul cahaya yang dinamakan tapetum lucidum, yang menyebabkan mata kucing berpendar di malam hari. Lapisan pemantul ini dapat menyerap cahaya 6 kali lebih kuat daripada mata manusia, yang membolehkan kucing untuk dapat melihat di kegelapan.
~ Di Indonesia, suara kucing sering ditulis dengan kata ”Meong”. Dalam bahasa Inggerisyang digunakan di Amerika, suara kucing sering ditulis dengan ”Meow”. Di negara Inggerissendiri, suara kucing ditulis ”Miaow”. Kalau bahasa Jepun sering ditulis dengan kata ”nya”.

Adakah kucing anda tergolong dalam fakta di atas?

Fizz Fairuz 'bengkerk'?


Keikhlasan niat lamar Almy Nadia dipersoal

RAUT wajah Fizz Fairuz sedikit bengang apabila ditanya mengenai keikhlasannya lamarannya kepada Almy Nadia dipersoalkan. Membuatkan rasa tertekan apabila media sering bertanya bila sebenarnya dia hendak melamar buah hatinya itu. Bertambah geram apabila diminta mengulas Almy yang disiarkan dalam Bipop Berita Minggu pada 20 Mei lalu yang mengatakan kurang yakin terhadap hubungan mereka. Wajahnya seolah-olah menahan marah apabila dia terus diasak dengan soalan sama. Tapi Fizz pula memberikan jawapan kurang jelas sehingga menimbulkan lebih banyak persoalan kepada media. Mungkin sudah tertekan dengan asakan media yang ingin mengetahui status lamarannya itu, Pelakon TV Lelaki Popular di Anugerah Bintang Popular Berita (ABPBH2011), berdolak-dalih dengan kenyataannya dan berkata berserah kepada ketentuan Ilahi. Fizz yang banyak bermain dengan kata-kata apabila ditanya mengenai kenyataan Almy kepada media selepas luahannya itu, lalu menuduh Almy terlalu mempercayai orang luar daripada dirinya.

“Saya seorang yang tak suka berjanji. Saya kata kalau menang ABPBH, Insya-Allah akan melamar dia (Almy) tetapi bukan sekarang. Kalau tahun depan sekali pun, ia tetap selepas saya menang anugerah, soalnya sekarang belum tahu bila.

“Emak saya akan berangkat ke Tanah Suci pada 1 Jun ini dan tunggu emak saya pulang dari umrah” katanya.

Fizz yang ditemui di satu majlis sambutan Hari Ibu di sebuah hotel di ibu negara, semalam seolah-olah menyalahkan sebuah program hiburan TV yang sengaja menggembar-gemburkan ceritanya itu. Ini jelas apabila Fizz enggan memberikan sebarang komen ketika ditemubual program terbabit berbanding media lain. Pelakon ini seperti hendak menyalahkan Almy dengan menyifatkan kekasihnya itu sengaja mengeluarkan kenyataan dengan mendakwa perhubungan mereka bagaikan retak menanti belah dan meminta Almy berhenti berbohong kepada media mengenai perkahwinan mereka.

“Apa motif dia berbuat demikian? Saya nak tanya, kenapa lebih mempercayai orang lain daripada saya sendiri?

Perhubungan kami masih seperti biasa, malah baru-baru ini saya ada keluar bermain badminton dengan dia.

“Buat apa nak berbincang sedangkan tiada apa yang perlu dibincangkan. Saya sudah cakap, soal jodoh terserah kepada Allah jadi saya tidak boleh merancang,” katanya.

Memberi ruang kepada kekasihnya itu mencipta nama dalam bidang seni, Fizz sentiasa menyokong Almy dan merasakan ini adalah masa untuk menaikkan lagi bakatnya daripada mendengar gosip liar. Mahu mengecapi kebahagiaan dengan kemenangan yang diperoleh itu, dia tidak mahu kejayaannya terhenti di sini sebaliknya mahukan pencapaian yang lebih baik lagi daripada sekarang. Selama lima tahun menyulam cinta, perhubungan mereka kian tidak berpenghujung.

Bagi ibu Fizz, Noor Haizan Jantan, 65, enggan mencampuri urusan peribadi anaknya itu. Menyifatkan anaknya seorang yang baik dan patuh kepada orang tua, Noor Haizan menuruti apa saja keputusan yang dibuat Fizz.

“Mulanya ada juga dengar nak melamar tetapi itu terserah pada dia. Mungkin dia belum bersedia. Dia tak cerita tentang niatnya untuk melamar dan mak cik tidak ambil kisah hal mereka janji mereka suka sama suka. Dulu Almy selalu datang ke rumah tetapi akhir-akhir ini sudah tidak ada, mungkin dia sibuk. Bagi mak cik, siapa pun pilihan Fairuz, mak cik terima dengan hati yang terbuka,” katanya.

*credit to: informasi.my

Published with Blogger-droid v2.0.4

iPad Buatan Malaysia?




RM999.00? Mahalnya... Kenapa mahal sangat? Kata jenama Malaysia, buatan Malaysia? Entahlah... mungkin 'spec'nya ter'canggih kot... 'Latest' punya teknologi agaknya...

Tapi  pada Abe, kalau harga yang segitu 'tak berapa murah' tu, susah wooo nk pikat pengguna untuk beli... Pengguna lebih cenderung untuk beli Pad yang berjenama, yang memang terbukti kecemerlangannya...

*patutnya, dah tahu itu label 'Brand' Malaysia, harga RM999.00 tu agak KURANG murahla, huhuhuhh... Tak jauh beza dari Samsung Galaxy Tab 7.0Plus & iPad 2... 'for sure' pengguna 'prefer' yang 'branded'... Abe bukan tak sokong barangan Buatan Malaysia, CUMA..... huhuhuhu
Thursday, 24 May 2012

Indahnya Ciptaan ALLAH...






Bila Abe tgk sekumpulan Ikan yang jinak ni, Abe terpaku... Sangat terpaku... Sangat bersyukur... Sangat terharu... Betapa agungnya ciptaan Yang Maha Agung, ALLAH S.W.T.

Ya Allah, Agungnya CiptaanMu...

Published with Blogger-droid v2.0.4

DIET: Khasiat Oat...


Oat adalah makanan paling ringkas dan mudah untuk berdiet. Tahukah korang oat digelar raja serat? Serat merangsangkan pengeluaran air liur, yang memudahkan kita mengunyah dan menelan. Apabila berada dalam perut, ia membantu mencairkan kandungannya, menjadikannya lebih mudah untuk dihadam. Manakala serat dalam usus kecil membantu memperlahankan kadar penghadaman nutrien dalam makanan. So, semua nutrien dalam makanan digunakan oleh badan. Serat juga membantu mencegah banyak masalah ketidakselesaan seperti sembelit dan buasir.

Oat sudah bertahun lamanya terkenal kerana khasiat kebaikannya kepada kesihatan kita secara keseluruhan, terutama sekali kepada kesihatan jantung. Oat secara khusus mengandungi banyak flavonoid yang merupakan antioksidan yang amat berkesan untuk membantu mencegah penyakit jantung. Seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, oat mengandungi fitokimia yang merupakan bahan kimia semula jadi dalam tumbuh-tumbuhan yang membantu menentang penyakit.

Oat adalah makanan yang ideal untuk semua peringkat umur. Mudah diterima sebagai makanan pepejal permulaan untuk bayi dan juga orang tua. Oat kerap digunakan dalam program membantu mangsa kebuluran kerana keupayaannya membekalkan khasiat pemakanan berkualiti secara tidak mahal. Oat mengandungi lebih banyak kalsium, protein, magnesium, zat besi, zink, kuprum (copper), mangan (manganese), tiamin dan vitamin E berbanding makanan bijirin lain. 

Menu diet yang dianjurkan 1:
Sarapan: Air putih dicampur jus limau nipis dan oat
Snek: Jus anggur / kopi
Makan Tengah Hari: Salad dan roti gandum satu potong serta teh herba
Snek: Kuih beras dua potong dan teh hijau
Makan Malam: Pasta tanpa daging campur brokoli, yoghurt dan teh herba

Menu diet yang dianjurkan 2:
Sarapan: Bijirin dan buah pisang beserta segelas susu tanpa lemak
Snek: Jus anggur
Makan Tengahari: Sepotong dada ayam dan dua potong roti beserta salad dan teh herba
Snek: Jus limau/yogurt dan teh herba
Makan Malam: Sepotong ikan salai, sayur rebus, buah-buahan segar dan teh herba


Kereta Emas? biar betul...



Betul, ni dah ada dah pun. Kereta ni milik Anak salah seorang Jutawan Minyak Arab Saudi. Dipercayai kereta ini disalut Emas 24karat diluar & ditatah dengan kepingan Emas Sepuh dibahagian dalam. Harga? Abe pun tak pastilah, korang sume agak? Mesti mahal kan... Apa-apapun, apa guna nak menunjuk nunjuk kat orang, nanti naik riak...

Dunia... Dunia...

*untuk makluman, kereta Proton Emas (kereta elektrik) buatan Malaysia akan mula dijual tak lama lagi... Tapi kereta tu taklah disepuh Emas sama seperti kereta kat atas tu...



Published with Blogger-droid v2.0.4

PETUA: Mantapkan Body






Senang je nak Mantapkan Body, ikut je petua ni... Cara pemakanan kena jaga... Igt, makan telor seari 10 biji... Kuning telor buang... Kalau amik pun, sekadar 2 biji kuning telor je... Pastu masak ngn Brokoli...

Telor kena beli banyak2. Bila dah beli banyak2, kena susun cantik2 macam sofa ni ye...

Cara masak: sesedap rasa masak lah korang ye, hasilnya? Korang tengoklah dalam gambar last kat atas tu ye... Hebat kan?

*resepi ni Abe hantam sembrono je, Abe penah cuba sekali je... Pastu xdan masa nk wat lagi... Pasni, resepi ni akan jadi rutin setiap hari Abe... Kena makan dengan buah, lagi Kowwwww. Nak tahu tak Abe dpt drp siapa resepi ni? Hehehee, Ben Ashaari punya resepi...

Published with Blogger-droid v2.0.4
Wednesday, 23 May 2012

Rezeki Sesuap Nasi... Iman Semut VS Iman Manusia




IMAN SEMUT VS IMAN MANUSIA

Di zaman Nabi Allah Sulaiman berlaku satu peristiwa, apabila Nabi Allah Sulaiman nampak seekor semut melata di atas batu; lantas Nabi Allah Sulaiman merasa hairan bagaimana semut ini hendak hidup di atas batu yang kering di tengah-tengah padang pasir yang tandus.

Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada semut: "Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu".

Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di pasir yang tandus ini ada rezeki untuk ku".

Lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya: "Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan? Apakah yang engkau gemar makan? Dan banyak mana engkau makan dalam sebulan?" Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebiji gandum sebulan".

Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalau kamu makan hanya sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu, aku boleh tolong".

Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas, dia angkat semut itu dan dimasukkan ke dalam bekas; kemudian Nabi ambil gandum sebiji, dibubuh dalam bekas dan tutup bekas itu. Kemudian Nabi tinggal semut di dalam bekas dengan sebiji gandum selama satu bulan. Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat gandum sebiji tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut, lantas Nabi Allah Sulaiman menemplak semut: "Kamu rupanya berbohong pada aku!. Bulan lalu kamu kata kamu makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan tapi kamu makan setengah".

Jawab semut: "Aku tidak berbohong, aku tidak berbohong, kalau aku ada diatas batu aku pasti makan apapun sehingga banyaknya sama seperti sebiji gandum sebulan, kerana makanan itu aku cari sendiri dan rezeki itu datangnya daripada Allah dan Allah tidak pernah lupa padaku. Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang tertutup, rezeki aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya kepada kamu, sebab itulah aku makan setengah sahaja supaya tahan dua bulan.

Aku takut kamu lupa".Itulah Iman Semut!!

IMAN MANUSIA??

Di zaman Imam Suffian, ada seorang hamba Allah yang kerjanya mengorek kubur orang mati. Kerja korek kubur orang mati bukan kerja orang ganjil. Bila ada orang mati, mayat terpaksa ditanam, oleh itu kubur perlu digali dulu. Tetapi yang ganjil mengenai hamba Allah ini ialah dia tidak gali kubur untuk tanam mayat.

Sebaliknya apabila orang mati sudah ditanam, waris sudah lama balik ke rumah dan Munkar Nakir sudah menyoal, barulah penggali ini datang ke kubur untuk korek balik. Dia nak tengok macam mana rupa mayat setelah di INTERVIEW oleh Munkar Nakir. Dia korek 1 kubur, 2 kubur, 3 kubur, 10 kubur, 50 kubur sampai 100 kubur.

Lepas itu, penggali pergi kepada Imam Suffian dan bertanya kepadanya: "Ya Imam, kenapakah daripada 100 kubur orang Islam yang aku gali, dua sahaja yang mana mayat di dalamnya masih berhadap kiblat. Yang 98 lagi sudah beralih ke belakang?".

Jawab Imam Suffian: " Di akhir zaman hanya 2 dari 100 umat Islam yang percaya rezeki itu di tangan Allah. 98 orang lagi tidak percaya bahawa rezeki di tangan Tuhan". Itulah sebabnya apabila umat Islam tertekan dengan SOGOKAN duit yang banyak, biasanya, iman dia akan beralih. Nyatalah iman semut lebih kuat dari iman manusia.

Published with Blogger-droid v2.0.4

1 Untukmu, 9 Untukku






Aduhai muslimah Ratu persona yang mendamaikan,
Maafkan Abe kiranya nukilan ini membuatmu menjauhiku.

Abe tahu kerana Abe juga begitu.
Abe tahu raudhahmu sarat kuntuman cinta yang harum mewangi,
Abe tahu kerana Abe juga begitu.

Bukan Abe tak bersedia menerimamu sepenuhnya,
Tapi itulah kata syariat, itu jugalah kata adat.
Langkah harus beringat, berkasih biar bertempat

Dan satu nafsu yang tidak terlawan,
Bagimu sembilan nafsu yang mudah ditawan,
Dan satu akal yang berpangkat bawahan
Tapi itulah anugerah yang sangat berseni
TerciptaNya kamu dari serpihan penuh rahsia

Yang mohon dituntun penuh waspada
Sembilan akalku nakal tidak terperi
Satu nafsuku itulah raja, akalku pula setia bekerjasama
Sembilan akalku sedia berpadu,
demi memenuhi nafsu yang satu

Satu akalmu sering kecundang kehilangan kuasa
Itulah sebab benteng kubina, kerana sayangku padamu tidak terhingga
mencalarkan kacamu yang kerapuhan,
Abe bimbang jika Abe bukanlah jodohmu,
kelak kau tersisa tidak bermutu

Kupohon kau jagalah peribadimu,
Jangan terlalu mudah memberi sebelumnya waktu
Biar sombong dikata duniawi, asalkan jadi cemburuan bidadari syurgawi

Tapi biarkan itu berlaku seiring waktu
Sebagai bingkisan jodoh yang datang bertamu.
Tapi kuharap cinta kita semanis kurma, dan mahligai terbina penuh ceria

Kuharap dikau bukan pilihan yang salah,
Sebelum jodoh datang menjengah
Bersamalah menimba ilmu yang payah,
Agar saat istana bergoyah,
Bahtera kita masih berarah.

Ketika restu dan izin-Nya mencurah,
Akan kupinangmu dengan Bismillah.
Abe tahu kamar hatimu terbuncang tulus kasih yang tak berbelah bahagi,
Padamu selalu Abe bisikan, dalam senda beralas, dalam gurau berbalas.

Bukan Abe tak bersungguh denganmu seadanya.
Bagiku telah difitrahkan sembilan akal bak pahlawan,
Bukan ini diskriminasi ilahi

Harus kau ingat wahai puteri
Kutahu juga sembilan nafsumu bertakhta
Abe tidak mahu kasarnya sentuhan,
Bukan Abe tidak kasih padamu, bukan juga Abe tak kisah padamu
Abe bukanlah Ustaz Wan Aqasha, dan kau juga bukan Ustazah Siti Norba'iyah

Tuesday, 22 May 2012

Gambar AISHWARYA RAI: Dulu & Kini...



Perlu ke Berpantang ni? Tu soalan yang biasanya orang akan tanyakan pada Si Isteri yang baru lps bersalin. Kalau Si Isteri kena berpantang, Si Suami pulak macamana? Kena berpantang jugak ke? Yela kot... Suami pun kena berpantang sama... So, dua-dua kena Berpantang ek? Ok ok... Sebab tu la kot, ada sorang kawan Abe tu, sedang berpantang sekarang ni, hehehhe... Bagus betul dia... Utk masa hadapan...

Melalot betul Abe ni. Ape kaitannya ngna Berpantang dgn gambar Aishwarya Rai ni? Orang kata, Si Aishu ni jadi Schumel macam gambar kat atas tu sebab tak berpantanglah... Difahamkan, lepas bersalin bulan 11 tahun lepas, dia tak berpantang pun...

Bagi Abe, ikut pandai dialah, jnji dia sihat. Mungkin dia nak habiskan masa dengan Baby sulung dia kot... Lagipun, dia dah kaya dah... Tak perlu kerja dah...

Published with Blogger-droid v2.0.4

Post Terbaik Que Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Welcome

Welcome

Exchange Bloglist Que

Sahabat Que

Search Blog Que

Loading...

Follow us on Facebook

Hak Cipta Que Achmad @ 2010 (www.queachmad.com). Powered by Blogger.

Klik LIKE & join Abe di Facebook

Please wait..15 SecondsX

Google+ Followers

Bloglist Que I

Que Achmad menulis...

Sahabat, Abe alu-alukan komen korang semua kat 'entri2' Abe.. Senang je caranya: Korang Klik pada Tajuk Entri, pastu 'Post A Comments' je.. Terima Kasih, Jasamu Dikenang.. Pe2 hal, email je Abe di: queachmad@queachmad.com