Sahabat Que 'Silent Readers'

Sawah Kedah DISERANG | TERGEMPAR

7/03/2013 10:37:00 pm

Sawah Kedah DISERANG | TERGEMPAR | Sejenis ulat dikenali sebagai ulat ratus di kalangan pesawah telah menyerang lebih 200 hektar sawah di daerah Kubang Pasu sejak sebulan lalu menyebabkan kerugian lebih RM150,000.


Serangan ulat terbabit atau nama saintifiknya ‘spodoptera mauritia’ membabitkan kawasan milik lebih 100 pesawah.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Ulat ratus itu kebiasaannya menyerang daun pokok padi dan kemudian melarat ke tangkai buah menyebabkan batang pokok padi patah dan tidak boleh dituai. Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd Johari Baharum, berkata ulat ratus juga dikenali sebagai ulat kerbau berasal dari sejenis kupu-kupu yang membiak dengan cepat mengancam sawah padi. 


Melayukini.net – Takziah diucapakan kepada petani-petani kita yang mengalami kerugian yang sangat besar dalam perniagaan sawah padinya. Kita mendoakan agak Allah permudahkan urusan mereka semua. Amin.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut: MyNewsHub | Layari Berita Menarik Tempatan Informasi Malaysia Kini

You Might Also Like

2 comments

  1. 'N Menang Kedah Senang'.. Ada hikmah disebalik kejadian.. "azakallah khairan,"

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad