MESIR TERKINI | Akhirnya Aku JUGA MENANGIS Membaca Ini...

MESIR TERKINI | Akhirnya Aku JUGA MENANGIS Membaca Ini... | Ni perkongsian dari Saudara Mazwandi Mustaffa yang Abe sempat baca tadi... Tak terasa airmata ini TERMENGALIR dengan sendirinya... Apa yang Saudara Mazwandi tulis:
Terus terang saya kata. Banyak-banyak berita dalam peristiwa di Mesir, saya menangis melihat cerita pendek yang benar di bawah ini. Akhirnya aku menangis juga di bulan Ramdhan...
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Catatan Syahadah dari Medan Rabaah.

Mesir, 28 Julai 2013:

Seminggu sudah keretaku rosak dan aku tinggalkannya di medan Raba’ah. Setelah bertanya2, mereka menunjukkan aku kpd lelaki ini. “Mohammad Letrik” – itulah gelarannya di sini. Dipanggil demikian kerana kerjanya membaiki mana-mana kereta yg bermasalah di sini (Medan Rabaah)

Awalnya, aku memang mengesyaki dia di sini untuk mencari makan. Namun setelah menolak upah yang ku berikan, mendorong aku untuk mengenalinya lebih dekat.

Quote:


“Engkau memang tinggal di sini? Bagaimana kau nak menyara diri dan keluarga kalau tanpa upah?”

Quote:


“Aku ni dah 20 tahun kerja semata-mata untuk hari ini… aku dah berjaya kumpul duit, bina rumah dan dah besarkan tiga anak perempuanku yang semuanya dah berkahwin…"

Quote:

“Dah tu… engkau tak balik kepada mereka ke?”

Quote:


“Tolonglah doakan aku supaya mati di sini… sebenarnya, aku memang berdoa kepada Tuhan – Ya Rabb.. jika mati di sini adalah syahadah.. maka matikanlah aku di sini”

Setelah mengucapkan terima kasih, kami bertukar nombor telefon, kemudian kami berpisah.. Selepas hari itu, kami selalu juga berhubung terutama bila tidak bertemu di Rabaah. Sehinggalah pertemuan semalam, dia katakan padaku

Quote:


“Aku rasa engkau baliklah hari ini, keluargamu masih harapkan engkau.. kelihatannya ini hari terakhir (demonstrasi)”

Aku menghubunginya pagi ini selepas mendengar peristiwa pembunuhan beramai-ramai (27 Julai 2013 - berhampiran Rabaah). Namun tiga kali telefonnya tidak diangkat. Lalu aku SMS ;

Quote:


“Aku tahu engkau tak angkat telefon.. cuma nak pastikan engkau memang bersama kebenaran..”

Jawapan yang aku terima dari telefonnya ialah ;

Quote:


“Dia telah benar dalam penyaksiannya, lalu Allah memperlihatkan kebenaran kata-katanya itu - Dr Tariq dari Hospital Maidani.. tolong maklumkan kepada kaluarganya supaya dapat hadir bersolat jenazah untuknya…!”

sumber: http://ibnmustaffa.blogspot.com/2013/07/terkini-mesir-aku-menagis-membaca-ini.html

0 comments:

Post a Comment

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"

 

Copyright © 2010 Que Achmad DotCom, All Rights Reserved. Design by DZignine