Monday, 5 November 2012

MALAIKAT MAUT: TETAMU Yang KERAP Berkunjung


BETAPA kerapnya malaikat maut melihat dan merenung wajah seseorang, iaitu dalam masa 24 jam sebanyak 70 kali.. Andainya manusia sedar hakikat tersebut, nescaya dia tidak akan lalai mengingati mati. Tetapi oleh kerana malaikat maut adalah makhluk ghaib, manusia tidak melihat kehadirannya, sebab itu manusia tidak menyedari apa yang dilakukan oleh Malaikat Izrail.

Justeru itu, tidak hairanlah, jika ramai manusia yang masih mampu bersenang-lenang dan bergelak-ketawa, seolah-olah dia tiada masalah yang perlu difikirkan dan direnungkan dalam hidupnya. 

Walaupun dia adalah seorang yang miskin amal kebajikan serta tidak memiliki sebarang bekalan untuk akhiratnya, dan sebaliknya banyak pula melakukan dosa. Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: 

"Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak-ketawa. Maka berkata Izrail: Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa."
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Sunday, 4 November 2012

Bantulah SAHABATMU, SeMampu KAMU... Andai Dia Di UJI...


Alkisah seekor tikus dan sahabat-sahabatnya...

Sang Tikus melihat daripada satu lubang tepi rumah untuk lihat petani dan isterinya sedang membuka satu bungkusan… “Apa makanan dalam kotak ini?” bayang tikus tersebut yang kelaparan. Sang Tikus terkejut melihat apa yang dikeluarkan petani dan isterinya berupa perangkap tikus!

Sang Tikus yang ketakutan balik ke kandang memberitahu kawan-kawannya, “Ada satu perangkap tikus dalam rumah Pak Ali! Ada satu perangkap tikus!”. 

Ayam yang sedang tidur, bangun dan menggaru dan menaikkan kepalanya lalu berkata, “Sang Tikus, ana tahu ini ialah masalah besar untuk enta, tapi ini tak ada kena mengena dengan ana… Ana tak kisah pun, jangan kacau tidur ana.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

KENAPA 'Abe' DI UJI?


KENAPA ABE DI UJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya. Dia mengetahui orang2 yang dusta." -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA ABE TAK DAPAT APA YANG ABE IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." -Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUST?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." -Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS ABE MENGHADAPINYA?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." -Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" -Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG ABE DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka.....  -Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA ABE BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." -Surah At-Taubah ayat 129

ABE DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa drp rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir." -Surah Yusuf ayat 12
Published with Blogger-droid v2.0.9
Saturday, 3 November 2012

EKSKLUSIF: (Gambar) Farid Kamil SAH Menjadi Suami DIANA DANIELLE Dengan SEKALI LAFAZ Sahaja. TAHNIAH!!!



Bertempat di Hotel Flamingo Ampang, majlis pernikahan Farid Kamil dan Diana Danielle telah berlangsung. Mereka berdua kini sah bergelar suami isteri dengan sekali lafaz sahaja. Pengantin lelaki telah membawa 5 dulang hantaran dan dibalas oleh 7 dulang oleh pengantin perempuan. Mas kahwin adalah sebanyak RM10,000. Kedua-dua pengantin nampak sama cantik dan sama padan dengan persalinan pengantin serba putih.
Published with Blogger-droid v2.0.9

WAJIB TAHU: BEZA Antara KEINGINAN & KEPERLUAN...


(Cerita Abu Khubaisy kepada para muridnya)

Abdullah bin Umar, khalifah yang terkenal sebagai pembangun Bait al Maqdis, suatu hari terserang oleh suatu penyakit. Para pembantunya, sangat bimbang umur khalifah kerana penyakitnya itu. Ternyata Allah SWT belum berkenan memanggil Abdullah keRahmatullah. Khalifah beransur-ansur pulih. Setelah agak makin baik keadaannya, Abdullah berniat hendak makan ikan panggang. Khalifah kemudian menyatakan keinginannya itu kepada salah seorang sahabatnya. Pembantu yang setia itu, segera berusaha untuk memenuhi seleranya. Dia pergi mencari ikan dan setelah mendapatkannya segera dipanggangnyalah ikan tersebut. Abdullah bin Umar segera makan ikan panggang yang baru saja diturunkan dari panggangannya.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Friday, 2 November 2012

7 Jenis WAJAH MAYAT Di Dalam KUBUR


1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Perkara syirik ini jangan buat main-main, dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya.

2. Mayat yang mukanya berbentuk babi. Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini banyak, bukan hanya berduaan ditempat gelap, minum arak, berjudi sahaja. Tak tutup aurat juga perbuatan keji. Bayangkanlah sejak dari baligh lagi tak pernah tutup aurat, berapa banyak dosa yang telah dikumpulkan. Siksa api neraka amat pedih oii.... Kalau korang nak tahu bagaimana rasa 1/70 bahang (kalau tak silap) api neraka korang cubalah cucuh hujung jari kawan-kawan dengan api, macam mana rasanya? Boleh tahan tak?
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Thursday, 1 November 2012

KISAH BENAR: AIRMATA Seorang RASUL, Kerana Umatnya...


Detik-detik Rasulullah SAW Menghadapi Sakaratul Maut

Ada sebuah kisah tentang cinta yang sebenar-benar cinta yang dicontohkan Allah melalui kehidupan Rasul-Nya. Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan kutbah, 

"Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara pada kalian, Al Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku." 
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Wednesday, 31 October 2012

MESTI BACA: 24 Perkara JANGAN DILAKUKAN...


Sesungguhnya didalam hidup kita dikelilingi oleh perkara-perkara yang menyeronokkan. Tetapi itulah sesungguhnya yang mendatangkan keburukan kepada kita. Terdapat 24 perkara-perkara yang jangan dilakukan yang seharusnya kita ambil iktibar supaya kita dapat memuhasabah diri sendiri.

1- Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini tidak disukai oleh ALLAH S.W.T.
2- Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Dikhuatiri terbawa keluar najis dan mengotori seluruh rumah kita.
3- Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Kalau makan pun xpe je, tak berdosa. Cuma ianya  makruh kerana ianya membahayakan.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

WAJIB BACA: 10 Wasiat Imam HASSAN AL-BANNA


1)Wahai kawanku, Segeralah tunaikan solat di awal waktu. Dikala mendengar azan, Usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan. Di situ ada sumber pertolongan. Di situ ada sumber taufiq. Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran. ... dimulakan dengan menyebut solat di awalnya. Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat... Juga di medan perang. Walaupun... Di saat genting dan cemas.

2)Wahai kawanku, Bacalah al-Quran dan cuba memerhati mesejnya. Selalulah berzikir dan cari ilmu walaupun sedikit. Kurangilah dengan masa yang tidak bertujuan. Sesungguhnya al-Quran adalah sumber asli lautan ilmu. Sumber hidayah kepada anda dan saya. Bacalah al-Quran, kelak ia memberi syafaat. Sentiasalah membaca, menghafal dan... Cuba hayati mesej arahannya. Selalu berzikir, berzikir dan terus berzikir!!! Di sini ada ketenteraman. Di sini ada kedamaian. Di sini ada kesalaman. Jadilah hamba yang sejahtera.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

MESTI BACA: Abu BUDAK BIJAK? Atau BIJAKKAH Abu?



Seorang guru, Cikgu Murni (Umur: 22) menghadapi masalah dengan salah seorang muridnya (Abu). Lalu guru ini bertanya kepada murid tersebut : “Apa sebenarnya masalah awak, Abu?”

Lalu Abu menjawab, “Saya terlalu cerdik untuk berada di darjah 3, kakak saya menduduki UPSR dan saya lebih cerdik dari dia, maka saya seharusnya berada di tempat yang sama juga!”.

Cikgu Murni dah tak tertahan. Dia bawa Abu ke pejabat pengetua. Sementara Abu menunggu di ruang tamu, Cikgu Murni terangkan keadaan tersebut kepada pengetua. Pengetua mengatakan yang dia akan berikan ujian kepada Abu dan jika Abu gagal menjawab, maka Abu harus kekal di darjah 3 dan berkelakuan baik. Abu dibawa masuk ke pejabat Pengetua dan Cikgu Murni terangkan pada Abu dan Abu bersetuju untuk ambil ujian yang akan diberikan.

Pengetua : Apa 3 x 3?
Abu : 9
Pengetua : Apa 6 x 6?
Abu : 36
baca lagi, Klik TAJUK ENTRI ni
Tuesday, 30 October 2012

MESTI BACA: 10 Laluan SYAITAN


Sahabat-Sahabat Que,

Renungilah pesanan seorang hamba soleh yang Abe petik daripada buku "Apa ertinya saya menganut agama Islam" hasil tulisan Fathi Yakan, yang membicarakan tentang 10 pintu yang patut dijaga dari gangguan syaitan laknatullah: Beliau berkata: "kurenung dan kufikir, dari pintu manakah syaitan itu memasuki hati manusia, tiba-tiba kudapati syaitan memasukinya dari 10 pintu":

Pertama : TAMAK DAN BURUK SANGKA lantas aku mengahadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan yang ada setelah berusaha dan berikhtiar.

Kedua : CINTAKAN HIDUP DAN PANJANG ANGAN-ANGAN lantas aku menghadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut dengan tiba-tiba.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Monday, 29 October 2012

MESTI BACA: Renungan Yang WAJIB DI BACA


1. Seseorang yang masuk kerja pukul 8:35pg sedangkan waktu mula kerja adalah 8:30pg sudah dikira lewat datang kerja TETAPI jika seseorang itu sembahyang Zohor pukul 2:00ptg atau 2:30ptg masih dikira awal waktu mengikut tafsiran umum sedangkan masuknya waktu Zohor di Semenanjung Malaysia adalah sekitar pukul 1 - 1:30ptg. Bukankah ini salah faham namanya?

2. Kita mengeji dan mengutuk Amerika terutamanya di saat perang ini TETAPI ramai daripada kita tak boleh tinggal rokok yang dibuat oleh orang Amerika di negara kita ini dan tidak kurang juga di kalangan kita yang menjadi peminat dan pembeli setia filem-filem Amerika yang kaya dengan propaganda itu terutamanya filem-filem aksi dan perang. Di satu sudut kita penentang dan di satu sudut yang lain kita penyokong dan pendokong mereka. Adakah ini maknanya benci tapi sayang?
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Sunday, 28 October 2012

MESTI BACA: 4 Golongan AHLI NERAKA


Di hari akhirat, ada 4 golongan lelaki yang akan ditarik masuk ke neraka oleh wanita. Lelaki itu adalah mereka yang tidak memberikan hak kepada wanita dan tidak menjaga amanah itu. Mereka ialah:

1. Ayahnya: Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji & sebagainya. Dia memperbiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

2. Suaminya: Apabila sang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim seperti solat tidak bertangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan turut ditarik oleh isterinya.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

EKSKLUSIF: 3 Madu SYOR Calon ISTERI Ke-4 Untuk Suami Bagi MELENGKAPKAN KOUTA


KUALA TERENGGANU: Terbiasa berkongsi kasih berempat, pemergian madu tua ke rahmatullah tahun lalu membuatkan tiga isteri seorang ahli perniagaan sanggup membuka jalan kepada suami mereka untuk menerima seorang lagi wanita bagi melengkapkan kuota poligami. Mendedahkan rahsia itu, ketiga-tiga madu terbabit memberitahu, mereka sudah meluahkan rasa hati kepada suami, Ariffin Mohamad, 66, dengan mencalonkan adik angkat mereka, Zunaidah Chua Abdullah, 37, yang kini tinggal bersama untuk mendalami agama, sebagai isteri keempat.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

TERKINI: Bayi Di DERA Dikatakan Digigit HANTU?



GEORGE TOWN – Seorang ibu tidak dapat menahan kesedihan apabila anak sulungnya berusia lima bulan terpaksa menjalani pembedahan di kepala Khamis lalu selepas disyaki didera pengasuh di sebuah rumah di Sungai Nibong di sini. Kejadian itu disedari oleh wanita berkenaan pada 22 Oktober lalu ketika membawa anak perempuannya menerima rawatan di Hospital Pulau Pinang (HPP) akibat mengalami demam panas.
baca lagi, Klik TAJUK ENTRI ni

MESTI BACA: 10 Laluan Yang Bakal Dilalui Oleh Manusia Dari Dunia Sampai Akhirat


Bagaimana memudahkannya?

LALUAN MENUJU KE KUBUR
a. Jauhkan dari perbuatan mengumpat & mengeji
b. Hindarkan perasaan irihati (benci)
c. Jangan terpengaruh dengan harta dunia
d. Sucikan kadha’ hajat dgn istibra (berdehem selepas buang air kecil!)

LALUAN UNTUK BERJUMPA IZRAIL
a. Bersihkan diri dengan bertaubat
b. Gembirakan hati orang Mu’min
c. Bayar semula kadha’ (solat & puasa) yang tertinggal
d. Kasih sepenuh hati kepada ALLAH Taala

LALUAN UNTUK BERTEMU MUNGKAR NANGKIR
a. Mengucap dua kalimah syahadat
b. Suka memberi sedekah
c. Berkata benar
d. Bersihkan dan perbaiki hati
baca lagi, Klik TAJUK ENTRI ni

WAJIB BACA: TIGA Punca KESESATAN



AL-QURAN memberitahu, kejahatan muncul melalui tiga jalan iaitu mengikut kemahuan sendiri, nenek moyang tanpa berfikir dan kepatuhan bukan kepada Allah. Jalan pertama ialah kemahuan diri sendiri. "Kalau mereka tidak dapat menerima cabaranmu maka ketahuilah, sesungguhnya mereka hanyalah menurut hawa nafsu; dan siapakah yang lebih sesat daripada orang yang menurut hawa nafsu dengan tidak mendapat petunjuk Allah. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim.(al-Quran, surah al-Qasas: Ayat 50)

Maksud ayat di atas memberikan erti faktor terbesar penyebab kesesatan manusia adalah dorongan hawa nafsu sendiri. Sama sekali tidak mungkin bagi seseorang untuk menjadi hamba Allah, sedangkan dia masih menuruti hawa nafsunya. Dia akan terus memikirkan pekerjaan yang mendatangkan wang, usaha yang membawa kemasyhuran dan penghormatan kepada dirinya, bahkan mengejar apa saja memberikan kesenangan dan kepuasan. Pendeknya, orang terbabit sanggup menempuh segala rintangan dengan pelbagai cara untuk mencapai tujuan terbabit, tanpa mempedulikan larangan Allah. Mereka tidak teragak-agak menipu, rasuah dan manipulasi asalkan kehendak nafsunya tercapai.

baca lagi, Klik TAJUK ENTRI ni
Saturday, 27 October 2012

Nissan ALMERA IMPUL


Nissan Almera IMPUL 1 ETCM buka tempahan untuk Nissan Almera talaan IMPUL
Edaran Tan Chong Motor (ETCM) baru-baru ini dengan bangganya mengumumkan bahawa Nissan ALMERA yang bakal dilancarkan tidak lama lagi turut hadir bersama penampilan lebih dinamik, signifikan dan tanda individu menerusi alat ganti sports IMPUL. Bagi menjadikan jentera itu lebih personal, para pelanggan boleh memilih Aksesori Pilihan ALMERA yang ditawarkan untuk varian Nissan ALMERA Talaan IMPUL dan Nissan Almera standard.

Sporty elegan merupakan lambang penting kepada Nissan ALMERA Talaan IMPUL. Ia menampilkan komponen-komponen eksklusif yang telah direka khas untuk memenuhi citarasa peminat kereta di Malaysia. Tempahan bermula pada 15 Oktober 2012.
lagi gambar Nissan ALMERA, Klik TAJUK ENTRI ni

PANAS: 'Live Chatting' Anak Gadis Dipaksa Buka Pakaian


Telanjang, Anak Perempuan Bawah Umur Dipaksa Live Chatting

Bisnes SEKS memang menguntungkan kerana memang memperoleh  banyak permintaan. Dalam enam bulan mendapatkan hasil 220juta yen. Berdaftar lebih 9,800 orang pelanggan. Bermakna seorang pelanggan mengeluarkan sekitar 22,500 yen untuk satu kepuasan seks. Keuntungan itu tidak bersentuhan wanita, tetapi hanya melalui internet saja, live chatting dengan gadis di bawah umur yang pakai baju renda-renda lucu. Kemudian lama-lama semakin panas topic chatting, sang gadis semakin melepas bajunya dan telanjang tanpa sehelai benang pun di tubuhnya.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

EKSKLUSIF: (Gambar) Kamera AES Tumbang Lagi...


Kalau dua atau tiga hari lepas Sebuah kamera AES (Automated Enforcement System) dilaporkan tumbang setelah dilanggar seorang pemandu yang terkejut akan silauan flash kamera tersebut.. Ini pula mengenai sebuah lagi AES. Menariknya hujan tidak, ribut pun tidak tiba-tiba saja kamera yang ditempatkan di salah satu lokasi di sepanjang lebuhraya menghala ke Utara Semenanjung dirakamkan dalam keadaan hampir rebah.

Gambar di atas berjaya dirakamkan oleh salah seorang rakan Pulakdah yang sedang dalam perjalanan pulang ke kampung bagi meraikan Hari Raya Aidiladha. Menurut Pulakdah, ada kemungkinan ia dilanggar ataupun dijatuhkan oleh pengguna jalan raya yang tidak puas hati setelah gambar mereka melakukan kesalahan diambil.
Friday, 26 October 2012

WAJIB BACA: Cara Untuk Mencapai ISTIQAMAH


ISTIQAMAH adalah satu perkataan bagi menggambarkan sifat unik yang mungkin sukar diterjemahkan ke dalam bahasa ibunda kita. Istiqamah bermaksud menuruti jalan yang lurus, iaitu jalan tanpa bengkang-bengkok meliputi segenap perbuatan taat sama ada yang zahir atau batin serta meninggalkan segala yang dilarang Allah SWT. Kebiasaannya, istiqamah menyusul selepas beriman kepada Allah kerana iman adalah asas kepada keutuhan istiqamah. Tanpa iman yang utuh, tiada istiqamah dalam diri seorang Muslim. 

Dalam kamus bahasa, istiqamah diertikan sebagai sikap teguh pendirian dan sentiasa konsisten. Saidina Abu Bakar RA ketika ditanya mengenai istiqamah menjawab bahawasanya: “Istiqamah adalah kemurnian tauhid (tidak boleh menyekutukan Allah dengan apa dan siapapun).”
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

TERKINI: Ular Sawa Sepanjang 3 Meter DITANGKAP Di Bawah KONTENA


KUALA LUMPUR: Seekor ular sawa sepanjang tiga meter ditemui di bawah sebuah kontena di Jalan Khatib Koyan, Kampung Baru, di sini, Isnin lalu. Reptilia berkenaan ditemui penduduk sebelum menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).

Penduduk, Rohany Mohd Darus, 71, berkata, sebelum ini haiwan liar seperti ular jarang dilihat di kawasan itu, bagaimanapun sejak beberapa projek pembangunan termasuk lebuh raya dibina di situ, haiwan berkenaan dipercayai cuba mencari perlindungan di kawasan kampung.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

Perkara Yang Disunatkan Pada Pagi 10 Zulhijjah


1. Mandi sunat. 2. Memakai pakaian baru.
3. Memakai haruman
4. Memohon keampunan dan bermaaf
5. Sunat makan selepas solat.
6. Menggunakan jalan berbeza pergi dan pulang masjid.
7. Lebih afdal dengan berjalan kaki
8. Bertakbir, tahmid dan tahli .
9. Bersolat sunat hari raya.
10. Ziarah menziarahi .
11. Bersedekah.

ZINA: Lebih Baik TUSUK BESI


Sabda Rasulullah Saw:

لأن يطعن في رأس رجل بمخيط من حديد خير من أن يمس امرأة لا تحل له

“Sekiranya kepala salah seorang daripada kamu ditusuk dengan jarum besi, itu adalah lebih baik bagi kamu daripada kamu menyentuh wanita yang tidak halal bagi kamu.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani. Dinilai sahih oleh al-Mundziri, al-Haitsami, dan al-Albani)
Thursday, 25 October 2012

GEMPAR: AMUKAN Suami Cemburu Menggunakan PARANG!!


KUALA TERENGGANU: Seorang guru lelaki parah selepas menjadi mangsa amukan seorang suami yang dipercayai cemburu dengan hubungan mesra guru berkenaan dengan isterinya dalam kejadian di depan Maktab Perguruan Sultan Mizan, Kampung Raja, Besut, kelmarin. Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 petang, guru berkenaan cedera parah di belakang badan, tangan dan kaki akibat ditetak lelaki terbabit menggunakan sebilah parang panjang.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu, Asisten Komisioner K Manoharan berkata, sebelum kejadian, guru berusia 35 tahun yang bertugas di sebuah sekolah kebangsaan di daerah ini, dihubungi seorang wanita yang mahu membeli barangan kosmetik daripadanya. Menurutnya, bagi memudahkan menyerahkan barangan kosmetik itu, wanita berkenaan meminta guru itu menunggunya di depan Maktab Perguruan Sultan Mizan sebelum mangsa tiba di kawasan dijanjikan pada jam 6.20 petang.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

PANAS: Doktor Cabul Pesakit... Katanya, 'Doktor Suruh Buka BAJU'?


JOHOR BAHRU: “Disebabkan mempercayainya, saya hanya mengikut arahan apabila diminta membuka baju dan coli, namun dia meramas buah dada saya hingga saya berasa sakit. “Saya mula curiga dan takut apabila doktor itu menyatakan saiz buah dada saya besar selain mengajak saya melakukan hsubungan seks,” kata ibu tunggal hanya mahu dikenali sebagai Nurul, 34, yang mendakwa dicabul seorang doktor sebuah hospital swasta, di sini.
baca lagi, Klik TAJUK ENTRI ni

EKSKLUSIF: (Gambar) Objek Umpama PONTIANAK Di RAKAM Ketika Bergambar


Gambar hantu ini di kirimkan oleh Sahabat Abe melalui PM di Fan Page Facebook Abe tidak lama dulu. Kalu tengokkan tarikh gambar ni, ia diambil pada tahun 2010 lagi. Gaya macam kat Shah Alam, serupa kat I-City je Abe tengok. Takde pulak info disertakan bersama gambar ini. Tak dapat dipastikan adakah amoi sama sibuk nak posing ke ataupun benar-benar penampakan hantu.
lagi gambar, Klik TAJUK ENTRI ni
Wednesday, 24 October 2012

PANAS: Suami Tangkap Isteri BerKHALWAT Di Rumah Sendiri


ISTERI Salman (kiri) ditahan bersama kekasihnya dan seorang wanita lain (kanan) di sebuah pangsapuri di Melaka pada Ahad lalu.

MELAKA – Suami keluar mencari rezeki, isteri pula bermain cinta dengan lelaki lain. Itulah nasib seorang kontraktor yang terkedu apabila mendapati isterinya menjalin hubungan sulit ketika dia bekerja. Lebih mengecewakan, suami tersebut berjaya menghidu kecurangan isterinya apabila terdengar wanita itu bergurau senda dengan ‘kekasih gelapnya’ di pangsapuri mereka di Ayer Keroh di sini Ahad lalu.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

MESTI BACA: Remaja Melakukan MAKSIAT Dalam Tandas


Tempat: Kelas Tingkatan 6 Melur 

Situasi: Pelajaran Bahasa Melayu. Cikgu Sahab meminta pelajar menghuraikan pendapat dan pandangan masing-masing mengenai tajuk "Kenapa Remaja Melakukan Maksiat Dalam Tandas Awam"  

Sharifah Aina Binti Jeffry Anas: pada pendapat saya, remaja yang sanggup melakukan maksiat dalam tandas adalah dari kalangan mereka yang tidak berkemampuan menyewa bilik hotel.

Zakaria Bin Mohammad Khuzairi: Saya tidak bersetuju kerana ada diantara mereka yang datang dari golongan berkemampuan tetapi masih melakukan perkara sedemikian. 


baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Tuesday, 23 October 2012

TERKINI: Umpan DOKTOR 'SONGSANG'. Rawatan TeRANGSANG?


NUSAJAYA: Bermodalkan telefon pintar berjenama sebagai umpan, seorang doktor di sebuah klinik swasta di Bukit Indah, di sini, bertindak mencabul seorang kanak-kanak lelaki berusia 12 tahun bagi memuaskan nafsu songsangnya, Sabtu lalu sebelum menghadiahkan alat telekomunikasi itu untuk ‘menutup mulut’ mangsa.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

KISAH BENAR: Lelaki Belikan DAGING BABI Untuk IBU Berbuka Puasa...


Tak mampu Abe nak tahan air mata ketika mendengar kisah benar yang diceitakan oleh seorang ustaz dalam tazkirahnya di sebuah masjid dalam kawasan Bukit Kuin Kuantan sikit masa dulu. Sekitar awal 90an, seorang pemuda 30an menjerit jerit seorang diri di rumahnya  tiap kali sampai waktu maghrib terutamanya di bulan Ramadhan, dia meraung setiap hari bagaikan orang diserang histeria. Jirannya membawa lelaki itu bertemu dengan ustaz tadi yang ketika itu bertugas sebagai pensyarah UiTM Kuantan untuk diubati.

Pemuda melayu itu kemudiannya menceritakan satu peristiwa menyayat hati. Ceritanya beberapa tahun sebelum itu dia tinggal dengan ibunya. Dia seorang yang nakal dan liar. Tidak mengerjakan solat dan berpuasa. Suatu hari ibunya meminta dia belikan lauk untuk berbuka puasa, lelaki itu sedang tidur. Dia tak mahu pergi ke pasar. Berulang kali disuruh sang ibu, dia tetap berdegil. Hingga akhirnya dengan perasaan marah kepada si ibu yang terus memaksa, dia terus ke pasar dengan hati yang tidak ikhlas, dibelinya daging untuk ibunya memasak.
baca lagi Kisah Menyayat Hati ni, Kik TAJUK ENTRI ni
Monday, 22 October 2012

WAJIB BACA: Hikmah & Niat Di Sebalik Setiap Pergerakan Ketika Ambil WUDHU'


Ketika Ambil Wudhu' niatkanlah dalam hati...

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini"...

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan,... "Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini"...

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini"...
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

TERKINI: (Gambar) REMPUHAN Pertama KAMERA AES Di Perak



Sebuah kamera AES tumbang kerana di langgar oleh sebuah kenderaan yang pemandunya terperanjat setelah lampu sportligt yang sangat menyilaukan mata dari AES ini berkelip di hadapannya dan mengenai tepat pada mata dan penglihatannya, akibat dari kejadian itu sepasukan anggota bomba terpaksa di kerah dan bergegas ke tempat kejadian yang mana kamera AES itu telah gagal berfungsi dengan sempurna dan hampir 30 minit tidak henti-henti berkelip.

baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

TERKINI: Lengan Kiri Wanita HAMPIR PUTUS Di TETAK Peragut Di Keningau, SABAH


KENINGAU: Seorang wanita nyaris putus tangan kiri akibat ditetak dengan kapak apabila cuba mempertahankan beg tangan dibawanya daripada diragut penjenayah di sebuah pasar raya di sini, kelmarin.

Sebelum kejadian, mangsa berusia 30-an dikatakan mengunjungi sebuah pasar raya sebelum didatangi seorang suspek dari belakang dipercayai warga asing, kira-kira jam 6 petang. Sumber berkata, suspek menarik beg tangan itu menyebabkan mangsa terkejut dan cuba menghalang. 
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

MESTI BACA: Persahabatan ITU INDAH...



Persahabatan itu indah... Lebih indah jika disulami keihklasan, kejujuran dan kepercayaan... Kadang-kadang kita terleka... Kita tidak sedar akan kehadiran orang yang benar-benar menjadi SAHABAT kita.... Sedangkan orang itu berada di hadapan kita... Dia tempat kita mengadu... Dia tempat kita memerlukan semangat... Dia tempat kita bergelak ketawa...

Dia mengenali diri kita lebih dari orang lain...Tapi, kita cuai!!! Melepaskan Dia pergi... Tanpa kita sedar diri sendiri yang terseksa akan kehilangannya... Tiada lagi tempat berkongsi segalanya.... Tanpa sedar, kita telah melukakan hatinya... Dia pergi tanpa khabar berita... Hilang tanpa suara.... Adakah hatinya benar-benar terluka dengan sikap kita??? Diri ini ingin menjadi seperti kamu... Kuat dan tabah mengharungi dugaan hidup... Tidak menghiraukan segala kutukan mahupun kata-kata fitnah dari orang lain...
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Sunday, 21 October 2012

Nilai PERSAHABATAN Itu Besar...


Tidak ramai yang berani menilaikan sahabat yang sebenarnya. Sahabat yang baik adalah sahabat yang sudi menasihatkan kita dengan baik, mengajak kita kebaikan, yang berkongsi kasih sayang dengan keikhlasan dan JUJUR ini paling penting. Besarnya persahabatan itu, dikala susah, menangis bersama dan merasa duka bersama, Dalam kegembiraan, dia sudi mendengar kegembiraannya dan selalu mendoakan sahabatnya bertambah kebahagiaan. Ada berapa kategori persahabatan yang harus kita ikuti iatu- Buat pilihan dalam persahabatan. 

Yang mana sahabat yang boleh kita buat kawan. Jika kawan itu menimbulkan sifat negatif seperti menikam dari belakang, cakap belakang tentang keburukan kita, dalam baik menjahanamkan kita, menghasut kita buat kejahatan, memutuskan silaturahim, selalu mengajak kita ke jalan maksiat...cubalah jauhkan diri. Cari sahabat yang boleh membawa kita jalan yang benar dan di redhai Allah. Sama sama buat kebajikan, sama sama buat kebaikan. Jangan pentingkan diri sendiri.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

Bolehkah Kita Hidup Dengan RM1,500.00 Sebulan DI MALAYSIA?


Abe tak tahu neh bila punya gambar, tapi cukup menyedarkan kita kepentingan membuat perancangan...
Published with Blogger-droid v2.0.9

SERAM: Rumah BerHANTU Seksyen 2 Shah Alam, SELANGOR


Salam.

Hari ni Abe kembali bt 'entri' pasal kisah seram... Tapi yang berbezanya kali ni, kisah ini tidak berlaku pada Abe, mahupun Ahli Keluarga Abe ataupun Sahabat terdekat Abe... Kisah ni cuma Abe tahu melalui penceritaan orang & pembacaan Abe saja... Ok, tak nak cakap panjang, ni Abe 'share' untuk kita semua sebelum Abe gi tidoooo...

Mari kita ikuti kisah yang seremm ini…tak tahu nak kate cerite betul or tak, hanya Tuhan yang tahu….

Kepada penulis asal cerita ini…terima kasih la kongsi cerita ni.. Kisahnya macam ni....

Masa di ITM dulu memang kami tahu fasal rumah berhantu ni…sewanya murah, tapi kami tak pernah nampak ada orang sewa rumah tu.. lokasinya betul-betul dekat dengan Wet World. Kami selalu berjalan kaki dari seksyen 2, melalui Wet World tersebut. Tapi kami tidak pernah mengetahui 'kekerasan’ tempat tersebut. Rasanya sampai sekarang pun tak ada orang tinggal..
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Saturday, 20 October 2012

EKSKLUSIF: (Gambar) Bukti Kebenaran Seksaan Kubur. Peringatan daripada ALLAH S.W.T


Gambar di atas merupakan mayat seorang pemuda lelaki berumur 18 tahun yang meninggal dunia di salah sebuah hospital di Oman. Mayat ini digali semula daripada kuburnya selepas 3 jam dikebumikan di atas permintaan bapanya. Pemuda ini dikebumikan secara Islam dan pada hari yang sama beliau disahkan meninggal dunia oleh para doktor. Walaubagaimanapun, timbul keraguan pada bapanya tentang kesahihan punca kematian anaknya dan ingin membuat pengesahan semula. Sanak saudara dan rakan-rakannya terkejut setelah melihat mayat pemuda ini.
lagi gambar & baca lagi, Klik TAJUK ENTRI ni


Pemuda ini kelihatan berubah sepenuhnya dalam tempoh hanya selepas tiga jam dikebumikan. Kulitnya bertukar menjadi kelabu seperti orang yang sangat tua, beserta beberapa kesan penderaan dan pukulan, dengan tulang-tulang tangan dan kaki yang telah patah, tulang-tulang rusuknya pecah dan menekan ke arah dalam badannya. Keseluruhan tubuh dan mukanya telah cedera. Matanya yang terbuka menggambarkan ketakutan dan kesakitan yang amat sangat. Kesan-kesan darah pada mayatnya menunjukkan seolah-olah beliau baru menjalani beberapa siksaan. Setelah merujuk mayat pemuda itu kepada beberapa orang saintis Islam, mereka bersetuju bahawa kaitan yang terdekat tentang kejadian ini adalah tentang siksaan kubur yang dijanjikan oleh Allah swt yang telah diingatkan melalui hadis-hadis Rasulullah saw.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Friday, 19 October 2012

EKSKLUSIF: (Gambar) Betul Ke Ini GAMBAR MALAIKAT?


Gambar ini diterima melalui email. Abe tak berhasrat nak mengulas dengan lebih lanjut mengenai gambar-gambar ni, tapi korang boleh baca teks yang disertakan.
lagi Gambar & baca lagi, Klik TAJUK ENTRI ni

MISTERI: Pelihara Keris dan Menjaga AKIDAH



PERANAN KERIS YANG DI SALAH GUNA
Keris tidak dapat dipisahkan daripada orang Melayu. Keris merupakan lambang dalam alam latihan pertahanan diri bagi hulubalang-hulubalang dalam masyarakat Melayu sejak dari dahulu hingga kini. Kehebatan dan kemegahan seni latihan pertahanan diri juga tidak akan teserlah tanpa penggunaan keris.

Demikian juga sebahagian daripada permainan seni latihan pertahanan diri tidak akan sempurna jika tidak ada permainan keris. Keris juga merupakan senjata utama kepada ahli-ahli latihan pertahanan diri Melayu. Tanpa keris seperti ada kecacatan pada seni latihan pertahanan diri tersebut.

Sungguhpun keris tidak di bawa berjalan merata-rata pada zaman sekarang, namun ia masih lagi berfungsi sebagai mercu kemegahan seni latihan pertahanan diri tersebut, terutamanya pada saat upacara tamat latihan. Keris juga memainkan peranan penting kepada sesetengah Tok Bomoh, Tok Pawang dan Tok Dukun. Di dalam arena perubatan tradisional Melayu, keris digunakan sebagai alat perantaraan antara Jin dengan Tok Bomoh bagi mengadakan upacara tertentu.

KERIS PERLU DIPERASAPKAN
”Salah satu makanan JIN ialah asap…Dato Ismail Kamus”. Kadang-kala keris itu di asap dengan kemian terlebih dahulu untuk menyeru Jin yang dihajati. Setelah beberapa ketika datanglah Jin yang di seru itu melalui Tok Bomoh tersebut. Ada sesetengah Tok Bomoh yang mengeletar tubuh badan mereka apabila dimasuki Jin, namun ada juga yang sampai berguling-guling dan tidak ketinggalan juga yang berkeadaan biasa apabila di masuki oleh Jin tersebut. Setelah selesai upacara itu dan Jin tersebut telah keluar dari tubuh Tok Bomoh, maka keris tersebut akan di kucup, di asap dan disarungkan kembali ke dalam sarungnya.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Thursday, 18 October 2012

PERINGATAN!!! (Gambar) Selendang PARSI Yang Dipakai Pengikut DAJJAL... Harus WASPADA...!!!


Ini Selendang Parsi Yang Dipakai Pengikut Dajjal. Sahih Muslim, hadis ke 7034:

"Anas Bin Malik berkata bahawa Rasulullah saw berkata: 'Dajjal akan diikuti 70 ribu Yahudi dari Isfahan mengenakan selendang Parsi."
lagi GAMBAR KHAS, Klik TAJUK ENTRI ni

MISTERI: (Gambar) UncleSEEKERS, Syed Abdullah Bongkar Kisah HANTU JENGLOT



Pagi ni Abe nak bercakap pasal Jenglot... Korang ada tak maklumat pasal jenglot? kalau ada, kongsikan dengan Abe ye... Ni serba sikit je maklumat yang Abe dapat hasil Google & hasil maklumat yang kawan2 Abe bagi... Jenglot adalah makhluk seperti Hantu PONTIANAK yang menyerupai manusia kecil dengan rambut panjang. Ia biasanya ditunjukkan di beberapa muzium, termasuk yang berterusan Pameran Misteri, Jin, Hantu dan Keranda di Muzium Sultan Alam Shah, Shah Alam. 
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Wednesday, 17 October 2012

MESTI BACA: Jangan PUTUS Sahabat !!!


Biar tidak ada wang, jangan tidak ada sahabat. Biar kehabisan wang, jangan kehabisan sahabat, Biar putus wang, jangan putus sahabat. Sahabat adalah barang yang paling berharga daripada ringgit, dinar dan dirham ataupun barangan berharga lain.

Persahabatan yang diikat antara satu sama lain, hampir-hampir serupa seperti tali hubungan perkahwinan. Ia mengikat perasaan, mengikat fikiran, mengikat masalah, mengikat kebahagiaan hingga dirasakan semua itu adalah milik bersama.

Persahabatan yang sebenar-benarnya adalah yang dapat merasai susah sama-sama susah dan senang sama-sama senang, menang sama-sama menang, kalah sama-sama kalah, pahit-sama-sama pahit dan manis sama-sama manis. Inilah persahabatan yang sejati yang datang dari lubuk hati, yang tumbuh dari hati yang murni.

*Abe ada seorang Sahabat, sahabat sejati yang bakal pergi.... 

Selamat berjuang sahabatku
Semoga Allah berkatimu
Kenangan indah bersamamu
Takkan kubiar dia berlalu
Berjuanglah hingga ke akhirnya
Dan ingatlah semua ikrar kita

Published with Blogger-droid v2.0.9

TERGEMPAR: (Gambar) Analisis Penampakan HANTU Di UiTM Machang, KELANTAN



Gambar penampakan hantu kali ini dikirimkan oleh.. oleh sapa ye.. Arif rasanya. Tengok kat belakang anak gadis tu, ada macam kepala orang kat sebalik tingkap. Pengirim menyertakan teks tersebut:
baca lagi & lagi GAMBAR yang di ZOOM, Klik TAJUK ENTRI ni

TERKINI: 70 ribu YAHUDI ISFAHAN Di IRAN Akan Bersama DAJJAL?



Yang mengejutkan ada sebuah hadis Nabi yang tertera di dalam Sahih Muslim, hadis ke 7034:

"Anas Bin Malik berkata bahawa Rasulullah saw berkata: 'Dajjal akan diikuti 70 ribu Yahudi dari Isfahan mengenakan selendang Parsi."

Di Iran, Yahudi tersebar di tiga bandar besar; Tehran, Hamdan, Isfahan. Dan menurut data rasmi Iran, ada sekitar 30.000 orang Yahudi di Iran. Satu jumlah yang sangat besar di sebuah negara yang kononnya anti-Zionis. Isfahan, yang terletak di tengah-tengah Iran, dikelilingi oleh bandar-bandar berasaskan Syiah-seakan dengan jelas orang-orang Syiah melindungi mereka. Sedangkan orang-orang Sunni di Iran diburu seperti tikus, dan ulama-ulamanya digantung. Bahkan orang-orang Sunni tidak punya masjid untuk solat Jumaat. Orang-orang Yahudi mempunyai hubungan baik dengan kerajaan Iran. Mereka menganggap bahawa orang-orang Sunni sebagai musuh utama mereka.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Tuesday, 16 October 2012

Sekolah Rusia LARANG Pelajar Perempuan Islam PAKAI TUDUNG



Sekolah Rusia larang pelajar perempuan Islam pakai tudung. Beberapa keluarga Islam tidak membenarkan anak perempuan mereka belajar di sekolah-sekolah di selatan Rusia selepas pihak sekolah melarang pemakaian tudung.

Mufti wilayah Stavropol, Muhammad-Haji Rakhimov semalam berkata, beliau menerima banyak aduan daripada beberapa keluarga yang mendakwa anak perempuan mereka tidak dibenarkan memakai tudung di sekolah. Katanya, isu tersebut menemui gagal diselesaikan selepas ibu bapa murid dan pihak sekolah enggan mengalah, menyebabkan beberapa murid perempuan tidak hadir ke sekolah selama dua minggu. "Ibu bapa murid perempuan tidak membenarkan anak mereka ke sekolah dan situasi itu boleh menyebabkan agensi kebajikan kanak-kanak campur tangan," jelasnya.

Published with Blogger-droid v2.0.9

MESTI BACA: Nasihat IMAM SHAFIE Tentang Nilai Persahabatan


Hayatilah nasihat Imam Shafie ini dan jadilah ia sebagai panduan dalam kehidupan seharian..

PERSAHABATAN tulen memang sukar dicari. Hanya mereka yang benar-benar bersahabat dengan hati tulus dan ikhlas dapat mencari erti persahabatan tulen. Dalam hal ini, Iman Syafie ada memberikan nasihat dalam soal persahabatan.

Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwa ragaku, seakan-akan aku mencintai sanak saudaraku. Sahabat yang baik adalah yang sering sejalan denganku dan yang menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati. Aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang tidak luntur baik dalam keadaan suka atau duka. Jika itu aku dapatkan, aku berjanji akan selalu setia padanya. Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan berasa senang.

Barang siapa menghormati orang lain, tentulah dia akan dihormati. Begitu juga barang siapa menghina orang lain, tentulah dia akan dihinakan. Barang siapa berbuat baik kepada orang lain, baginya satu pahala. Begitu juga barang siapa berbuat jahat kepada orang lain, baginya seksa yang dahsyat. Menghadapi musuh." Sahabat yang sebenar ialah yang menegur dan membetulkan kesilapan kita ...bukan yang hanya menguagkapkan kata-kata yang manis untuk menjaga kepentingan dirinya..."

Published with Blogger-droid v2.0.9
Monday, 15 October 2012

HIDUP Untuk MEMBERI



Terkadang ada kalanya kehadiran kita di samping orang sekeliling tidak dihargai. Hinggalah salah seorang daripadanya terlebih dahulu melangkah pergi. Walau hanya dengan beberapa pemberian yang sangat kecil pernah diperolehi. Namun itulah yang terus dihargai dan diingati. Inilah lumrah sifatnya manusia yang jarang menghargai apa yang ada di sisi.

Pada Abe, ERTI HIDUP DENGAN MEMBERI walau mungkin nampak pada mulanya tidak dihargai, lambat laun pasti ia akan meninggalkan kesan pada hati, sanubari dan diri seseorang. Ada pepatah pernah menyebut: Jadilah seperti pokok, Walau dilontar dengan tahi, Namun ia tetap memberikan buah dan kebaikan pada hidupan sekeliling. Ramai yang akan mempersoalkan tentang apakah sumbangan korang pada yang lain. Sama ada sumbangan pada orang perseorangan, kepimpinan atau pun persatuan. Namun acap kali inilah yang menjadi persoalan dan bualan orang. 

Sedarkah kita??
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

EKSKLUSIF: (Gambar) Penampakan IMEJ HANTU Ketika Sedang BBQ


Gambar hantu kali ini bertajuk 'Gambar Hantu Ketika BBQ' sebab pengirim kata gambar ni diambil masa diaorang bakar-bakar ikan kat rumah dia. Ok cakap banyak tak guna, teks berikut disertakan oleh pengirim gambar KONONnya gambar hantu ini. Gambar ni Abe tutupkan mata individu yang terlibat ye, untuk keselamatan.

Gambar ini ialah gambar yang diambil oleh adik saya waktu sedang bakar2 ikan di rumah saya dengan kawan-kawan beberapa tahun lepas. waktu tu dah lebih jam 1 pagi tak silap saya... menurut adik saya, mulanya dia memang dah nampak makhluk tu, kemudian dia fikir, "apa kata try test tengok tangkap gambar kot2 boleh masuk gambar makhluk bertuah tu." (adik saya dah biasa nampak benda2 macam ni so dia tak de la heran sangat) so dia pun ambil gambar dan memang masuk dalam kamera.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Sunday, 14 October 2012

NAFSU Jadi RAJA...


Tadi Abe dengar seseorang berkata ayat ni. Secar tak sengaja Abe dengar. Pada Abe, Si Pengeluar ayat ni terlalu JAHIL, grrrrrrrr.... Katanya lebih kurang macam nilah: ‎"kadang-kadang kita merasa cemburu bila melihat pasangan kekasih berpelukan di atas motor, berpegangan tangan di pusat membeli-belah, 'Berdating' ditaman bunga.. 

Ini pemikiran orang yang Pegangan AGAMAnya diletakkan di Kaki & NAFSU dia angkat menjadi RAJA. Tetapi ketahuilah bahawa ALLAH sayang kan hambanya, DIA tidak mahu kita lalai & melakukan dosa.

"Allah simpankan Jodoh kita untuk kita bertemu dengan Cara Yang HALAL.. Subhanallah"

Published with Blogger-droid v2.0.9

MISTERI: Appartment BerHANTU Di GENTING HIGHLAND


Sambil menunggu Tuan Mat, sempatla jugak Abe nak kongsi cerita ni dengan korang semua... Abe sendiri tak la pernah sampai ke sini, tapi Abe telah diceritakan pasal kisah ni oleh kawan lama Abe... Bila dapat maklumat, terus Abe buat 'entri' ni... Kisahnya mengenai 'AMBER COURT' yang terletak di Genting Highland...
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

SERAM: Hantu TANPA KEPALA di Kulim


Gambar Hiasan – Hantu tanpa kepala yang sering menggangu penduduk Kulim
Ada dalam kalangan kita menolak kewujudan alam misteri dan mistik. Tidak kurang yang menyatakan ia hanya tahyul dan tidak seharusnya dipercayai. Bagi penduduk Terap Daerah Kulim Kedah, penemuan mayat tiga beradik tanpa kepala beberapa tahun lalu, meninggalkan kesan kepada mereka apabila jelmaan hantu lembaga tanpa kepala sering ditemui berdiri di tepi jalan apabila menjelang waktu tengah malam terutama ketika waktu hujan.

Ada juga penduduk kampung yang pernah melihat lembaga itu pada waktu pagi, terutama yang bekerja di ladang getah. Seorang Penoreh Getah, En. Abu Hassan Ismail yang tinggal di Terap sejak 54 tahun lalu berkata, hanya mereka yang pernah bertemu dengan lembaga hantu itu sahaja akan mempercayai kewujudannya. Menurutnya, sehingga kini, ramai penduduk sudah melihat sendiri dan ada antara mereka yang sampai demam kerana terkejut.

baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

SERAM: (Gambar) Eksklusif Penampakan HANTU Sungai Melaka


Gambar kali ni nampak macam real punya tahap sahih. Disyaki berlaku di sungai Melaka. Sebuah bas sudah terjunam ke dalam sungai. Dan kelihatan di situ penampakan gambar penunggu sungai tersebut sedang menanti di bawah jambatan. Kelihatannya gembira. Tak banyak info yang ada mengenai kejadian kemalangan tersebut, ada orang mati ke tidak. Kawasan kemalangan memang digemari penunggu-penunggu dan jembalang. Gambar ni Abe ambil dari Ex-Student Abe.
Saturday, 13 October 2012

10 Amalan Yang TERBALIK


Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang Abe paparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri aruah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau- kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik, kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah mahupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

10 Jenis ORANG ISLAM Yang KEJAM


Sufyan Atsauri berkata: "Sepuluh macam daripada kekejaman" ialah:

1. Seorang yang berdoa untuk dirinya sendiri, dan tidak mendoakan untuk anak-anaknya dan kaum mukmin yang lain.

2. Seorang yang pandai membaca Al-Quran, tetapi tiap harinya tidak membaca seratus ayat.

3. Seorang yang masuk masjid lalu keluar dan tidak sembahyang dua rakaat.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Friday, 12 October 2012

PERINGATAN: Kalimah-Kalimah ALLAH Yang HARUS Dibiasakan Oleh Semua UMAT ISLAM...


Terdetik di hati Abe nak berkongsi sesuatu dengan korang semua malam ni... Perkongsian Ilmu dari Abe yang tak seberapa ni untuk renungan & amalan kita bersama... Ianya tentang Kalimat2 ALLAH yang HARUS kita semua biasakan...

1. Bismillahirrahmannirrahim- Setiap hendak melakukan sesuatu.
2. Alhamdulilah- Setiap habis melakukan sesuatu.
3. Astagafirullah- Jika melakukan sesuatu yg buruk.
4. InsyaAllah- Jika ingin melakukan sesuatu pada masa yg akan datang.
5. Laa hawla walaaquwwata illaah billaah- Bila tidak dapat melakukan sesuatu yang agak berat/melihat hal yang buruk.
6. Innalillahi wainna ilaihi rojiun- Jika melihat/menghadapi musibah atau menerima khabar kematian.
7. Lailaha illallah- Bacalah siang dan malam sebanyak-banyaknya.
Korang semua ada 2 pilihan:
1. Biarkan saja entri Abe ni tanpa bermanfaat untuk orang lain.
2. Korang sebar-sebarkanlah kepada semua kenalan korang.

Rasulullah bersabda,"Barangsiapa yg menyampaikan 1 ilmu saja dan ada org yg mengamalknnya,maka walaupun yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala..
Published with Blogger-droid v2.0.9

SOAL JAWAB: Suami Tak Beri Nafkah


WAJARKAH seorang suami tidak memberi nafkah kepada isterinya dengan alasan isteri bekerja? Sudahlah dia tidak memberi nafkah, malah menyuruh saya membayar sewa rumah dan mengeluarkan belanja membeli barangan dapur setiap bulan. Dia seolah-olah belum bersedia memikul tanggungjawab sebagai suami. Saya sangat terkejut dengan perubahan suami. Sepanjang kami berkawan sehingga masuk sembilan bulan berkahwin, suami tidak pernah jujur terhadap saya. 

Saya dan keluarga sangat terkilan dengan keadaan sekarang kerana suami seolah-olah melepaskan tanggungjawab kepada saya untuk menguruskan hal perbelanjaan rumah tangga. Setiap kali meminta belanja, suami akan memberitahu tiada wang. Tetapi apabila masa gaji bulanan saya masuk ke akaun, suami minta dibelanja sedangkan apabila berkaitan wang, suami terlalu berkira.

Apabila saya meminta nafkah, kami bergaduh dan dia beri pelbagai alasan. Ketika bujang, suami memang tidak pernah keluarkan duit belanja kepada keluarga. Dia anak sulung dalam keluarga. Saya cuma inginkan hak saya dan mohon Dr beri penjelasan dan nasihat yang sewajarnya. 


FATONAH, 
Pulau Pinang 

jawapan kepada persoalan ini, Klik TAJUK ENTRI ni

EKSKUSIF: Mengaku PERKOSA


JOHOR BAHRU: Seorang peniaga pasar malam berusia 30 tahun yang berkahwin dengan seorang remaja perempuan tempatan berusia 13 tahun di Songkhla, Thailand bulan lalu, dijatuhi hukuman penjara 10 tahun di Mahkamah Sesyen, Johor Bahru, di sini, semalam.

Tertuduh dikenakan hukuman itu selepas mengaku bersalah terhadap dua pertuduhan merogol remaja terbabit di rumah sewa lelaki itu di Jalan Saujana, Plentong, Masai di sini yang berlaku sebulan sebelum pernikahan mereka.
baca lai Klik TAJUK ENTRI ni

TERKINI: Ibu & 2 Anak LALOK Bersama?


CHUKAI: Seorang ibu berusia 45 tahun ditahan bersama anak lelakinya berumur 29 tahun ketika masing-masing berkongsi dadah dalam sebuah bilik di rumah mereka di Jalan Cheteng, Kampung Tengah, Kijal, dekat sini, kelmarin.

Dalam serbuan kira-kira jam 12.05 tengah malam, polis turut menahan seorang lagi anak lelaki wanita terbabit berusia 24 tahun yang berada di bilik berasingan dalam keadaan khayal dipercayai baru melepaskan gian. 

baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

KEJAM & KEJI: Janin BAYI Di Jadikan Makanan Di TAIWAN...




Jangan terkejut melihat gambar-gambar ini kerana di Taiwan, ini ialah makanan yang paling digemari ramai. Mayat boleh diperolehi dengan sangat mudah dari rumah mayat dengan harga sekitar $50 – $70.
lagi gambar KEJAM ni, Klik TAJUK ENTRI ni
Thursday, 11 October 2012

Insan Bergelar "MAK"


Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak
baca lagi MUHASABAH DIRI ni, Klik TAJUK ENTRI ni

Post Terbaik Que Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Welcome

Welcome

Exchange Bloglist Que

Sahabat Que

Search Blog Que

Loading...

Follow us on Facebook

Hak Cipta Que Achmad @ 2010 (www.queachmad.com). Powered by Blogger.

Klik LIKE & join Abe di Facebook

Please wait..15 SecondsX

Google+ Followers

Bloglist Que I

Que Achmad menulis...

Sahabat, Abe alu-alukan komen korang semua kat 'entri2' Abe.. Senang je caranya: Korang Klik pada Tajuk Entri, pastu 'Post A Comments' je.. Terima Kasih, Jasamu Dikenang.. Pe2 hal, email je Abe di: queachmad@queachmad.com