Saturday, 13 October 2012

10 Amalan Yang TERBALIK


Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang Abe paparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri aruah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau- kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik, kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah mahupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

10 Jenis ORANG ISLAM Yang KEJAM


Sufyan Atsauri berkata: "Sepuluh macam daripada kekejaman" ialah:

1. Seorang yang berdoa untuk dirinya sendiri, dan tidak mendoakan untuk anak-anaknya dan kaum mukmin yang lain.

2. Seorang yang pandai membaca Al-Quran, tetapi tiap harinya tidak membaca seratus ayat.

3. Seorang yang masuk masjid lalu keluar dan tidak sembahyang dua rakaat.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Friday, 12 October 2012

PERINGATAN: Kalimah-Kalimah ALLAH Yang HARUS Dibiasakan Oleh Semua UMAT ISLAM...


Terdetik di hati Abe nak berkongsi sesuatu dengan korang semua malam ni... Perkongsian Ilmu dari Abe yang tak seberapa ni untuk renungan & amalan kita bersama... Ianya tentang Kalimat2 ALLAH yang HARUS kita semua biasakan...

1. Bismillahirrahmannirrahim- Setiap hendak melakukan sesuatu.
2. Alhamdulilah- Setiap habis melakukan sesuatu.
3. Astagafirullah- Jika melakukan sesuatu yg buruk.
4. InsyaAllah- Jika ingin melakukan sesuatu pada masa yg akan datang.
5. Laa hawla walaaquwwata illaah billaah- Bila tidak dapat melakukan sesuatu yang agak berat/melihat hal yang buruk.
6. Innalillahi wainna ilaihi rojiun- Jika melihat/menghadapi musibah atau menerima khabar kematian.
7. Lailaha illallah- Bacalah siang dan malam sebanyak-banyaknya.
Korang semua ada 2 pilihan:
1. Biarkan saja entri Abe ni tanpa bermanfaat untuk orang lain.
2. Korang sebar-sebarkanlah kepada semua kenalan korang.

Rasulullah bersabda,"Barangsiapa yg menyampaikan 1 ilmu saja dan ada org yg mengamalknnya,maka walaupun yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala..
Published with Blogger-droid v2.0.9

SOAL JAWAB: Suami Tak Beri Nafkah


WAJARKAH seorang suami tidak memberi nafkah kepada isterinya dengan alasan isteri bekerja? Sudahlah dia tidak memberi nafkah, malah menyuruh saya membayar sewa rumah dan mengeluarkan belanja membeli barangan dapur setiap bulan. Dia seolah-olah belum bersedia memikul tanggungjawab sebagai suami. Saya sangat terkejut dengan perubahan suami. Sepanjang kami berkawan sehingga masuk sembilan bulan berkahwin, suami tidak pernah jujur terhadap saya. 

Saya dan keluarga sangat terkilan dengan keadaan sekarang kerana suami seolah-olah melepaskan tanggungjawab kepada saya untuk menguruskan hal perbelanjaan rumah tangga. Setiap kali meminta belanja, suami akan memberitahu tiada wang. Tetapi apabila masa gaji bulanan saya masuk ke akaun, suami minta dibelanja sedangkan apabila berkaitan wang, suami terlalu berkira.

Apabila saya meminta nafkah, kami bergaduh dan dia beri pelbagai alasan. Ketika bujang, suami memang tidak pernah keluarkan duit belanja kepada keluarga. Dia anak sulung dalam keluarga. Saya cuma inginkan hak saya dan mohon Dr beri penjelasan dan nasihat yang sewajarnya. 


FATONAH, 
Pulau Pinang 

jawapan kepada persoalan ini, Klik TAJUK ENTRI ni

EKSKUSIF: Mengaku PERKOSA


JOHOR BAHRU: Seorang peniaga pasar malam berusia 30 tahun yang berkahwin dengan seorang remaja perempuan tempatan berusia 13 tahun di Songkhla, Thailand bulan lalu, dijatuhi hukuman penjara 10 tahun di Mahkamah Sesyen, Johor Bahru, di sini, semalam.

Tertuduh dikenakan hukuman itu selepas mengaku bersalah terhadap dua pertuduhan merogol remaja terbabit di rumah sewa lelaki itu di Jalan Saujana, Plentong, Masai di sini yang berlaku sebulan sebelum pernikahan mereka.
baca lai Klik TAJUK ENTRI ni

TERKINI: Ibu & 2 Anak LALOK Bersama?


CHUKAI: Seorang ibu berusia 45 tahun ditahan bersama anak lelakinya berumur 29 tahun ketika masing-masing berkongsi dadah dalam sebuah bilik di rumah mereka di Jalan Cheteng, Kampung Tengah, Kijal, dekat sini, kelmarin.

Dalam serbuan kira-kira jam 12.05 tengah malam, polis turut menahan seorang lagi anak lelaki wanita terbabit berusia 24 tahun yang berada di bilik berasingan dalam keadaan khayal dipercayai baru melepaskan gian. 

baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

KEJAM & KEJI: Janin BAYI Di Jadikan Makanan Di TAIWAN...




Jangan terkejut melihat gambar-gambar ini kerana di Taiwan, ini ialah makanan yang paling digemari ramai. Mayat boleh diperolehi dengan sangat mudah dari rumah mayat dengan harga sekitar $50 – $70.
lagi gambar KEJAM ni, Klik TAJUK ENTRI ni
Thursday, 11 October 2012

Insan Bergelar "MAK"


Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak
baca lagi MUHASABAH DIRI ni, Klik TAJUK ENTRI ni

AKIBAT ZINA: Bungkusan Disangka Sampah Rupanya MAYAT BAYI


l
Marah betul Abe pagi ni... Sedangkan haiwan sayangkan anaknya tapi kita manusia yang dikurniakan akal dan menjadi khalifah di muka bumi boleh berfikir pendek. Sebenarnya jika tak mahu bayi ni apa salahnya hantar saja di Jabatan Kebajikan Masyarakat. Biaq depa cari mak bapak angkat kat anak yang tak berdosa ni. Mungkin yang buang ni dah hilang pedoman tapi apa mengapa perlu buang bayi yang tak berdosa ni dan mengambil nyawa anak kandung darah daging sendiri? Pandai seks dengan pasangan tak ingat HARAM HALAL. Tahukah berdosa besar seks sebelum nikah iaitu berZINA? Buat oral seks pun dikira Bunga2 ZINA. Kepada wanita2 jangan senang2 serahkan diri kamu sebelum nikah dan kepada lelaki tahanlah nafsu godaan wanita. 

ALOR SETAR: “Saya ingatkan bungkusan sampah, mujur saya tidak membuangnya kerana beg kertas itu agak berat. Saya tergerak hati melihat kandungannya sebelum terkejut mendapati ada mayat bayi lelaki yang cukup sifat,” kata Ishak Chik, 54, siak Masjid Ar-Rahman, Alor Merah, di sini, yang menemui mayat bayi berkenaan, kelmarin. Dalam kejadian jam 8.45 malam itu, Ishak dikatakan mahu menutup pintu pagar tepi masjid berkenaan dan terkejut melihat bungkusan beg kertas mengandungi mayat bayi lelaki masih bertali pusat dibalut dengan kain putih diletakkan di lantai antara pintu bilik air wanita dan kolam mengambil wuduk.

Difahamkan, suspek yang meletakkan beg itu mengambil peluang ketika penduduk menunaikan solat Isyak sebelum melarikan diri. Ishak berkata, dia yang baru selesai solat bersama jemaah lain mahu menutup pintu pagar tepi masjid seperti kebiasaannya sebelum ini.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

SADIS: (14 Gambar) PENGORBANAN TerAKHIR Seorang Anak Sebelum Ayahnya MATI


Cheng Yixing (56) ialah seorang bapa beranak 3. Setelah kematian isteri beliau membesarkan3 orang anaknya dengan bekerja sebagai petani. Hasil usaha kerasnya salah seorang anak beliau Cheng Jilai (24) berjaya memasuki sebuah universiti. Bagi menanggung perbelanjaan pelajaran ananya Chen Yixing bekerja keras. Beliau tidak membenarkan anak beliau bekerja terlalu keras dan lebih suka jika Chen Jilai belajar. Malang bagi Cheng Yixing, beliau disahkan mengidap kanser rektum dan prognosisnya adalah buruk. Beliau mengambil masa terlalu lama untuk berjumpa doktor dan nyawa beliau tidak dapat diselamatkan.

Sebagai permitaan terakhir, Yixing mahu anak beliau Jilai menjaga beliau dihari-hari akhir sementara menanti mati. Jilai tidak lupa jasa bapanya dan mengangguhkan pelajaran beliau di Xi’an Aeronautical University. Dua orang kakak beliau sudah berkahwin dan tidak mampu menjaga anak mereka. Nasib orang miskin di China memang sadis!
lagi gambar & baca lagi, Klik TAJUK ENTRI ni
Wednesday, 10 October 2012

SADIS: Bayi Usia 30 Hari MATI Di Hempap Abang..


ALOR SETAR: Seorang bayi lelaki berusia 30 hari yang belum sempat didaftarkan nama di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), meninggal dunia selepas dipercayai dihempap abangnya ketika mangsa tidur di rumah keluarganya, di sini, awal pagi semalam. Dalam kejadian kira-kira jam 5 pagi itu, mangsa yang mengalami lebam di pipi, disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan mendapatkan rawatan di sebuah klinik kesihatan di Jalan Putra, di sini. Mayat mangsa kemudian dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), di sini, untuk urusan lanjut.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

EKSKLUSIF: (Gambar) Lelaki TANPA Muka Yang Bahagia


KASHMIR: Seorang pemuda buat pertama kalinya menceritakan kehidupannya ‘tanpa muka’ dan bagaimana dia begitu takut keadaannya itu diwarisi oleh anak yang masih dalam kandungan isterinya. Mohammad Latif Khatana, 32, dari Kashmir, India, tidak boleh melihat atau bekerja kerana mukanya dilitupi lapisan ketumbuhan. Kerana kehodohannya, ada orang yang sanggup meludah ketika mereka melalui di depannya. Dia kini begitu gembira selepas wanita yang dikahwinnya hamil tujuh bulan. Tetapi dia begitu bimbang, anak yang akan dilahirkan itu akan berwajah sepertinya.

“Saya tidak sabar untuk menjadi bapa dan memiliki sedikit kebahagian dalam kehidupan saya. Tetapi saya sentiasa bimbang dan berdoa setiap hari supaya anak saya tidak dilahirkan seperti saya,” katanya. Latif yang tinggal bersama isteri, Salima, 25, di kawasan pergunungan di Tuli Bana di Jammu dan Kashmir, pergi ke Srinagar selama empat bulan dalam setahun untuk meminta sedekah. Dia dilahirkan dengan ketumbuhan kecil pada mukanya. Tetapi ketumbuhan itu membesar dan membentuk lapisan daging dan menutup seluruh mukanya. Ia menyebabkan Latif tidak boleh melihat. 
lagi gambar & baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

SENIOR TERLAMPAU: (Gambar) Pelajar Senior Paksa BOGEL & Gambar Di RAKAM



GURUN: “Anak saya dimalukan apabila dipaksa telanjang sebelum seorang pelajar merakam gambar bogelnya menggunakan telefon bimbit dengan alasan bergurau. Lebih mengecewakan, kejadian itu berlaku Februari lalu dan hanya diketahui apabila telefon bimbit pelajar berkenaan dirampas warden pada 30 September lalu.” 

Demikian kata bapa pelajar lelaki berusia 13 tahun yang kesal dengan sikap sambil lewa pengurusan sebuah sekolah menengah di sini, yang didakwanya tidak mengambil tindakan terhadap aduannya berhubung kejadian itu. Bapa berusia 36 tahun itu berkata, dia hanya mengetahui mengenai rakaman video bogel anak lelakinya itu selepas isterinya dimaklumkan anaknya dipanggil Guru Penolong Kanan, Hal Ehwal Pelajar (PKHEP) pada 1 Oktober lalu berhubung kejadian buli di asrama sekolah berkenaan.
lagi gambar & baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

ZALIM: Kandang Untuk Peminta Sedekah Di CHINA. KANDANG?


Pepagi ni Abe nak kongsikan dengan korang semua tentang kisah ni. Ini mende Sebenar tau. Kisah tentang Peminta2 Sedekah di Negara China, yang mengejutkan dimana mereka2 diletakkan dalam kandang. Kandang? Biar betul? ZALIMnya... Taknak cakap panjang, ni Abe share berita pasal ni. Korang baca ye... Kisahnya... 

Di Nanchang China, pihak berwajib mengarahkan kesemua peminta sedekah untuk meminta sedekah dari kandang besi. Tindakan ini diambil kerana pihak berwajib kerap ,menerima rungutan dari orang ramai setiap tahun bahawa peminta sedekat menggangu mereka sepanjang festival keagamaan berlangsung. Peminta sedekah ini diarahkan duduk di dalam kandang sepanjang festival. 
lagi gambar Klik TAJUK ENTRI ni 

Air Yang Paling Sedap Didunia (Airmata TAUBAT)


Tahukah Sahabat Abe semua, semenjak Nabi Adam terkeluar dari syurga akibat tipu daya iblis, beliau menangis selama 300 tahun. Nabi Adam tidak mengangkat kepalanya ke langit kerana terlampau malu kepada Allah swt. Beliau sujud di atas gunung selama seratus tahun. 

Kemudian menangis lagi sehingga air matanya mengalir di jurang Serantip. Dari air mata Nabi Adam itu Allah tumbuhkan pohon kayu manis dan pokok cengkih. Beberapa ekor burung telah meminum air mata beliau. Burung itu berkata, “Sedap sungguh air ini.” Nabi Adam terdengar kata-kata burung tersebut. Beliau menyangka burung itu sengaja mengejeknya kerana perbuatan derhakanya kepada Allah.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Tuesday, 9 October 2012

SEDIH: Ratapan IBU Di Tengah Jalan



PILU...Rosnah (dua dari kanan) ditenangkan selepas menatap jenazah Nurul Nabilah (gambar kecil).
PILU...Rosnah (dua dari kanan) ditenangkan selepas menatap jenazah Nurul Nabilah (gambar kecil).
MASJID TANAH: “Arwah sempat mencium pipi saya bertalu-talu dalam keadaan tergesa-gesa tanpa menjamah sarapan dan memberitahu sudah terlambat menghadiri kuliah,” kata Rosnah Sulong, 59, ibu kepada Nurul Nabilah Daud, 18, yang terbunuh dalam kemalangan di Kampung Durian Daun, di sini, semalam. Kejadian jam 8 pagi itu berlaku ketika mangsa yang masih menuntut di Kolej Komuniti Masjid Tanah itu dalam perjalanan ke kolej terbabit.

Difahamkan, mangsa yang menunggang motosikal Honda EX5 dari arah Lendu ke Masjid Tanah hilang kawalan ketika melalui satu selekoh lalu terbabas dan memasuki laluan bertentangan. Motosikal mangsa yang dipercayai terseret bertembung dengan sebuah kereta Proton Iswara Aeroback dinaiki dua pekerja kontrak menyebabkannya meninggal dunia di tempat kejadian.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

ROGOL: Celaka 10 SETAN Myanmar COLEK & ROGOL Gadis Tempatan



SUBANG JAYA: Empat jam menjadi tempoh amat lama dan penuh sengsara bagi seorang wanita apabila dia dirogol bergilir-gilir 10 lelaki warga Myanmar selepas ‘diculik’ ketika menunggu bas untuk ke tempat kerja di Puchong Perdana, di sini. Dalam kejadian jam 3 petang Sabtu lalu, mangsa wanita tempatan berusia 28 tahun yang menunggu bas bersendirian dihampiri dua lelaki Myanmar yang menaiki sebuah Proton Wira.

Sumber polis berkata, seorang daripada lelaki terbabit mengacukan parang ke arah mangsa sebelum memaksanya masuk dan duduk di kerusi belakang kereta dinaiki mereka. 
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

SERAM: Sisa Anak PONTIANAK!



Seram ke? Tak lah, tak seram langsung... Bak kata peribahasa, Harimau Mati Meninggalkan BELANG, Menusia Mati Meninggalkan Nama... Tu peribahasa lama yang mungkin korang pernah dengar. Abe pun sejak dedulu lagi biasa dengar peribahasa ni... Tapi pada harini, Abe cipta satu peribahasa baru... Korang nak dengar tak? Camni bunyinya: Harimau Pergi Meninggalkan JEJAK, Manusia Pergi Meninggalkan TAHI... Hampeh, sisa ditinggalkan macam tu jah... Zalim betul... 
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Monday, 8 October 2012

DIA Tidur Dengan Nyenyak TAPI Tak Sakitkan HATI Orang...


Baik jadi DIA. Langsung tak menyakitkan hati orang. Releks je DIA tidur. Mukanya jelas tunjukkan yang DIA langsung takde masalah... Betul, dua tiga kali Abe kejut pun DIA selamba ROCK je buat DERD.

Seharian harini Abe duk asyik bercakap pasal topic tidur je. Korang pun tahu kenapa kan? Hurmmmm... Bukan tak nak melupakan, tapi makin nak lupa, makin tak terLUPA... Makin Abe nak wat DERD macam DIA, makin tak dapat wat DERD... Apakena dengan Abe ni, datang bulan kot? Uwaaaaaaaaaa, takkan lah datang bulan...? Mustahil... Sebab kenapa Abe takdapat lupa entahlah, Abe pun tak tahu... Nak tak nak, kena settle jugak ni... Macamana nak settle? Kena jumpa... Tadi dapat panggilan, MEREKA nak berTENGGEK lagi malam ni... Panggilan dijawab & jawapannya... FULLSTOP!!! Enough is ENOUGH...

*sapa2 yang agak2nya WELLFARE kat sini, bolehlah PM Abe ye... MEREKA nak hinggap malam ni je... PLEASE... Abe? Tak sanggup dah... SERIK

Published with Blogger-droid v2.0.9

Tak Lalu MAKAN Gara-Gara PONTIANAK BerTENGGEK...



Panas & Geram dalam dada Abe ni dah mula surut. Malah bila Abe pikir balik, salahnya jatuh pada diri Abe jugak kot, sebab Abe tak tapis dulu Latarbelakang PONTIANAK dedua olang kelmarin tu... Seadanya Abe terima je TENGGEKKAN diorang... Istigfar banyak2, alhamdulillah makin reda dah... CUMA.....

Bila Abe tengok balik keadaan bilik, MASYAALLAH... Geram tu datang pulakkkkkkkkkkkkkk... Kecikl hati berbaur geram, marah & rasa nak paku je tengkuk Pontianak seKelamin tu, BIAR JADI MANUSIA NORMAL yang tahu norma hidup... Satu mende yang Abe lupa nk buang smalam, pampers bawah sinki... Pagi tadi, masam semacam, satu umah Abe cari. Tup2, jumpa bawah sinki. Grrrrrrr... Pada Si Ponti, jangan risau ye, identiti korang Abe rahsiakan walaupun ada permintaan daripada diorang (sahabat2 Abe) untuk berkenalan dengan korang, hurmmmm...
baca lagi  Klik TAJUK ENTRI ni

Tetamu Tak Di Undang... Hinggap Umpama PONTIANAK...



Hadir tak dijemput, pulang tak berHantar... Hinggap umpama Pontianak, bertenggek tak reti bahasa. Pastu belah ikut suka hati, grrrrrrrrr. Abe geram tahap cipan rini. Astagfirullahaladzim, mengucap panjang Abe rini. Sepanjang pagi Abe asyik duk menyumpah seranah sampai hati dah naik PANAS. Meletup letup... Entri ni takdak kena mengena langsung pasal Mistik, jauh skali pasal Hantu... Lebih2 lagi pasal PONTIANAK. Memang takde kena mengena langsung...

Ni Abe nak story cikit pasal apa yang berlaku kat umah Abe seharian semalam... Malam semalam adalah Abe terima call dari sorang member ni, yelah member lama. Macam biasa, Abe layan je la... Tup2, tetibe dia ckp nk tumpangkan kawan dia kat umah Abe semalaman. Dalam kepala otak Abe smlm, kawan dia tu lelaki laaaaaaa... Terus Abe cakap OK je... Almaklumlah, orang dah mintak tolong, mcm biasa Abe ni IKHLAS nak tolong... Alik2, dalam kul 12, baliklah Abe ke rumah...
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Sunday, 7 October 2012

HAJI & HAJJAH: Bersihkanlah Hati Termasuk Ketika Nak Hadapi Pilihanraya


"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat yang membawa kerosakan." - Maksud Ayat al-Quran Surah al-Israa': 32 

Lama dah Abe tak menulis sendiri macam ni. Tetiba jah petang ni terasa pulok Abe nak berkongsi sikit dengan korang semua. Loni ini musim haji, sudah ramai jemaah termasuk saudara mara kita berangkat ke Tanah Suci. Ritu Abe adalah jugak gi ke Tabung Haji Kelana Jaya hantar sorang Sahabat, sayu je Abe tengok dia. Bilalah pulak Abe akan dapat peluang macam dia... Tadi Abe adalah baca dalam 'paper', dalam 'paper' gitau, jika berpandukan kuota satu peratus daripada jumlah penduduk sesebuah negara, ada 28,000 jemaah haji dari Malaysia.

Boleh dikatakan semua orang menunaikan Rukun Islam kelima berharap mendapat haji mabrur (kecualilah mereka yang pergi dengan ada niat lain) yang balasannya tiada lain, kecuali syurga. Abu Hurairah menyatakan Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya: “Dosa yang berlaku di antara dua umrah adalah dihapuskan dan tidak ada balasan bagi haji mabrur (haji yang diterima) melainkan syurga.” (Bukhari dan Muslim) 
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

SERAM: Hantu Perempuan Dengan Bayinya...


Biasa kita dengar cerita seorang wanita perempuan menumpang kereta di waktu malam di jalan-jalan yang sunyi.. Mendukung seorang bayi. Biasanya menumpang ke tanah perkuburan. Yang biasa berlaku, bayi yang didukungnya adalah sekeping batu nisan. Kalau dalam kes teksi, duit tambang yang dibayarnya adalah kepingan daun kering. Kemudian untuk kes-kes yang lebih menyeramkan perempuan yang menumpang kereta ini akan mengilai sehingga menyebabkan kemalangan. Ada juga cerita yang didengar di mana bayi tersebut ditinggalkan di dalam kereta, dan apabila diperiksa ia sebenarnya batu nisan yang berlumuran darah!
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni

Post Terbaik Que Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Welcome

Welcome

Exchange Bloglist Que

Sahabat Que

Search Blog Que

Loading...

Follow us on Facebook

Hak Cipta Que Achmad @ 2010 (www.queachmad.com). Powered by Blogger.

Klik LIKE & join Abe di Facebook

Please wait..15 SecondsX

Google+ Followers

Bloglist Que I

Que Achmad menulis...

Sahabat, Abe alu-alukan komen korang semua kat 'entri2' Abe.. Senang je caranya: Korang Klik pada Tajuk Entri, pastu 'Post A Comments' je.. Terima Kasih, Jasamu Dikenang.. Pe2 hal, email je Abe di: queachmad@queachmad.com