Sahabat Que 'Silent Readers'

SUBHANALLAH: Walaupun Di Lahirkan TANPA TELINGA, Bayi Ini TIDAK PEKAK

10/01/2012 12:18:00 am

Salam... Pepagi ni Abe nak kongsikan dengan korang semua tentang salah satu Petanda Kuasa Sang Pencipta, ALLAH S.W.T. Ianya kisah tentang kelahiran seorang anak tanpa indra pendengar, yakni telinga, dilahirkan di Dusun Molawahu, Desa Bakti, Kecamatan Pulubala, Kabupaten Gorontalo. Anak tak bertelinga tersebut, Ibrahim Noho, ditemukan sejumlah wartawan setelah mendapat laporan dari salah seorang warga yang berasal dari daerah itu. Ibrahim Noho, yang merupakan anak bongsu dari 4 bersaudara dan merupakan anak dari pasangan Tune Noho dan Ceno Bilondatu, memiliki keunikan tersendiri pada bahagian kepalanya.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Meski tanpa telinga, Ibrahim Noho yang berumur 9 tahun itu tetap boleh mendengarkan suara seperti orang-orang normal pada umumnya. Menurut ibu dari anak tersebut, Ceno Bilondatu, mengatakan bahawa sejak anaknya lahir, dirinya sangat bersedih setelah melihat anaknya lahir tanpa salah satu pancaindra. Dia mengatakan, dirinya pesimistis Ibrahim bisa mendengar suara ataupun bunyi-bunyian seperti anak-anak lainnya karena setelah diperiksa dengan teliti, ternyata selain tidak memiliki daun telinga, anaknya tidak memiliki lubang telinga yang merupakan saluran pendengaran.

"Waktu itu saya langsung pasrah kalau anakku adalah seorang yang tuli," Kata Ceno. Dia menjelaskan, ketika Ibrahim telah berumur 1 bulan, dirinya terkejut setelah mengetahui bahawa ternyata anaknya tersebut boleh memberi respons dengan baik ketika ada bunyi-bunyian di dekatnya. Dan akhirnya dia baru yakin bahawa ternyata anaknya boleh mendengar secara normal setelah Ibrahim berumur 1 tahun. "Aneh memang, tapi memang begitulah kenyataannya, anak saya boleh mendengar secara normal meski tanpa telinga," kata Ceno.

Doktor pakar telinga hidung dan tenggorokan (THT), Zein Suweleh, mengatakan bahwa secara teori kenyataan yang dialami Ibrahim Noho yang boleh mendengar tanpa alat pendengaran tersebut boleh saja terjadi. Sebab, meskipun tanpa daun telinga dan lubang saluran pendengaran, tulang kepala dan kulit kepala akan berfungsi sebagai alat yang merespons bunyi-bunyian ataupun suara.

You Might Also Like

1 comments

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"

Search Blog QueAchmad