Sahabat Que 'Silent Readers'

BAGAIMANA MENANGANI SERANGAN JANTUNG KETIKA BERSEORANGAN | Cara Dan Keadah Yang Di Syorkan

12/12/2013 03:51:00 pm

BAGAIMANA MENANGANI SERANGAN JANTUNG KETIKA BERSEORANGAN | Cara Dan Keadah Yang Di Syorkan | Andaikan sekarang sudah pukul 7:25 malam dan anda dlm perjalnan balik seorang diri selepas hari bekerja yg luar biasa sibuknya.
Anda benar2 penat, gelisah dan kecewa.
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Tiba2 anda rasa sakit yg menyucuk di bahagian dada yang mula menular ke lengan dan ke atas di bahagian rahang muka.

Anda hanya 5 batu daripada hospital yang terdekat. Malangnya anda x pasti anda akan sempat sampai @ pun tidak ke hospital tersebut.

Anda telah dilatih untuk melakukan CPR, tetapi x diajar cara untuk melakukan CPR ke atas diri sendiri...

BAGAIMANA MENANGANI SERANGAN JANTUNG KETIKA BERSEORANGAN

Kebanyakan orang berseorangan ketika diserang sakit sakit jantung. Tanpa pertolongan, mereka yang menghadapi masalah ini - jantung berdegup x menentu dan mula rasa hendak pitam, hanya mmpunyai masa 10 saat sahaja sebelum pengsan.

Walaubgaimanapun mangsa boleh membntu diri sendiri dengan batuk berulang kali secara kuat dan berterusan. Tarik nafas dalam2 sebelum batuk dan batuk mestilah dlm dan berpanjangan seperti semasa anda ingin membuang kahak yg ada jauh di dlm paru2.

Menarik nafas dan batuk ini mesti diulang lebih kurang setiap 2 saat tanpa henti sehingga bantuan datang @ sehingga jantung berdegup normal semula.

Tarikan nafas yanh dalam membawa oksigen ke dalam paru2 & mekanisma batuk mengepam jantung dan memastikan darah terus beredar.

Tekanan ke atas jantung akibat gerakan batuk ini juga membantu jantung berdegup dengan ritma ygan normal semula. Dgn ini mangsa serangan jtg sempat dan berupaya utk ke hospital sendiri.

Bantu org lain dgn menyebarkn mesej ini kpd seramai yg mungkin. Ia boleh.menyelamatkn nyawa seseorg.

Published with Blogger-droid v2.0.10

You Might Also Like

1 comments

  1. Kena serangan jantung (heart attack / myocardial infarction), istighfar banyak banyak dan ucapkan kalimah Syahadah. Kemudian diam dan istighfar banyak banyak dlm hati, sambil perlahan lahan dan tenang dptkan bantuan utk ke hospital.
    MI biasanya 50-50. Kalau survive, Alhamdulillah, ada lg usia utk terus bertaubat dan beramal soleh.

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad