Sahabat Que 'Silent Readers'

Ramai yang enggan SEBAB ramai yang EGO!!

6/13/2012 08:14:00 am

“Ramai yang enggan membuka buku dan membaca tulisan seseorang individu kerana merasakan dirinya tidak layak untuk membaca dan melihat luahan ilmu daripada seorang yang dianggap lebih rendah daripadanya.

“Ramai juga yang enggan mendengar ulasan kebaikkan daripada seorang individu lain hanya kerana menyangka dirinya lebih mengetahui. Dan begitulah terbantutnya proses ilmu itu hanya kerana setitis sifat ego yang ada dalam diri”

“Ego sebenarnya akan menjadikan seseorang itu semakin ‘tidak pandai’. Lebih malang lagi, ego akan menjadikan dirinya taksub  dan rasa hebat pada matanya sendiri sahaja, namun ia kelihatan ‘bodoh’ pada pandangan ramai. Ya Allah, jauhilah Abe & Sahabat-Sahabat Abe daripada tergolong dalam kumpulan ini.’

You Might Also Like

4 comments

  1. I just LOVE this post!

    Hate being with the EGOIST!

    ReplyDelete
  2. Guru saya pernah kata, "kalau seseorang itu bercakap tentang kebaikan, diamlah dengar kepadanya walaupun dia mungkin seorang pengemis"

    ReplyDelete
  3. Sifat ego menutup segala pintu kebaikan tapi setiap orang ada egonya tersendiri...

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad