Sahabat Que 'Silent Readers'

[PANAS] Air Asia Hanya Indah Khabar Dari Rupa? | [EKSKLUSIF] Oleh Wan Saharudin

1/06/2014 12:00:00 am

[PANAS] Air Asia Hanya Indah Khabar Dari Rupa? | [EKSKLUSIF] Oleh Wan Saharudin | Apa yang Abe kongsikan di sini adalah artikel yang telah ditulis oleh Saudara Wan Saharudin. Sumber Artikel ini Abe ambil daripada amekaw.com. Katanya: Di sini saya ingin membuat pengaduan mengenai ketidakadilan Air Asia dengan tidak membenarkan saya dan keluarga menaiki penerbangan ke Sarawak.

Sebagai warga semenanjung yang tidak pernah berkunjung ke Sarawak dan pertama kali menggunakan Air Asia memang sesuatu yang mengujakan untuk bercuti kesana.
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

17.11.2013 Jam 5:00 pagi kami sekeluarga telah siap untuk check-in di kaunter Air Asia Bayan Lepas, Pulau Pinang. Namun alangkah hampa kami tidak dibenarkan untuk menaiki penerbangan dengan alasan tidak membawa sijil lahir asal anak kami yang berumur 11 tahun padahal kami telah membawa salinan yang difotokopi dari salinan asal.

Saya telah diarahkan untuk pulang mengambil slinan asal di Sungai Petani ,sesuatu yang mustahil kerana jambatan Pulau Pinang di tutup kerana ada larian jambatan Pulau Pinang. Walaupun penerbangan asal pukul 7:00 telah di tunda pada 8;45 pagie. Kami telah membuat rayuan sehingga jam 7:30 . Tidak ada satu pun yang cuba untuk membantu kami. Akhirnya kami terpaksa akur kerana kaunter check-in telah di tutup dan kami kerugian sebanyak RM1200 .

Persoalannya,kami telah membuat tempahan sebulan lalu dan selalu datang ke kaunter Air Asia di Sungai Petani jika ada sebarang kemusykilan. Namun tidak ada sebarang maklumat dari kakitangan yang bertugas yang menyatakan kami perlu membawa salinan asal sekiarnya kami ingin ke Sarawak. . Dalam hal ini sepatutnya Air Asia sendiri yang bertanggungjawab tapi apa yang berlaku kami yang menjadi mangsa rakus untuk mengaut keuntugan.

Adakah dengan cara ini Air Asia mengaut keuntungan menipu pengguna dengan tidak memberitahu maklumat sebenar. Apakah sebab-sebab kukuh yang sebenarnya sehingga kami terpaksa menunjukkan sijil yang asal.

Saya rasa ramai lagi pengguna yang tertipu atau mengalami nasib yang sama terpaksa menganggung kerugian wang dan masa.

Keduanya , kami adalah warga semenanjung dan Sarawak adalah dalam Malaysia. Apakah kepentingan sehingga perlu membawa salinan yang asal. Kami bukan penjenayah tapi warganegara yang ingin bercuti di dalam negeri sendiri. Adakah ini untuk menujukkan perbezaan antara rakyat semenanjung dan Sarawak. Kalau begitu tidak perlulah ada slogan Satu Malaysia yang sering diwawarkan oleh pemimpin Negara.

Saya ingin menyeru kepada sesiapa yang ingin menggunnakan perkhidmatan Air Asia berhati-hati dengan tawaran yang sering diiklankan supaya kelak tidak akan alami nasib yang sama.

By: Wan saharudin

PERINGATAN: Kami tidak bertanggungjawab terhadap aduan di atas yang diutarakan melalui laman web ini. Ia adalah aduan peribadi pengadu dan tidak semestinya menggambarkan pendirian admin kami.

You Might Also Like

114 comments

  1. Untuk ke Sarawak dan Sabah mmg perlu bawak sama ada Kad Pengenalan, Passport yg msh sah tempoh atau Surat Beranak.

    ReplyDelete
  2. Dalam hal ini ada dua perkara yg leh d bangkit kan abe....pertama, pihak airasia perlu bertimbangrasa dlm perkara sebegina kerana ia melibatkan reputasi airasia sendiri..pendekatan yg lbg profesional dan kemanusian perlu diambil kira bagi selesaikan perkara ini...kedua,sepengetahuan saya mmg sijil lahir asal adalah tanggungjawab yg perlu ada utk penerbangan airasia dan adakah penumpang itu baru pertama kali menaiki airasia, sekadar salinam sahaj xckup..kalau mcm tu leh ke pasport dibuat salinan dan diserahkan utk urusan penerbangan???mustahil dibenarkan.....so masing2 ada kesalahan dan kekhilafan...apa2 pun airasia perlu lbh proaktif dlm menangani isu seperti ini...just pendapat ye abe..heeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm isu ini.. saya sokong airasia. Kalau airasia bagi pergi juga... sampai ke imigresen Kuching... kena suruh balik ke semenananjung atau masuk lokap..

      Lebih baik x perlu bagi kan...

      Dokumen pengenalan adalah tanggingjawab individu..

      Delete
    2. Saya sokong tuan.....sebabnye kalau da masuk lokap tu akan salahkan airasia kenapa bagi jugak terbang......bagi salah tk bagi pon salah.......

      Delete
    3. Saya sokong tuan sebabnya bila da masuk lokap tu akan salahkan juga airasia sebab kenapa tak halang dari awl lagi........kt dlm website airasia sendiri terma dan syarat pon da tulis kne pastikan travel requirements negara yg kita nak pegi.......ni kes main accept aje la ni terma dan syarat tp tk bace

      Delete
  3. Assalam..
    Saya penah mengalami keadaan seperti ini iaitu terlupa membawa salinan surat beranak. Oleh kerana terlupa membawa surat beranak saya membuat laporan polis untuk mengesahkan anak yang saya bawa adalah anak saya sendiri dan alhamdulilah semua berjalan lancar. Saya membuat laporan di balai polis airport KLIA dan masa Air Asia masih lagi beroperasi disana.

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Mmg kesian btol dgn ignorance penulis blog ni. Salah sendiri tapi blame airline

      Delete
  5. Kalau masuk ke sabah/sarawak kena tunjukkan KP/sijil kelahiran yang asal... saya rasa betullah tindakan Airasia tu.. kalau terlepas di kl , di sana ke deport balik .le...

    ReplyDelete
  6. saya pernah ke Sabah dan tahun lepas ke Vietnam menaiki Air Asia, anak saya masa tu umurnya 11 tahun...tapi tak mintak pun surat beranak!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg x mitak surat beranak.. sbb terbang ke vietnam perlukan pasport.. sabh sarawak ni ada pasport pun xper...

      Delete
    2. Mmg x mitak surat beranak.. sbb terbang ke vietnam perlukan pasport.. sabh sarawak ni ada pasport pun xper...

      Delete
    3. Vietnam pakai pasport. Mmg tak payah surat beranak asal. Sarawak pun boleh pakai pasport kalo ada. Tp mmg tak boleh pasport fotokopi kan? Cuma silapnya air asia tak bagitau boleh minta pengesahan balai polis berdekatan.

      Delete
    4. Mmg x mitak surat beranak.. sbb terbang ke vietnam perlukan pasport.. sabh sarawak ni ada pasport pun xper...

      Delete
    5. Dh ada pasport xpayah lagi surat branak hihihi... Mmg nk masuk sarawak terutama ny kna ada pasport atau guna ic or surat beranak yg asli... Fotokopi kureng muaskantakut ada masalah lain yg timbul sbb bdak tu blum 18 thn..

      Delete
    6. Hadoiiiii...VIETNAM tu ober the si lah yunk..nk guna surat beranak wat apa...nk p sn gn pasport...apa daaaa..hehehe

      Delete
  7. Sayavpernah rasa tertipu dgn air asia... Skrg air asia adalah pilihan terakhir.... Kalau xda airline lain baru sy ambil... Kalau tak ambil airlines lain dulu...cukup le sekali terkena....

    ReplyDelete
  8. Saya berulang alik ke sabah, sarawak, sulawesi dan filipin hampir setiap bulan selama 13 tahun. Saya dapati tindakan air asia adalah betul dan sememangnya wajib untuk setiap warga negara menyediakan dokumen lengkap/asal. saya kira tiada kompromi dalam hal ini . tidak pernah pihak imigresyen melepaskan pelawat begitu sahaja walaupun anak kecil. surat lahir tidakperlu hanya jika kita menggunakan passport dan anak2 di bawah jagaan kita telah tersenarai didalam passport tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. pihak airasia perlu lebih proaktif dalam hal ini. customer is always right!.. duit hangus begitu saje kena batang hidung sendiri baru tau... dah booking flight awal kan...? klu kena yg first time naik flight bagaimana??? ni sokong airasia keje airasia ke?

      Delete
  9. kes ni bukan pertama berlaku, sahabat saya turut hadapi masalah dengan immigration di miri.tiada dokumen asal mykid anak,namun telah mendapat dokumen sementara.airasia di JB bg kebenaran naik flight.tapi bila tiba di miri masalah imigration.kesian baby 1 year tidak menyusu for 4 hours sbb dihalau pulang semula ke JB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Immigration di miri memang strict and mana mana pun perlu mykid or birth cert original bukan photocopy. And tak boleh salahkan air asia sebab yang benarkan naik tu ground staff di JB yang tak peka terhadap T&C immigration di miri. Yang salah ground staff di JB.

      Delete
  10. Kami ke sarawak naik AA xde pun minta surat beranak. Bwk my kid jer. Mcm pelik jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farina, Mykid memang pengganti Surat Beranak yabg sah, Masalah untuk penulis, kanak2 yang berumur 11thn belum ada mykid masa lahir, sebab itu pengenalan diri untuk kanak2 adalah surat beranak yang sah, tak mungkin dia akan dapat check in untuk flight ke sabah/sarawak dengan menggunakan fotokopi surat beranak.

      Delete
    2. Klu ada mykid tak perlu surat beranak. Tanpa surat beranak tak wujud la mykid tu. Its either mykid ATAU surat beranak. Dan pastikan yang ori bukan photocopy.

      Delete
    3. Aiyo surat beranak gantinye mykad. Utk anak kecik surat beranak die gantinye mykid. Haihhhh

      Delete
  11. ni pdapat sy je..

    sy rs AA btl..mgkn utk ms dpn try bwk yg ori.sure xde mslh sgt.hee

    ReplyDelete
  12. Imigresen sarawak lain dari imgresen sabah o ky semenanjung.sbb diorg ada rules diorg sdri..mmg btul la tindakan airasia tu..if terlepas nti dh smpai swk xlps imigresen lagi haru..dh kne hantar balik..NTL jdnye kt swk nti..jgn salahkan airline..salahkan diri sendiri sbb xsurvey sbln awal mcm beli tiket tu sbln awl..if kne NTL kt swk nti nk salahkan airline jugak ke...nk salahkan imigresen swk?ingat skit if nk salahkan imigresen nti muka tu gak yg kne ngadap imigresen nk wat pasport..

    ReplyDelete
  13. memang kena bawa IC dan surat beranak la bro. myKID dah tak laku. ni bukan salah AirAsia tapi tugas imigresen tapi undang-undang dah terulis.

    rujuk http://www.malaysianbar.org.my/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=2848

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau mcmtu mykid x laku buat apa ada mykid?

      Delete
    2. Bukan Mykid tak laku. Kalau ada Mykid tak perlu surat beranak. Kalau ada pasport , Mykad atau Mykid pun tak perlu.

      Delete
    3. Sorry ya..i nk tanya sikit baby berahir kt jb nak balik sarawak perlu passport x? ( mak dia sarawakian)

      Delete
    4. Sorry ya..i nk tanya sikit baby berahir kt jb nak balik sarawak perlu passport x? ( mak dia sarawakian)

      Delete
  14. Apa yg AA buat tu betul la.. peraturan imigresen negeri bkn bidang kuasa AA.. kalau x tau, cuba la fhm, jgn main sembur jer.. hadoi..

    ReplyDelete
  15. memang procedure nak naik flight kena bawak pengenalan asalkan.??sama jugak mcm IC, mana boleh pakai IC photostat walaupun dalam negeri

    ReplyDelete
  16. Sememangnya begitu peraturannya.
    Airasia tidak salah. Tuan mesti ambil tahu peraturannya.

    ReplyDelete
  17. Airasia buat begitu utk keselamatan penumpang..tkt kena siasat imigresen.. surat lahir asal adalah utk pengesahan yang anak tu memang anak kita, lagi 1 sekarang kan sindiket culik budak semakin berleluasa. ;)

    ReplyDelete
  18. Mmg itu syarat kemasukan ke sabah/sarawak. Nak masuk sarawak x serumit nak masuk sabah. Kalau airasia benarkan anda sekeluarga masuk pun bila sampai sana x mungkin pihak imigeresen benarkn anda masuk. Bila dlm hal mcm ni, sy x salahkan pihak airasia. Salahnya dipihak anda sendiri. Kita kalau nak pegi melancong mana2 kena la buat research pasal tempat2 yg kita nk pegi. Jangan asyik nak tunding jari je bro. Malu la buat entry mcm ni. Nampak kesalahan diri sendiri.

    ReplyDelete
  19. prosedur biasa jika nak masuk Sabah & Sarawak kena kemukakan dokomen pengenalan diri asal tak kira umur..slip imigresen sementara akan dikeluarkan atau pasport akan dicop dan tempoh lawatan tidak melebihi 3 bulan..jika orang2 Semenanjung ingin bertugas di Sabah & Sarawak,prosedur lebih ketat akan dikenakan,penjelasan mengapa syarikat tidak mengambil pekerja tempatan Sabah & Sarawak juga akan diminta,selain gambar pejabat atau premis di Sabah & Sarawak tempat bertugas..(sebab2 tidak dapat dipastikan,namun prosedurnya adalah lebih kurang sama dengan pekerja asing yang ingin bekerja di Malaysia!!) - pengalaman sendiri yg bekerja dlm sektor minyak & gas..mengenai cara Air Asia menguruskan pelanggan memang saya akui memang ada kekurangan dan terdapat banyak ruang untuk penambahbaikan..

    ReplyDelete
  20. Dalam kes ini Air Asia benar kerana jika mereka benarkan Tuan ke sana ada kemungkinan masalah lebih besar timbul kepada Tuan dan keluarga. Malah jika Air Asia dikenalkan penalti kerana kealpaan Tuan, ia tidak adil kepada mereka.

    Salinan fotokopi dan kerap bertemu tidak melonggarkan prosedur antara negeri.

    ReplyDelete
  21. Imigresen srwk x sama dgn imigresen semenanjung. mmg nk masuk srwk kena ada dokumen pengenalan. dah masuk pun cuma dibenarkan berada di sarawak selama 3 bulan. kalau dpt naik flight tu pun sure kena hantar balik sbb sure imigresen kat airport sarawak x bg lepas..kenapa suma ni berlaku walaupun kita kunun2 1 malaysia? sbb mmg kita tak 1malaysia pun..(married to sarawakian for the past 7 years...)

    ReplyDelete
  22. Ok senang cerita la Be....mmg la semenanjung, Sarawak = Malaysia. Sarawak perlu menjaga kedaulatannya. Rule is Rule. Mintak maaf cakap la bila soal cenggini pandai pulak org cakap Sarawak tu Malaysia. Tapi selama ni pernah ada orang anggap kami Sarawak ni Malaysia? Saya pernah duduk dan belajar di semenanjung. Pengalaman pertama (sbb pertama kali pergi Semenanjung) first impression org semenanjung cakap Sarawak duduk atas pokok. (xmengapala mungkin sbb kurang ilmu kot) jadi simpan jer la dlm hati. So berbalik dgn issue di atas. Yes kalau nk masuk Sarawak follow the rule and kita akan sambut dgn baik. Tak susah sediakan dokumen jer. Lesson learn buat sedikit research before travelling. Sekadar pendapat.Jangan ambik ati yer.

    ReplyDelete
  23. kepada saudara yang menulis,sabah dan sarawak mempunyai keistimewaan yang terkandung perjanjian 20 perkara semasa penyertaan mereka untuk membentuk malaysia.dokumen rasmi original memang diperlukan semasa urusan imigresen.adalah tepat pihak air asia menghalang saudara dari meneruskan perjalanan ke sarawak.imigresen akan memeriksa dokumen asal dan sekiranya tiada masalah,saudara akan diberi pas untuk berada 3bulan sahaja di sabah/sarawak.ini keistimewaan yg pada kerajaan negeri sabah/sarawak..

    ReplyDelete
  24. Ok la guna salinan asal je. Dulu bapak saya keje kuching pun kami anak beranak memang kena cop passport 3 bulan sekali even sarawak dalan malaysia jugak.

    ReplyDelete
  25. ke sabah serawak mmg kena mcm tu bro..elok lah dorang halang dulu kat sebelum berlepas dr dh sampai kena balik semula.lagi naya..so before fly kena lah study2 sama..

    ReplyDelete
  26. Seperkara yang tidak ramai rakyat malaysia tahu. Rakyat Sarawak yang hendak meninggalkan negeri perlu melepasi pemeriksaan imigresen terlebih dahulu. Jadi tidak adil kalau hanya melihat kesukaran untuk keluar masuk negeri yang berlaku kepada lain2 warga malaysia yg berasal dr semenanjung. Lebih2 lagi bila membawa bayi keluar masuk ke negeri itu. Kalau bukan ibu bapa kandung, penjaga mesti mendapatkan surat kebenaran mahkamah untuk melepasi pemeriksaan imigresen. Ini semua ada buruk baiknya.

    ReplyDelete
  27. Bkn slh AA pn.. even MAS pn akn request benda yg sama.. since dh ramai mampu 'terbang' so nmpk AA jer la yg slh.. mmg dh gitu rulesnya klu nk masuk Sabah & Sarawak.. sbb ada special rules (Peraturan Imigresen) unt jaga hak kaum peribumi sana.. itu rules dr dulu so xyh nk gaduh2 asking y or how, yeah..?? Klu x, xde la yg sapa2 nk study/keja kt sana/ lbh dr 3bln kena ada ppt (dokumen perjalanan terhad) kn..?

    Mmg la AA suh adakn jgak doc tu since klu xde, mmg confirm2 immigration officer kt sana refuse entry.. dh 1 hal kena deport blk 2 origin place.. rugi la seat klu antar sesaja kn? Plus pihak penerbangan kena tanggung cost lain2.. sapa nk rugi kn..?? That's they all reject x bg fly @ d 1st place..

    Whatever it is as a travellers (domestic/international) plz la.. do some research.. every single things ok..? Jgn men terjah jer.. bknnya p mall, asal ada duit sumer jd.. it won't work k? tmbh2 klu ada ank kecik.. kena la ada input skit psl tmpt yg kita nk p.. tmpt mkn sedap/halal/special cuisine, transport, visa, apa foods yg bleh kita bwk n etc.. klu x yr vacation will become a nightmare n @ that point taunya nk tuding jari blame org.. pdhal xnk check slh sendiri..

    ** advise from frequent traveller.. dont feel offended k..?

    ReplyDelete
  28. Salam Encik, saya amat tertarik dgn bahagian penulisan anda terutamanya Satu Malaysia. Harus diingatkan kerana ini semua termaktub dalam Perjanjian Pembentukan Malaysia dan juga dalam Pelembagaan, yang mana apabila berlakunya pembentukan Negara Malaysia, Sabah dan Sarawak, adalah dalam bidang kuasa "negeri" tersebut untuk mengawal dan punya kuasa imigressen secara autonomi. Ini adalah hak keistimewaan yang telah dipersetujui semasa proses pembentukan Malaysia. Dan semasa pembentukan Malaysia, Sabah dan Sarawak bukan entiti negeri, tetapi dikenali sebagai Negara bersama-sama Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura (sebelum keluar dari persekutuan Malaysia). Saya cadangkan agar pihak Encik kena perdalamkan pengetahuan mengenai negara Malaysia. Sekian, Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih ramai yg buta sejarah. Hihihi abaikn dorg tu.

      Delete
  29. ini lah org yg x belajar sejarah..masuk sarawak n sabah mesti ada passport n semua dokumen kelahiran sbb salah satu dr syarat pjanjian malaya 63..kerana sarawak dan sabah adalah bstatus negara sebelum ini dan telah di sembunyikan fakta tersebut dr generasi Y yg menganggap sarawak n sabah adalah sebuah negeri oleh pemerintah malaya. Bukan salah airasia tp adalah sah anda yg tidak peka terhadap isu kenegaraan sebuah negara yg dijajah dalam persekutuan malaysia.

    ReplyDelete
  30. pendapat sy apa yang pihak air asia lakukan, adalah tindakan yang betul, memang nk masuk ke sabah dan sarawak perlukan salinan asal ic dan surat beranak, itu lebih baik dari pihak admin kena halau balik oleh pihak imigresen apabila tiba di sarawak.

    ReplyDelete
  31. tak boleh nk salahkan airasia...sb dorg pun hnya jalankan tugas,dorg pon tak tau samada guest tu dah biasa dtg tmp tu kan...so paling penting kita kne tnya laa sesape yg penah pegi tmp yg kita nk tuju tu kot2 ada kelainan situasi...kalo blh kite yg kne cari maklumat berkaitan tmp tu dahulu...

    ReplyDelete
  32. This time I sokong AA

    ReplyDelete
  33. It's solely your mistake.
    1st - you should know our countries rules and regulation first. Sarawak and Sabah have its Immigration under the state control.
    2nd - A flight, cannot board a passenger without an original documents due to security reasons.
    3rd - The airlines is at fault - IF AND ONLY they allowed the 11year old child to fly to Sarawak w/o an ori document.

    ReplyDelete
  34. Naik MAS pun kene bw dokumen asal... ni bukan polisi air asia, ni polisi imigresen... mane de org bw docs fotostat... bukan tgungjawab airasia pun nk info bnda ni... klu gi overseas, tu tgungjawab penumpang la kene cek kene apply visa bagai...

    ReplyDelete
  35. Cuba you bawak salinan passport je pegi Indonesia ke Singapura ke, mesti immigration diorang bagi masuk kan kan??!!!! Orang Bangla pon agaknya boleh masuk Malaysia guna passport photocopy je kot? #sarcasm

    Salah sendiri, jangan tuding dkt airline ye! :)

    ReplyDelete
  36. Rasanya bukan air asia jer... mana mana airlines baik malindo atau airasia... sama jer.. perlukan pasport ATAU kad pengenalan... kalau terlepas naik flt kesana pun... sampai sana kena tahan ngn imigresen trus antar balik ke malaysia... kalau xpuas hati kenapa sabah sarawak perlukan kad pengenalan atau pasport, sedangkan sabah sarawak tu pun sebahagian dr malaysia.. jawapannya dh memang kerajaan sana melaksanakan undang2 dia mcm tu...

    ReplyDelete
  37. tak patut betul kena minta refund mcm ini kerana kecuaian info dari pihak AA. patut toleransi sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bkn kecuaian pihak Air Asia, Ini bukan tanggungjawab Airlines yang penumpang sendiri tidak membawa dokumen pengenalan diri yang sah.

      Delete
  38. Rasanya bukan air asia jer... mana mana airlines baik malindo atau airasia... sama jer.. perlukan pasport ATAU kad pengenalan... kalau terlepas naik flt kesana pun... sampai sana kena tahan ngn imigresen trus antar balik ke malaysia... kalau xpuas hati kenapa sabah sarawak perlukan kad pengenalan atau pasport, sedangkan sabah sarawak tu pun sebahagian dr malaysia.. jawapannya dh memang kerajaan sana melaksanakan undang2 dia mcm tu...

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. Maaf..npknya encik penulis byk blm tahu psl sabah dan sarawak..
    Fyi..kalau nak stay d sabah sarawak pn kena ada pasport..kalau nak keja d sabah sarawak pn kena ada permit keja..apa lagi mau masuk..mestilah wajib ada ic or srt beranak..
    So..AA x salah..dlm kes ini AA x salah langsung.

    ReplyDelete
  42. mana boleh bg fotocopy nye... dia mesti nk original document... bukan nye salah AA, lgpn nape xterus buat polis report, akan dpt document sementara bg pelepasan utk naik flight, jgn terus nk blame org... check dulu peraturan dia mcm mana...

    ReplyDelete
  43. betul kata nenek kita dulu..masuk kandang kambing mengembek...kalau kandang lembu menguak....

    ReplyDelete
  44. Hahaha.. ni lesson namanya. Klo anak bangla masuk malaysia pakai sijil photocopy you suka ka? AA tak salah dlm isu ini. You pergi la negara lain pakai dokumen tak original then you tahu kena cop imigrant @ PATI. Lagi parah. You nak rugi rm1200 or lebih besar di tambah kena tahan, masa terbuang etc?

    ReplyDelete
  45. Dah la malaysia berlambak dengan kes human trafficking ni, si wan shaharudin ni lagi nak keruhkan keadaan. Dia ni mesti nak seludup anak sapa ntah ke sarawak. Konon2 dengan beri alasan dokumen salinan, boleh masuk borneo la? Nasib baik airasia buat tindakan tegas.

    Sebab si wan shaharudin ni la, bakal ada orang bodoh nak pi luar negara dengan salinan pasport. Bila kantoi, pi buat kecoh2 kat kaunter check in pulak. Saja nak kacau ni.

    Jangan buat trend mengarut, boleh tak wan shaharudin? Lain kali baca fine print.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akakaka......sy sokong.....salahkan diri sendiri

      Delete
  46. sekali tu aku pernah naik teksi nak balik ke rumah parent ku. sekali rumah tiada orang dan berkunci. rupa2nya parent ku balik kampung. instead of marah diri sendiri pasal tak call diorang terlebih dahulu tanya ada tak kat rumah pasal aku nak datang, aku marah driver teksi tu pasal gagal bagitau kat aku yang parent ku takde kat rumah.

    ReplyDelete
  47. Check dalam buku teks sejarah form 5 bro
    ada tulis kalau nak masuk sabah n sarawak bagi orang semenanjung mesti kena ada pasport tu salah satu syarat pihak sabah sarawak kalau nak diorang setuju kita bergabung ngan diorang ...tapi sekarang kalau takde pasport boleh pakai IC

    ReplyDelete
  48. ya actually sayax tahu pun nak p sabah or sarawak kna bawa surat beranak..mungkin undang imegrasen sarwak tlah menetapkan sbgitu..walaupun kita warganegara malaysia..nak elakkan pkara yg x spatutnya terjadi..mencegah dri tkena..

    ReplyDelete
  49. Kesian kat makcik cleaner penang airport pagi tu kena turun pegi keja awal2 sebelum subuh..kalau x, dia boleh pegi dating kt danok dgn laki dia tukang cuci kapal terbang dkt airport tu.anak2 diorang blh tinggalkan dgn opah diorang dulu kt parit raja, batu pahat. Sambil2 lalu Nilai 3 tu,beli la selai dua kain kt kedai jiran ahmeng tu.bpk ahmeng tu asal temerloh,tp lama dah ikut bini dia meniaga kt bota kanan taun 90an dulu

    ReplyDelete
  50. Utk masuk Sarawak or Sabah mmg perlu bwk documents yg sah krn di sana law mrk different sikit dri semenanjung... ini bkn silap pada airlines.. airlines hanya urus penerbangan. .. sepatutnya nyer dokumen penting mcm tue perlu sentiasa bawa..

    ReplyDelete
  51. Saya rasa AA xwajar diprsalahkn. Kita nk pergi ke sesuatu tmpat kena tanya org @ buat homework skit brkenaan kprluan, rules n regulations. Pengajaran utk kita utk lbh alert trhdp prkara2 seumpama ini. Bgaimana pun pihak AA blh tolak ansur utk beri peluang keluarga ini delay flight mrk..khidmat sosial yg akn untungkn 2 2 belah pihak. Pelanggan tak rasa dianiaya, AA akn dpt nama baik strusnya promosi percuma drp pelanggan..

    ReplyDelete
  52. Sblm nk travelling ke mana2 kita kena tau peraturan n undang2 tmpt yg kt nk pg tu. Mmg la sarawak sebahagian dr malaysia tp semasa pembentukan malaysia, sarawak telah menetapkan peraturan imigresen nya sebegini. Sila rujuk perjanjian 20 perkara yg telah dipersetujui semasa pembetukan malaysia. Dlm buku sejarah tgktn 5 pun ada dsebut pasal keistimewaan ini. Tujuan nya, utk menjaga hak dan kepentingan rakyat sarawak. Benda ni pun ikut logik juga sbnrnya. Kalau u pegi travelling...u bw ic n paspot ori kan? Cuba bw paspot n ic salinan...d terima tak?

    ReplyDelete
  53. Saya baru ke sabah. Tiada pulak mintak semua itu bagai...

    ReplyDelete
  54. Thanks to perjanjian yg perkara 20. Sabahan x perlukan pasport untuk g semenanjung. Heheh. Bbrapa tahun kat anah melayu. Pasport xda pun. Tp Sabahan akan perlukan pasport if we want to go to sarawak. That's the rule of imegresen. Not Air Asia.

    ReplyDelete
  55. Slm..nk celah sikit mmg btl la apa airasia pen lakukan...

    ReplyDelete
  56. Dlm hal ni AA tak salah. Refund?? Buat ape? Sbb pihak AA tak info? Yang beli tiket sape? Lain kali kalo nak beli tiket lagi2 nak travel p negeri org tolong la check betul2 requirement tu sblm blame airlines. Tp xpe jadikan ini satu pengajaran. Kta naik kete xbawa ic pn kna saman apetah lagi naik flight

    ReplyDelete
  57. Ni kurang cerdik la penulis ni... ibu saya.. grandparents saya org swak.. malah saya pernak tinggal di swak semasa kecik... mmg imegresen swak mewajibkan kanak2 bwk sijil lahir (sbb dulu xde mykid) sebagai pengesahan warganegara... bukan soal 1Malaysia ke x... xpayah la nk tuding jari salahkan org lain di atas kecuaian anda sendiri... hello? Even nk ke tmpt lain pn dr lcct kakitangan airport.. imigresen atau AA akan check IC kita at least 3 kali sblm naik flight... jgn luoa.. kalau kita di negara lain spt di US dan UK.. keselamatan mereka lg ketat dr kita... jangan banyak komplen lah!

    ReplyDelete
  58. semenanjung ke sabah or sarawak - perlu passport ( kaler biru or merah )

    sabah ke semenanjung - perlu i/c

    sabah ke sarawak - i/c jer, tapi kalo lama stay mesti guna passport especially bagi pelajar

    sarawak ke sabah or semenanjung - i/c

    #imegresen sarawak strict sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi maaf nk tnya, bole kah masuk sabah pakai ic merah?

      Delete
  59. hello there, I think it's not air asia's fault at all. the blame is on you, offended or not that's the truth. You need a legal documents to pass the immigration. of course your son was not allowed to travel without identification. they can suspect you for kidnapping or etc.. and you have to make any research or anything before u fly. There's no need for the airline company to tell you what to bring right? Thank you.

    ReplyDelete
  60. Salam, penumpang ini juga mungkin tidak membaca R&R (Rules and Regulations) dahulu sebelum membuat sebarang penerbangan. Ini baru ke Sarawak, bukan ke negara lain. Dari pengalaman saya, jika rugi RM1200 untuk sekeluarga dengan penerbangan AirAsia dalam Malaysia, masih boleh diterima lagi. Cuba bayangkan, jika sudah sampai ke Australia yang sistem imigresen mereka lebih ketat, kemudian dihantar pulang semula. Saya dan seorang rakan nyaris dihantar pulang kerana rakan saya meragukan statusnya sebagai traveller (sebab tak fasih English). Nasib kami juga baik hanya disoal-siasat untuk setengah jam.

    Kepada penumpang ini, dan bakal penumpang AirAsia yang lainnya, saya sarankan membaca segala apa R&R yang ada. Sebab kita cari duit bukan dapat seketul dalam masa sejam. Tapi, kalau tak dapat naik flight, kita kehilangan duit tiket dan tempahan hotel tak sampai beberapa minit sahaja.

    ReplyDelete
  61. Tindakan AirAsia tu betul... syabas AirAsia! Baca dulu sejarah penubuhan Malaysia.

    ReplyDelete
  62. Encik yg bertulis kene rajin mmbaca sikit. Klu x rajin baca sejarah pn xpe,cuma baca terma dan syarat airline pn da cukup. Kt situ die cerita semua bende.klu tukang tiket na cite suma, encik yg bertulis pn letey na dgr.

    ReplyDelete
  63. Saya rasa beliau yg menulis surat ni patut menulis surat terbuka sekali lagi terhadap Air Asia. Walaupun dari komen2 yang saya baca kebanyakannya tahu akan undang2 dan sejarah Malaysia, tp tindakan menulis surat tuduhan melulu sebegini tanpa usul periksa adalah amat2 tidak wajar. Sudahlah membuka pekung di dada akibat kejahilan sendiri, memburukkan nama Air Asia pula. Now everyone can fly. It's not something that MAS can achieve for the past I don't know how many bloody years. Be grateful. Takda Air Asia tak merasa la anda semua menjejak kaki di bumi borneo, Krabi, dan juga Yogjakarta.

    ReplyDelete
  64. Saya rasa beliau yg menulis surat ni patut menulis surat terbuka sekali lagi terhadap Air Asia. Walaupun dari komen2 yang saya baca kebanyakannya tahu akan undang2 dan sejarah Malaysia, tp tindakan menulis surat tuduhan melulu sebegini tanpa usul periksa adalah amat2 tidak wajar. Sudahlah membuka pekung di dada akibat kejahilan sendiri, memburukkan nama Air Asia pula. Now everyone can fly. It's not something that MAS can achieve for the past I don't know how many bloody years. Be grateful. Takda Air Asia tak merasa la anda semua menjejak kaki di bumi borneo, Krabi, dan juga Yogjakarta.

    ReplyDelete
  65. Saya rasa beliau yg menulis surat ni patut menulis surat terbuka sekali lagi terhadap Air Asia. Walaupun dari komen2 yang saya baca kebanyakannya tahu akan undang2 dan sejarah Malaysia, tp tindakan menulis surat tuduhan melulu sebegini tanpa usul periksa adalah amat2 tidak wajar. Sudahlah membuka pekung di dada akibat kejahilan sendiri, memburukkan nama Air Asia pula. Now everyone can fly. It's not something that MAS can achieve for the past I don't know how many bloody years. Be grateful. Takda Air Asia tak merasa la anda semua menjejak kaki di bumi borneo, Krabi, dan juga Yogjakarta.

    ReplyDelete
  66. Hasil bumi Sarawak yg dbawa k melaya perlukan passport@sijil lahirkah???anda meungkitkan 1malaysia...ttp anda sendiri tidak memahami sejarah dan undang2 malaysia..mmg ptt pun anda dihalang pg k Sarawak olh AA.kerana org spt anda adlah virus yg boleh mggangu kharmonian dan keamanan negara 1Sarawak yg yg kami sayangi dan banggakan!!!maaf org spt anda bukanlah calon yg layak...chow!!

    ReplyDelete
  67. Sepatutnya ke mana sahaja kita bercadang untuk bercuti dalam atau luar negara lebih-lebih lagi yang menggunakan pesawat, perlulah mengetahui serba sedikit tentang enakmen yang telah diperuntukkan bagi negeri2 tersebut seperti Sabah atau Sarawak. Kalau ke luar negara mungkin semua maklum perlu ada pasport tetapi perlu diingat juga bukan mudah ada setengah2 negara perlu mengambil visa dahulu. Apa-apa pun bersabarlah dengan dugaan ini dengan membuka minda dan hati supaya ianya tidak menjadi titik dendam yang lama tersimpan. Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  68. Jgn main sembur. Salah sembur da jd penyebar fitnah. Dpt dose free . Sume ade tulis dlm terms & regulations. Kire baik ka rugi 1200 dr rugi 2x gande sb kne patah balik dr sarawak. Copy original pengenalan diri wajib di bawak. Xpn passport. Slh kamu sndri xresearch before nk pegi tempat owg. Ignorance is blitzful

    ReplyDelete
  69. alau x nk tanggung jawab ttg aduan pengguna ni kenapa siarkan? untuk orang ramai benci membenci ke?

    ReplyDelete
  70. memang sarawak adalah sebahagian daripada Malaysia. Saya harap en yang malang ni tahu sejarah Sarawak dengan Semenanjung Malaysia ni. Dulu lagi susah kena ada passport baru boleh masuk sarawak.

    ReplyDelete
  71. Org malaya nak masuk borneo mmg perlu passport kot...first time naik belon kot...hehe

    ReplyDelete
  72. Sorry, tapi penulis memang bebal. Memang dah tertera dalam undang undang and perlembagaan bahawa semua penduduk Malaysia dari Semenanjung yg nak ke Sabah/Sarawak dimestikan utk membawa dokumen pengenalan asli. AirAsia tak buat silap.

    Kalau AirAsia membenarkan penulis sekeluarga menaiki pernerbangan tu pun, kemungkinan besar keluarga penulis tidak akan dibenarkan untuk memasuki Sarawak and akan diminta/perintah untuk balik ke Pulau Pinang

    Undang-undang ni dah lama berkuatkuasa. Tak silap semenjak Sabah/Sarawak menyertai Malaysia.

    Lain kali, sebelum nak buat bising tu, periksalah fakta dengan betul,

    ReplyDelete
  73. kalau nk pergi mane2 mmg kena bawa ic/surat beranak original copy, bukan pergi sabah sarawak je..especially naik flight memang dia akan cek benda tu..lagi2 pass imegresion kat sabah n sarawak

    ReplyDelete
  74. jgn main tuduh menuduh hentam keromo je..silap2 haribulan kena saman ngn airasia baru taw..nk pegi mana2 mmg kne bwk dokumen pengenalan diri yg asli..try fotostat passport korang wt cm yg ori..bntuk buku..wt fotostat ic..then try msuk singapore or thailand..tgk boleh ke x msuk dgn salinan dokumen je..kalau dah dekat, ats darat je pun dah xbole msuk..ape lg nk naik flight..rules and regulation nya lagi ketat..sebelum wt sesuatu perkara tu guna lah otak dulu ye..jgn nk salahkn org lain je..kalau AA lepas jugak ke sarawak, then imigresen xlepas msuk, kena deport blk ke semenanjung..lagi parah..dah la kamu rugi rm1200, kena beli pulak tiket balik ke semenanjung yg konfem mahal sbb beli on the spot..kalau xcukup ilmu, xtahu, tny org lain yg ade pengalaman..jgn terus tulis aduan then sebar kt internet..kan dah membuka pekung di dada menunjukkan kurangnya kebijakan anda..

    ReplyDelete
  75. Kesian dia ni kurang pengetahuan. Yg dia tahu cuma nak salahkan orang.

    ReplyDelete
  76. Kesian...sendiri yang salah, tapi masih nak salahkan orang lain...kan dah malu.

    ReplyDelete
  77. Study la dlu sblm nak kluar melancong tu even still dlm malaysia .. Bca peraturan imigresen.. Jgan nak salahkan AIRASIA.. Be thankful to AA for reminding u to bring the proper documents. Sangkut kt sana padan muka. AIRASIA is right!

    ReplyDelete
  78. haha, agak agak la nak salah kan orng.
    cuba cermin diri dulu ,, jangan nak menuding jari kat orng lain .
    kita yang salah ,, nak berjalan guna yang salinan jek. dah la naik flight bukan nak bas.
    kalau tak tahu tanya lah orng yang tahu ,, nak travel ni bukan main redah je. buat la research sikit .
    AA did a very good job . tabik spring la .

    ReplyDelete
  79. harap maklum ye...
    kalu nak naik flight memang kene bawa kad pengenalan (bagi dewasa) atau sijil lahir/mykid (bagi kanak-kanak)..peraturan ini tertakluk utk semua destinasi dan syarikat penerbagan,bukannya airasia, sabah dan sarawak saja..

    ReplyDelete
  80. dulang paku serpih,mengata org dye yg lebeyh!

    ReplyDelete
  81. sya bukan suka sgt dgn AA ni, Kes ni bukan salah AA tapi salah penumpang sendiri. Lagi pu knapa nak salahkan AA sbb yg tentukan peraturan mesti ada birt cert tu bukan AA tapi Imigresen lah. Nak tergelak pun ada baca cerita ni tapi tak sampai ati kesian plk. Anyway, saya rasa peraturan ni bagus sbb ada kes budak dilarikan guna birth cert palsu.

    ReplyDelete
  82. Dalam hal nie semua nak kata 1 Malaysia la. Hanya Sabah dan Sarawak je original 1 Malaysia! Lagipun kat dalam TV selalu kita dengar ayat "seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak". Apa Sabah dan Sarawak nie bukan Malaysia ke sampai cakap macam tu! Lain kali p mana2 tengok lah dokumen apa semua, macam budak kecik pula itu lupa ini lupa. Maaf, bukan nak marah ke apa, masalahnya kekhilafan sendiri tak mau mengaku! Memanglah rugi RM1200! Ini bukan soal rugi wang dan sebagainya, tapi disiplin dan fahaman kita tentang peraturan negara. Sekian je lah ceramah aku hari nie. Good Bye! Selamat Menunaikan Fardhu Asar. Aku mohon maaf kalau kasar bahasa. Thanks!

    ReplyDelete
  83. sy slalu je g sabah naek airasia bring my kid tp xde plak dorg mtk surat beranak asal or copy..pelik btul..

    ReplyDelete
  84. sy paham maybe penulis ni agak kecewa dan geram dan hampa kerana tiket burn mcm tu je..seribu lebih tu...apa2 hal pun Air Asia, MAS atau pun mana2 airlines company mybe perlu perhalusi lagi rules bg mengelakkan kes2 mcm ni berlaku..

    ReplyDelete
  85. orang malaya nak datang sabah/mesti ada original punya . klu tiada duduk lokap.

    ReplyDelete
  86. ini lah bila org sana jarang naik flight. actually, bukan AA yg tak benarkan.. tp undang2 yg ada pada jabatan imigresen Malaysia.. mmg nk kena bawa original birth cert.. ada pula yg bangang tulis "aku bw mykid oke jer,,, x perlu bw birth cirt" memang lah.. myKid tu original copy jg kan.. bukan fotastat copy.. ishhh.. terima je lah kesalahan korg. perlu ke nak blame org sesuka hati.. ish ish ish..

    ReplyDelete
  87. Udah2 ler tu semua komen dok hentam si penulis.. sorang tegur pun dah cukup.. Giler ramai yg hentam dia.. Walawei

    ReplyDelete
  88. mestilah bawa yang dokumen asli mana-mana negara pun kena yang original. lagi satu masuk sarawak dan sabah mesti ada dokumen perjalanan terhad tu murah sahaja rm 5 2 jam dah siap. sabah sarawak boleh.

    ReplyDelete
  89. Tapi mmg airasia tak best. Lousy

    ReplyDelete
  90. Nak tnya bole kah pergi travel dari smenanjung ke sabah pkai ic merah? Ada sape2 bole jelaskan?

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad