[INFO PENTING] CARA Membezakan Ais Yang Dibuat Menggunakan Air Paip Atau Air Masak | INFO YANG BERMANFAAT

[INFO PENTING] CARA Membezakan Ais Yang Dibuat Menggunakan Air Paip Atau Air Masak | INFO YANG BERMANFAAT | Pernahkah kita terfikir apakah ais yang kita minum itu betul-betul bersih, adakah ia sudah dimasak?


Ini cara-caranya nak tahu adakah ais itu dibuat daripada air mentah atau air yang sudah dimasak:
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Ais dari air mentah berwarna putih kerana masih banyak gas yang terperangkap di dalamnya. Biasanya, ais yang dibuat dari air mentah adalah ais blok. Ais ini jelas-jelas tidak baik dimakan/minum, lebih-lebih lagi jika airnya diambil dari sumber air yang tercemar.

Ais dari air masak akan kelihatan jernih kerana gas di dalam air terlepaskan ketika proses perebusan. Biasanya, ais seperti ini disebut ais kristal. Sekarang, ais kristal sudah banyak digunakan, ianya berbentuk kiub dan berlubang, berlubang di tengah-tengah.


1 comments:

{ Engku Muzahadin } at: 1/24/2014 8:00 pm said...

Nice info ;)

Post a Comment

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"

 

Copyright © 2010 Que Achmad DotCom, All Rights Reserved. Design by DZignine