Sahabat Que 'Silent Readers'

[KERJA GILA] Ritual Pelik ‘Menghormati’ Tengkorak | PELIK TAPI BENAR

1/28/2014 09:00:00 pm

[KERJA GILA] Ritual Pelik ‘Menghormati’ Tengkorak | PELIK TAPI BENAR | Dia de los Natitas’ atau hari tengkorak merupakan ritual kuno di Bolivia, dimana mereka menghiasi tengkorak dengan rokok, kacamata hitam, bunga, dan daun koka yang diselenggarakan pada 9 November setiap tahun.

tengkorak

Sejumlah warga Bolivia percaya bahwa seorang manusia memiliki tujuh jiwa, dan salah satu dari jiwa mereka menetap dalam kerangka setelah mereka dikubur. Setelah jiwa-jiwa yang lain telah “pergi ke surga,”.
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Sisa-sisa tengkorak kerabat atau keluarga kemudian digali, serta dibawa pulang untuk dirawat. Dan sekali dalam setahun, tengkorak-tengkorak tersebut dibawa keluar dan dipamerkan.

Masyarakat setempat percaya jika tengkorak-tengkorak ini tidak dihormati maka ia akan membawa nasib buruk bagi rumah tangga mereka, dan bahkan merosakan hubungan keluarga. Tetapi jika diurus dengan betul, anda dapat meminta pertolongan pada tengkorak itu.

Tengkorak-tengkorak ini terkadang diletakkan dalam sebuah kotak kayu atau kotak yang telah dihiasi, bahkan ada tengkorak yang dibuatkan kotak kaca yang mewah. Para penduduk kemudian berkumpul di luar kuburan untuk mempamerkan tengkorak mereka, yang dihiasi dengan bunga dan topi berwarna-warni.

2013 06 01 122453 300x198 Sambutan Hari Terngkorak...pelik
2013 06 01 122514 300x223 Sambutan Hari Terngkorak...pelik

You Might Also Like

2 comments

  1. menyeramkan.....jom ke blog cik anis pulak www.anisfadliyana.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Ada juga ritual pelik macam ni ye.

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad