Sahabat Que 'Silent Readers'

[EKSKLUSIF] 10 Polis Paling Rasuah Di Dunia | MESTI BACA !!!

1/03/2014 05:30:00 pm

[EKSKLUSIF] 10 Polis Paling Rasuah Di Dunia | MESTI BACA !!! | 10. Polis Pakistan. Polis Pakistan telah disenaraikan antara institusi yang paling rasuah di negara ini dalam penyiasatan oleh badan pemantau anti-rasuah antarabangsa.

rasuah

baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

 10 Pasukan Polis Paling Rasuah Di Dunia

Ramai rakyat percaya bahawa polis ialah sektor yang paling rasuah daripada kerajaan Pakistan. Keganasan polis, sogokan peras ugut dan menahan rakyat yang tidak bersalah. Semua jenayah ini telah dilakukan di kalangan pasukan polis Pakistan.

9. Polis Russia

 10 Pasukan Polis Paling Rasuah Di Dunia

Kerajaan Rusia tidak asing dengan rasuah, terutama dalam pasukan polis itu. Dalam tahun-tahun kebelakangan, kenyataan telah timbul mengenai rasuah dan jenayah yang dilakukan oleh pegawai-pegawai polis Rusia. Kekejaman polis, memeras rasuah dan menangkap rakyat yang tidak berdosa semua jenayah yang telah dilakukan di kalangan pasukan polis Rusia. Bagi memastikan kuota bulanan dan memenuhi keperluan, polis Rusia beralih kepada rasuah dan sogokan.

8. Polis Sudan

 10 Pasukan Polis Paling Rasuah Di Dunia

Sudan adalah salah satu negara yang paling rasuah untuk pelbagai sebab. Bukan sahaja bekas Presiden mereka Oman Al-Bashir telah didakwa kerana jenayah perang dan pembunuhan beramai-ramai, tetapi negara ini mengalami sebuah pasukan polis rasuah.

Polis Sudan telah diketahui memeras rasuah daripada orang awam untuk menambah pendapatan mereka. Polis jarang memfailkan laporan atau menyiasat jenayah dan sering menggunakan keganasan dan tindakan balas terhadap/span> orang-orang yang mengadu tentang penyalahgunaan polis.

7. Polis Afghanistan

 10 Pasukan Polis Paling Rasuah Di Dunia

Afghanistan mempunyai salah satu pasukan polis yang paling rasuah di dunia, dan ia kelihatan seperti menjadi bertambah teruk lama kelamaan. Rasuah telah menjadikan mustahil bagi polis Afghanistan untuk memperbaiki dan keberkesanan melakukan tugas mereka, tetapi rasuah disaksikan dalam pasukan polis. Polis Afghanistan telah diketahui memeras wang dan melakukan keganasan ke atas orang awam di pusat pemeriksaan polis di seluruh negara.

Polis juga mengambil rasuah dari orang awam dengan membayar mereka untuk pembebasan dari penjara atau untuk mengelak penangkapan.

Walaupun rasuah polis telah menjadi lebih baik sedikit dengan usaha antarabangsa dan latihan semula, tetapi ia terus menderita pada tingkah laku rasuah daripada kerajaan dan kuasa.

6. Polis Somalia

 10 Pasukan Polis Paling Rasuah Di Dunia

Pasukan polis Somalia adalah salah satu daripada agensi-agensi yang paling rasuah di dunia. Negara yang musnah akibat peperangan ini terus menghadapi banyak kesusahan dan orang awam berada pada risiko terbesar.

Polis Somalia telah diketahui tidak berkesan dan rosak. Kerana mereka bergaji murah, banyak pegawai-pegawai polis Somalia mencuri, memeras, rasuah dan mengganggu individu untuk mendapat wang. Mereka juga telah mempunyai sejarah kekejaman polis dan sering mengabaikan keganasan masyarakat.

Pada tahun 2009, sebuah peristiwa paling buruk dalam sejarah penguatkuasaan Somalia apabila hampir 1,000 pegawai polis Somalia hilang selepas menerima latihan ekstensif yang dibiayai oleh kerajaan Germany. Adalah dipercayai bahawa pegawai-pegawai polis melarikan diri untuk menyertai militia Al-Shabaab.

5. Polis Iraq

 10 Pasukan Polis Paling Rasuah Di Dunia

Polis Iraq mempunyai sejarah yang panjang dan rasuah, walaupun dana dan usaha latihan semula mereka telah berjaya mengekalkan rasuah mereka.

Polis Iraq berterusan menjadi sangat berfikiran sempit dan menyertai penculikan, bayaran wang tebusan dan sogokan. Mereka telah membuktikan tidak berkesan untuk mengawal usaha keganasan dan melindungi orang-orang awam pada cara mereka perlu.

4. Polis Burma

 10 Pasukan Polis Paling Rasuah Di Dunia

Myanmar adalah satu lagi negara dengan sebuah pasukan polis bermasalah. Rasuah antara polis tidak keluar daripada kebiasaan di sini. Pasukan polis Burma telah diketahui menjadikan mangsa menanggung kos siasatan jenayah dan sering memeras wang daripada orang awam.

Burma diperintah oleh satu pemerintahan tentera sangat authoritarian (bermaksud kepercayaan dan ketaatan mutlak kepada pihak berkuasa dan menindas orang bawahan), mereka mempunyai pegangan langsung ke atas pasukan polis dan hak-hak asasi rakyat.

3. Polis Kenya

 10 Pasukan Polis Paling Rasuah Di Dunia

Kenya mempunyai salah satu pasukan polis yang paling rasuah di dunia. Menurut laporan ketelusan antarabangsa, sangat mengejutkan apabila 92 peratus rakyat Kenya menyenaraikan polis mereka sebagai paling banyak rasuah dan kebanyakan mereka telah membayar rasuah kepada polis Kenya dalam tempoh 12 bulan terakhir.

Warga Kenya disogok bagi membayar polis untuk mendapat masuk pelbagai perkhidmatan, seperti Kastam, penjagaan kesihatan, polis, pendidikan, pendaftaran dan permit malahan perkhidmatan kemudahan.

Polis Kenya telah pun mesasarkan pelarian Somalia yang telah menyeberangi sempadan dalam keadaan terdesak melalui mencabul kehormatan, memukul dan memeras ugut mereka.

2. Polis Mexico

 10 Pasukan Polis Paling Rasuah Di Dunia

Mexico mempunyai salah satu pasukan polis yang paling rasuah di dunia dan ia terus menjadi lebih buruk setiap hari. Jenayah berada pada satu tahap paling tinggi di Bandar Mexico dan Bandar-bandar jiran, tetapi kebanyakan pegawai-pegawai polis menjadikannya suasana semakin bertambah buruk. Polis Mexico beralih kepada rasuah untuk mencari cara lain wang kerana gaji mereka adalah rendah.

Polis akan menyogok penjenayah dan memeras pelancong yang telah diketahui memberi mangsa pilihan “plata o plomo,” yang bermaksud mereka sama ada menerima sebuah rasuah atau dibunuh.

Polis Mexico juga bekerja dengan kartel dadah untuk melindungi mereka dan menguatkuasakan pengedaran dadah. Mereka sering mengabaikan jenayah yang dilaporkan dan tidak menyiasat mereka, sering memenjarakan rakyat yang tidak berdosa untuk menutup kerja kotor mereka.

1. Polis Haiti

 10 Pasukan Polis Paling Rasuah Di Dunia

Pasukan polis yang paling korup dan rasuah di dunia adalah Haiti. Polis Haiti telah dipengaruhi secara negatif masyarakat dan budaya Haiti dengan amalan tidak beretika mereka untuk agak seketika. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Polis Negara Haiti telah melanggar pelbagai hak asasi manusia dan melanggar banyak undang-undang seperti penculikan, pengedaran dadah dan keganasan polis.

Mereka juga bahkan dihalang mencegah atau memberikan respons kepada keganasan berkaitan kumpulan. Ketiadaan undang-undang HNP (Haitian National Police) kelihatan seperti mengecil selepas gempa bumi membawa bencana pada Januari 2010, tetapi hanya masa akan memberitahu jika ia akan kekal dengan cara ini.

You Might Also Like

3 comments

  1. Bila Barang Naik kita kena cari alternatif wang tambahan….Di sini saya kongsi link yg boleh membantu…….Assalammualaikum semua..saya ada nak perkenalkan satu program dari US. .yang boleh membuat pendapatan sampingan. .Free register, tiada apa2 bayaran di kenakan. .tiada tipu muslihat ( Kalau tipu pun bukan kita rugi apa2 pun). .Tak perlu cari orang. .Tak perlu jual barang, dan Kerja sikit2 je. . Syarat kelayakan: Anda ada facebook dan tau computer sikit2. Anda hanya perlu open link di bawah dan register sebagai member. Lepas register terus dapat upah USD25, bersamaan RM80.00 lah lebih kurang .Dah tu,anda akan dapat link anda sendiri..pastu apa lagi? Copy link anda, atau copy terus semua ayat saya ni, and enter http://www.theweeklypay.com/index.php?share=228831

    ReplyDelete
  2. Bila Barang Naik kita kena cari alternatif wang tambahan….Di sini saya kongsi link yg boleh membantu…….Assalammualaikum semua..saya ada nak perkenalkan satu program dari US. .yang boleh membuat pendapatan sampingan. .Free register, tiada apa2 bayaran di kenakan. .tiada tipu muslihat ( Kalau tipu pun bukan kita rugi apa2 pun). .Tak perlu cari orang. .Tak perlu jual barang, dan Kerja sikit2 je. . Syarat kelayakan: Anda ada facebook dan tau computer sikit2. Anda hanya perlu open link di bawah dan register sebagai member. Lepas register terus dapat upah USD25, bersamaan RM80.00 lah lebih kurang .Dah tu,anda akan dapat link anda sendiri..pastu apa lagi? Copy link anda, atau copy terus semua ayat saya ni, and enter http://www.theweeklypay.com/index.php?share=228831

    ReplyDelete
  3. ada typo di Polis Sudan, bukan Oman tapi Omar al-Bashir

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad