Sunday, 4 August 2013

KISAH NYATA KISAH BENAR | Kisah 2 MALAIKAT Yang TERGANTUNG DI DUNIA Sehingga Kini


KISAH NYATA KISAH BENAR | Kisah 2 MALAIKAT Yang TERGANTUNG DI DUNIA Sehingga Kini | Malaikat Harut dan Marut adalah malaikat yang dipilih oleh malaikat2 dilangit untuk menjadi menjadi khalifah dan manusia (dibekalkan hawa nafsu sama seperti manusia) di bumi.
Para Malaikat berkata “Engkau jadikan mereka Anak-anak Adam itu makhluk pilihanMu di bumi tetapi mereka mendurhakaiMu”.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Allah SWT berfirman “Sungguh jika Aku turunkan kamu ke sana dan Aku bentuk kamu seperti pembentukan mereka, nescaya kamu akan melakukan sebagaimana yang mereka lakukan juga”.

Para Malaikat menjawab “Maha Suci Allah kami tidak mungkin akan menderhakaiMu!”.

Allah berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak engkau ketahui.”

Malaikat berkata, “Kami adalah orang lebih patuh kepada Engkau dibanding anak keturunan Adam.”

Kepada malaikat, Allah berfirman: “Panggillah ke mari dua malaikat. Aku akan turunkan mereka ke bumi hingga kamu dapat melihat apa yang dilakukan kedua malaikat itu!”

Allah berfirman kepada malaikat, “Pilihlah dua yang termulia antara kamu!”

Malaikat menjawab, “Tuhanku, biarlah Harut dan Marut yang melakukannya.”

Harut dan Marut pun diturunkan ke bumi dan dengan diberi sifat-sifat yang sama seperti yang dimiliki pada manusia (Nafsu syahwat, Akal, dll).

# Diriwayatkan oleh Abi Hatim dari Assham Bin Rawwad, dari Adam, dari Abi Ja'far, dari Qais Ubaid, dari Ibnu Abbas r.a.

Tugasan Harut dan Marut adalah untuk mengajar sihir kepada manusia untuk melawan sihir jahat (sihir ajaran syaitan pada umat manusia), dan berpesan supaya tidak menjadi kafir kepada yang belajar sihir ini dan mengajar manusia kebaikan. Ini kerana pada ketika zaman Babilon ilmu sihir bermaharajalela disebabkan kesesatan Iblis terhadap umat manusia.

# Diriwayatkan dari Ali bin Abi Thalib ra ; kedua malaikat itu mengajarkan kepada manusia tentang peringatan terhadap sihir bukan mengajarkan untuk mengajak mereka melakukan sihir. (al Jami li Ahkamil Qur’an juz II hal 472)

Dengan kejayaan Harut dan Marut memerangi sihir syaitan, maka Harut dan Marut (ketika menjadi manusia) diangkat darjanya menjadi pembesar dan memiliki harta yang melimpah ruah serta hanyut dalam kenikmatan duniawi.

Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas ra:

Dengan kehendak Allah, lalu datang seorang wanita yang cantik bagai bunga (Zahrah). Zahrah pun mendatangi kedua malaikat itu untuk mengujinya.

Kedua malaikat itu tertarik dengan kecantikan Zahrah hingga timbullah keinginan (hasrat) terhadapnya.

Zahrah berkata, “Mahukah kamu mengucapkan kalimah syirik?”

Kedua malaikat itu menjawab, “Tidak, demi Allah, sedikit pun kami tidak akan mempersekutukan Allah untuk selama-lamanya!”

Zahrah meninggalkan mereka berdua. Beberapa saat kemudian, dia kembali lagi membawa anak kecil.
Sambil mendekati kedua malaikat itu Zahrah berkata, “Bersediakah kamu membunuh anak kecil ini!”

Kedua malaikat itu menjawab, “Tentu saja tidak, demi Allah selamanya aku tidak akan membunuhnya!”

Zahrah meninggalkan mereka dan datang sambil membawa segelas arak. Setelah merayu mereka, akhirnya Zahrah berkata, “Aku tidak akan mengikuti kamu, sebelum kamu berdua minum arak ini!”

Akhirnya kedua malaikat itu meminumnya hingga mabuk dan kemudian mereka berzina dengan Zahrah dan akhirnya membunuh anak kecil itu serta mengucapkan perkataan syirik.

Disingkat cerita, beberapa hari setelah terjadinya dosa ini, datanglah Malaikat Jibril dari langit memberitahu Harut dan Marut bahawa masa tugas mereka telah berakhir. Dan Mereka dipanggil kembali ke langit untuk melapor. Betapa takutnya Harut dan Marut, kerana saat itu juga ingatan mereka sebagai malaikat telah kembali.

Diriwayatkan oleh Makhul, dari Mu’adz,
Maka datanglah dari sisi Allah malaikat Jibril kepada mereka. Pada saat Jibril datang, Harut dan Marut menangis dan Jibril ikut menangis sambil berkata, “Sesungguhnya ujian apakah yang membuat kalian sampai hanyut seperti ini?”

Dengan ketakutan yang dahsyat, Harut dan Marut kembali ke langit untuk melaporkan tugas mereka kepada Allah.

Maka disaksikan para malaikat yang lain, Harut dan Marut melaporkan tugas2 nya sebagai manusia, yang berakhir dengan skandal dosa. Saat itu juga seluruh malaikat bertasbih dan beristighfar kepada Allah. Kerana mereka menyadari betapa tidak mudahnya menjadi manusia. Dan betapa masih ada manusia2 baik yang tidak layak di azab.

Akhirnya Allah menutup sidang itu dengan menawarkan pada Harut dan Marut dua pilihan: Ingin di azab di dunia, atau ingin di azab di akhirat. Harut dan Marut yang mengetahui betapa dahsyatnya azab akhirat akhirnya terus memilih di azab di dunia.

Dan menurut berbagai kisah, Harut dan Marut hingga kini masih tergantung dengan keadaan kaki di atas dan kepala di bawah. Pernah ada seorang wanita tua dari wilayah sekitar Babilon yang melaporkan kepada Nabi Muhammad saw bahwa dia telah melihat dua orang malaikat ini di sebuah telaga tua di gurun wilayah Babilon.

-Sumber Pustaka Ilmi-

# Setengah ulama masih membincangkan tentang pengisian dari kisah ini masih mauduq. ada yang mengatakan kisah ini riwayat Israiliat. Wallahua'lam.

# kitab furu' masa'il karangan syeikh daud fathoni (kisah lebih detail)

# dari kisah yang lain, Tugas Harut dan Marut hanya untuk mengajar manusia ilmu sihir untuk melawan sihir jahat sahaja. Tetapi tidak ada kisah berkaitan dosa yang dilakukan. Wallahua'lam.

0 comments:

Post a Comment

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"

Post Terbaik Que Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Welcome

Welcome

Exchange Bloglist Que

Sahabat Que

Search Blog Que

Loading...

Follow us on Facebook

Hak Cipta Que Achmad @ 2010 (www.queachmad.com). Powered by Blogger.

Klik LIKE & join Abe di Facebook

Please wait..15 SecondsX

Google+ Followers

Que Achmad menulis...

Sahabat, Abe alu-alukan komen korang semua kat 'entri2' Abe.. Senang je caranya: Korang Klik pada Tajuk Entri, pastu 'Post A Comments' je.. Terima Kasih, Jasamu Dikenang.. Pe2 hal, email je Abe di: queachmad@queachmad.com