Sahabat Que 'Silent Readers'

Fenomena Lidah Manusia Berbulu | PELIK TAPI BENAR

8/03/2013 07:30:00 pm

Fenomena Lidah Manusia Berbulu | PELIK TAPI BENAR | Agak sukar mempercayai apabila terdapat manusia yang mempunyai bulu di kawasan lidah.



Kebiasaannya bulu tumbuh di kawasan seperti di seluruh bahagian pada tubuh kita, kecuali mata, mulut, telapak tangan dan kaki, serta kuku. Cuba perhatikan pada gambar pelik di bawah tentang lidah manusia yang berbulu.
baca lagi & lagi gambar, Klik TAJUK ENTRI ni




Sindrom lidah berbulu (Hairy Tongue Syndrome) atau lingua villosa nigra adalah suatu keadaan dimana ada pertumbuhan papila filiform (bagian menonjol pada selaput yang berlendir di bahagian atas lidah) berlebih pada permukaan dorsal lidah.

Lidah berbulu adalah salah satu istilah yang tidak tepat dalam dunia kedoktoran gigi. Lidah berbulu tidak benar-benar menyifatkan adanya bulu atau rambut pada lidah.
Permukaan lidah yang sihat adalah nampak lembut. Papila yang tumbuh biasanya hilang dalam jangka waktu yang teratur. Namun, kadang-kadang papila ini cenderung tumbuh tapi tidak mau menghilang, dan muncul membentuk alur pada permukaan lidah. Alur ini sering menimbulkan tanda akibat terdapat bakteria atau kegiatan lain yang membuat warna lidah menjadi hitam.
Namun, lidah berbulu juga dapat muncul dalam beberapa warna iaitu coklat, putih, hijau, merah muda, atau salah satu dari berbagai corak bergantung pada etiologi spesifik dan faktor sekunder, misalnya penggunaan ubat kumur berwarna, gula-gula getah, atau gula-gula mint.
Melayukini.net - Berfikir juga, bagaimanalah orang yang mempunyai lidah berbulu ini. Bukankah lidah merupakan salah satu deria untuk merasa sesuatu benda seperti makanan. Maka, berkemungkinan bulu yang tumbuh itu, menganggu sedikit proses seseorang itu untuk merasa.
Sumber: Tao Tau Ajer | Koleksi Luar Biasa Dan Pelik Melayukini.net

You Might Also Like

1 comments

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad