Sahabat Que 'Silent Readers'

KISAH BENAR: Kisah Rasulullah S.A.W Sewaktu Ajal Menjemput Baginda...

8/30/2012 01:44:00 am

Betapa mulia dan indahnya akhlak Baginda Rasulullah Mengingatkan kita dalam Kematian. Abe harap korang semua baca sampai habis dan ambil iktibar? Masyarakat kita kini kalu sebut pasal artis semua tahu siap dengan terperinci lagi tu serba-serbinya tapi kalau tanya pasal agama belum tentu lagi tahu ke tidak..

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?"."Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,"tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan.Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah,Fatimah pun menahan ledakan tangisnya.
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut bersama menyertainya. Kemudian dipanggillah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut roh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. " Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti rohmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan.

"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi. "Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan risau, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan surga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril. Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan roh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini."

Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat penghantar wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril. Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dasyatnya ambang maut ini, berikan saja semua seksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku. "Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.

Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis-shalaati, wamaa malakat aimaanukum - peliharalah solat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu." Di luar, pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. "Ummatii, ummatii, ummatiii!" - "Umatku, umatku, umatku"

Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Allaahumma sholli 'alaa Muhammad wa'alaihi wasahbihi wasallim. Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.

Usah gelisah apabila dibenci manusia kerana masih banyak yang menyayangimu di dunia, tapi gelisahlah apabila dibenci Allah kerana tiada lagi yang mengasihmu di akhirat kelak.

You Might Also Like

5 comments

  1. Selawat dan dalam ke atas Baginda...

    ReplyDelete
  2. pernah dngr cerita ni masa dulu... bila bce entry ni dpt jugak ingt kembali akan cerita ni...

    ReplyDelete
  3. Mohon izin tuan saya nak share cerita ini. Terima kasih

    ReplyDelete
  4. di manakah Rasulullah wafat di rumah Aisyahkah atau rumah Fatimah....

    ReplyDelete
  5. Salam buat admin dan semua pembaca.. untuk pengetahuan semua, kisah kewafatan Rasulullah ni ada beberapa versi..unfortunately, versi Malaikat maut datang ke rumah Fatimah meminta izin untuk masuk dan mengambil nyawa Baginda adalah tidak "tsabit" sama sekali (bukan berasal dari sumber yang sahih yang boleh dipegang)..Ahli hadis (pakar hadis i.e. Ulama) menafikan tentang kesahihan kisah ini.. Menurut hadis yang Sahih (seperti dalam riwayat imam Bukhary), Nabi wafat di rumah Aishah, di pangkuannya...dan perkataan akhir yang disebut Nabi bukanlah "ummati..ummati.." seperti yang kita sangka selama ini...tetapi "allahumma rafiqul a'la" iaitu "Allah teman yang maha tinggi", sehingga Abu Bakar menyatakan apabila baginda menyebut yg demikian maka tahulah kami bahawa baginda memilih untuk kembali ke sisi Tuhannya (kerana Baginda pernah memberitahu Abu Bakar bahawa Baginda diberi pilihan samaada untuk terus tingal bersama ummatnya ataupun kembali kepada Allah).. mungkinkah kisah kewafatan Nabi di rumah Fatimah seperti yang di atas ini bersumberkan Syiah?? Wallahu 'alam...semoga kita semua tidak tergelincir dalam mencari kebenaran...insyaAllah..
    Kepada admin, semoga anda diberi ganjaran pahala atas usaha dakwah..buang yang keruh, ambil yang jernih..peace... :)

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad