VILLA NABILA JOHOR BHARU [MISTERI] | [EKSKLUSIF] Pendedahan Blogger Dahlia Syafiqah Hanum Syifa

VILLA NABILA JOHOR BHARU [MISTERI] | [EKSKLUSIF] Pendedahan Blogger Dahlia Syafiqah Hanum Syifa | Segala kandungan yang terdapat dalam Entri ini bukan dari hasil penulisan Abe.



Sumber Artikel ini Abe dapat daripada Blog Blogger Dahlia. Katanya: Ok..nak share tentang haunted banglo kat strait view (dpn danga bay) sbnarnya bnyk version cite ni..
baca lagi & lagi gambar klik TAJUK ENTRI ni
Tak tahulah mne 1 yg btul @ yg palsu. Kalau korang nak tahu, Villa Nabila nie kira tempat paling top kot kat Johor Bahru nie mengenai cerita seramnya.aku pon jdi pelik kenapa tempat tu jadik famous sangat dengan cerita misteri.

Bagi penduduk yang berasal dari Johor Bahru, pastinya korang tahu kan misteri rumah banglo Villa Nabila nie. Menurut cerita apa yang aku tahu, kalau masuk genap kat dalam rumah banglo tu, jadi ganjil. Macam mana tu? Hurm. Masuk 8 orang, tapi sampai dalam ada 9 pulak.


Sorang lagi tu siapa? Peristiwa nie terjadi kepada seorang bekas mat rempit yang bernama Tyes Hades(bukan nama sebenar tapi boleh search kat facebook kalau korang nak tahu). Kisah ni berlaku ketika masa zaman rempitnya dulu. Mat rempit biasa lah, hati cekal dan kering. Dieorang akan cuba membuat sesuatu yang orang lain tak berani nak buat. Kalau korang dah pergi ke Villa Nabila tapi tak jumpa apa-apa tu Alhamdulillah la kan. Kadang-kadang ada  yang nak balik dari tempat tu, enjin kenderaan tak boleh nak start. TU MEMANG DAH BIASA TERJADI kat Villa Nabila.


Untuk pengetahuan korang, terdapat 3 buah banglo terbiar di Bukit Serene. Pertama Banglo kerabat sultan, Kedua Villa Nabila dan yg ketiga agak dalam sedikit iaitu sebuah Banglo seorang doktor yang khabarnya mempunyai cerita mistik jugak. Tapi yang paling cerita mistik yang paling top sekali banglo Villa Nabila la. Pasal rumah doktor tu pon ada jugak.Tpi blom smpat lgi nk terjah ksana.
 

Mengapa Villa Nabila begitu mistik? Apakah punca dari mulut ke mulut yang sering di katakan di kalangan rakyat Johor Bahru? Nabila ni adalah seorang budak kecil, dia di bunuh oleh mak tiri (ada yg kata amah) yang tamakkan harta peninggalan bekas suaminya juga ayah kepada Nabila. 

Memang aku perasan di kawasan perumahan elit itu terdapat banyak rumah-rumah jenis lama. Memang ada beberapa buah rumah berhadapan Pantai Lido (Danga Bay) yang sudah lama ditinggalkan dan penuh dengan semak samun.
 

Jika difikirkan secara logik, sudah tentu rumah-rumah yang terbiar ini sudah lama ada pembelinya kerana mempunyai nilai hartanah yang cukup baik disebabkan lokasinya yang amat strategik. Tidak jauh dari Bandar Johor Bahru dan menghadap Pantai Lido (Danga Bay).

Secara peribadi, jika dikatakan Villa Nabila ini berhantu memang aku tak dapat nak nafikan. Ini kerana villa itu sudah lama ditinggalkan sejak sekian lamanya. Tempat-tempat yang kosong seperti ini biasanya menjadi tempat tinggal mahluk halus yang akan senantiasa mengganggu manusia.


Korg tau apa itu seni? Kalau korg minat dlm bidang fotografi, dah tentu korg akan tau.. Utk menghasilkan seni dlm sesebuah gmbr, kebanyakkan fotografer akan menjadikan bangunan2 lama & terbiar sebagai 1 monumen penting dlm sesebuah gmbr itu.. Kebanyakkan fotografer dah serik utk ke Villa Nabila biarpun pada waktu siang.. Ini kerana gmbr yg dorg snap termasuk sekali benda yg tak di undang..
 

Banyak cerita yang membabitkan kisah villa ni. Ada 6 versi semuanya. Tak dapat nak dipastikan mana satu yang betul tapi aku lebih suka ambik kisah yang paling last sekali. Apa-apa pun kita ikuti kisah-kisahnya satu per satu. 

Versi #1 – Terdapat satu keluarga yang kaya yang hidup dengan bahagia kat villa ni. Ditakdirkan si ibu dan ayah meninggal dunia, lalu tinggallah anak diorang yang bernama Nabila bersama orang gajinya. Nabila bakal mewarisi segala harta ibu bapanya tapi dibunuh oleh orang gajinya lalu mayatnya disimen di satu kawasan rumah tersebut. Kisah ni paling lemah untuk kita percaya sebab tak dinyatakan atas sebab apa Nabila dibunuh dengan kejam oleh orang gajinya.

Versi #2 – Nabila mempunyai sebuah keluarga yang sangat kaya. Satu hari, banglonya dirompak dan semuanya dibunuh kejam. Banglo tersebut dibiarkan tanpa penghuni hingga tumbuh semak-samun.

Versi #3 – Keluarga Nabila telah dirompak. Nabila dirogol lalu dibunuh dengan kejam, kemudian mayatnya ditanam di dalam dinding rumah tersebut.

Versi #4 – Keluarga Nabila adalah keluarga yang bahagia pada asalnya. Tapi pada satu hari bapa Nabila mengamuk lalu menembak semua penghuni yang ada dalam rumah tersebut sebelum membunuh dirinya sendiri.

Pendek kata, keempat-empat versi cerita ni agak lemah tanpa ayat-ayat fakta yang dapat menyokong kesahihan kisah Villa Nabila. Kita baca pula versi yang seterusnya.

Versi #5 – Villa ni sebenarnya dinamakan Christine Palace sempena nama isteri seorang ahli perniagaan dari Barat. Dikatakan sebelum membina villa tersebut, si suami berjanji untuk bagikan tanah tersebut dengan 6 orang adik-beradiknya yang berada di negara asalnya. Tapi bila si suami dah dapat tanah tu, dia mungkir janji lalu mengundang kemarahan adik-beradiknya yang lain. Kemudian, adik-beradiknya yang berasa marah mengutuskan dua orang sebagai wakil untuk berurusan dengan si suami tersebut. Entah apa yang berlaku, dua orang wakil tersebut berang lalu mengugut si suami untuk membahagikan tanah tersebut kepada yang lain selepas membunuh anaknya. Si suami tetap berkeras, lalu dua orang samseng tersebut membunuh isterinya pula namun si suami tetap dengan sifat tamaknya. Akhir sekali, si suami juga dibunuh. Villa tersebut dibiarkan tanpa penghuni sehingga 70 tahun lebih kurang.

Berdasarkan versi ke-5 ni adalah juga logiknya sikit. Menurut orang yang pernah ke jalan Strait View di mana lokasi villa ni berada, terdapat pintu gerbang yang tertulis Christine Palace yang terletak di kaki bukit tersebut. Menurut cerita seorang lelki ni, maknya pernah bagitau yang villa tu dah ada kat situ sejak tahun 60-an lagi. Villa tu sangatlah cantik pada masa tu. Kemudian sekitar tahun 80-an villa tersebut jadi tempat yang happening yang sering dikunjungi ramai orang berada termasuklah mat-mat salleh. Kemudian sekitar tahun 90-an villa tersebut mula kosong. Start dari situlah mulanya kisah-kisah misteri yang diceritakan orang dari mulut ke mulut. Biasalah, bila dah cerita tu mesti ada orang yang akan tambah gula sikit, garam sikit nak bagi cerita lagi best. Itu yang jadi macam-macam versi sekarang ni.

Versi #6 - Versi terakhir ni

Macam biasalah rumah yang ditinggal lama mesti ada ‘penghuni’ baru yang menetap. Tak mustahillah ramai yang diganggu bila ke villa ni. Masa aku dengan Adan ke villa ni dulu pun agak meremang jugalah segala bulu yang ada. Ada orang yang pernah masuk ke villa tu beramai-ramai tapi bila kira balik jumlahnya sama ada berkurangan atau terlebih seorang. Kalau kurang sorang aku tak berapa percaya, maknanya sorang kena sorok. Tapi kalau terlebih sorang itu dah biasa berlaku, terutamanya kat kawasan hutan. 

Walaupun gambar yang aku simpan ni dah berusia 3 tahun, tapi aku baru terperasan satu lagi gambar yang nampak macam ada ‘sesuatu’ kat dalam gambar tu. Cuba korang tengok gambar dalam bulatan kat atas tadi. Bandingkan dengan gambar kat atas yang pada asalnya tak ada pun kat tingkap tu.

Silap kamera? Mungkin juga tapi macam agak mustahil. 

Kawasan yang berhantu semestinya ada gangguan. Ada yang masuk ke kawasan villa tu tapi secara tiba-tiba enjin kereta mati dan ada sesuatu ketuk-ketuk kat bahagian atas kereta. Ada juga yang tetiba dengar lagu lama dari radio. Macam-macam juga pengalaman diorang dapat dek nak menguji tahap keberanian masing-masing. 

Artikel Menarik Lainnya



27 comments:

Sukma Haron said...

seramnya...pernah jugak baca cerita nie......

PaPa Blogger said...

Ape yang penting, sbg pengajaran untuk kite semua, jgn sebar berita yang blom dpt kesahihannya lagi.. Kan abe Que : Cerita Sebenar Villa Nabila

anakjatijohor said...

Kalau hati belum cukup iman, toksah berlagak nak pi tempat2 camtu. nak pi cari hantu pun nak berteman. pi cari sorang2 la.dah jadik mcm tu, penjual aiskrim jugak yg untung...huhuhu

Bobrizal Awang Gafar said...

Abis tu apa yg abang ceta adalah benar belakaa lh yer bhawa villa nabila tu.mestri

Bobrizal Awang Gafar said...

Mestri yer villa nabila tu

Anonymous said...

hheerrmm sya dh pun ada citernyer jgk pasl villa ni.masa tu aku dengan 5 org kwn aku ni tgh brg ntah mcm mne ntah kwn aku srg lagi dpt idea.dia nk ajak kami pi villa nabila.aku ckp tak pyhlah pi.dia tetap memaksa nk buat mcm mna ikut je lah.masa dh smpai kt villa bumbung keta driver ayh kwn aku diketuk kami tekejut pastu kmi keluar dri keta aku bilang org(kwn aku) jer tetiba ada 6org aku suruh depa bca ayt yassin pastu sorg lgi kte period tapi itu hnya helah sya apalgi ckp kt driver keta kwn saya srh dia yinggal kt situ pastu kmi lari.tetiba aku toleh hilg plk tulah kenangan plg misteri

lekatlekit said...

Apa yg pasti rumah yg lama di tinggalkn mesti ada makhluk lain take over

wan junaidi said...

Bawa imam baca doa kt umah tu abis cerita...

shah icah said...

Jlan johor ke mna ni ? Serammmnyaa

hazwan hairy said...

pernah lalu n tau tempat ni daa...

Kisah Si Dairy said...

macam macam versi cerita yang kita dengar..saya orang johor pun baru nie tahu pasal villa nie walaupun selalu lalu depan villa nie.. :)

fizafantagirO said...

semalam lepas tahu pasal villa ni, terus fiza gugel.habiss..mcm mcm versi ade kan .. tapi..erkk tgk keadaan villa tu pun dh menyeramkan :'(

Amirul Hakimi said...

Sblom ni highland tower.... skarang villa nabila.... rasa-rasanya mig nak buat citerr mcm highland tower kt sini x.Mesti best punyer lah....

Anonymous said...

macambodojee

Anonymous said...

Knpe tak recommend kat Nat Geo's I Wouldn't Go In There?

hajar fazel said...

recommend kt ghost advanture

Anonymous said...

Aku syorkan mana2 bomoh pawang atau dukun yg pandai tangkap hantu p tangkap semua hantu di bangalo tu. Lepas tu kurung ditempat selamat. Masa PRU akan datang boleh lah digunakan untuk pangkah kertas undi tak kira BN atau PR. Ini baru REAL PENGUNDI HANTU.

Anonymous said...

'Villa Nabila' yang kecoh diperkatakan oleh rakyat Malaysia kononnya rumah dimana budak perempuan nama Nabila kena bunuh dan menyebabkan ianya tidak diduduki dan berhantu hanyalah rekaan yang berbeza dengan fakta sebenar berkenaan sejarah rumah terbabit.

Jelasnya rumah tersebut adalah milik seorang ahli perniagaan berbangsa Cina yang didakwa oleh mahkamah kerana pecah amanah dan menipu Kerajaan Negeri Johor.

Tambah beliau, tidak pernah timbul cerita berkenaan pembunuhan kejam atau ngeri di rumah terbabit, sebaliknya rumah berkenaan ditinggalkan kosong ekoran disita pihak berkuasa setelah mahkamah menjatuhkan hukuman bersalah kepada ahli perniagaan tersebut.

"Dia (ahli perniagaan Cina) sebenarnya sebab pecah amanah dan menipu kerajaan negeri Johor, dan dijatuhkan hukum didapati bersalah.

"Saya tak ingat, berkemungkinan pada tahun 1990 atau 1991, orang tersebut seorang ahli perniagaan dan katanya memang kerap menipu.

"Saya adalah wartawan yang ditugaskan membuat liputan berkenaan kes tersebut di Mahkamah di Johor Bharu, tertuduh dipenjara dan segala aset milik beliau disita pihak berkuasa," tambahnya lagi.

Itu kata wartawan otai yang memang menjadi sumber rujukan apa saja berita dan gosip di Johor.

Dalam bahasa mudahnya, tak pernah ada kaitan antara rumah banglo kosong itu dengan budak perempuan nama Nabila. Hanya 'urban legend' yang disebarkan dari mulut ke mulut sejak sekian lama.

Anonymous said...

Sya thu kisah villa ni. Sbb sya tinggal di sekitar kaw ini..

Anonymous said...

Bodoh bangang punya org..

lola lali said...

kenapa penjual aiskrim yang untung?.

lola lali said...

kenapa penjual aiskrim yang untung?.

Anonymous said...

Masyarkat Melayu memang kuat tahyul dan percaya sangat dengan kisath hantu......melalui pengalaman saya ia haya illusi contoh:
1.12.15 tgn malam Kain kapan trapung di pokok nyior Quaters Kelas C Kepala Batas,Seberang Perai P.Pulau Pinang
2.12,15 tengah malam Bilah bergegar -almari,meja di pejabat Bahagian Pengrusan Tanah Jabatan Pertanian K.Lumpur
3.Waktu magrib ...berbunyi di atas syilling
4.12.15 tengah malam lampu meletup selepas menghadiah bacaan qualuallah kepada penghuni makam Pahlawan di Mesjid negara Kuala Lumpur

Adakah ia hantu???

boy hinano said...

Dh tahu cuba im saya

boy hinano said...

Klaw tahu im saya plsss

Anonymous said...

sebenarnya,kisah sebenarnya ialah..vila nabila ni milik seorang penoreh getah zaman dahulu kala..akibat dari tidak sanggup lg utk menoreh,sipenoreh itu telah berhijrah ke Kuala Lumpur membawa dri..disana beliau telah diterima berkerja yg agak tip top iaitu sebagai pencuci tandas sebuah kdai mkn..nk djadikn cerita,berkat kesabaran dan usaha yg tidak pernah putus selama hampir sepuluh tahun,beliau mnyimpan wang yg sangat bnyk kira2 RM hampir 250.57sen

Broken Heart said...

Yang mana satu betul ni..hm

Post a Comment

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"

Klik LIKE & join Abe di Facebook

Please wait..15 SecondsX

QUE ACHMAD DOT COM


KELAB BLOGGER BEN ASHAARI


GOOGLE +

NETWORKEDBLOGS

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SENARAI ENTRI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CARIAN ENTRI

Loading...
Hak Cipta Que Achmad Dot Com @ 2010 (www.queachmad.com). Powered by Blogger.

Featured Posts