Thursday, 28 February 2013

SAHABAT Anugerah ALLAH SWT Yang Tak Ternilai | Kadang-Kadang.. KITA TIDAK MENGHARGAI SAHABAT. Sebab Kita Selalu FIKIR YANG BUKAN-BUKAN TENTANG DIA


SAHABAT Anugerah ALLAH SWT Yang Tak Ternilai | Kadang-Kadang.. KITA TIDAK MENGHARGAI SAHABAT. Sebab Kita Selalu FIKIR YANG BUKAN-BUKAN TENTANG DIASahabat adalah satu anugerah dari Allah SWT, yang di kirimkan untuk melengkapi kehidupan kita, sahabat itu tak selalu orang lain, orang tua atau anggota keluarga yang lain itu juga biasa di jadikan sahabat


Yang Abe ingin di tekankan disini persahabatan adalah sebuah pengertian, kepercayaan dan tanggungjawab.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Sahabat adalah teman saudara bahkan keluarga yang akan siap membantu kita meskipun dia sedang sibuk, sahabat juga akan slalu setia untuk menemani kita disaat2 kita berada dalam kesusahan.


Sahabat adalah seseorang yang boleh berbicara dengan kita, menegur kesalahan kita, mampu menjaga kita dari kemaksiatan dan banyak lagi.

Dua orang kawan karib sejak kecil pun belum tentu dapat disebut sebagai sahabat. Kerana makna dari kata persahabatan tidaklah bukanlah teman bermain, teman keluar, teman dikala senang atau yang berkaitan. 

Sahabat adalah orang yang selalu ada disisi kita di kala kita sedih, menangis dan bingung. Sahabat bukan hanya menemani tawa kita tetapi juga menghapus air mata kita.


Persahabatan sejati susah sekali dibentuk. Seperti jalinan benang kusut masai yang berusaha diluruskan. Ketika dengan susah payah kita luruskan, mudah pula untuk dihancurkan. 

Sahabat dikala kita senang ada dimana2 tetapi sahabat dikala susah sukar untuk kita dapatkan. Sahabat yang ada disisi kita dikala kita senang adalah sahabat sejati dan sekiranya anda menemui sahabat dikala anda susah hargailah dia. Sahabat selama-lamanya.


* Tidak mengharapkan kebaikan atau ada niat yang tersembunyi
* Sabar dan menegur sahabat dengan berhikmah
* Sayang sahabat kita seperti sayang diri sendiri
* Sanggup berkorban demi kebaikan sahabat
* Bertolak ansur dalam sesuatu perkara
* Berfikiran terbuka dalam menerima pendapatnya




"Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya." (Hadis riwayat al-Hakim)


"Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya." (Hadis riwayat al-Hakim)

Kadang-kadang ..kita tak menghargai Sahabat. Sebab kita selalu fikir yang bukan bukan tentang dia.. Kita tak sedar hati kita betul - betul menyayangi dia ..


Kenapa ?
Sebab kita tunjuk ego tak nak mengalah...
Hargailah orang yang menyayangi kita.
Sebab kita akan mencarinya bila dia sudah tiada di sisi lagi...

7 comments:

paripariputih at: 2/06/2013 9:38 am said...

Tidak semua orang pandai menilai sahabat... sesungguhnya sahabat yg benar2 aku anggap sahabat... adalah mereka yang tetap teguh berdiri di sisi, sedangankan satu dunia menyisihkan kita... itu lah erti sahabat yang sejati...

thanks for sharing Q

AyueJean AJ at: 2/06/2013 10:02 am said...

Kawan senang nak cari...
Tapi sahabat?? Susah sangat nak jumpa yang betul2....
Ada pun 1-2 dalam beratus orang.. =D

Afiq at: 2/06/2013 11:44 am said...

manusia kan...macam macam perangainya tapi kerana persahabatan sabar je lah..

slimutputis at: 2/06/2013 11:48 am said...

sahabat ni dijalinkan dengan tautan hati .bukan tautan fikiran..tautan kekayaan .. tautan kebendaan..tautan darjat n pangkat ... oleh itu.. mencari sahabat adlah bnda yg paling sukar unt dcari...

cik kaki ketawe at: 2/06/2013 12:02 pm said...

susah nak cari kawan yang boleh dipercayai skrang Abe..sbbnya entah le...xtahu la knpa kan...kita tak tahu apa ada dlm hati manusia lain...

#ensem juga johan masa memuda dulu...hoho =P

Mohd Selim Zainal at: 2/06/2013 1:41 pm said...

Sahabat ketawa senang dicari, sahabat menangis 1000 nak cari satu pun susah...

Sahabat sejati memang susah nak dicari...sahabat terbaik adalah diri sendiri...sayangi sahabat seperti mana kamu menyayangi dirimu sendiri...

mselim3

pls : Untuk tambah sahabat, saya ada segmen utk tambah kenalan...kalu ader kesudian sila join k....x paksa seikhlas hati demi persahabatan...dari sahabat utk sahabat.

tarikh tutup segmen : 22-2-13

Anonymous at: 2/07/2013 9:20 pm said...

sudah kehilangan anugerah itu..sejak bertaun lalu...kawan di jalanan ramai..tapi sahabat di hati..susah nk ditemui ag...apakah ini ujian..apakah ini balasan...:'(

Post a Comment

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"

Post Terbaik Que Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Welcome

Welcome

Exchange Bloglist Que

Sahabat Que

Search Blog Que

Loading...

Follow us on Facebook

Hak Cipta Que Achmad @ 2010 (www.queachmad.com). Powered by Blogger.

Klik LIKE & join Abe di Facebook

Please wait..15 SecondsX

Google+ Followers

Bloglist Que I

Que Achmad menulis...

Sahabat, Abe alu-alukan komen korang semua kat 'entri2' Abe.. Senang je caranya: Korang Klik pada Tajuk Entri, pastu 'Post A Comments' je.. Terima Kasih, Jasamu Dikenang.. Pe2 hal, email je Abe di: queachmad@queachmad.com