Sahabat Que 'Silent Readers'

RON95 [BUKAN ISU TERPENCIL] | SILA Baca Habis Dan FAHAMKAN

9/05/2013 08:44:00 am

RON95 [BUKAN ISU TERPENCIL] | SILA Baca Habis Dan FAHAMKAN | Macam-macam posting tentang kenaikan harga Ron 95 ni. Tapi paling saya tak tahan dengan posting yang berbunyi "bising buat apa?" "2 posen jer pun" "kita tak mampu mengubah apa-apa" "work harder and earn more lah".
Betul naiknya 20 sen sahaja, tapi korang isi minyak berapa liter sebulan? 0.005 liter???. Ramai orang hidup dan rezekinya bergantung pada kenderaan yang dia pandu.
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Bunyi mcm tak bayak tapi mungkin kita tak tahu atau lupa setiap barang keperluan dihantar dari pusat pengeluaran ke pusat pembuatan dan seterusnya dihantar ke tempat-tempat pemasaran harga minyak naik for sure kos pengangkutan akan naik. Kos pengangkutan naik maknanya kos pengeluaran meningkat. 

Kalau kos pengeluaran meningkat agak-agaknya harga pasaran kekal pada tahap sama ke? tentulah tidak kan? siapa nak rugi berniaga. Siapa nak absorb kenaikan kos tu kalau bukan pengguna? kerajaan nak absorb???? jangan mimpilah. Ntah-ntah bulan november GST dikuatkuasakan. Ha masa tu pun tak payah bisinglah, kita pakat buat kenduri kesyukuran besar-besaran ok.

Cakap memang senang kan... kerja kuat lagi. Lipat gandakan usaha tingkatkan pendapatan. Cuba korang bagitahu tu pada orang yang dah buat 2-3 kerja sehari tengok apa reaksi diaorang. Ha jangan tak percaya. sebelum kenaikan harga Ron 95 ni pun dah ramai buat 2, 3 kerja untuk pastikan makanan terhidang atas meja bagi mengalas perut ahli keluarga. Pernah fikir dulu tak sebelum buat statement tu? kalau parents kerja dua tiga kerja sehari apa jadi pada anak-anak? yang mampu upah orang gaji makanya anak akan menghabiskan masa dengan orang gaji, pengasuh atau pekerja pusat jagaan kanak-kanak.

Nasib baik dapat yang elok nasib tak baik anak end up dalam bilik stor atau dilambung-lambung bak bola. Yang tak mampu upah orang gaji, pengasuh atau hantar anak ke pusat jagaan pula terpaksa biarkan anak-anak dirumah tanpa pengawasan orang dewasa atau ada kalanya dibawah pengawasan nenek atau datuk yang sudah uzur. Akhirnya remaja mula berpeleseran atas alasan mencari ketenangan yang kecil pula terabai kebajikannya. lama-kelamaan mula terjebak berbagai masalah sosial malah ada yang terjebak dengan jenayah.

Bukan itu sahaja, malah kenaikan harga petrol dan barang keperluan lain (yang pastinya akan turut naik sedikit masa lagi) akan menambah beban sedia ada para pencari rezeki utama keluarga. Beban yang kita lihat sangat kecil mungkin secara relatifnya sangat besar dan tak tertanggung buat individu lain yang blh mengakibatkan masalah keganasan rumah tangga. Cuba bayangkan insan bagaimana yang akan lahir dari keluarga yang penuh tekanan dan keganasan. Jadi janganlah hairan sangat kalau kita kerap dengar kes tembak menembak sekarang ni. bersedialah untuk keadaan yang lebih buruk jika situasi ni tak diperbetulkan.

and lets be honest, BR1M tu tak mampu mengatasi masalah ni. Pertamanya seperti biasa ada yang tidak sampai kepada kumpulan sasaran, keduanya kalau sampaipun tak mampu mengubah ekonomi keluarga mereka. Paling-paling pun dapat satu troli penuh barang keperluan yang akan habis dalam masa mungkin paling lamapun sebulan. lagipun BR1M hanya diagihkan kepada golongan tertentu sahaja ramai juga yang kurang berkemampuan yang terjejas dengan kenaikan harga petrol (atau lebih sedap kan jika disebut pelarasan subsidi) tidak layak menerima BR1M. habis nasib mereka tu bagaimana. kita ni kononnya masyarakat yang sangat perihatin lagi santun.... so mana keperihatinan kita?

Maka janganlah melihat sesuatu isu itu secara terpencil. Lihatlah secara keseluruhan dari pelbagai sudut. Jangan pula dah terhantuk baru nak terngadah.

Pada yang bertanya apa kita boleh buat senang saja jawapan saya. Negara ni umpamanya satu syarikat. Rakyatnya adalah pemegang saham. menteri-menterinya adalah pengarah yang dilantik dan dibayar gajinya oleh pemegang saham. andai pengarah bertindak bertentangan dengan kepentingan pemegang saham maka pecat sajalah. Secara literalnya realisaisikan melalui undi kita.

So kepada yang kata tak perlu bising-bising dan pergi kerja lagi kuat tu tepuk dada tanya iman, kenapa rakyat perlu bekerja sehingga mengabaikan anak-anak semata-mata nak bayar gaji menteri yang bertindak bertentangan dengan kepentingan kita. Bukankah kurang cerdik namanya tu.

sumber: https://www.facebook.com/rosemmawati.hussin/posts/10201280536429034

You Might Also Like

4 comments

  1. Menarik ... Izinkan saya copy n paste di blog ... Boleh?

    ReplyDelete
  2. sye sokong..rase nak tampar laju2 je mulut org yg kte 'alah 20 sen tu pon nak kecoh'..tu org akal pendek tak pk ape side efectnye..bengong

    ReplyDelete
  3. aku setuju dengan statement ni, tukar jer pemimpin yang berfikiran tak sebijak degree, adakah semua pemimpin tu mempunyai degree yang suka menidakkan orang bawahan....

    ReplyDelete
  4. SETUJU...! yg ckp work harder earn more....tu mangkuk yg hidup atas hartapusaka...bunyinya dia pun dalam keadaan tertekan atas dasar "masih tak percaya ke"

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad