Sahabat Que 'Silent Readers'

Nisfu Syaaban | MALAM PENGAMPUNAN

6/24/2013 07:42:00 am


Nisfu Syaaban | MALAM PENGAMPUNAN | Kelebihan Malam Pengampunan, Nisfu Syaaban. Abe nak kongsikan dengan korang semua, hasil daripada pembacaan Abe di alam maya ni. Bergenang airmata bila mendengar tazkirah seorang ustaz jemputan di masjid taman perumahan tadi.


Mengenai Nisfu Syaaban dan menyedarkan kita yang kadangkala terlampau sibuk berurusan tentang hal-hal duniawi. Dan tanpa disedari, bulan Syaaban terus berlalu dan Ramadhan pula kian menghampiri tetapi belum pasti samada saya atau kita semua mampu bertemu dengan Bulan Yang Mulia kali ini. Syaaban merupakan bulan kedua selepas Rejab yang penuh dengan keberkatan.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Sebahagian Ahli Sunnah mengatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, pada bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa. Dan pada 15 Syaaban selalu menjadi ingatan sebagai malam Nisfu Syaaban yang mana pada malamnya ada banyak kelebihan. (Nisfu dalam bahasa arab bererti setengah. Nisfu Syaaban bererti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban)

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul Qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yang dirsebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:

Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. 

Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dalam sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yang akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kepada Mu daripadaMu. Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.

”Setelah Baginda saw selesai solat, Baginda berkata kepada Saiyidatina Aisyah r.a: “Malam ini adalah malam Nisfu syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah datang kepada hambaNya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kepada mereka yang beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yang memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang-orang yang dengki.

”Nisfu Syaaban juga adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu solat Maghrib, (15 Sya’aban bermula pada 14 hb sya’aban sebaik sahaja masuk Maghrib).

Di antara amalan-amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban adalah:
1)  Memperbanyakkan puasa sunat. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:  “Barangsiapa berpuasa 3 hari pada permulaan Syaaban dan 3 hari pada pertengahan Syaaban dan 3 hari pada akhir Syaaban, maka Allah SWT mencatat untuknya pahala seperti pahala 70 nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah SWT selama 70 tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid”.

2)  Memperbanyakkan doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah SAW. Sabda Rasulullah SAW: “Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah SWT, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah SWT mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit”

3)  Bertaubat. Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, dia berkata: Rasululullah SAW bersabda yang bermaksud:  “Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu”.

sumber: http://insecretlovewedrown.blogspot.com/2011/07/kelebihan-malam-pengampunan-nisfu.html
Published with Blogger-droid v2.0.10

You Might Also Like

5 comments

  1. Seriously saying Ty baru faham , selalu bercanggah dan kurang fasih dalam hal2 ni. Nice sharing abe.

    ReplyDelete
  2. Smoga Allah swt mmberi pahala pada saudara kerana mberi ilmu kpd sy yg secara tak sengaja stumble upon your post. InsyaAllah

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wbt

    Diharap kita berhati-hati dalam hal ini kerana terdapat banyak hadis-hadis mauduk mengenainya.

    ReplyDelete
  4. terima kasih utk perkongsian yg sgt berguna ni bea :) semoga segala amalan kita diterima olehNya .amin :)

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum.
    terima kasih kerana backlink dari blog anda. semoga penulisan sy dpt dimanfaatkan oleh semua. inshaallah.

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad