Sahabat Que 'Silent Readers'

Inilah Aurat Wanita Yahudi Yang Kita Tidak Tahu | WAJIB BACA

4/24/2013 01:43:00 pm

Inilah Aurat Wanita Yahudi Yang Kita Tidak Tahu | WAJIB BACA | Apakah maksud aurat bagi seorang wanita Yahudi? Apakah yang mereka pakai yang can be considered as menutup aurat? Untuk bercakap tentang aurat and stuff kita kena tahu konsep Tzniut. Tzniut ialah konsep yang diamalkan Yahudi beriman bagi menjaga kehormatan diri. Ia merangkumi cara pemakaian dan pergaulan antara jantina. Persoalan "aurat" seorang Yahudi jatuh didalam konsep Tzniut.


Seperti agama Islam definisi apa yang boleh dan tak boleh dalam agama Yahudi banyak perdebatannya dikalangan Rabai. Ada Rabai yang keras dengan hukum Torah dan ada yang lembut. Seperti kes XMas. Ustaz Maza dan Yusuf Qardawi kata HARUS ucapkan Merry Xmas kepada orang bukan Islam kerana masa nabi masih hidup dulu pun dia hormati funeral procession of a dead Jewish man dengan berdiri. Dia hormat si mati walaupun dia Yahudi Laknatullah. But this is another story altogether.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Anyway apa yang pasti dalam agama Yahudi seorang wanita WAJIB menutup rambut selepas bernikah sebagai tanda setia dan menjaga kesucian dirinya kepada si suami. Wanita Yahudi boleh menutup kepada dengan rambut palsu, scarf dan tichel. Wanita Yahudi dari mazhab Haredi went a step more dengan memakai topi diatas wig. scarf dan tichel mereka bagi memastikan double sure mereka memenuhi kehendak Tzniut.

Wanita Yahudi yang beriman juga tidak boleh memakai skirt diatas paras lutut. Baju mereja juga tak boleh ketat dan sebaik-baiknya tidak bewarna-warni sehingga menarik perhatian lelaki. Ini adalah haram dimata Tzniut. Dari segi baju pula lengan baju harus menutup siku. Wanita Haredi sekali lagi went a step further dengan memakai lengan sampai ke pergelangan tangan dan baju yang menutup tulang selangka.

bagi golongan lelaki pula seluar pendek dibenarkan kecuali jika anda seorang Heredi yang beriman. Baju lengan pendek juga ditegah. Tidak seperti wanita menutup kepala bagi lelaki yang sudah atau belum berkahwin adalah tidak wajib.

sumber: Fuh.My

You Might Also Like

4 comments

  1. saya teringat mak, mak sedara, dulu zaman 80an,pakai tudung style cam ni...tapi Alhamdulillah sekarang ni nampak mereka dah pakai lengkap...

    ReplyDelete
  2. bukan x boleh ucap merry xmas ke? sbb benda tuh membawa mksd sejahtera ke atas christ... wallahualam

    ReplyDelete
  3. Anonymous 4/24/2013 3:56 .. Soalan tu jangan tanya di sini. Blogger ni menyampaikan saja info yang dia tau. Rajinkan diri untuk check webpage Dr Maza atau google saja Dr Maza/Yusuf Qardawi tentang ucapan Merry Christmas.

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad