Monday, 10 December 2012

30 Tahun BERJIHAD Akhirnya Menemui SYAHID Di Syria... Alhamdulillah...



Selepas menghabiskan tiga dekad dalam hidupnya terlibat dalam Jihad di Afghanistan, Bosnia dan Hezergovina serta Kashmir, Abdul Aziz Al-Jeghaiman,mujahid berasal dari Arab Saudi menemui syahid (insya Allah) di Idlib, Syria, pada awal tahun Islam(Muharram)akibat pengeboman besar-besaran oleh tentera rejim Syiah Bashar Assad.

Al-Jeghaiman, seorang pemuda bijak, pernah ditawarkan menjadi pembantu pengajar di Universiti King Faisal pada tahun 1980-an, tetapi dia lebih memilih untuk pergi ke Afghanistan untuk berjihad bersama para pemuda Saudi dan Arab yang lain.
baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Sumber menceritakan kepada Al-Hayat bahawa Al-Jeghaiman bahkan memimpin barisan hadapan pasukan Mujahidin ketika itu dalam waktu yang lama dan meninggalkan negara itu ketika perang berakhir. Kemudian, ketika perang meletus di Bosnia, pemuda gagah berani itu bertolak ke sana untuk berjihad bersama-sama kaum Muslimin di sana.

Dia menetap di sana sehingga perang berakhir. Kerana tidak pernah puas dengan Jihad, dia memutuskan pergi ke Kashmir dan bergabung dengan barisan Mujahidin Kashmir. Konflik di Kashmir yang sangat rumit, membuatnya memutuskan untuk meninggalkan Kashmir. Setelah itu dia pergi ke Syria pada 2002, takdir mengharuskannya ditangkap dan dipenjara selama dua tahun. Al-Jeghaiman dibebaskan pada 2004 melalui orang tengah dari Arab Saudi. Selepas dibebaskan dia kembali ke Arab Saudi dan menetap di sana. Ketika sebahagian pemuda pergi ke Iraq pada saat pencerobohan AS, namun Al-Jeghaiman memilih tidak pergi.

Tetapi dia memilih untuk masuk ke Syria lagi pada 2011 dan bergabung dengan para Mujahidin di sana untuk mengejar cita-citanya di jalan Allah. Dia tidak akan kembali lagi hingga menemui syahid di negeri Syam itu. Mendengar kesyahidan Al-Jeghaiman, orang-orang di Al-Ahsa iaitu tempat asalnya bergembira bahawa dia menemui syahid ketika sedang berjihad dengan para Mujahidin Syria. Keluarganya hanya mengatakan bahawa siapa sahaja yang ingin menyampaikan takziah, mereka harus pergi ke rumah ibunya.

Menurut sumber yang terdekat dengan keluarganya, Al-Jeghaiman adalah seorang pemuda yang selalu menginginkan mati syahid. Semoga Allah merahmatinya dan memasukkannya ke dalam Jannah-Nya. Mujahiddin Jabhah Nushrah menentang rejim Syiah Assad dicop sebagai pengganas oleh Amerika. Puak-puak syiah di Malayia begitu membela rejim syiah Assad. Hujah paling popular mereka ialah mujahid-mujahid di Syria ditaja oleh Amerika untuk menjatuhkan rejim Syiah Assad. Apa reaksi puak-puak syiah Malaysia atau lebih dikenali sebagai Syiah Melayu yang menganuti agama tersebut berkenaan Mujahiddin Jabhah Nushrah yang telah disenaraikaan oleh laknatullah Amerika sebagai pengganas?

4 comments:

PaPa Blogger at: 12/10/2012 6:12 pm said...

syahid yang dicintai tapi mampukah kite??? berani kah kite??

marr at: 12/10/2012 8:21 pm said...

alfatihah

Leeza dayasari [santai leeza] at: 12/11/2012 6:59 am said...

al-fatihah....... rakyat malaysia seharusnya bersyukur.

Anonymous at: 12/23/2013 4:36 pm said...

Semoga berbahagia pejuang

Post a Comment

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"

Post Terbaik Que Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Welcome

Welcome

Exchange Bloglist Que

Sahabat Que

Search Blog Que

Loading...

Follow us on Facebook

Hak Cipta Que Achmad @ 2010 (www.queachmad.com). Powered by Blogger.

Klik LIKE & join Abe di Facebook

Please wait..15 SecondsX

Google+ Followers

Bloglist Que I

Que Achmad menulis...

Sahabat, Abe alu-alukan komen korang semua kat 'entri2' Abe.. Senang je caranya: Korang Klik pada Tajuk Entri, pastu 'Post A Comments' je.. Terima Kasih, Jasamu Dikenang.. Pe2 hal, email je Abe di: queachmad@queachmad.com