Sahabat Que 'Silent Readers'

[9 GAMBAR] Ritual Memanggil Hujan Di Indonesia | KISAH PELIK DI INDONESIA

2/01/2014 08:00:00 am

[9 GAMBAR] Ritual Memanggil Hujan Di Indonesia | KISAH PELIK DI INDONESIA | Ujungan merupakan salah satu ritual silam di daerah Kediri, Indonesia.


Amalan ritual ini dahulunya merupakan ritual tahunan di daerah tersebut pada musim kemarau untuk memanggil hujan demi mengairi tanaman dan ternakan.
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Walau bagaimanapun, amalan ini kini hanya dijalankan pada waktu-waktu terdesak sahaja disebabkan semakin kurang penduduk yang mahu mengamalkan dan mempercayainya.

Semasa upacara ritual, alat pemukul yang diperbuat daripada sabut kelapa sawit, dinamakan Tiban akan dipukul ke badan. Pukulan Tiban diiringi dengan alunan muzik. Darah yang mengalir menjadi simbolik untuk pertukaran dengan air hujan.


You Might Also Like

5 comments

  1. apa kejadah panggil hujan pukul orang...macam-macam

    ReplyDelete
  2. Solat hajat .
    Tingkatkan ilmu (agama) insyaAllah akan dipanduNya.

    ReplyDelete
  3. cam syiah je...bodoh menyakitkan badan

    ReplyDelete
  4. tiada akal

    ReplyDelete
  5. kerja gila..

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad