Sahabat Que 'Silent Readers'

[KERJA GILA] Tradisi Pelik “Kacau Malam Petama Pengantin Baru” | PELIK TAPI BENAR

2/19/2014 05:00:00 pm

[KERJA GILA] Tradisi Pelik “Kacau Malam Petama Pengantin Baru” | PELIK TAPI BENAR | Charivari (juga dikenali sebagai Shivaree) mungkin adalah tradisi perkahwinan yang paling menjengkelkan bagi pengantin baru.


Charivari mempunyai definisi “nyanyian atau teriakan yang sumbang yang disertai suara pukulan periuk, cerek, dan perkakas lain yang dapat mengeluarkan suara bising untuk mengganggu pengantin baru”. 
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Tradisi yang aneh ini menjadi popular di abad ke-19 dan pada asalnya tradisi ini berasal dari Perancis. Namun tradisi ini tidak hanya ditemui di Perancis, ia juga tedapat di Amerika dan Kanada.



Charivari di lakukan pada malam perkahwinan pasangan pengantin baru, sebuah perjumpaan besar diadakan dari teman-teman, ahli keluarga dan tetamu perkahwinan lain akan berkumpul di luar rumah pengantin baru dan meneruskan untuk membuat bunyi menjengkelkan. Mereka memukul-mukul periuk, cerek, drum, menggoreng, tin, tong dan sebagainya serta bernyanyi dengan suara yang sumbang seperti lolongan srigala atau apapun cara lain yang mereka boleh gunakan untuk mengganggu pasangan pengantin baru yang seharusnya menikmati malam pertama dengan romantis dan tenang, sehingga semuanya berjalan indah. Pelbagai cara ditempuh ‘para pembuli’ malam pertama ini dengan membuat suara yang sebising dan semengganggu pasangan pengantin baru tersebut ..

You Might Also Like

4 comments

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad