Sahabat Que 'Silent Readers'

[GILA] Ritual Gali Kubur Dan Mandikan Rangka Nenek Moyang | PELIK TAPI BENAR

6/08/2014 09:00:00 am

[GILA] Ritual Gali Kubur Dan Mandikan Rangka Nenek Moyang | PELIK TAPI BENAR | Upacara kuno kaum Batak Karo mungkin kelihatan mengerikan, tetapi membasuh rangka ahli keluarga yang telah mati adalah satu tradisi yang suci dan diamalakan sejak berabad-abad lalu. 


Keluarga suku kembali ke kubur nenek moyang mereka untuk menghormati tulang saudara tercinta, dikebumikan di lereng bukit di utara Sumatera, Indonesia.
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Suku Batak Karo membersihkan rangka sebelum meletakkan dalam keranda baru dan meletakkan dalam sebuah rumah yang dibina khas tengkorak, yang dikenali sebagai geritan.

 

You Might Also Like

1 comments

  1. dia orang tu Islam ke...??? kalau bukan-Islam lantak dia orang le .... lebih dari itu dia orang boleh buat ......ORANG ISLAM JANGAN BUAT, SUDAH LE ......!!!!

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad