Sahabat Que 'Silent Readers'

[TERKINI] Peraturan Baru Lampu Kereta JPJ Mulai 1 Oktober 2014 | Perlu Di Ambil Perhatian !!!

9/10/2014 05:27:00 pm

[TERKINI] Peraturan Baru Lampu Kereta JPJ Mulai 1 Oktober 2014 | Perlu Di Ambil Perhatian !!! | Peraturan baru lampu kereta oleh JPJ mulai 1 Oktober 2014.

jpj-baru

Pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengambil tindakan tegas terhadap pemandu jalan raya yang melakukan kesalahan menggunakan lampu aksesori tambahan pada kenderaan bermula 1 Oktober 2014.
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Keputusan itu dibuat selepas mendapati ianya antara salah satu penyumbang kepada kemalangan jalan raya. Pada masa yang sama, pengguna yang ingkar dengan peraturan itu akan dikenakan kompaun saman sebanyak RM300.
Pemasangan lampu aksesori yang tidak dibenarkan JPJ
  • Pemasangan lampu HID secara retrofit.
  • Lampu berkelip-kelip (selain daripada lampu penunjuk arah dan lampu berjaga-jaga) pada bahagian hadapan atau belakang kereta.
  • Pemasangan apa – apa lampu tambahan selain warna putih / amber pada bahagian hadapan dan selain warna merah / amber pada bahagian belakang.
Tarikh Berkuatkuasa
Mulai 1 Oktober 2014
Kadar Kompaun Saman
Maksimum RM300 bagi setiap kesalahan

You Might Also Like

2 comments

  1. kemalangan waktu malam sebab ketinggia lampu. bila silau macam2 boleh berlaku. yg ni berani ke jpj?

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad