Sahabat Que 'Silent Readers'

Khasiat dan Kebaikan Cuka Epal Yang Sangat Disukai Oleh Rasulullah Kerana Keistimewaannya Tersendiri

11/11/2020 09:00:00 am

Cuka Apple

Apabila berbicara tentang petua cara nak kurus dan mengurangkan kegemukan, cuka epal atau Apple Cider Vinegar adalah antara ramuan yang sering menjadi pilihan mereka yang ingin mencapai kehendak mereka itu untuk kuruskan badan. Tapi mengapa? Ianya kerana cuka epal adalah antara salah satu ubat yang dilihat sangat mujarab untuk menguruskan badan selain untuk beberapa penyakit lain seperti gout dan lain-lain serta ia juga adalah antara makanan sunnah seperti madu, kurma dan banyak lagi.

Sebenarnya, cuka epal sangat mudah didapati di mana sahaja sama ada di pasar raya, farmasi dan kedai runcit. Ia juga mempunyai berbagai jenis seperti cuka epal SaharaHeinzGulsan dan sebagainya.   Malahan cuka epal dilaporkan sangat banyak khasiatnya dan mempunyai banyak kebaikan daripada keburukan. Biasanya, ramai yang bertanya bagaimana cara minum cuka epal? Adakah cuka epal untuk kurus? Adakah ianya halal? Berapa harga, cara buat cuka epal dan sebagainya.

Kebaikan dan Khasiat Cuka Epal

Satu perkongsian yang jadi tular di laman Facebook menjelaskan tentang kebaikan, khasiat dan manfaat cuka epal yang sangat bermanfaat kepada orang ramai di Malaysia sehingga menjadi perhatian netizen yang turut berkongsi tentang info yang sangat baik ini. Berikutnya adalah perkongsian tersebut;

untuk muka atau wajah, rambut, kucing, kesihatan dan organik

Allah meletakkan keberkatan dalam cuka, ia telah digunakan oleh para nabi sebelum aku”, diriwayatkan oleh hadrat Aisyah, Muslim dan Ibnu Maja Nabi s.a.w suka kepada cuka.

Jabir menceritakan: Suatu hari Rasulullah mengajak saya ke rumahnya.dihidangkan roti. Baginda bertanya:

"Adakah apa-apa perasa?" Sahabat menjawab, "tidak, hanya ada cuka." Nabi berkata, "cuka adalah perasa yang baik." Hadrat Jabir berkata: "Aku suka kepada cuka sejak aku mendengar daripada baginda S.A.W." Hadrat Naf’a berkata: "Aku pula menyukai cuka sejak aku dengar daripada Jabir." (hadis riwayat Muslim, Abu Dawud, Nasa’i)

Apabila kita mengambil cuka epal, ia akan menghilangkan kelesuan badan dan boleh dirasai perbezaannya dengan pantas dalam masa beberapa jam sahaja. Selepas minum cuka apple maka air kecil anda akan lebih jernih.

Anda juga boleh melakukan ujian menggunakan kertas litmus iaitu kertas yang digunakan untuk menguji tahap pH. Bermakna sebelum minum cuka apple air kencing anda berasid dan selepas minum cuka apple air kencing anda lebih berakali.

Daging, ikan, telur, minyak kelapa, hijau, cuka dan makanan lain-lain yang berkhasiat bertindak seperti ubat untuk hati. Sebahagian ahli perubatan dari timur percaya bahawa tekanan perasaan atau dikenali sebagai stress adalah akibat daripada hati. Cuka adalah detokfikasi untuk bersihkan hati.

Dari dahulu lagi cuka dan madu telah digunakan dalam perubatan untuk kesihatan manusia sejagat. Cuka epal sangat berguna untuk melarutkan deposit kalsium yang menyakitkan dalam badan, untuk sakit sendi seperti arthritis dan masalah lain-lain lagi. Antara kelebihan cuka apple adalah :

harga dan cara minum cuka epal
Kelebihan dan Keistimewaan

1. Memecahkan lemak dalam badan

2. Melancarkan laluan darah

3. Menambah dan menguatkan tenaga dalaman

4. Meningkatkan kecergasan dan kecerdasan otak.

5. Melawaskan usus kecil dan besar

6. Bertindak sebagai Anti alergi, Antiseptik, Anti anemia, Anti ulcer

7. Menghilangkan masalah jerawat

8. Menyahkan penyerapan dan pengumpulan lemak.

9. Menambah metabolisma di bahagian badan tertentu.

10. Menyingkir air yang berlebihan . (Pemparitan Limfatik)

11. Menguat dan melembabkan kulit dan menegangkannya.

12. Merawat selulit.

13. Membuang lemak yang berlebihan dibahagian-bahagian yang tidak diperlukan seperti bonggolan-bonggolan.

14. Meredakan sengal dan sakit sendi.

15. Menurunkan risiko masalah barah dan jantung.

16. Mengandungi anti oksidan yang menjaga kesihatan jantung.

17. Meningkatkan kesihatan membran paru-paru

18. Meningkatkan kekuatan dan kesihatan tulang dengan menambah bahan kimis iaitu boron pada mineral tulang

19. Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dgn mengekalkan tahap kolesterol darah

20. Mengawal berat badan ke paras ideal

21. Menghilangkan stress dan membantu tidur yang nyenyak, dan sebagainya.

Sebenarnya kebaikan dan kegunaan cuka epal sangat banyak jika ingin disenaraikan. Antara khasiat yang lain adalah seperti untuk kecantikan kulit wanita, ibu mengandung, dalam masakan, dan banyak lagi seperti yang dikongsikan oleh laman Facebook Afdhal Merawat Kanser yang turut dikongsikan mereka di laman YouTube.

Manfaat Cuka Epal

1. Menghilangkan sakit sendi

Cuka epal bersifat antiradang yang boleh mengurangkan sakit sendi pada sesetengah orang. Campurkan 1-2 sudu cuka dengan segelas air dan minum 1-2 kali sehari.

2. Menghilangkan ketuat

Rendam kapas dalam cuka epal kemudian ikat di atas ketuat dengan band-aid semalaman. Ulangi rawatan sehingga ketuat kering dan jatuh serta tiada sisa yang tertinggal lagi.

3. Jangkitan sinus

4. Selsema

5. Jerawat

6. Kolestrol tinggi

7. Keletihan yang kronik

8. Sakit ulu hati

9. Sakit tekak
 
10. Dermatitis

11. Artritis(bengkak sendi)

12. Gout

13. Menurunkan kadar kolestrol tidak baik.

14. Mengimbangi tekanan darah di dalam badan.

15. Selain itu , cuka epal mampu membantu mengekstrak kalsium daripada buah-buahan, sayur-sayuran dan daging untuk menguatkan tulang.

16. Cuka epal yang kaya dengan kalium, membantu proses detoksifikasi harian untuk kecantikan kulit, merawat masalah kerapuhan kuku dan gigi serta keguguran rambut.

17. Kehadiran beta karotin dalam cuka epal membantu memperbaharui kerosakan sel-sel tubuh akibat aktiviti radikal bebas, menegangkan dan memudakan kulit.

19. Cuka epal mengandungi asid malik yang berfungsi sebagai agen antikulat untuk menentang jangkitan kuman, bakteria dan lain-lain hidupan mikroorganisma.

20. Cuka epal juga boleh mengimbangi kadar asid-alkali di dalam badan, membantu malarutkan himpunan asid urikdi sekeliling tulang rawan seterusnya menghilangkan sakit-sakit dan lenguh-lenguh pada sendi, otot, dan badan.

Semoga bermanfaat.

You Might Also Like

1 comments

  1. banyaknyaaaa khasiat,cikngah pun dah mula amalkan,sedap pun sedap buh dalam makanan.

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad