Sahabat Que 'Silent Readers'

FAQ Pengebilan BCRM TNB

8/26/2016 01:17:00 pm



FAQ Pengebilan BCRM TNB

Kenapa saya masih tidak menerima bil bulan Julai 2016?*

TNB sedang dalam proses menaiktaraf sistem pengebilan. Bagi pengguna yang tidak menerima bil bulan Julai, mereka akan menerima bil pada bulan Ogos 2016 melalui pos atau dihantar oleh pembaca meter TNB. Walau bagaimanpun, pengguna boleh dapatkan salinan bil melalui cara-cara berikut:

Layari dan daftar di www.mytnb.com.my
Kunjungi Kedai Tenaga yang berdekatan
Hubungi TNB Careline 1300 88 5454

Adakah saya akan dikenakan caj penalti disebabkan kelewatan pembayaran bil?

Tidak

Kenapa nombor akaun saya bertukar?

TNB telah menggunapakai sistem pengebilan yang baru dinaiktaraf. Pertukaran nombor akaun ini dirasakan perlu bagi memastikan kami memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada anda.

Adakah saya perlu mendaftarkan semula permohonan Autopay atau Direct Debit dengan nombor akaun baru?

Tidak perlu.

Adakah saya perlu mendaftar semula favourite bill payment di dalam internet banking?

Semua favourite setting pada online banking perlu didaftarkan semula dengan nombor akaun TNB yg baru KECUALI maybank2u dan AGRONet.

sumber : FB TNB Careline & www.tnb.com.my

Adakah saya perlu bayar lebih daripada lazim? Jumlah bil elektrik adalah berdasarkan kepada bacaan meter.

Sekiranya meter dibaca melebihi tempoh 30 hari, TNB akan menggunakan cara pengiraan secara prorata berdasarkan bilangan hari pembilan. Sebagai contoh: Tempoh pembilan = 45 hari Faktor prorata dikira: 45/30 = 1.5 Jumlah unit digunakan: 452 kWh. Berdasarkan kepada pengiraaan di atas, pengguna dapat menikmati 300 unit pada kadar terendah iaitu RM0.218 berbanding dengan 200 unit yang diluluskan untuk tempoh sebulan.

You Might Also Like

0 comments

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad