Sahabat Que 'Silent Readers'

Perbezaan Timing Belt Dan Timing Chain Kereta | Info Yang Kita PERLU TAHU

3/24/2016 03:29:00 pm

Perbezaan Timing Belt Dan Timing Chain Kereta | Info Yang Kita PERLU TAHUAdakah anda seorang pemilik kereta?

timing
Jika ya, kita perlu tahu tentang penjagaan dan penyelenggaraan kereta secara berkala agar kereta mampu bertahan lebih lama. Antaranya yang perlu diberi keutamaan adalah penggantian timing belt atau chain jika sudah sampai masanya untuk ditukar. Jika gagal ditukar mengikut tempoh yang ditetapkan, enjin akan mengalami kerosakan teruk dan menyebabkan kos baik pulih memakan kos yang tinggi. Ketahui apakah perbezaan timing belt dan timing chain.

Timing Chain

Tidak perlu ditukar selagi belum berbunyi nyaring. Timing chain boleh bertahan sekurang-kurangnya sehingga 400,000 km atau lebih.
Timing chain terletak di dalam enjin. Jadi ia terendam sekali dengan minyak enjin. Selagi minyak enjin (minyak hitam) ditukar mengikut jadual dan menjaga parasnya di dalam enjin, lebih lama jangka hayat rantai tersebut boleh bertahan. Pastikan anda ikuti cara penjagaan minyak enjin yang betul.
Timing Belt

Jadi pastikan anda tukar timing belt tepat pada masanya.

Timing belt – 80,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Ramai yg tak tahu, bila sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la dia pakai kereta jenis apa pun!

Ia perlu ditukar setiap 90,000 km @ 100,000 km.

Kebiasaannya Timing Belt tidak memberikan sebarang tanda @ hint bila ia akan putus. Tiba² saja ia boleh putus dgn sendirinya. Sesetengah enjin, ia akan berbunyi. Untuk memastikan bunyi tersebut berpunca dari timing belt, anda boleh jiruskan sedikit air pada timing belt yang sedang berputar. Jika bunyi hilang semasa dibahasahi air tersebut, maka memang timing belt kereta anda wajib segera diganti.

Apabila timing belt putus, ia akan melibatkan kos yg sangat tinggi kerana komponen² dalam enjin banyak yg akan rosak, patah dan retak.

# “Timing Belt” disarankan tukar setiap 60,000km atau 100,000km bergantung kepada jenis belt yg dipakai. ATF (Automatic Transmission Fluid) disarankan ataupun paling bagus tukar setiap 20,000km @ 12bulan, TRANSMISI CVT (Continuously Variable Transmission) disarankan tukar setiap 30,000km.

sumber: GuaBlog.com

You Might Also Like

2 comments

  1. Maksudnya kereta yang menggunakan timing chain lebih baik?

    P.S. - Timing Chain dalam Bahasa Malaysia apa?

    ReplyDelete
  2. Rantai pemasa.

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad