Sahabat Que 'Silent Readers'

8 Tips Berguna Ketika Melalui ‘Roadblock’ | Orang Malaysia Wajib Tahu

3/27/2016 09:30:00 am

8 Tips Berguna Ketika Melalui ‘Roadblock’ | Orang Malaysia Wajib TahuRamai yang cuak dan menggelabah kalau nampak ‘roadblock’ secara mengejut depan mata betul tak?

Tips-Ketika-Melalui-Roadblock-Orang-Malaysia-Wajib-Tahu--620x420
Kalau anda tak buat salah, buat apa nak takut? Jangan risau, pihak polis tak akan saman atau tahan kita kalau tiada kesalahan kita lakukan. Tapi, disini ada tips sikit nak kongsi bersama anda semua supaya bersedia sentiasa ketika berhadapan dengan ‘roadblock ini’.
  1. Kalau dah nampak roadblock, jangan segan silu, nak taknak kena lah lalu jugak, kalau lari kan dah malang kalau kena kejar, kereta polis laju, jangan main-main.
  2. Sebelum melalui roadblock korang dah kena sediakan semua dokumen penting seperti IC dan juga lesen memandu
  3. Kalau waktu malam, buka lampu dalam siap-siap
  4. Turunkan tingkap
  5. Senyum dan bagi lah salam terus bagi umat islam tu, ucap selamat malam bagi yang bukan islam.
  6. Terus tunjukkan dokumen-dokumen tadi walaupun tak minta
  7. Dah selesai dan disuruh jalan, ucaplah terima kasih dalam keadaan masih tersenyum.
  8. Bukankah elok macam tu, kesimpulannya “Senyum, tak perlu kata apa-apa”.
Jadilah pengguna jalan raya yang bijak, patuhilah undang-undang demi keselamatan kita juga. Buat apa nak susah-susah keluarkan duit semata-mata untuk bayar saman sedangkan kita boleh elak semua tu. ya tak? renung-renungkan lah.
sumber: GuaBlog.com

You Might Also Like

3 comments

  1. Jangan panik kalau jumpa roadblock... Diorg cari yg betul2 salah je..

    ReplyDelete
  2. Mcm mana pula tip utk rotex yg telah tamat tempoh tuan? Org lari pasal dokumen xlengkap (lesen mati@ rotex mati)..jika lengkap, org asli pun tau caranya hadapi polis..punggggahhh

    ReplyDelete
  3. lesen roadtax mati tu buat rilek sajalah. bagi tau abam tu maap tuan lesen roadtax dah mati. bukan masalah besar pun. kalau diaorang memang sudah target nak saman semua dokumen lengkap tetap kena saman juga. no plet tak ikut spek la, kenderaan kotor tak basuh, lampu brek ketiga tak hidup la.

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"

Search Blog QueAchmad