Sahabat Que 'Silent Readers'

[MESTI BACA] Bahaya Menahan Bersin | INFO YANG RAMAI TIDAK TAHU !!!

5/28/2015 09:00:00 am

[MESTI BACA] Bahaya Menahan Bersin | INFO YANG RAMAI TIDAK TAHU !!! | Ada orang cuba menahan bersin dengan cara menutup hidung mereka, sehingga keinginan bersin menjadi hilang.


Tetapi menahan bersin yang agak kerap akan menimbulkan masalah yang serius kepada diri anda. 
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Kepantasan bersin yang dimiliki manusia adalah 161 km/jam, jadi sekiranya seseorang itu menahan bersin maka tubuh badannya terpaksa menahan kelajuan tersebut secara tiba-tiba. Akibatnya ia mungkin mempengaruhi fungsi tubuh dan menyebabkan kuman-kuman yang sepatutnya keluar masuk kedalam rongga nafas kembali.

Bersin merupakan perkara yang bagus kerana ianya akan membersihkan rongga anda. Sedangkan menahan bersin itu akan menyebabkan bahaya dan menimbulkan beberapa risiko“, kata Dr. Micheal Roizen kepada Wellness Officer Clevelend Clinics, didalam Doctoroz.com.
Roizen menyatakan ada beberapa bahaya yang akan terjadi kepada seseorang yang menahan bersin antaranya : 

1 - Menyebabkan patah tulang rawan hidung.
2 - Pecah gendang telinga.
3 - Gangguan pendengaran.
4 - Veritgo.
5 - Keluar mata dari soketnya.

Jadi sesiapa yang hendak bersin tuh, sila bersin dengan rela hati, jangan ditahan-tahan. Nanti keluar lak bijik mata korang.

Incoming search terms:

  • bersin
sumber

You Might Also Like

2 comments

  1. Manusia bersin setelah dihidupkan dan perkataan pertama nabi Adam a.s. adalah Alhamdulillah.

    Maka kita disunatkan menyebut Alhamdulillah.

    Bersin bagus kerana mengeluarkan kuman dan kekotoran.

    ReplyDelete

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad