Sahabat Que 'Silent Readers'

Cempedak Goreng Rangup Mudah Dan Sedap

1/06/2019 04:24:00 pm

cempedak goreng rangup tahan lama


Pasti ramai yang suka makan cempedak goreng, lebih-lebih lagi buah cempedak madu yang rasanya sangat manis dan digemari ramai orang. Bila musim buah tentunya anda akan membuat goreng cempedak kerana buahnya mudah didapati.

Resepi cempedak goreng rangup tahan lama dan sedap adalah berpunca dari bancuhan tepung itu sendiri sama ada dari tepung beras, tepung Adabi atau tepung gandum yang tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair. Goreng cempedak anda itu pasti lebih lazat jika bahan-bahan yang disediakan itu lengkap.


resepi cempedak goreng rangup walaupun sejuk


Sesetengah orang lebih suka menggoreng cempedak dengan menggunakan tepung goreng pisang Adabi kerana semua bahan dan resepi terkandung dalam tepung segera tersebut. Ada juga lebih suka menggunakan tepung gandum dan tepung beras sahaja untuk cempedak goreng tanpa telur.

Cara goreng cempedak yang sedap boleh dibuat dengan cepat apabila anda tahu resepi dan cara membuatnya seperti yang dikongsikan lelaki ini yang dikenali sebagai Zaky Mat Ali yang berkongsi cara-cara menggoreng cempedak mengikut resepi simple miliknya.

Resepi Goreng Cempedak Yang Sedap dan Garing

cara buat cempedak goreng simple


Siapa suka Cempedak Goreng? Memang nikmat makan panas- panas lepas digoreng.

Kalau guna tepung segera, biasanya cempedak yang digoreng akan serap minyak. Saya kongsi resepi mudah bancuhan tepung untuk menggoreng. Anda boleh buat pilihan sama ada ingin guna tepung biasa atau tepung Adabi yang biasa digunakan orang ramai.

Berikut adalah resepi yang dikongsikan dengan menggunakan bahan serta bancuhan tepung yang tidak akan menyebabkan serap minyak yang banyak seperti yang sering kita nampak di mana-mana gerai yang menjual makanan ini.


goreng cempedak crispy


Bahan-bahan:
  • 300 gram Tepung Beras
  • 2 biji Telur
  • 2 sudu kecil Serbuk Kunyit
  • 1 sudu kecil Garam
  • 1 sudu kecil Kapur Makan
  • Air- tidak terlalu cair, tidak terlalu pekat
Resepi cucu cempedak tepung gandum


Selepas semua bahan-bahannya disatukan, anda boleh terus menggoreng seperti yang ditunjukkan dalam gambar. Adunan tepung perlu dipastikan tidak cair dan tidak pekat dan hasilnya pasti akan menyelerakan dan bau yang boleh pergi ke rumah-rumah jiran.


Gambar cempedak goreng


Berikut adalah hasilnya yang telah siap digoreng menggunakan resepi dan bahan-bahan di atas. Warnanya kuning dan buah pulak besar-besar pasti bau semerbak satu rumah. Rupa cempedak goreng sungguh menyelerakan, tentu anak-anak suka dan berulang kali makan sampai habis.


Resepi cempedak goreng garing dan gebu


Selepas anda menikmati goreng cempedak dan bijinya tidak perlu dibuang kerana ia masih boleh dimakan dengan merebus semua semua biji cempedak dan dicampurkan dengan sedikit garam, pasti sedap dan ramai yang suka.

Jenis-jenis Tepung Beras


cucur cempedak tanpa tepung beras


Tepung Beras Gajah Seekor
Sesuai digunakan untuk salutan goreng-goreng seperti pisang goreng, ubi goreng, cempedak goreng.

Tepung Beras Gajah Tiga Ekor
Lebih lembut dan licin. Sesuai untuk buat kuih tradisional seperti tepung pelita, kuih talam, putu, kuih lapis dan sebagainya.

Tepung Beras Gajah Lima Ekor
Sesuai untuk buat laksa

Semoga perkongsian resepi cempedak goreng yang rangup dan sedap ini akan memudahkan lagi tugas anda untuk membuat makanan ini. Semoga bermanfaat.

Facebook : Zaky Mat Ali

SUMBER: KOLEKSIVIRAL

You Might Also Like

0 comments

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad