Sahabat Que 'Silent Readers'

TIPS UNTUK ANAK-ANAK SUPAYA TAK MENYESAL BILA MAK AYAH DAH TAK ADA

10/07/2016 08:21:00 am


TIPS UNTUK ANAK-ANAK SUPAYA TAK MENYESAL BILA MAK AYAH DAH TAK ADA..

1. Duduk dekat atau jauh dari mak/ayah, luangkan masa sebanyak mungkin dgn depa. Call lah slalu. Skurang2ny tanya khabar depa. Klo yg mak ayah pndai wssp, rajin2 lah pm/ ajak mak ayh berborak kt dlm group.

2. Mak/ayah nak atau bkenan brg2 anda? Bagi! Biaq kita beli lain pun xpa..

Biasanya mak ayah kita klo nak apa2 depa xkn ckp scara direct. Depa akan berkias...

Contoh: hmm.. Selesa no pakai kasut hg ni...

Haa.. Dia berkenan la maknanya tu.

3. Bagilah duit belanja kt mak ayah walaupun rm50 sebulan. Berkat tau rezki yg kita dpt bila kita berkongsi dgn mak ayh.

4. Peluk lah.. Ciumlah pipi mak ayah kita sementara depa masih ada. Bila depa dh xdak satu hari nanti, mesti kita akn rindu nak peluk cium depa.

5. Bahagiakan mak ayah selalu. Buat depa tersenyum dan senang hati. In shaa Allah doa depa utk kita akan sentiasa mengiringi.

6. Selalu2 lah wefie ngan mak ayah kita. Rakamkan setiap detik terindah supaya ada gambar kenangan kita gn depa sebanyak2 nya. Bila depa dah xada, gmbq2 tu lah yg akan jd pengubat rindu.

7. Mak/ayah sakit? Inilah klimaks kasih syg seorang anak terhadap ibu bapa. Ikhtiarlah utk sembuhkan penyakit depa dgn apa cara skalipun slagi berlandaskan Islam. Cari ubt & cara rawatan terbaik. Masa kita kecik dulu, bintat bekas kna gigit nyamuk pun mak ayah kita kalut nk sapu ubat. Takkan kita sanggup nak tgk mak ayah tanggung sakit, kan? Kita xtahu mgkn sakit itu akan jd asbab utk depa tinggalkan kita. Kita psti xakan rs terkilan skiranya hayat mak ayah kita xpanjang sbb kita dah berusaha yg terbaik utk depa.

8. Selalu mintak maaf dan memaafkan mak ayah kita walau apa sekalipun yang depa buat pada kita. Kita kena igt, depa juga manusia biasa. Kerana jasa depa lah kita dpt tgk dunia dan jd manusia berjaya.

Kepada yg masih ada mak ayah, amalkan tips2 yg sy share ni.. In shaa Allah, anda x akan menyesal kemudian hari.. :)

Adakala, masa mak ayah masih ada kita jd alpa.. Shinggalah kita khilangan salah sorg drpd depa. Ms tu, klo ada duit bjuta skalipun kita xkan mampu utk mengundurkan masa.

Copy&paste...

You Might Also Like

0 comments

"Semua artikel dalam blog ini dikongsikan untuk tujuan ilmu pengetahuan dan masih boleh dibincangkan & dipersoalkan kebenarannya. Ketepatan & kesahihan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Sebarang maklumbalas berkaitan boleh diajukan kepada Abe di queachmad [at] queachmad [dot] com"


Search Blog QueAchmad