Iklan Deepavali Petronas 2016 | Pengajaran Berguna Untuk Rakyat Malaysia

  • 10/29/2016 01:39:00 pm
  • 4 comments


Iklan Deepavali Petronas 2016 | Pengajaran Berguna Untuk Rakyat Malaysia | Kali pertama Abe tengok iklan ni di TV 2-3 hari lepas, terus Abe google di Youtube untuk ulang tengok sekali lagi. Iklan yang pada Abe antara yang terbaik. Penuh mesej tersurat dan tersirat. Pada Abe, rata-rata majoriti iklan Petronas semua Abe suka dan memang Abe nantikan. Iklan kali ni bertajuk I AM MUNIANDY, sarat dengan mesej supaya sesama kita JANGAN SESEKALI ADA BERPRASANGKA SESAMA KITA. Ini iklan yang memaparkan kisah REALITI di Malaysia. Apa yang berlaku dalam kehidupan seharian, penyakit hati manusia kini dan prasangka sesama manusia yang menebal dalam diri manusia....

Nah, Abe kongsikan dengan korang untuk korang juga tengok IKLAN yang hebat ni. Ambil pengajaran daripadanya, ubah sikap kita. Ambil positif, hormat menghormati.

I AM MUNIANDY




Pengajaran untuk kita semua tentang iklan Petronas kali ni:

1. Jangan Berprasangka
Tak elok kalau kita mengamalkan sikat mudah berprasangka buruk ni dalam diri kita. kalau korang nak tahu, kes sebenar yang segini pernah terjadi tau 2 tahun yg lepas. Tak pasal2 orang viralkan pasal dua mamat motor ni... Abe taknaklah citer panjang lebar sebab kes tu pun dah settle. Ok, kita tutup citer. Yang paliung penting, kita ambik [pengajaran daripadanya.

2. Jangan Mudah Menilai
Sikap rasmi ramai manusia, mudah menilah orang dengan hanya memandang rupa je. Tak betul tu, kita kena ubah pemikiran kita. Tak semestinya rupa xhensem, orang tu kita nak terus cop bukan orang baik. Kita kena memandang semua orang dengan samarata, barulah lengkap hidup kita, saling hormat menghormati... Betul tak?

3. Saling Peka & Saling Membantu
Kita kena ringan tulang untuk saling bantu menbantu. Kita petut contohi sikap Muniandy dan rakan nya sepertimana dalam iklan ni. Kadang-kadang, keikhlasan kita dalam membantu akan ada ganjarannnya nanti di masa akan datang.... Ganjaran daripadaNya... yang paling penting kita kena ikhlas...

SYABAS & TAHNIAH KEPADA PETRONAS ATAS PENGHASILAN IKLAN DEEPAVALI 2016 'I AM MUNIANDY' INI...
TAHNIAH...
Baca Seterusnya ----»

TIPS UNTUK ANAK-ANAK SUPAYA TAK MENYESAL BILA MAK AYAH DAH TAK ADA

  • 10/07/2016 08:21:00 am
  • 0 comments

TIPS UNTUK ANAK-ANAK SUPAYA TAK MENYESAL BILA MAK AYAH DAH TAK ADA..

1. Duduk dekat atau jauh dari mak/ayah, luangkan masa sebanyak mungkin dgn depa. Call lah slalu. Skurang2ny tanya khabar depa. Klo yg mak ayah pndai wssp, rajin2 lah pm/ ajak mak ayh berborak kt dlm group.

2. Mak/ayah nak atau bkenan brg2 anda? Bagi! Biaq kita beli lain pun xpa..

Biasanya mak ayah kita klo nak apa2 depa xkn ckp scara direct. Depa akan berkias...

Contoh: hmm.. Selesa no pakai kasut hg ni...

Haa.. Dia berkenan la maknanya tu.

3. Bagilah duit belanja kt mak ayah walaupun rm50 sebulan. Berkat tau rezki yg kita dpt bila kita berkongsi dgn mak ayh.

4. Peluk lah.. Ciumlah pipi mak ayah kita sementara depa masih ada. Bila depa dh xdak satu hari nanti, mesti kita akn rindu nak peluk cium depa.

5. Bahagiakan mak ayah selalu. Buat depa tersenyum dan senang hati. In shaa Allah doa depa utk kita akan sentiasa mengiringi.

6. Selalu2 lah wefie ngan mak ayah kita. Rakamkan setiap detik terindah supaya ada gambar kenangan kita gn depa sebanyak2 nya. Bila depa dah xada, gmbq2 tu lah yg akan jd pengubat rindu.

7. Mak/ayah sakit? Inilah klimaks kasih syg seorang anak terhadap ibu bapa. Ikhtiarlah utk sembuhkan penyakit depa dgn apa cara skalipun slagi berlandaskan Islam. Cari ubt & cara rawatan terbaik. Masa kita kecik dulu, bintat bekas kna gigit nyamuk pun mak ayah kita kalut nk sapu ubat. Takkan kita sanggup nak tgk mak ayah tanggung sakit, kan? Kita xtahu mgkn sakit itu akan jd asbab utk depa tinggalkan kita. Kita psti xakan rs terkilan skiranya hayat mak ayah kita xpanjang sbb kita dah berusaha yg terbaik utk depa.

8. Selalu mintak maaf dan memaafkan mak ayah kita walau apa sekalipun yang depa buat pada kita. Kita kena igt, depa juga manusia biasa. Kerana jasa depa lah kita dpt tgk dunia dan jd manusia berjaya.

Kepada yg masih ada mak ayah, amalkan tips2 yg sy share ni.. In shaa Allah, anda x akan menyesal kemudian hari.. :)

Adakala, masa mak ayah masih ada kita jd alpa.. Shinggalah kita khilangan salah sorg drpd depa. Ms tu, klo ada duit bjuta skalipun kita xkan mampu utk mengundurkan masa.

Copy&paste...
Baca Seterusnya ----»
 

Copyright © 2010 Que Achmad DotCom, All Rights Reserved. Design by DZignine