FAQ Pengebilan BCRM TNB

  • 8/26/2016 01:17:00 pm
  • 0 comments


FAQ Pengebilan BCRM TNB

Kenapa saya masih tidak menerima bil bulan Julai 2016?*

TNB sedang dalam proses menaiktaraf sistem pengebilan. Bagi pengguna yang tidak menerima bil bulan Julai, mereka akan menerima bil pada bulan Ogos 2016 melalui pos atau dihantar oleh pembaca meter TNB. Walau bagaimanpun, pengguna boleh dapatkan salinan bil melalui cara-cara berikut:

Layari dan daftar di www.mytnb.com.my
Kunjungi Kedai Tenaga yang berdekatan
Hubungi TNB Careline 1300 88 5454

Adakah saya akan dikenakan caj penalti disebabkan kelewatan pembayaran bil?

Tidak

Kenapa nombor akaun saya bertukar?

TNB telah menggunapakai sistem pengebilan yang baru dinaiktaraf. Pertukaran nombor akaun ini dirasakan perlu bagi memastikan kami memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada anda.

Adakah saya perlu mendaftarkan semula permohonan Autopay atau Direct Debit dengan nombor akaun baru?

Tidak perlu.

Adakah saya perlu mendaftar semula favourite bill payment di dalam internet banking?

Semua favourite setting pada online banking perlu didaftarkan semula dengan nombor akaun TNB yg baru KECUALI maybank2u dan AGRONet.

sumber : FB TNB Careline & www.tnb.com.my

Adakah saya perlu bayar lebih daripada lazim? Jumlah bil elektrik adalah berdasarkan kepada bacaan meter.

Sekiranya meter dibaca melebihi tempoh 30 hari, TNB akan menggunakan cara pengiraan secara prorata berdasarkan bilangan hari pembilan. Sebagai contoh: Tempoh pembilan = 45 hari Faktor prorata dikira: 45/30 = 1.5 Jumlah unit digunakan: 452 kWh. Berdasarkan kepada pengiraaan di atas, pengguna dapat menikmati 300 unit pada kadar terendah iaitu RM0.218 berbanding dengan 200 unit yang diluluskan untuk tempoh sebulan.
Baca Seterusnya ----»

KISAH TENTANG AKU | KISAH NYATA KISAH BENAR

  • 8/24/2016 08:15:00 am
  • 2 comments


KISAH TENTANG AKU | KISAH NYATA KISAH BENAR | Satu hari, seorang guru sekolah menulis di papan hitam:

9 × 1 = 7
9 × 2 = 18
9 × 3 = 27
9 × 4 = 36
9 × 5 = 45
9 × 6 = 54
9 × 7 = 63
9 × 8 = 72
9 × 9 = 81
9 × 10 = 90

Apabila dia telah selesai, dia memandang kepada pelajarnya, dan mereka semua ketawa pada beliau. kerana jawapan yg pertama itu yang merupakan jawapan yg salah.

Kemudian guru itu berkata,

" Saya menulis jawapan pertama itu salah dengan sengaja.. kerana saya mahu anda untuk belajar sesuatu yang penting.

"Ini adalah untuk memberitahu anda bahawa bagaimana dunia di luar sana akan melayan anda.

"Anda boleh lihat yang saya tulis dengan TEPAT sekali utk 9 jawapan yg lain, tetapi tiada seorang pun yang mengucapkan tahniah kepada saya untuk itu!

Anda semua ketawa dan mengkritik saya kerana satu perkara salah yang saya lakukan.

Jadikan ini suatu pelajaran..

"Dunia tidak akan menghargai kebaikan yang kamu buat walaupun satu juta kali, tetapi akan mengkritik anda jika hanya sekali sahaja kesilapan yg kamu buat.."
Baca Seterusnya ----»

Cara Berkesan Memutihkan Gigi Tanpa Kos Tinggi | TIPS BERGUNA

  • 8/13/2016 09:56:00 am
  • 1 comments
Anda mengidamkan gigi yang putih tanpa perlu berbelanja mahal? Bahan-bahan di atas mampu bertindak membersihkan dan memutihkan gigi. Kini dengan jumlah kos di bawah RM10, anda mampu memutihkan gigi anda!
Bahan-bahannya:
1. Baking Soda atau Soda Bikarbonat
2. Buah lemon

Itu sahaja!
Cara-caranya:
1. Campurkan Baking Soda dengan lemon (air kosong pun boleh) – Pastikan campuran cukup untuk menjadi paste (seperti ubat gigi) supaya senang kita nak gosok. Boleh gosok guna berus gigi atau jari.

2. Gosok gigi selama 1-2 minit – Jika terdepat kotoran degil pada gigi, masukkan dulu paste campuran tadi dan biarkan beberapa minit, kemudian baru gosok gigi. Ini kerana baking soda bertindak sebagai agen pencuci.
3. Kumur-kumur – Bersihkan mulut dengan kumur-kumur dan keluarkan seperti biasa kita gosok gigi. Bersihkan juga berus gigi seperti biasa.
4. Ulang setiap 2 hari – anda akan lihat kesannya selepas beberapa hari, gigi menjadi lebih putih, insyaAllah!

Baca Seterusnya ----»

VG KIDS: Jus Sayur Untuk Anak | Pilihan Utama Ibu Bapa


Anak teruna Abe, Si EanRifqee ni mmg daripada baby memang daripada kecik seusia setahun lagi tak suka sayur-sayuran. Puas dah Abe dan Bondanya pujuk, rayu segala macam bagai, selit situ sini dalam lauk ayam dia, semuanya dia dapat 'detact'. Macam ada 6th sense pulak Si EanRifqee ni, tau-tau je dia... Memang bahaya pada kanak-kana seusia Ean ni kalau dia xsentuh langsung sayur-sayuran. Habis ikhtiar, sehingga Abe dan isteri diperkenalkan kepada VG Kids, Jus Sayur Untuk Anak ni...



Kanak-kanak seusia Ean perlukan zat-zat tambahan untuk dia kekal cergas dan aktif. Setelah diperkenalkan VG Kids, memula Abe terpikir jugak, mau ke Ean minum. Yerlah, sebelum ni dia memang amat-amat payah... Abe pun mulalah 'study' sikit tentang Jus Sayur VG Kids ni untuk Abe tau apa isi kandungan dalam setiap botol VG Kids ni... Subhanallah, Abe dapati semua zat-zat makanan terbaik dirumus bersama dalam sebotol Jus Sayur... Nah Abe tempek kat sini untuk korang semua tengok apa isi kandungan yang ada dalam sebotol VG Kids.


Kandungan JUS SAYUR DARI VG KIDS ialah :

VG Kids ialah JUS SAYUR yang kaya dgn pelbagai sayuran & buah-buahan seperti:

1.   Brokoli
2.   Pegaga
3.   Saleri
4.   Gingko biloba
5.   Tomato
6.   Lobak merah
7.   Bayam
8.   Badam
9.   Kismis
10. Kurma
11. Madu
12. Saffron
13. Pisang
Mesti korang jugak nak tahu macamanalah rasa VG Kids ni... Apa yang Abe boleh ckp, rasanya 'walla' sedap sungguh... Abe yang tua kebangka ni pun rasa nak hirup je sebotol terus Jus ni sekaligus... Kalau Abe dah eksited segini, Ean apatah lagi... Jus ni rasa manis semanis kurma & rasa kismis.



Alhamdulillah, Ean sikitpun tidak tolak untuk minum Jus ni setiap kali Abe berikan padanya...


Abe kongsikan dengan korang apa kata Tuan Taufiq tentang Jus Sayur VG Kids ni...



Ni pulak Abe kongsikan dengan korang semua 'testimoni-testimoni' yang berkaitan... Korang nak tahu tak? Abe setuju ngn semua testimoni macam yang Abe tempek kat sini... Abe sependapat dengan diaorang semua...


Abe syorkan korang jugak WAJIB belikan VG Kids Jus Sayur. Abe bagi detail yang berkenaan ni untuk korang rujuk...


WEBSITE



HARGA

Harga RM49/sebotol

Pos: RM 6 (SM), RM 9 (SS)


CARA WHATSAPP

Whatapp ” VG ” Ke +6 013 300 5755

Whatapp ” VG ” Ke +6 013 300 5755


INTAGRAM VG KIDS


FACEBOOK VG KIDS

Baca Seterusnya ----»

BAGAIMANA NAK TUKAR KE SIMPANAN KWSP PATUH SYARIAH | CARA DAN KAEDAH

  • 8/08/2016 09:26:00 am
  • 2 comments


BAGAIMANA NAK TUKAR KE SIMPANAN KWSP PATUH SYARIAH

1. Pendaftaran bermula Isnin 8/8/16 8:15am kat semua pejabat/cawangan KWSP.

2. Hanya kena bawak IC. Lain dokumen tidak diperlukan.

3. Tuan badan kena hadir sendiri, pasal ada akad dan turun cap jari.

4. Proses pengeluaran Simpanan Shariah still sama macam Simpanan Konvensional dulu.

5. Walaupun sudah daftar mulai 8/8/16, tarikh kuatkuasa Simpanan Shariah hanya akan bermula pada 1/1/17 (tahun depan).

6. Hanya RM100 billion dana diperuntukkan untuk Simpanan Shariah tahun 2017. Pasal tu kena cepat daftar. Kalau dah habis kuota RM100 billion nie, kena tunggu peruntukkan dana untuk tahun 2018 pulak.

7. Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (18 Ogos 2015) dan Jawatankuasa Penasihat Shariah KWSP (JKPS) telah memutuskan KWSP tidak diwajibkan untuk melakukan penyucian terhadap dividen simpanan semua ahli KWSP yang bersetuju untuk bertukar ke Simpanan Shariah.

Maknanya, 100% duit KWSP yang ada sekarang dalam akaun kita, boleh dipindahkan terus ke Simpanan Shariah. Walau bagaimanapun, kalau masih ada yang nak buat "penyucian" dividen, boleh ikut garis panduan penyucian dividen yang akan dikeluarkan oleh Jawatankuasa Penasihat Shariah KWSP (JKPS), insya-Allah pada WorkWeek 32.


Untuk maklumat lanjut, boleh gi http://www.kwsp.gov.my/shariah/bm/faq.html
Baca Seterusnya ----»

3 Suasana Rumah | BACA INI SUPAYA KITA FAHAM AGAMA

  • 8/06/2016 11:59:00 am
  • 1 comments


BACA INI SUPAYA KITA FAHAM AGAMA.

Wujud 3 suasana di rumah-rumah di seluruh dunia :

1- SUASANA RUMAH SEPERTI PAWAGAM

Rumah jadi seperti pawagam dimana TV dan audio yg besar, karaoke, lengkap dengan permainan video games.. seakan berada di pawagam. Anak-anak dibesarkan dalam suasana kelalaian sehingga rasa terkilan bila terlepas drama di TV, menangis bila tengok babak lakonan. Ada juga ibu bapa yang bersyukur bila anak-anak terpilih jadi penyanyi bercampur lelaki & perempuan. Ini antara kesan dari suasana rumah seperti pawagam.

2- SUASANA RUMAH SEPERTI HOTEL

Suasana rumah yang dihias secara berlebih-lebihan. Kerap kali bertukar sofa baru sehingga berlakunya pembaziran semata-mata untuk kepuasan diri, tilam-tilam mewah sehingga mengakibatkan malas nak bangun dari tempat tidur. Bilik air mewah sehingga menjadi tempat rehat yang lebih merehatkan diri ketika berada di rumah Allah.

3- SUASANA RUMAH SEPERTI RESTORAN

Suasana rumah dipenuhi dengan makanan seperti restoran. Setiap saat dalam kekenyangan. Fikiran hanya fikir makan dan minum sahaja. Fikiran hanya untuk penuhkan perut saja. Peti ais penuh dengan makanan dan pembaziran berlaku begitu banyak bila tak habis makan.

Sebab itulah kita perlu berubah kepada Kefahaman Agama agar suasana rumah tmpt lahirnya manusia2 berubah. Suasana rumah spt rumah Baginda Saw dan Sahabat2 di Madinah tidak wujud lagi.. iaitu Suasana Rumah spt Madrasah. Hidupkan suasana bacaan Quran dan Hadis di rumah. Hidupkan suasana dakwah. Bercakap mengenai kebesaran ALLAH dan suasana Ilmu di rumah. Hidupkan suasana zikir dan solat2 sunat di rumah.

Rumah penuh dgn Nur Quran Hadis..
ALLAH turunkan Rahmat.. Keberkatan..
dan Sakinah dalam rumah dan ahlinya.. keluarga hidup dalam keadaan bahagia. Lahirkan anak2 yg alim alimah, Hafiz Hafizah dan Daie Daieyah yg memperjuangkan Agama di seluruh alam..

Suasana ini yg perlu kita wujudkan
di rumah2 kita. Hari ini anak2 kita makan makanan penyihat otak dan penguat ingatan, kismis dan mcm2 lg tp pencapaian exam tak cemerlang. belajar tak pandai2.. rupanya bukan salah makanan kesihatan tp sbnrnya hati anak2 gelap sbb tak dgr Hadis. Sbb itulah kita perlu wujudkan amalan bacaan taklim Hadis Nabawi di rumah2 kita. Cari satu masa kumpul keluarga baca Hadis2 Nabi Saw dan baca kisah2 para sahabat dlm kitab Hayatus Sahabah agar isteri dan anak2 kita mengenali kehidupan sahabat2 Nabi Saw, insan2 yg telah berjaya.

Barulah mereka siap untuk hidup secara sederhana dan tidak berhajat kepada mewah2 sehingga kadangkala melebihi kemampuan bapa dan suami.

Semoga kita semua niat dan azam untuk hidupkan suasana rumah seperti Madrasah di rumah kita insha Allah.

Suntingan dari tulisan Ustaz Khann Da'ie.
Hayyu Asyir Nasr City.
Bumi Kaherah.
Baca Seterusnya ----»

Borang Left Group

  • 8/05/2016 04:40:00 pm
  • 0 comments


Borang "LEFT GROUP"
-----------------------------------
Nama :
No KP :
No Tel :
Alamat :
Status :
Punca kenapa "LEFT" :
Siapa penyebabnya :
Berapa lama :
Lokasi membawa diri :
Perlu diiringi oleh siapa :
Nama insuran :
Nama waris :
Balai berhampiran :
No Passport :
No Siri Lesen Memandu :
No Kad Pengenalan Datuk kepada Moyang :
No Siri Mengundi :
No Siri Geran Tanah (L.A dipertimbangkan :
Kos Harian Membeli makanan :
Kos Hairan Kenapa LEFT :




Tandatangan


Nama & No. K/P :

Tarikh :




___
Nama Admin & No. K/P :

Nota :

Berhasrat "LEFT GROUP" sila isi borang ini terlebih dahulu.

Siapa hendak "LEFT GROUP" kna mintak keizinan admin.
Baca Seterusnya ----»

KISAH NYATA KISAH BENAR | Cerita Sedih Yang Boleh Buat Orang Menangis

  • 8/03/2016 06:48:00 pm
  • 2 comments
Berlinang Air mata baca cerita ni!

Jgn menangis baca cerita ni...

Lapang benar dada Pak Uwei bila pegawai yg bertugas di kaunter
Pejabat Tabung Haji itu memberitahu nama dia dn isterinya turut tersenarai dlm senarai jemaah yg akan menunaikan ibadah fardhu haji pd tahun ini.

“Tapi pak cik kena bayar segera bahagian mak cik yg masih tak cukup tiga ribu ringgit lg tu. Selewat-lewatnya minggu depan bayaran mesti dibuat,” beritahu pegawai itu lg.

“Insya Allah encik. Sy akan bayar seberapa segera,” janji Pak Uwei. Berita gembira itu ingin segera dikongsi bersama isteri kesayangannya.

Sebaik keluar dari pejabat Tabung Haji, dia terus balik ke rumah. “Pah….. Ooo….. Pah!” teriak Pak Uwei sebaik turun dt keretanya.

“Apa bendanya terlolong-lolong ni bang?” tanya Mak Pah.

“Ada berita baik ni Pah, nampaknya hajat kita nak ke Mekah tahun ni akan tertunai. Insya Allah, dua bulan lg kita akan ke sana. Tak sabar betul sy, rasa mcm Kaabah tu dah melambai-lambai,” cerita Pak Uwei dgn wajah berseri-seri.

“Betul ke ni bang? Baru semalam si Johari beritahu dia dgn Minah tak dpt pergi. Namanya tidak ada dlm senarai.”

“Betullah Pah oii…… sy ni baru je balik dr Pejabat Tabung Haji. Cuma duit bahagian awak tu kena bayar segera selewat-lewatnya minggu
depan.”

“Mana kita nak cari duit banyak tu bang? Tiga ribu tu bukan sikit, itupun lepas duit tambang. Duit kocek mau juga sekurang-kurangnya dlm seribu.” Mak Pah merenung gusar wajah suaminya.

“Alah Pah, kita mintalah tolong dgn Muaz dn Balkis. Takkanlah mrk tak nak beri. Bukannya byk cuma dua ribu seorg sj.” Wajah Pak Uwei semakin berseri-seri. Dia yakin anak2nya yg dua org itu tidak akan menghampakan harapannya. “Lusa hari minggu, sy nak suruh budak2 tu balik, boleh kita berunding,” cadang Pak Uwei.

“Kalau tak cukup bahagian sy tu, awak ajelah yg pergi dulu. Tak elok kita menyusahkan anak2 bang, lg pun apa pula kata menantu kita nanti, nak ke Mekah minta duit anak.”

Mak Pah tidak bersetuju dgn rancangan Pak Uwei.

“Pah…. Muaz dn Balkis tu kan anak2 kita. Kita dah besarkan mrk, hantar belajar tinggi2 takkan nak hulur dua ribu pun tak boleh, lg pun selama ni kita tak pernah minta duit mrk. Tak usahlah awak bimbang Pah, sy yakin anak2 kita tu tak akan menghampakan kita kali ni.” Yakin benar Pak Uwei, harapan yg menggunung di gantungkan kpd anaknya.

“Tp bang………..”

“Dahlah…… pegi siapkan kerja awak tu, tak usah nak risau tak tentu hala. Sy nak telefon budak2 tu,” pintas Pak Uwei sebelum Mak Pah melahirkan kebimbangannya.

Lega hati Pak Uwei bila Muaz menyatakan yg dia akan pulang, kemudian Pak Uwei menelefon Balkis pula di pejabatnya. Dia hanya menyuruh mrk balik tanpa memberitahu hajatnya.

“Insya Allah, Kis balik nanti Abah. Ermm! Abah nak Kis suruh Intan balik sama?” tanya Balkis.

“Ikut suka kaulah, bg Abah yg pentingnya kau dn Muaz. Intan tu ada ke tidak ke, sama aje. Balik ya….,” balas Pak Uwei.

Bukan dia membeza-bezakan anak2nya, tp hati tuanya cepat benar panas bila berhadapan dgn Intan.

Sikap degil dn tak mahu mendgr kata anaknya itu menyebbkan dia geram. Sudahlah malas belajar, tidak seperti Muaz dn Balkis yg berjaya memiliki ijazah.

Kalau ditegur sepatah, sepuluh patah tidak menjawab. Masih Pak Uwei ingat gara2 sikap keras kepala Intan utk bekerja kilang, mrk bertengkar besar tiga tahun lalu. Kini hubungan mrk seperti org asing.

“Abah tak setuju kau nak kerja kilang kat KL tu. Abah mahu kau sambung belajar lg.” Pak Uwei tidak bersetuju dgn niat Intan yg hendak bekerja kilang.

“Intan dah tak minat nak belajar lg abah, biarlah Intan kerja kilang. Kerja kilang pun bukannya haram.” Bantah Intan menaikkan darah Pak Uwei.

“Aku suruh kau belajar kau tak nak, kau nak kerja kilang. Kau tak tengok berapa ramai anak gadis yg rosak akhlak kerja kilang duk kat KL jauh dr mak bapa, bolehlah buat apa yg kau suka kan. Kau nak bebas mcm tu?”

“Itulah Abah, selalu nampak yg buruk aje. Bukan semua yg kerja kilang duk kat KL tu jahat, Abah. Kerja apa dn kat mana pun sama aje, pokok pangkalnya hati. Kalau nak buat jahat dlm rumah pun boleh Abah.” Intan cuba membuat Abahnya faham.

“Kenapalah kau seorg ni lain benar dr abang dn kakak kau. Cuba kau tengok Balkis tu, tak pernah dia membantah cakap mcm kau ni!”

“Intan memang tak sama dgn Kak Balkis, Abah. Intan suka berterus-terang, kalau tak kena Intan cakap depan2, bukan membebel kat belakang,”balas Intan selamba menyemarakkan bara dlm dada Abahnya.

“Anak tak mendgr kata, ikut suka kaulah. Kalau kau nak pergi, pergi….. aku dah tak larat nak larang. Nak terlentang ke, telangkup ke, gasak kaulah.” “Kau buat apa yg kau suka, aku tak nak ambil tahu lg!”

Sejak kejadian itu, Pak Uwei memang tidak mempedulikan langsung apa yg Intan nak buat.

Namun begitu, Intan tetap pulang setiap kali cuti. Dia bersikap selamba biarpun abahnya tidak mempedulikannya. Intan selalu menghulur duit, tp hanya kpd maknya shj.

Riang hati Pak Uwei bukan kepalang bila anak2nya pulang, tambahan pula dia sudah rindu dgn cucu2nya.

Malam itu, selesai menikmati makan malam dn berjemaah sembahyang Isyak, mrk duduk berborak di ruang tamu.

“Sebenarnya ayah suruh kau org balik ni ada hajat sikit,” Pak Uwei memulakan bicara.

“Hajat apa pula Abah?” tanya Muaz yg duduk di sebelahnya.

“Abah dn Mak kau nak ke Mekah, nama dah ada dlm senarai.

Memandangkan bahagian Mak kau masih belum cukup lg, abah nak minta kau dn Balkis bantu sikit. Tak byk dua ribu seorg cukuplah,” Pak Uwei mengutarakan hasratnya.

“Boleh tu boleh Abah, tp kena tunggu sebulan dua lg. Az baru je keluarkan wang simpanan buat duit muka beli rumah.

Sebulan dua lg bolehlah Az ikhtiarkan,” ujar Muaz.

“Tp…… Pegawai Tabung Haji tu minta bayaran di buat segera selewat-lewatnya minggu depan.” “Kalau dlm seminggu dua ni Abah, memang rasanya tak dapat. Paling tidak pun cukup bulan ni. Nak cukupkan duit muka tu pun habis duit simpanan budak2 ni Az keluarkan,” jawab Muaz serba salah.

“Kau beli rumah lg, rumah yg ada tu kau nak buat apa?” tanya Pak Uwei melindungi kekecewaannya.

“Rumah baru tu besar sikit Abah. Selesalah buat kami sbb budak2 tu pun dah besar, masing2 nak bilik sendiri. Lg pun beli rumah tak rugi Abah, pelaburan masa depan juga,” sampuk Mira isteri Muaz.

Pak Uwei terdiam, harapannya kini cuma pd Balkis. “Kamu mcm mana Kis, boleh tolong Abah? Nanti Abah bayarlah balik duit kamu tu bila ada rezeki berbuah durian kat dusun kita tu nanti,” Pak Uwei berpaling pd Balkis.

“Kis pun rasanya tak dpt nak tolong Abah. Kis baru aje keluarkan duit simpanan buat menambah modal perniagaan Abang Man.
Tengah gawat ni faham ajelah…… ni tak lama lg nak bersalin nak pakai duit lg.”

Hancur berderai rasa hati Pak Uwei mendgr jawapan Balkis.

“Man bukan tak nak tolong Abah. Kalau nak pinjam duit kad kredit boleh. Tp yelah, kata org kalau nak ke Mekah ni tak elok pakai duit pinjaman.”

“Betul kata Man tu Abah. Kalau nak ke Mekah mesti dgn kemampuan sendiri baru elok,” sokong Muaz.

Kata2 Azman dn Muaz bagaikan sembilu yg menikam dada Pak Uwei. Bila dia bertemu pandang dgn Intan, Pak Uwei terasa bagai di tertawakan oleh Intan bila kedua anak yg di harap2kan menghampakannya.

“Tak apalah kalau kau org tak ada duit. Biarlah Abah kau pergi seorg dulu, nanti kalau ada rezeki, Mak pula pergi,” Mak Pah bersuara cuba meredakan keadaan.

“Kalau nak pergi sendiri dah lama sy pergi Pah.
Tak payah sy tunggu lama2. Kalau Awak tak pergi, biarlah kita sama2 tak pergi….. dah tak ada rezeki kita nak buat mcm mana?” Pak Uwei bangun masuk ke bilik meninggalkan anak2nya dgn rasa kesal.

Intan tahu Abahnya benar2 kecewa. Walaupun org tua itu tidak menunjukkan rasa kecewanya, tp Intan faham kecewa Abahnya teramat sgt krn tidak menduga anak2 yg selama ini di sanjung akan mengecewakannya begitu.

“Anak awak tu tak balik ke?” tanya Pak Uwei pd Mak Pah bila Intan tidak turut serta balik bersama dgn abang dn kakaknya.

“Tak, katanya cuti sampai hari Rabu nanti,” balas Mak Pah sambil mencapai kain selendangnya.

“Nak ke mana pulak tu?” tanya Pak Uwei melihat Mak Pah bersiap-siap.

“Nak ke kedai Long Semah tu nak belikan anak saya kuih lepat ubi kegemarannya.” Sengaja Mak Pah menekan suara bila menyebutnya anaknya.
Bukan sekali dua dia menegur sika
p Pak Uwei yg gemar membeza-bezakan anak.

Pg Isnin itu selepas bersarapan, Intan bersiap-siap hendak keluar.

“Nak ke mana Intan pagi2 dah bersiap ni?”

“Intan ada hal sikit kat bandar mak. Intan pergi dulu ye.”

“Kalau nak ke bandar suruhlah Abah kau tu hantarkan,” suruh Mak Pah.

“Tak payah mak, Intan nak pergi byk tempat ni. Nanti bising pula Abah tu. Intan pergi dulu.”

Mak Pah menggeleng memerhatikan Intan berlalu. Kadangkala sedih hatinya melihat sikap suaminya yg keras hati membuat anaknya itu menyisihkan diri.

Ketika Intan pulang dr bandar tengah hari itu, mak dn abahnya sedang menikmati juadah tengah hari.

“Kau ni Tan buat benda apa lama benar kat bandar tu? Mari makan sama. Ni Abah kau ada beli ikan baung salai, mak masak lemak cili api.”

“Ingat lg Abah lauk kegemaran Intan rupanya,” usik Intan tak bertangguh mencapai pinggan.

“Mak Bapak memang tak pernah lupakan anak2, cuma anak2 aje yg lupakan mak bapa,” jawap Pak Uwei sinis. Intan tersenyum pahit.

Selesai mengemas pinggan mangkuk, Intan menunaikan solat Zohor, kemudian dia mendptkan mak dn abahnya yg sedang duduk di ruang tamu.

Abahnya sedang membaca suratkhabar. Mak Pah pula melipat kain.

“Mak, Abah….. Intan ada hal sikit nak cakap ni….,” ujar Intan menghampiri mrk.

Pak Uwei menurunkan suratkhabar yg di pegangnya, kemudian menanggalkan cermin mata yg di gunakan utk membaca. “Apa hal….. kamu nak kahwin ke?” soal Pak Uwei merenung Intan.

Tawa Intan meledak tiba2 mendgr soalan abahnya. Melihat Intan tergelak besar, Pak Uwei turut tertawa. Mak Pah pun tergelak sama, riang rasa hatinya melihat kemesraan yg hilang dulu mula menyatu.

“Abah ni…… ke situ pulak….” “Habis tu?” “Ini….. kad Tabung Haji Mak. Td Intan ambil dlm laci tu. Yg ini resit memasukkan duit ke akaun Mak.

Semuanya Intan dah uruskan. Dn ini dua ribu untuk buat duit kocek Mak dn Abah.
Yg dua ratus lg ni utk buat kenduri doa selamat sebelum berangkat nanti.” Intan memasukkan duit itu dalam genggaman Pak Uwei.

“Apa???” Pak Uwei terkejut. Matanya merenung Intan dn duit di tangannya bagai tidak percaya.

“Ini duit simpanan Intan sejak mula bekerja dulu. Duit hasil titik peluh Intan yg halal Abah, terimalah. Selama ini Intan byk kali kecewakan Abah. Intan tak pernah dpt membahagiakan hati Abah.

Selama ini pun Intan selalu sgt rasa kalah pd Abang Az dn Kak Balkis. Intan tak cantik dn baik mcm Kak Balkis, apatah lg bijak saperti mrk. Intan tahu Abah selalu kecewa dgn Intan. Hanya kali ini Intan dpt tunaikan hasrat Abah.” “Dah byk kali Abah tangguhkan hasrat nak naik haji.

Dulu krn Kak Balkis nak kahwin, lepas tu mak pula tak sihat. Skrg ni masa yg sesuai. Intan harap Abah sudi terima pemberian Intan,” tutur Intan perlahan memerhatikan air mata menuruni pipi abahnya yg sudah berkedut di mamah usia.

“Terima kasih Intan. Malu rasanya Abah nak ambil duit kamu…… dulu Abah selalu bangga dgn Balkis dn Muaz yg memegang jawatan tinggi, tp akhirnya anak Abah yg kerja kilang yg membantu Abah,” luah Pak Uwei sambil mengesat air mata terharu atas keluhuran hati anak yg selama ini di musuhinya.

“Sudahlah Abah. Yg lepas itu tak usahlah kita ungkit2 lg. Intan gembira Abah sudi terima pemberian Intan.”
“Pemberian kau ni terlalu bernilai bg Abah dn Mak kau Intan….,” ujar Pak Uwei.

Intan peluk abahnya erat.

“Hah……tulah, jgn suka memperkecil-kecilkan anak sy ni,” Mak Pah mengusik Pak Uwei sambil mengesat air mata penuh kesyukuran

“Mak ni…..,” gelak Intan memandang abahnya yg tersengih. Masa yg di tunggu2 tiba dlm keriuhan sanak saudara yg dtg menziarahi Pak Uwei dn Mak Pah.

Intan memerhati dgn perasaan gembira bercampur hiba. “Semua dah siap ke Mak?” tanya Intan menjenguk ke bilik emaknya memerhatikan Mak Pah mengisi barang keperluan semasa di Mekah.

“Dah rasanya…… ada apa2 yg Intan nak pesan Mak belikan di sana nanti?”

“Tak ada mak. Mak jgnlah fikir soal apa yg nak dibeli Mak. Yg penting Mak dpt menunaikan ibadah dgn sempurna.”

“Hah! Awak dgr tu…. Kita ni nak pergi menunaikan ibadah, bukan nak membeli-belah,” tambah Pak Uwei yg turut mendgr perbualan dua beranak itu.

“Intan tak nak Mak dn Abah belikan satu apa pun dr sana. Hanya satu yg Intan mahu, doakan Intan bahagia di dunia dn akhirat,” pesan Intan sambil memeluk emaknya.

Mak Pah dan Pak Uwei berpandangan. Tiba2 sebak dgn permintaan Intan itu. Hanya dua jam lg kapal terbang akan mendarat di tanah air.

Pak Uwei mengerling Mak Pah yg lena di sebelahnya. Dlm keriangan telah menunaikan ibadah haji tanpa sebarang kesulitan, terselit rasa tidak sedap di hati. Perasaan rindu pd anak2 terutamanya Intan bagai menyentap tangkai hatinya.

Pak Uwei terkenangkan mimpinya bertemu Intan di Tanah Suci. Intan tidak berkata sepatah pun, tp bagai memberitahu yg dia akan pergi jauh.

“Kenapa resah aje ni Bang?” Mak Pah terjaga.
“Entahlah Pah, sy teringat sgt dgn Intan dn anak2 kita.”

“Sabarlah, dah nak sampai dah ni,” pujuk Mak Pah. Dr jauh lg Pak Uwei sudah melihat Muaz dn Azman menanti mrk.

“Mak….. Abah…..,” Muaz meraih emaknya dlm pelukan dn kemudian abahnya tanpa dpt menahan air mata menitis laju.

“Mana yg lain ni, kamu berdua aje?” Pak Uwei tertinjau-tinjau mencari wajah Intan.

“Mrk menanti di rumah, Abah,” beritahu Azman suami Balkis sambil mencium tangan Pak Uwei.

“Intan pun tak dtg juga ke?” tanya Pak Uwei terasa hampa.

“Awak ni….. kan Man dah kata mrk menunggu di rumah.” Mak Pah menggeleng, dua tiga hari ni nama Intan tak terlepas dr mulut suaminya. Perjlnan tiga jam dr KLIA utk sampai ke rumah terasa begitu lama oleh Pak Uwei. Mak Pah yg melihat kegelisahan suaminya turut berasa bagai ada yg tak kena.

“Dua tiga malam sebelum balik, Abah kau mengigau terjerit-jerit dia panggil nama Intan. Kalau Intan dgr cerita ni tentu dia gelihati.” cerita Mak Pah pd Muaz dn Azman.

Muaz mengerling Azman yg sedang memandu. “Tentulah Abah ingatkan Intan, sbb Intan yg bg dia duit,” balas Muaz cuba bergurau walaupun terasa sayu.

“Tp Abah rasa mcm ada yg tak kena aje Az, dlm mimpi Abah tu, Abah nampak Intan mcm nak beritahu dia nak pergi jauh. Tp dia tak bercakap pun, hanya renung Abah. Intan tak ada cakap apa2 dgn kau Az?”

“Err….. tak ada Abah. Kita berhenti minum dulu Abah, tentu Mak haus,” ajak Azman.

“Tak payah, dah dekat ni. Abah tak sabar nak balik,” tolak Pak Uwei.

Azman dn Muaz hanya berpandangan. Sebaik turun dr kereta, Balkis meluru memeluk mrk dgn tangisan.

Suara Pak Long Basri yg bertakbir menambah sayu. Semua yg ada menitiskan air mata.

“Mak dgn Abah sihat ke?” tanya Mira setelah bersalaman dgn ibubapa mertuanya.

“Sihat, cuma batuk2 aje sikit. Intan mana, dia tak balik ke?” Mak Pah mula berdebar bila Intan tidak kelihatan.

“Naik dulu Ngahnya…….,” suruh Long Semah.

“Intan mana?” Pak Uwei mula hilang sabar bila tak seorg pun memberitahu di mana Intan. Pantas dia memanjat tangga menuju ke bilik Intan. Matanya terpaku pd bekas baju yg terletak di sebelah katil yg bercadar kain batik lepas.

Dadanya bergetar. “Az….mana Intan? Mana adik kau Az?” tanya Pak Uwei dgn suara yg menggeletar. Badannya terasa lemah, dia berpaut pd tepi pintu.

“Sabar Abah….,” Muaz menggosok belakang abahnya.

“Kenapa Az……. kenapa?”

Mak Pah menurunkan Syazwan, cucunya dr pangkuan dn melangkah laju ke bilik Intan.

“Mak…. Intan dah tak ada Mak,” Balkis tersedu memeluk emaknya yg terduduk lemah. Pak Uwei terkulai tak bermaya menerima berita itu. Mak Pah terus pengsan. Bila dia terjaga dia melihat anak menantu menglilinginya. Pak Uwei duduk di tepi kepalanya.

“Sabarlah Ngah, ini dugaan Allah pd kita. Intan pergi pun dlm keadaan tenang. Barangkali krn hajatnya nak lihat kamu naik haji dah tertunai,” pujuk Long Semah yg masih belum pulang.

“Intan ada tinggalkan surat utk kita. Dia memang dah tahu dia tak akan hidup lama. Rupa2nya dia menghidap barah otak. Dia minta maaf segala salah silap dn berpesan supaya kita jgn sedih atas pemergiannya. Dia minta kita doakan dia,”

Pak Uwei menepuk lembut bahu Mak Pah yg tersedu.

“Bila dia meninggal? Siapa yg mengadap masa nazaknya?” tanya Mak Pah.

“Kami semua ada Mak. Dia begitu tabah menanti detik kematiannya Mak. Sebenarnya dia ajak kami balik ini, katanya nak kemaskan rumah.
Mak dan Abah nak balik.

Masa sampai tu dia sihat lg, tiba2 malam Khamis tu lepas solat Isyak dia sakit kepala teruk sampai tak boleh bangun. Az nak hantar ke hospital, tp katanya masa dia dah tiba. Masa tulah baru dia ceritakan sakitnya. Dia meninggal Subuh hari Jumaat Mak... tiga hari lepas.
Dia pergi dln keadaan yg cukup tenang mak,” cerita Muaz.

Mak Pah menggenggam erat tangan suaminya, terkenangkan bagaimana Intan memeluk erat mrk sebelum melepaskan pemergian mrk. Dn ketika itu bagai terdgr-dgr suara Intan berpesan, “Intan tak nak Mak dn Abah belikan satu apa pun dr sana. Hanya satu yg Intan mahu, Mak d Abah doakan Intan bahagia di dunia dn akhirat…..

Semoga kita mendapat iktibar.

In Syaa Allah...😭😭😭😭😭
Baca Seterusnya ----»

PANDUAN MENULIS LAPORAN LATIHAN INDUSTRI (POLITEKNIK)

  • 8/02/2016 08:58:00 pm
  • 0 comments

PANDUAN MENULIS LAPORAN INDUSTRI (POLITEKNIK). Ini sedikit panduan untuk pelajar-pelajar lepasan Latihan Industri Untuk menulis laporan. Harap sedikit sebanyak dapat Membantu.

RUANG PENULISAN
  • gunakan 1.5 spacing
  • tulisan Arial bersaiz 11 atau Times New Roman saiz 12
  • stiap permulaan prenggan baru hendaklah dilangkau 2 baris
  • slepas tanda koma,tekan spacing skali bru mula ayat seterusnya
  • slepas tanda noktah ..tekan spacing 2 kli bru mula ayat bru
EJAAN
  • istilah bahasa bi hendaklah ditanda '......' atau diletakkan dalam kurungan (....)
PERMULAAN SETIAP BAB
  • 4 sm dri tepi kiri kertas
  • 2.5 sm dri tepi kanan kertas
  • 10 sm dri tepi atas kertas
  • 3 sm dri tepi bwah kertas
MUKA SURAT SLAIN MUKA SURAT PERMULAAN(ruang penulisan)
  • 4sm dri tepi kiri kertas
  • 2.5 sm dri tepi kanan kertas
  • 3sm dri tepi atas kertas
  • 3sm dri tepi bwah kertas
  • no muka surat ditaip di tengah(2sm dri tepi bwah kertas)
  • gunakan penomboran huruf roman sebagai isi kndungan,muka surat,permulaan prakata/abstrak
BAB 1:

1. PENGENALAN
  • pndahuluan
  • objektif latihan industri
  • objektif laporan
  • kpntingan ltihan industri kpda plajar

2. LATAR BLAKANG ORGANISASI
  • pngenalan orgnisasi
  • ltar blakng pnubuhan organisasi
  • ahli lmbaga pngarah
  • aktiviti organisi
  • halatuju organisasi
  • carta organisasi

BAB 2:
aktiviti latihan industri
  • ditulis dengan ringkas sahaja

BAB 3, 4, 5, 6.....LAPORAN TEKNIKAL

CONTOH!!
BAB 3: PENGHAWA DINGIN
3.1-pengenalan
3.1.1....bla bla bla...anda boleh blik tulis sndri
3.1.2....bla bla bla...anda boleh blik tulis sndri
3.1.3....bla bla bla...anda boleh blik tulis sndri
3.1.4....bla bla bla...anda boleh blik tulis sndri
3.2-spesifikasi/peralatan yg dgunakn
3.3-cara pngendalian pralatan
3.4-proses kerja yg dibuat
3.5-komen dan cdangan
3.6-kesimpulan

BAB 7: KESIMPULAN

BAB 8: KOMEN DAN CADANGAN

BAB 9: RUJUKAN
Baca Seterusnya ----»

[AWAS] 19 Port/Sarang GAY Paling Terkenal Di Malaysia | INFO

  • 8/01/2016 09:14:00 pm
  • 0 comments
[AWAS] 19 Port/Sarang GAY Paling Terkenal Di Malaysia

Berdasarkan carian daripada beberapa sumber di internet, berikut adalah Port/ Sarang Gay Paling Terkenal di Malaysia.

Diharapkan pihak-pihak berkenaan hendaklah menyiasat segera maklumat ini. Tolong buat serbuan dan pemantauan ke atas port-port gay tersebut sebelum kita semua dihukum sepertimana Kaum Nabi Lut.

port gay malaysia


1. Kuala Lumpur: Stesen LRT Pasar Seni: 7am-9am; 12pm-1pm
2. Seremban: Terminal One; Parkson Terminal One Aras Bawah
3. Johor: Bus Stand Larkin – Aras Bawah
4. Kota Bharu: Fitness Center – Hotel R
5. Kuala Lumpur: Blue Boy Club (BBC) – Jalan Bukit Bintang
6. Kuala Lumpur: Jurassic Park – kawasan tempat letak kereta belakang Jalan Tunku Abdul Rahman
7. Petaling Jaya: Tasik Kelana Jaya – biasanya sebelah malam
8. Petaling Jaya: kawasan taman permainan kanak-kanak bersebelahan Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya. Juga di tempat letak kereta berhampiran kompleks renang MBPJ.
9. Petaling Jaya: Sudut Selera Taman Bandaran Kelana Jaya
10. Kuala Lumpur:  Taman Tasik Permaisuri – biasanya dari tengah malam sampai Subuh setiap Sabtu dan Ahad
11. Cheras: Restoren Q Bistro (malam)
12. Kuala Lumpur: Stesen KL Sentral – tandas lelaki belakang eskalator
13. Ipoh: Taman kupu-kupu – KTM Ipoh
14. Melaka: Infinity Cafe Jalan Melaka
15. Melaka: Starlight Bistro, Plaza Melaka
16. Melaka: Taman padang lama antara Bukit St Paull dan Resotren A&W – biasanya pukul 11pm ke atas
17. Penang: Sixty9ine Mansion, Batu Ferringgi
18. Penang: SOHO Gastro Pub, Tanjong Tokong
19 Penang: Mega Mall Shopping Complex, Prai

p/s: rasanya masih banyak lagi port-port lain yang tak disebutkan di sini. Harapnya pihak berkuasa akan memantau tempat-tempat ini dan mengambil tindakan dengan segera.

Baca Seterusnya ----»

Kisah Malam Pertama | KISAH NYATA KISAH BENAR

  • 8/01/2016 06:26:00 pm
  • 0 comments


AL-KISAH MALAM PERTAMA....

Selalunya malam pertama untuk orang baru memang mengujakan. Asik ada, takut ada dan menyeramkan pun ada. Macam-macam bayangan dalam fikiran.

Apa yang nak dibuat. Apa yang nak di cakap. Semua jadi tak menentu dan serba salah. Seram sejuk pun ada. Sebelum masuk berbaring mandi sudah siap-siap. Seluruh tubuh kasi wangi. Wangian pula harum semerbak.

Biasanya pakaian dalam dah tak pakai dah. Pakai yang ringkas-ringkas aje. Bila dah berbaring semua ikatan dilonggarkan. Biar senang nak dibangunkan. Itulah malam pertama untuk orang baru di alam kubur... Memang menakutkan...

Astagfirullah... Semoga kita semua dipermudahkan urusan di alam kubur kelak...

Cuba insafi diri sikit.. jgn nk fikir benda lain 😭😭😭

Untuk peringatan semua....
Baca Seterusnya ----»
 

Copyright © 2010 Que Achmad DotCom, All Rights Reserved. Design by DZignine