WAJIB BACA | Taktik Terkini Penjualan Power Bank Palsu

WAJIB BACA | Taktik Terkini Penjualan Power Bank PalsuSatu masalah besar apabila anda menggunakan smartphone adalah baterinya yang tidak tahan lama. Bagi mengatasi masalah ini, powerbank dijual bagi membolehkan pengguna mengecas smartphone mereka dimana-mana sahaja tanpa perlu menggunakan elektrik.

powerbankpalsu
Kebanyakan peranti terkini di pasaran menggunakan bateri ‘Li-Polymer’ sebagai sumber kuasa, manakala kebanyakan powerbank pula menggunakan bateri ‘cylindrical/prismatic Li-Ion’.
Masalah utama bateri Li-Ion dan Li-Polymer ini adalah ia akan menjadi sangat panas jika dicas terlalu lama. Terdapat satu cip IC untuk menghalang ‘overcharge’ pada papan litar untuk memotong cas apabila bateri tersebut sudah penuh. Jika IC tersebut rosak, bateri tersebut mungkin terbakar dan boleh meletup jika dicas terlalu lama.
Selain itu, satu lagi kekurangan bateri Li-Ion adalah jangka-hayatnya akan berkurangan dengan banyak jika ia beroperasi pada suhu 45°C ke atas. Bateri Li-Polymer pula lebih tahan panas, mampu beroperasi pada suhu sehingga 85°C tanpa sebarang masalah.
Sejak akhir-akhir ini, anda boleh melihat begitu banyak powerbank di pasaran yang ditulis mempunyai kapasiti yang sangat tinggi seperti 12,000mAh, 18,000mAh, 20,000mAh dan banyak lagi sehingga 30,000mAh, kebanyakannya dijual di internet. Jika jenama yang tidak dikenali dan harganya murah, anda perlu berhati-hati sebelum membeli.
Powerbank yang lebih pendek di dalam gambar di atas mempunyai 4 bateri Li-Ion 18650, manakala powerbank yang lebih panjang mempunyai 6 bateri Li-Ion 18650. Saiz bateri yang digunakan adalah 18.25x65mm, dan nombor siri kebiasaannya di dalam bentuk XXX18650-XX.
Kualiti bateri Li-Ion mempunyai perbezaan.
Bateri yang dibuat di Jepun seperti Sanyo dan Panasonic mempunyai kapasiti 3100mAh, dan mempunyai waranti setahun. Harganya mahal dan sudah pasti tidak akan dipilih untuk membuat powerbank yang murah seperti yang dijual di internet.
Bateri yang dibuat di Korea seperti Samsung juga agak baik. Nombor sirinya berbeza seperti ICR18650-30A, ICR18650-28A, ICR18650-26F, ICR18650-26D, ICR18650-24E, ICR18650-24F, ICE18650-22F, dan lain lain. 30F bermakna kapasitinya adalah 3000mAh, 22F bermakna 2200mAh dan seterusnya.
Samsung juga mempunyai bateri Li-Ion yang dibuat di China dan ianya mempunyai 4 gred. Gred yang paling tinggi adalah A01, khas untuk kegunaan Samsung sendiri. Gred yang lain adalah A02, A03 dan A04, ketiga-tiganya untuk dijual kepada pengguna. Jika sesebuah powerbank ditulis menggunakan bateri Samsung, baterinya berkemungkinan gred A02~A04, bergantung pada harganya.
Sesetengah bateri buatan China yang tiada jenama hanya mempunyai kapasiti 1600-1800mAh tetapi menggunakan nombor siri 18650, membuatkan pengguna berfikir ianya berkapasiti 3000mAh. Powerbank yang sangat murah kebiasannya menggunakan bateri jenis ini.
Powerbank 12,000mAh di atas, kapasitinya dikira seperti ini :
3000mAh x 4 = 12,000mAh.
Tetapi, jika kapasiti sebenar bateri di dalamnya hanya 2200mAh contohnya, anda hanya mendapat 2200mAh x 4 = 8800mAh.
Untuk powerbank yang mempunyai kapasiti 18,000mAh pula, kapasitinya dikira seperti ini :
3000mAh x 6 = 18000mAh
Tetapi, jika kapasiti sebenar bateri di dalamnya hanya 2200mAh contohnya, anda hanya mendapat 2200mAh x 6 = 13,200mAh.
Selain penipuan kapasiti sebenar, memandangkan semua saiz bateri Li-Ion adalah sama, ada juga powerbank yang menggunakan bateri yang telah dikitar semula
Gambar di atas diambil daripada sebuah powerbank yang baru dibeli, pemiliknya membuka untuk melihat bahagian dalamnya. Anda boleh lihat kesemua 6 bateri Li-Ion tersebut mempunyai warna yang berbeza, sesuatu yang tidak mungkin berlaku kepada bateri baru.
Dari bahagian tepi pula, anda boleh lihat pematerian yang telah karat dan telah dipateri lebih daripada sekali. Juga terdapat sisa-sisa gam yang digunakan pada permukaan bateri tersebut.
Persoalannya, adakah cip IC pada powerbank ini berfungsi dengan baik? Risikonya sangat tinggi, mudah terbakar jika dicas terlalu lama.
Ada kes yang lebih teruk, seorang pembeli membeli powerbank di internet dengan harga yang sangat murah, hanya ada sebiji bateri di dalamnya dan untuk menambah berat, mereka meletakkan 2 bungkus plastik berisi pasir.
Nasihat kami, berhati-hatilah ketika mahu membeli powerbank terutamanya daripada internet, yang menjual dengan harga yang sangat murah, kapasiti yang sangat tinggi serta tiada jenama.
Lebih baik anda membeli produk original daripada pengedar sah, harganya sedikit mahal bergantung kepada kapasiti, tetapi kualitinya terjamin, mempunyai waranti dan tidak membahayakan anda. Alah membeli, menang memakai.
Baca Seterusnya ----»

WAJIB BACA | 10 Tabiat Buruk Ibu Bapa yang Patut Dihentikan

WAJIB BACA | 10 Tabiat Buruk Ibu Bapa yang Patut DihentikanSebagai insan biasa, kita tidak terlepas mempunyai tabiat buruk masing-masing. Mana ada manusia yang sempurna, bukan? Tidak salah mempunyai tabiat buruk, asalkan ia tidaklah memudaratkan diri sendiri dan orang lain.

ibu-anak
Namun begitu, terdapat beberapa tabiat buruk yang harus anda pertimbangkan untuk dihentikan – lebih-lebih lagi setelah menjadi ibu bapa. Hidup ini hanya sementara. Perbaikilah mana yang mampu demi kesejahteraan hubungan anda dengan anak-anak. InshaAllah.
1. Menghakimi ibu bapa lain
Lumrah manusia, kita sering membanding-banding kehidupan kita dengan orang lain. Skeptikal tatkala melihat ada ibu bapa yang membawa anaknya makan malam di restoran makanan ringan seperti McDonald.
Memandang serong apabila ada ibu bapa yang mengherdik anaknya di Toys ‘R’ Us kerana anaknya memberontak mahukan permainan yang diidamkan. Tidak setuju apabila melihat sesetengah ibu bapa membiarkan sahaja anak mereka tidur lambat hingga 12 tengah malam untuk menonton tv. Semuanya serba tak kena.
Hanya cara didikan kita adalah yang terbaik. Hakikatnya, kesemua ibu bapa mahukan yang terbaik dari yang terbaik untuk anak mereka. Kalau tidak, masakan kita sanggup bekerja keras semata-mata mahu memberi keselesaan hidup pada mereka.
Pengajarannya: Janganlah menghakimi ibu bapa lain. Setiap individu mempunyai cara mereka yang tersendiri dalam mendidik anak mereka.
2. Bercakap negatif tentang diri sendiri
Pernah tak anda memarahi diri sendiri atau bercakap perkara yang tidak berapa elok tentang diri sendiri? Contohnya seperti; “ishhh. Bodohnya aku! Kenapa la aku terlupa kunci pintu tadi?” atau “alahai gemuknya aku bila tengok kat cermin ni. Macam panda” atau apa sahaja.
Kadang kala hinggakan menjadi satu tabiat menyalahkan diri sendiri. Mulai saat ini, fikir dua tiga kali setiap kali mahu bercakap perkara negatif tentang diri sendiri – lebih-lebih lagi apabila anak anda ada berdekatan. Ketahuilah, anak-anak kita memandang tinggi pada kita. Cuba letakkan diri anda di tempat mereka.
Pernahkah anda terfikir apa agaknya perasaan mereka apabila mereka mengetahui ibu bapa mereka tidak memandang tinggi akan diri sendiri? Pasti tidak elok. Dan apabila anak-anak anda kerap mendengarnya, dikhuatiri mereka mula membuat pada diri mereka juga – sekaligus mengurangkan tahap keyakinan mereka pada diri sendiri.
Pengajarannya: Berbuat baiklah dengan diri sendiri. Sayangilah diri sendiri.
3. Sibuk dengan perkara lain
Bilakah kali terakhir anda menghabiskan cuti hujung minggu tanpa smartphone, ipad dan segala jenis gadjet yang ada? Akhir-akhir ini, kadang kala apabila makan di luar, saya terperasan, walaupun satu keluarga makan bersama-sama di restoran, tetapi kesemuanya hanyut dalam gadjet masing-masing.
Mereka kurang berbual antara satu sama lain. Sedangkan, tujuan untuk makan di luar, adalah untuk menghabiskan masa bersama-sama. Aneh, bukan? Saya tertanya-tanya, dimanakah kualiti masa yang dihabiskan kalau semua orang sibuk dengan dunia masing-masing?
Daripada bermain candy crush, upload gambar di instagram ataupun check-in lokasi di facebook, cuba letakkan gadjet anda sebentar dan nikmati momen tersebut sepuas-puasnya. Mungkin anda boleh meletakkan satu peraturan:
Tiada gadjet selepas jam 7 malam. Semua orang wajib mengikutinya termasuk diri anda sendiri. Berbuallah, menonton tv bersama, atau bermain monopoly bersama. Anda pasti akan berasa seronok dengan kualiti masa yang dihabiskan – mood pun boleh menjadi bertambah baik.
Pengajarannya: Berhenti seketika. Ingatlah, hidup ini singkat. Anda tidak tahu bila kali terakhir anda menghabiskan masa dengan orang yang tersayang.
tabiat buruk ibu bapa
4. Berkata buruk tentang orang yang anak-anak sayangi
Tidak kira sama ada adik-beradik anda, cikgu anak anda, ibu bapa mertua ataupun bekas suami/isteri. Jangan sekali-kali berkata buruk tentang orang yang anak-anak anda sayangi. Islam juga melarang berkata buruk berkenaan orang lain – inikan pula orang yang rapat dengan anak-anak kita.
Saya yakin, anda pasti tidak akan marah tidak tentu hala. Pasti bersebab. Tetapi sekiranya tidak dapat mengawal diri pun, pastikan anda tidak melakukannya dihadapan anak anda. Ingatlah, sekiranya anda berkata buruk tentang orang lain, sebenarnya anda lebih menggambarkan diri anda sendiri. Jangan rosakkan imej buruk orang lain, dan imej buruk diri anda sendiri.
Pengajarannya: Jangan libatkan anak-anak yang tidak berdosa dengan masalah orang dewasa. Biarlah mereka hidup dengan gembira.
5. Cuba untuk mengawal semua perkara
Sebagai ibu bapa, kita pasti mahukan yang terbaik untuk anak-anak kita. Kita tidak mahu melihat mereka, susah, sakit, cedera, sedih, gagal atau kecewa. Tetapi tahukah anda, kesemuanya adalah sebahagian dari hidup? Jika bukan sekarang anak anda akan alaminya, pasti di masa hadapan mereka akan alaminya.
Jangan menjadi terlalu “overprotective“. Dikhuatiri mereka akan tertekan, menyimpan perasaan, memberontak dan melakukan perkata yang tidak sepatutnya satu hari nanti. Saya sendiri diwaktu muda, mengakui sering terdetik dalam hati apabila ibu bapa sayang melarang melakukan sesuatu “sikit-sikit tak boleh. Semua tak boleh. Rasa nak lari rumah la!”.
Saya tertekan kerana ibu saya tidak membenarkan saya keluar ke pusat beli belah sendirian. Sedangkan sedikit pun saya tidak tahu, beliau sebenarnya risaukan keselamatan saya.
Jangan terlalu mengongkong, tetapi jangan pula terlalu memberi kelonggaran. Biarlah anak mengumpul pengalaman mereka sendiri, agar lambat laun, beliau dapat membezakan sendiri mana yang baik dan mana yang buruk.
Pengajarannya: Berilah anak anda sedikit ruang untuk membuat kesilapan, agar membantu beliau membuat keputusan di masa hadapan.
6. Mengambil gambar hampir semua benda!
Di zaman teknologi kini, hampir semua benda kita mahu kongsikan di media sosial. Tetapi ketahuilah, ada bezanya mengambil gambar untuk kenangan, dengan mengambil gambar hampir semua benda!
Tidak salahnya nak bergambar di hari raya, di birthday party, di majlis penyampaian hadiah anak atau bergambar sewaktu percutian keluarga. Semestinya anda mahu merakam memori indah untuk simpanan di hari tua. Tetapi kadang kala.. KADANG KALA, lebih baik sekiranya anda berhenti seketika mengambil gambar dan menikmati momen tersebut semaksimum mungkin.
Apabila difikirkan kembali, menikmati sendiri saat tersebut lebih kekal dalam ingatan kita berbanding sibuk mengambil gambar. Demi mengambil gambar yang cantik, angle yang menarik, selalunya kita pasti akan terlepas saat indah yang sebenar.
Saya mempunyai seorang rakan yang sentiasa melekat dengan ipad beliau. Hampir setiap peristiwa, sama ada majlis sambutan atau percutian keluarga di Australia, semuanya beliau merakamnya dengan ipad tersebut. Sehinggakan kadang kala, saya tertanya sendirian. Apa bezanya dengan menonton sahaja video tersebut di youtube?
Pengajarannya: Bergambar dan berkongsi di media sosial biarlah berpada. Sekali lagi, hidup ini sementara. Kita tidak pasti bila kali terakhir dapat menikmatinya.
7. Menurut semua kehendak anak
Benar, apa lah sangat permainan RM20 dikedai atau ais krim baskin robin di hujung minggu. Pasti tidak menjadi masalah untuk setiap ibu bapa memenuhinya. Lagipun, kita pasti mahu anak-anak sentiasa gembira.
Namun, janganlah menjadikan ia sebagai suatu kebiasaan. Dikhuatiri, lama kelamaan anak anda tidak boleh menerima “tidak” sebagai jawapan. Pasti yang dia minta wajib kita penuhi. Dikhuatiri juga, anak anda tidak akan terlalu menghargai apa yang beliau ada. Kerana sudah tertanam dalam fikirannya “apa yang aku mahu, pasti aku akan dapat”. Takut sekiranya perasaan syukur hilang darinya.
Sebagaimana saya sewaktu kecil dahulu. Saya akan dapat basikal yang saya idam-idamkan hanya setelah saya memperoleh keputusan yang baik dalam UPSR. Jadi, saya akan terdorong untuk berusaha bersungguh-sungguh dan menjaga sebaik-baiknya pemberian ayah hasil dari usaha diri sendiri.
Pengajarannya: Letakkan limit untuk setiap permintaan dan pemberian.
tabiat buruk ibu bapa
8. Berada dalam zon selesa
Sekiranya anda bencikan roller coaster, anda pasti tidak akan membawa anak-anak ke taman hiburan. Sekiranya anda tidak suka terik panas matahari dan berenang, anda pasti tidak akan membawa anak-anak ke tepi pantai. Sekiranya anda tidak suka makanan Jepun, tentu restoran sushi tidak akan anak anda jejaki.
Mudah untuk mengelakkan sahaja perkara yang anda tidak suka lakukan. Tetapi ia mungkin tidak adil untuk anak anda. Tidak salah sekiranya membiarkan mereka meneroka sendiri kehidupan ini serta memilih apa yang mereka suka dan tidak suka lakukan.
Tidak mustahil mereka lebih berani bermain roller coaster dari anda. Tidak mustahil mereka lebih gemarkan snorkeling dan bermain pasir di pantai. Luangkan sedikit masa, dan biarlah anak anda merasai pengalaman baru. Manalah tahu, anda pula akan bertukar minat dan persepsi berkenaan aktiviti itu.
Pengajarannya: Janganlah mementingkan diri sendiri. Beri peluang untuk anak anda merasai pengalaman baru.
9. Melewat-lewatkan solat dan tidak solat berjemaah
Sungguhpun banyak lagi amalan agama lain yang boleh dititikberatkan seperti membaca al-Quran, berzikir, menderma dan berpuasa sunat; tetapi ketahuilah, solat itu tiang agama. Sekiranya tiangnya tidak teguh, masakan binaan tersebut kukuh, bukan?
Solat itu penting terutamanya untuk menegah kita dari melakukan perkara yang mendatangkan dosa. Saya akui, saya sendiri bergelut untuk berusaha solat di awal waktu. Pasti ada sahaja perkara yang tiba-tiba urgent untuk dilakukan sehingga melalaikan saya. Sekiranya kita mahu anak-anak menjadi anak yang soleh dan menjaga solat, paling utama, semuanya harus bermula dengan diri kita dahulu.
Selain itu, solat berjemaah adalah pengikat kasih dan hubungan sesama ahli keluarga. Amalkan solat berjemaah setiap kali bersolat. Nescaya, Allah akan merahmati dan memberkati keluarga anda, inshaAllah.
Pengajarannya: Bak kata pepatah, “memimpin melalui teladan”. Kata-kata, nasihat pada anak-anak dan menghantar mereka ke sekolah agama tidak cukup, selagi kita sendiri tidak mengamalkannya.
10. Tidak mengucapkan ‘I Love You’.
“I love you.” atau “saya sayang awak”. Tiga perkataan yang tampak mudah, tetapi susah untuk diucapkan oleh kebanyakan ibu bapa terutamanya kaum bapa. Mungkin bukan budaya kita, atau mungkin sahaja ramai ibu bapa berpendapat “perbuatan yang ditunjukkan adalah lebih baik berbanding sekadar kata-kata ucapan”.
Benar pebuatan itu penting, tetapi anak-anak kebanyakannya tidak tahu andai kata kita sendiri tidak memberitahu mereka. Anak-anak tahu betapa anda sayangkan mereka sama ada secara perbuatan dan luahan kata-kata merupakan antara hadiah terindah yang boleh diberikan kita kepada mereka.
Pergilah. Beritahu mereka anda menyayangi mereka – tidak kira anak anda sudah meningkat remaja atau masih dibuaian.
Pengajarannya: Buangkan rasa ego atau malu dan luahkan perasaan sayang anda pada anak-anak.
Semoga bermanfaat. Wassalam :)
Kredit gambar: Mike Franks, Cool Fundamentalist, Marwa Morgan
sumber: www.bidadari.my
Baca Seterusnya ----»

Inilah Yang Akan Jadi Jika Anda Kerap Minum Air Kelapa | INFO YANG RAMAI TIDAK TAHU

Inilah Yang Akan Jadi Jika Anda Kerap Minum Air Kelapa | INFO YANG RAMAI TIDAK TAHUAjaibnya, air kelapa dan plasma darah dalam aliran darah manusia memiliki struktur yang sama… Hal ini dibuktikan dengan penggunaan air kelapa sebagai pengganti darah semasa zaman perang di masa lalu, dan dengan cara ini banyak nyawa manusia terselamatkan….

kelapa
Sekarang ini air kelapa digunakan di seluruh dunia, dan Anda dapat menemukannya di Merata tempat…Mungkin rasa airnya tidak lagi segar, tetapi daya detoksifikasi dan manfaat kesehatan lainnya dari air kelapa sangat tak diragukan lagi….
Apa yang terjadi ketika Anda minum air kelapa dalam 7 Hari?
Dikutip dari situs healthyfoodteam.com, air kelapa dapat memperkuat sistem kekebalan tubuh anda dan menghilangkan bakteri yang menyebabkan infeksi saluran kemih, gonore, penyakit gusi dan virus yang menyebabkan flu, infeksi berbagai penyakit dan tifus….
Air kelapa dapat meningkatkan energi dan produksi kelenjar hormon tiroid. Air kelapa bertindak sebagai diuretik alami dan sangat membantu bagi orang yang memiliki penyakit ginjal. Ini akan membantu membersihkan saluran kemih dan saluran kandung kemih. Berkhasiat menghilangkan racun dan membantu memecah batu ginjal….
Air kelapa mengandung jumlah serat yang tinggi, sehingga sangat baik untuk pencernaan. Mengkonsumsi air kelapa secara teratur akan membantu mengeliminasi asam lambung….
Karena air kelapa rendah lemak, anda dapat meminumnya dalam jumlah banyak. Air kelapa akan mengurangi nafsu makan anda karena setelah meminumnya anda akan merasa kenyang, jadi secara tak langsung membantu penurunan berat badan….
Cobalah basahi kapas atau kain dengan air kelapa dan letakkan pada kulit jika anda memiliki jerawat, kulit berminyak atau kering. Air kelapa akan membuat kulit lebih bersih dan segar, dan pori-pori akan terbuka. Campur air kelapa dengan minyak zaitun untuk membersihkan pencernaan dan menghilangkan parasit usus….
Para ahli mengklaim bahwa air kelapa juga membantu mengatasi beberapa masalah kesehatan selama kehamilan. Dengan hanya satu cangkir air kelapa anda akan menyeimbangkan elektrolit, sehingga anda akan terhindar dari hipertensi atau juga dikenal sebagai tekanan darah tinggi….
Ketika orang terlalu banyak minum (mabuk) sepanjang malam, mereka sering mengalami sakit kepala di pagi hari. Minumlah air kelapa untuk menghilangkan sakit kepala dan mengganti cairan yang hilang dalam tubuh serta mengatasi penyakit yang disebabkan dari mabuk…
Jika anda ingin kulit anda cerah dan terlindungi sepanjang hari, minumlah satu gelas air kelapa. Jika anda kehilangan terlalu banyak energi dengan aktifitas fisik yang melelahkan, anda dapat memulihkan energi anda dengan air kelapa. Air kelapa akan memberikan efek positif pada setiap bagian tubuh anda yang lelah….
Air kelapa kayak akan anti oksidan sehingga membantu sistem kekebalan tubuh yang kuat, meningkatkan energi, keamanan dari bakteri dan infeksi, penurunan berat badan dan banyak manfaat lainnya….
sumber: GuaBlog.com
Baca Seterusnya ----»

Runner Lakukan Apa Saja Kerja | Raih Pendapat Lebih Tinggi Dari Mereka Yang Ada Sijil

Runner Lakukan Apa Saja Kerja | Raih Pendapat Lebih Tinggi Dari Mereka Yang Ada SijilDi sebalik kemajuan dan pembagunan yang dikecapi kini, ramai diluar sana yang bekerja tidak mempunyai masa melakukan urusan harian dan ada juga di luar sana tidak mempunyai pekerjaan.
PUTRAJAYA12 November 2015. Penghantar cepat, Mohd Zulhairi Zainol, 31 selepas membeli barangan yang dipesan pelanggan untuk dihantar ke rumah mereka.NSTP/EMAIL

Bagi Mohd Zulhairi Zainol, 31, peluang yang ada ini digunakan sebaik mungkin untuk mencari rezeki yang halal.
Beliau kini menjadi ‘runner’ di mana semua kerja yang tidak dapat dilakukan oleh mereka yang sibuk beliau sedia untuk lakukannya.
Dari menghantar kanak-kanak ke sekolah, membeli gajet, pergi pasar, pergi kedai, menghantar barang dan sehingga membuang sampah.
Beliau yang sebelum ini seorang mekanik memilih kerja ini kerana lebih mudah dan lumayan selain dapat berbakti kepada masyarakat.
Khidmatnya disediakan kepada penduduk sekitar Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di sini, Cyberjaya dan sekitar Bangi, Selangor untuk apa saja urusan.
Beliau pada mulanya bermula haya dengan membeli barang untuk kenalan dengan bayaran upah seikhlas hati dan kini, Mohd Zulhairi kini terkenal dalam kalangan penduduk di sini yang memerlukan bantuan membeli barang keperluan, menghantar barang, menghantar pakaian ke dobi, membeli makanan, membuang sampah, mengambil anak dari sekolah, membayar bil dan membeli ubat.
Sebut saja perkhidmatan yang diperlukan, bapa kepada seorang anak ini bersedia memberikan perkhidmatan dengan bayaran yang setimpal dan berpatutan. Menurut ceritanya, dia mula melibatkan diri dalam bidang ini sejak setahun lalu selepas mencabar diri untuk terlibat dalam bidang lain selain membaiki kenderaan.
“Idea menjadi penghantar cepat ini timbul selepas bapa saudara yang tinggal di Kanada memaklumkan perkhidmatan ini sudah 10 tahun bertapak di negara itu membuatkan saya nekad memperlahankan aktiviti di bengkel dan menumpukan perhatian dalam bidang ini.
“Saya seronok dan puas membantu orang ramai terutama suri rumah yang tidak mempunyai kenderaan untuk ke kedai atau menghantar makanan untuk ibu yang berpantang,” katanya.
Katanya, dia menerima apa saja kerja daripada membuang sampah , membelikan makanan dan telefon bimbit, mengeluarkan wang dari mesin pengeluaran wang automatik (ATM) dan menghantar barang kemas ke pajak gadai.
Katanya, pekerjaan itu memberi pendapatan sehingga RM4,000 sebulan dengan syarat rajin, sabar dan tidak memilih tugasan.
sumber: Siakap Keli
Baca Seterusnya ----»
 

Copyright © 2010 Que Achmad DotCom, All Rights Reserved. Design by DZignine