Saturday, 16 June 2012

Jangan SOMBONG!!


Salam. Abe nak kongsi sikit pasal perihal sombong ni...

Kita baru naik Kapal Terbang sudah berlagak Sombong. Rasulullah S.A.W naik ke langit pun tak Sombong. Kita baru naik Bugatti Veyron @ Lamboghini sudah Sombong. Rasulullah menunggang Buraq yang selangkah kakinya itu sama dengan perjalanan sejauh mata memandang pun tidak Sombong. Kita kalau berjumpa dengan orang besar sikit dah Sombong dan merasa bangga. Kalau Menteri senyum kepadanya dia merasa bangga. Rasulullah S.A.W berjumpa dengan Allah S.W.T di Sidratul Muntaha yang mana Malaikat sendiri pun tidak pernah masuk, tetapi Baginda tidak pun Sombong. Jadi, apa sebab kita perlu Sombong di atas Dunia ni? Peliklah tengok orang SOMBONG ni... huhuuhuhu

*Jadikanlah kekasih Allah iaitu Nabi Muhammad Rasulullah s.a.w sebagai Idola yang sepatutnye kita contohi. Cinta Allah, Cinta Rasulullah ♥

Gambar iPhone 5



Kemungkinan besar, memang inilah rekaan terbaru Apple iPhone 5 yang berkemungkinan akan dilancarkan beberapa bulan sahaja lagi. Macam nampak 'Executive Touch' je Abe tengok...

Apa pendapat anda berkenaan rekaan iPhone 5 ini jika memang rekaan inilah yang dipertontonkan nanti?
Friday, 15 June 2012

D'Citarasa Sup Power



Salam.

Alhamdulillah, akhirnya sampai jugak Abe di Shah Alam... Jauh journey Abe ari ni, gi straight je ke Shah Alam... Campor sesat, akhirnya tiba di Klang... Jauh kan, kan, kan, kan... Huhuhuhuh

Last2 skali, Papago jugak yang jadi mangsa, penunjuk arah... Lepas Abe hantar baju kat 'Mem' besar, terus kebuluran... So, singgah kejap di sini... Tgh tunggu nak amik order ni, tak tahu la sedap ke tak... Makan dulu deh, pasni Abe wat review deh..... TUNGGU....sat lagi nooooo

*dinner bersama Blogger Tersohor di alammaya, Apakah? & Kucing Kuyup serta taklupa Blogger baru, HantuDieCast

Published with Blogger-droid v2.0.4

Istikharah?


Selagi belum lafaz akad , selagi itu akan ada jarak di antara kita...♥

Salam

Ramai yang tak tahu apa itu 'istikharah'. Ada jugak yang pernah tanya Abe berkaitan dengan hal ni. Abe terlalu jauh kalu nak bercakap soal ni, Ilmu Abe terlalu cetek sangat3x lagi... Bila ada orang tanya, Abe akan simpan soklan tu dan tanyakan ke orang yang selayaknya jawab... Hasilnya, ni perkongsian Abe jawapan daripada pertanyaan Abe pada sorang Ustaz... Untuk renungan kita bersama, insyaAllah...

"Ustaz, saya mahukan seorang gadis. Saya nak pinang dia. Saya dah buat istikharah. Tapi, saya ragu-ragu lagi. Sebab saya sukakan dia kerana rupa paras dia. Itu ukurannya. Apakah tanda-tanda selepas istikharah itu?" Tanya seorang Sahabat Abe.

"Istikharah tidak datang hanya semata-mata melalui mimpi. Ia boleh datang dengan rasa berat ke arah itu, ilham, dipermudahkan urusan dll. Soal menerima pasangan hidup dengan perasaan ragu-ragu itu berbahaya, ia bisa mengoncang rumahtangga kelak. Nak kahwin mesti yakin, yakin dengan siapa anda mahu berkahwin!"

"Saya buat Istikharah, samaada mahu pilih A atau B. Tapi tiba-tiba muncul pula C. Saya takut!"

"Sebab itu jangan fokuskan pilihan itu kepada A atau B. Tetapi fokuskan, yang mana mampu berikan kebaikan dunia akhirat. Manalah tau tiba-tiba muncul J, K, X, Y, Z, tak ke haru-biru?"

Kesilapan seorang lelaki dan seorang perempuan dalam berdoa, mengharapkan diberi jodoh dengan menyebut nama si fulan. Misalnya:

"Ya Allah, kau jadikanlah Rogayah Bte Selamat itu sebagai isteriku."

atau:

"Ya Allah, kau berikanlah insan bernama Bedul bin Jusoh sebagai suamiku kelak."

Sepatutnya kena berdoa:

"Ya Allah, kurniakanlah aku isteri/suami yang soleh/solehah sebagai penyejuk dimata, penenang dihati."....♥
 

Maher Zain - LIVE di Malaysia


Salam

Tinggal hanya lebih kurang 1 hari sahaja lagi sebelum Konsert "Forgive Me" Live di Malaysia. Kalu Abe tengok tarikhnya. setakat ni pada 16 Jun 2012. Masih lagi takda sebarang perubahan pada tarikhnya. Bila Abe Google tadi, Abe tgk, dalam konsert itu nanti dijangka ada beberapa "KEJUTAN" yang bakal ditunjukkan oleh Maher Zain sendiri.

Dalam kesungguhan Maher Zain membuat persiapan untuk konsert tersebut, anda pula bagaimana ? Sudahkah anda mendapatkan tiket ke sana ? Sudahkah anda mengingati lirik untuk memeriahkan lagi konsert itu nanti ?

Jika belum, masih belum terlambat lagi ! Anda boleh mendapatkan tiket di :
http://www.maherzainforgivemeconcert2012malaysia.com.my/ticket.html

Dan susunan tempat duduk adalah seperti berikut :
http://www.maherzainforgivemeconcert2012malaysia.com.my/seating.html


Bagi peminat Maher yang tidak sabar untuk menyaksikan Maher Zain "Forgive Me" Live In Malaysia, tiket boleh didapati menerusi pembelian secara talian iaitu di www.ticketcharge.com.my atau hubungi talian 03-92228811.

Kali pertama, kali kedua & kali ketiga...


Selagi belum lafaz akad , selagi itu akan ada jarak di antara kita...♥

Kali kedua ?...serik fobia takut..

Jgn takut mencuba lagi...hasilnya hak Allah...yg kita ada hanyalah usaha..♥

Contoh...Siti Khadijah...kali pertama gagal..kedua gagal..kali ketiga dapat Kekasih Allah.. Akhirnya jadi Penghulu Syurga..♥

JANGAN tutup hati untuk bercinta lagi...sebab Allah akan ganti yang LEBIH BAIK.....♥

*yg penting hubungan dgn Allah tidak putus...
*mintak dgn Allah kembali...mungkin kita tak menghargainya sebelum ini..
*baiki diri...

-Semanis Kurma..♥
Thursday, 14 June 2012

Sultan KELANTAN yang ZUHUD


SubhanAllah!

Zuhud orangnya. Pergi ke masjid pun bawak kereta sendiri. Siapa yang Abe maksudkan?

KDYMM Sultan Muhammad V
Sultan Dambaan Rakyat Malaysia ♥
Wednesday, 13 June 2012

Qariah Wanita Kelantan Dibenar Sertai Tilawah



KOTA BHARU: Kerajaan negeri Kelantan akan memberi laluan semula kepada qari wanita (qariah) untuk menyertai tilawah membaca Al- Quran bermula tahun depan.

Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz (gambar bawah) berkata, ketika ia disekat 22 tahun lalu, ia hanya disekat sementara bukannya diharamkan.


Langkah ini, katanya diambil memandangkan banyak hasrat disampaikan melalui pertemuan dan surat agar membenarkan ianya diadakan semula "akhirnya ikatan sekatan itu dibuka semula bermula tahun hadapan."

Beliau berkata, kebenaran ini diberikan berdasarkan pendekatan serupa yang diambil Rasulullah dalam isu menziarahi kubur. "Ketika itu, ada yang menangis, jilat kubur, cium dan lain-lain lagi," katanya.

Begitu juga di Kelantan, peringkat awal dahulu masyarakat tidak begitu berpegang pada syariat khususnya dalam menjaga aurat, berpakaian menjolok mata hingga tidak ada perbezaan lelaki dan wanita. Sedangkan Allah jadikan ianya berbeza antara lelaki dan wanita, katanya. "Kini banyak dah tutup aurat, amalan hidup juga berbeza banding dulu," katanya juga.

Beliau berkata kepada media selepas majlis makan tengahari bersama MB untuk meraikan johan tilawah Al-quran peringkat kebangsaan Anuar Ghazali. Anuar yang mewakili Kelantan menjadi johan dalam tilawah itu dengan mendapat pencapaian tertinggi iaitu 93.6 peratus dan juga johan paling muda, 36 tahun. Beliau bakal mewakili negara ke peringkat antarabangsa.

Ketika ditanya, tidakkah ia bakal menjadi isu, Nik Aziz menjawab, Kelantan sudah sentiasa menjadi isu dan tidak putus-putus. "Lagipun dulu hanya kita sekat bukan haram terus," katanya.

-sumber: HarakahDaily

Ramai yang enggan SEBAB ramai yang EGO!!


“Ramai yang enggan membuka buku dan membaca tulisan seseorang individu kerana merasakan dirinya tidak layak untuk membaca dan melihat luahan ilmu daripada seorang yang dianggap lebih rendah daripadanya.

“Ramai juga yang enggan mendengar ulasan kebaikkan daripada seorang individu lain hanya kerana menyangka dirinya lebih mengetahui. Dan begitulah terbantutnya proses ilmu itu hanya kerana setitis sifat ego yang ada dalam diri”

“Ego sebenarnya akan menjadikan seseorang itu semakin ‘tidak pandai’. Lebih malang lagi, ego akan menjadikan dirinya taksub  dan rasa hebat pada matanya sendiri sahaja, namun ia kelihatan ‘bodoh’ pada pandangan ramai. Ya Allah, jauhilah Abe & Sahabat-Sahabat Abe daripada tergolong dalam kumpulan ini.’
Tuesday, 12 June 2012

Selamat Hari Lahir KakSujie...



Salam

Arini tanggal 12 Jun 2012. Lepas solat ni baru sempat Abe nak wat satu 'entri' KHAS untuk KakSujie... Siap ada lagu ucap selamat lagi ni.... Kalu nak dgr, kena nyanyi sendiri ok... Abe cuma boleh sponser lirik je... Macam lagu untuk PANADOL tadi jugak, melodinya korang boleh nyanyi sesedap rasa sesuka hati je, hehhehehehe...

Ni lirik yang Abe sponser:

Allah selamatkan kamu
Allah selamatkan kamuuu

Allah selamatkan KakSujie sokmooo

Allah selamatkan kamoooooooooooooo

Tu je la untuk hari ni, Sekian... Hehehhehe

Published with Blogger-droid v2.0.4

FAKTA: Hanya di KELANTAN


Only in Kelantan.

1.    Signboard premis dan iklan wajib bertulisan jawi.
2.    Iklan wajib menutup aurat biarpun insan tersebut tidak menutup aurat.
3.    Tiada Sport Toto dan sebagainya.
4.    Tiada keraguan untuk bekerja di 7 Eleven kerana 7E di sana tidak menjual arak.
5.    Solat lima waktu masjid hampir penuh macam solat Jumaat (di masjid-masjid utama)
6.    Ayat suci Al-Quran, kata-kata pujian untuk Allah dan Rasul menghiasi segenap ruang di tepi-tepi jalan, di atas lampu isyarat sekaligus sentiasa mengingatkan kita.
7.    Tiada pusat hiburan
8.    Tiada panggung wayang.
9.    Apa lagi agaknya?
10.  Tunang Abe orang Kelantan, hehhehehehe

*Negeri lain patutnya dah lama contohi negeri seperti Kelantan... Tak kenal maka tak cinta...

Lagu Untuk Panadol...



Hari ni, Abe terasa lesu sikit... Macam nak demam pun ada... Mungkin sebab kat luar tu panas sangat agaknya... Pastu pulak bila masuk ke dalam opis, tetiba 'ekon'... Huhuhuhu, mau tak sakit kepala.... Nyut nyut nyut...

Balik keja nanti, kena cari Panadol kalu gini gayanya... Kalu cerita pasal Panadol, teringat pulak Abe dengan satu lagu ni... Dedulu masa Abe di zaman budak2, selalu jugakla Abe nyanyi lagu ni dikala sakit kepala... Bukan apa, wat hiburkan hati sendiri je... Ni Abe de 'paste'kan liriknya, lagu asal lagu siam... Kalu nak nyanyi, kena masukkan melody ala-ala ARABIC berzanji gitu... Selamat berhibur...

dokrok duk malay
toreh getah duo copet
huje beret beret

penin palo nyut nyut
telan PANADOL dua tir
Dok jadi apo
aku amik tohhok...

Published with Blogger-droid v2.0.4

Sultan KELANTAN jadi IMAM sembahyang...


 
Ya Allah S.W.T

Mula-mula Abe tengok gambar ni, Abe agak terkesima... Terkedu... & Abe memang dah duga... Apabila seorang Sultan menjadi IMAM, makmumnya pulak Rakyat dan Ulama'... Ulama' yang sangat berperibadi tinggi & sangat Zuhud...  Alhamdulillah
Masih ada Sultan yang selayaknya menjadi Ketua Agama sesebuah Negeri bernama Kelantan dengan keperibadian sederhana... Syukur kepada ALLAH S.W.T... Abe bangga & rasa sangat bertuah sebagai Anak Jati Kelantan... Sultan Berjiwa Rakyat

p/s: semoga ada pemimpin yang adil di MALAYSIA.. amin Ya Allah! ALLAHHUAKBAR.....
Published with Blogger-droid v2.0.4

Malasnya Nak Basuh Pinggan...



Salam

Abe kat kedai makan ni... Sekali tengok pinggan kotor, Abe terus teringat kat umah Abe... Hobi Abe korang mesti dah tahukan...PhD, Perot  Hala Depan Depan, maknanya kuat makan laaaaaa........

Bab makan memang Abe No 1, tapi bab basuh pinggan...... Huhuhuhu, Abe memang No 100, hehhehehe...

Pinggan Oh Pinggan, petang ni Abe gi bermesra ngn kamu ye... Sabar ye...

Published with Blogger-droid v2.0.4
Monday, 11 June 2012

AL FATIHAH: Osman Kering Meninggal Dunia...


 gambar Arwah Osman Kering ni kawan Abe rakam di Himpunan Sejuta Belia lepas...

Salam

Bila dapat tahu yang Osman Kering telah meninggal dunia, Abe terus 'Google' untuk mencari kesahihan berita ni... salah satu sumber, www.rotikaya.com telah kuarkan entri ni "Kami baru sahaja menerima pengesahan daripada beberapa orang terdekat yang pelawak & pelakon veteran Osman Kering sudah meninggal dunia awal malam ini."

Menurut anak lelaki Osman Kering, bapa beliau meninggal dunia sekitar jam 7.00 malam tadi & jenazah allahyarham kini berada di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM).

Maklumat awal mengatakan Osman Kering meninggal dunia akibat penyakit batuk kering. Abe pun tak pastilah bila jenazah Arwah akan dikebumikan... Al Fatihah...

Rojak Tonggek?


Sedapnya... Sedap ke?

Mana ek nak cari Rojak tonggek ni? Sapa tahu? Tang 'tagline'nya tu
(Ok la tu...!!!!) yang pada Abe, hahhahaha tak boleh belah :)

Petang-petang macam ni keluar cari Rojak Tonggek pun best juga ni... Layan rojak sampai tertonggek dalam toilet...

GEMPAR: Bapa Lee Chong Wei Cuba Bunuh Diri...



BUKIT MERTAJAM — Polis hari ini menggagalkan dua cubaan membunuh diri bapa kepada seorang ahli sukan negara termasuk di atas Jambatan Pulau Pinang.

Lelaki berusia 59 tahun itu yang menetap di Butterworth pada mulanya dikatakan cuba membunuh diri berhampiran pusat beli-belah Queensbay, Bayan Lepas awal pagi ini namun digagalkan pihak polis yang bertindak memujuknya.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT), ACP Azman Abd Lah berkata pihak polis menerima maklumat lelaki itu sedang menangis di tepi laut berhampiran pusat membeli belah Queensbay kira-kira pukul 4 pagi ini. "Pasukan peronda dihantar ke tempat kejadian dan bertindak memujuk beliau agar pulang ke rumahnya. "Anggota kita mengambil masa kira-kira tiga jam untuk memujuknya sebelum dia mahu pulang dengan baik,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata, pasukan peronda polis itu juga bertindak mengiringi bapa ahli sukan itu yang memandu kereta bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini. "Sebaik tiba di kilometer dua Jambatan Pulau Pinang kira-kira pukul 7.45 pagi, dia memberhentikan kereta di tepi jambatan dan keluar serta cuba terjun ke laut. Bagaimanapun hasil tindakan pantas polis, kita berjaya menyelamatkannya,” katanya.

Azman berkata, lelaki itu dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah SPT untuk diambil keterangan bagi membantu siasatan."Berdasarkan keterangan awal, beliau mendakwa menghadapi masalah keluarga kerana anggota keluarganya tidak mempedulikannya,” katanya.

* sumber: BERNAMA

Published with Blogger-droid v2.0.4
Sunday, 10 June 2012

REVIEW: Adidas Special Edition... 'Extreme Power'




Adidas Special Edition? Wow!!! Keluaran Terbaru ni... Extreme Edition tu...

Bila dapat 'set' ni kat tangan Abe, terus Abe tak tunggu lagi... Terus Zappppppppppppp, sembelih terus... Apa yang menarik minat Abe pada 'set' ni 'firstly' sebab tema 'kaler'nya... MERAH! HITAM! PUTIH! Pergh, so sofistikated... Memang Extreme Habissssss... Sebijik sama dgn Fevret kaler Abe... Tema umah Abe...

Kalau nak tanya pasal bau pulak, Abe taknak cerita lebih... Apa yang Abe dapat dapat gtau...... IA MESTI BELI!!!!!!! ingat, MESTI BELI!!!!!!

Published with Blogger-droid v2.0.4

NONA TV3: Video Ben Ashaari, Qhaliff & Cik La


Salam...

Bagi yang tak sempat tengok NONA TV3 tadi, kat sini Abe ada lah 'upload' sikit video pasal segmen tu... Nipun Abe tgh2 Google, kebetulan jumpa... Apa lagi, 'entri' terus...

*Ben Ashaari, jangan marah ye... Sb sy tak bagi 'Royalti' kat Qhaliff bila siarkan Klip ni...

Suami Isteri Harus Sepakat... Ben Ashaari di NONA TV3



Rukun rumahtangga, kena ada keserasian antara Suami & Isteri... Abe masih takde pengalaman tu sb masih lum kahwennnnn, hehhhehhe... Orang sekeliling cuma boleh pandang dan komen... Mereka tak merasai... Kalau komen membina takpe. Tapi kalau komen menjatuhkan, tu yang perit...

Pengalaman yang Abe dapat harini, Suami kena turut sama 'Ringan Tulang'... Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing... antara Suami & Isteri... Tujuannya: Kebahagiaan Dalam Rumahtangga...

*buat Ben Ashaari, Isteri & Qhaliff, U alls Inspired Us... Tahniah!!!

Published with Blogger-droid v2.0.4

Belajar Dari 'Hubby House'...



Mampukah? Bolehkah? Dapatkah? Layak ke? Boleh ek? Ye ke boleh?

Tu sume soalan yang akan Abe tanyakan pada diri Abe nanti KELAK, coming soon... Hehhehehe... Tak mampu rasanya untuk 100%, kalu dapat dalam 50%, kiranya dah ok kot bagi Abe, hurmmmm... Sekarang ni dah pukul 1 Petang, Abe xsabar rasanya nk tunggu pukul 2 Petang ni, nk tengok TV3... Rancangan NONA 'Hubby House'... Hehhehe... Watak utama? Jeng3x... Hero2 di atas

Published with Blogger-droid v2.0.4

Genap Setahun Abe Kenal Dia...



Salam

Tanggal hari ni 10/6/12, genaplah setahun Abe kenal dia... Tarikh yang sama tahun lepas 10/6/11, Abe & rombongan gi ke umahnya... Masa tu gi tgk dia je... Alhamdulillah, ari yang sama jugak, dia terima Abe...

Dari situ, mulalah perkenalan kami... Mulanya 'episode' Sesi Taaruf kami... Semoga Allah merahmati & menjaga Sesi Taaruf ni dari Perkara Mungkar sehingga ke Jinjang Pelamin

Published with Blogger-droid v2.0.4

Post Terbaik Que Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Welcome

Welcome

Exchange Bloglist Que

Sahabat Que

Search Blog Que

Loading...

Follow us on Facebook

Hak Cipta Que Achmad @ 2010 (www.queachmad.com). Powered by Blogger.

Klik LIKE & join Abe di Facebook

Please wait..15 SecondsX

Google+ Followers

Bloglist Que I

Que Achmad menulis...

Sahabat, Abe alu-alukan komen korang semua kat 'entri2' Abe.. Senang je caranya: Korang Klik pada Tajuk Entri, pastu 'Post A Comments' je.. Terima Kasih, Jasamu Dikenang.. Pe2 hal, email je Abe di: queachmad@queachmad.com